Fördommar hit och dit
Blev överlycklig när jag såg att det äntligen dykt upp en sådanhär sida på iFokus! Tyckte det var hlt underbart att få ett forum med fler hundägare som fightas mot fördommar mot de underbara hundar vi faktiskt har.
Jag kommer gå ur detta forum. Jag såg detta som en chans att prata med trevligt folk som visste hur tråkigt och jobbigt det var med att på "kamphund-stämpel". Men tydligen kryllar det ändå av fördommar här.
Att det ska startas inlägg och taskig attityd, bara för att jag uttryckte mig om min "pitbull". Kommer ALRDIG ens nämna att han har pitbull i sig mer. Han får nu mera heta blandras, vet ej kombo.
Hoppas ni får ut mer av detta än mig. Tråkigt, men fördommar finns tillräckligt i lilla byn. Vill inte bli utsatt för mer här.
tack för den lilla tiden 
Vad är det för fördommar som det kryllar av här menar du?
Vad ligger det konstiga i att folk reagerar när du påstår att du har en hund av en ras du inte äger?
Ett forum är till för att ventilera åsikter, byta erfarenheter och debattera, inte för att hålla varandra om ryggen i vått och torrt, det hade kanske blivit "trevligt" men ganska falskt och tråkigt.
Kan du inte ta en diskussion utan att ta det personligt bara för att någon inte håller med dig så är kanske inte internetforum något för dig, och då kan det ju vara bättre att inte utsätta sig för det.
≧◔◡◔≦
Jag tycker att de flesta här är väldigt fördomsfria :) Att olika människor har olika åsikter är däremot en helt annan sak.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Det handlar inte om att folk inte håller med mig. Det handlar om att i vardagen blir man inte accepterad för man har "kamphund", här blir man inte acc för att man har blandras.
3 av de 12 inlägg som visas handlar just om blandraser. alla mycket negativt inställda.
#3 Visst blir man accepterad för att man har en blandras. LillyB (sajtvärden) har en blandras. Jag har en oreggad.
Sajtstartaren har ju en bastard…
Att vara negativt inställd är inte nödvändigtvis en fördom, en fördom är ett förutfattat antagande om något/någon.
Sen tror jag ingen på sajten är negativt inställd till blandraser i sig utan till den avel som producerar dom (det finns en bra länk i en utav dom trådar du nämner)
Det finns ju fler blandrasägare här än du, men du är den enda som upplever att du inte blir accepterad.
Jag tror personligen att du är upprörd för att du kände dig utpekad och lite illa berörd av ev. hårda ord i både din egna och den här tråden. Har jag fel?
≧◔◡◔≦
Jättetråkigt att du känner så Memzo.
Självklart är också de med blandraser välkomna. Sajtvärden själv har ju en Amstaffblandning. Nu blev det ju en diskussion om blandraser och vad man kallar dom. Och precis som i alla diskussioner så går åsikter isär, vissa tycker på det ena sättet och vissa tycker på det andra sättet. Och alla har ju rätt till sina åsikter. Tråkigt att du tar det så personligt bara.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag måste ha missat något.
Vad är det som har hänt och var?
#7: Slutet av översta tråden "Presentationer" samt denna: http://bullhundar.ifokus.se/discussions/4f05f40fd4ebea17750034e5-vad-kallar-man-en-blandras#discussions-1
Skulle gissa på att det är det som hänt.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Memzo, det var väldigt tråkigt att höra det. Men jag kan verkligen inte förstå hur du kan tycka att sajten inte välkomnar blandraser? Jag som Sajtvärd har en blandras som jag älskar över allt annat, min familj har en blandras som jag också älskar otroligt mycket och jag skulle kunna tänka mig en till blandras (isf omplac). I "Om sajten" står det tydligt att blandraser är varmt välkomna. Varför skulle jag starta och driva en sajt där man hyser fördomar mot blandraser?
Blandrasavel bland dessa hundar medför däremot väldigt mycket negativt. Min hund var nära att bli skickad in i döden till Norge (där dessa är förbjudna) pga uppfödaren bara ville tjäna pengar på honom, han var nära att bli avlivad flera gånger som ung pga att han har så otroligt många genetiska problem som han led av som orsakats av att uppfödaren avlat på sjuka hundar. Idag kämpar jag och min blandras med hans epilepsi, även det en genetisk sjukdom orsakad av oseriös avel på sjuka djur. De hamnar lätt i fel händer också, vilket föder väldigt många fördomar. Sånt skulle inte SKK tillåta, där är det noga med att man kollar upp föräldradjurens hälsa och mentalitet och anses man vara väldigt oseriös så kan man bli utesluten från SKK. Köper man därför en renras så har man en stor försäkring på att hundarnas hälsa och mentalitet är bra, dock aldrig garanterat såklart.
Jag älskar blandraser! Men jag är emot blandrasaveln då jag med egna ögon sett, och med mitt eget hjärta känt, vilket otroligt lidande det kan skapa. Jag har vaknar otaliga nätter av att min valp låg och skrek samtidigt som han tuggade köttsår på sina kliande tassar. Jag hoppas att du förstår och accepterar min åsikt angående blandrasavel, men du får inte misstolka det och tro att jag har något emot blandraser.
Angående länken i "Läsvärt och tänkvärt" så visar den vad som kan gå fel då man avlar på sjuka hundar. Den är inte emot blandraser på något sätt! Den är emot oseriös blandrasavel som leder till lidande.
Jag hoppas att du ångrar dig angående att lämna sajten för vi vill gärna ha dig kvar här, och om du kände dig utpekad i någon tråd så beklagar jag det verkligen. Men du kan alltid kontakta mig om du tycker att något i forumet känns obekvämt. Vi måste tillåta folk att ha sina egna åsikter, och forum är till för att diskutera. Osämjor uppstår alltid då flera människor ska diskutera en sak, det är just därför man diskuterar, för att berätta vad man själv tycker och hur man tänker. Det är även så man kan lära ut samt lära sig nya saker.
Det diskussionen jag tror utlöste detta handlade om var att du kallade din blandras för en Pitbull. Det hade ingenting med blandraser att göra.
Är det någon diskussion du känner att du inte vill ta så säg det i forumet, och/eller kontakta mig. :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Jag har också en blandras, eller två om vi ska vara noga men tiken har inte fårr så mycket utrymme på denna sidan eftersom hon mest troligt inte är en bullhund (fast man kan ju aldrig veta).
Jag känner inte alls av några fördomar och känner mig helt och hållet accepterad. Tror det är viktigt att skilja på åsikt och person? Folk kan vara emot blandrasavel, till och med blandraser utan att ha något emot individen eller ägarna av dessa.
Trådskapare:
Du kallar din hund för något den inte är och blir tillrättavisad och skall då leka martyr och ta på dig offer-rocken ?
Din hund är en blandras, ingen Pitbull, APBT eller Pitbull terrier. En blandras eller Pitbullblandras/mix på sin höjd. Återigen kommer vi tillbaka till frågan, varför är det så viktigt för dig att kalla din hund för Pitbull ?
Folk som träffar dig och din hund kommer få en felaktig bild utav vad en APBT är när du säger att din blandras är en APBT(folk tolkar det ju oftast som att hunden är renrasig när man ENDAST säger en ras).
Jag vet inte hurvida du är påläst eller ej om rasen, men för att vara en godförespråkare/representant för rasen så ska man inte "förläsa" för folk om något man inte kan eller äger. I dessa tider så gör det mer skada än nytta.
#11: "#1" är Mischa. Antar att du svarar på TS (=trådskrivarens) inlägg.
Jaha, ja precis. Jag tänkte att ursprungsinlägget blir det första men det var fel tydligen.
Får ändra om det.
#13 Ingen fara :) inte så lätt att veta till en början ;)
Ursprungsinlägget blir antingen TS eller #0
Det är inte konstigt att folk har fördomar då just dessa hundraser drar till sig människor med okunskap. Blandraserna har oftast väldigt felande mentalitet i förhållande till de renrasiga hundar. Folk tror sig ha än det ena, än det andra och sprider sin okunskap vilket triggar folks fördomar. Jag förstår dem faktiskt.
Om folk skaffade sig kunskap innan de köpte hund skulle inte situationen se ut som den gör för dessa hundar. Det som stör mig allra mest är att hundarna är dem som drabbas hårdast och blir lidande av den eviga okunskapen.
Har du kunskap, vet vad du äger och därmed kan hantera det du äger möter du sällan problem.
Jag förstår mig inte på alla dessa fördomar. Nu har jag inte blandras eller en hund med någon av dessa raser som näms. Det hör inte till att jag har några fördomar eller något sånt utan att min pappa har otroligt många fördomar mot alla hundraser. Han pratar eller mer pratade ofta om dessa "kamphundar" och vad han har hört hur hemska dem var ochså. För det mesta så fick han en lång förklaring av mig om att det är bra hundar osv. Därför håller han numera såna åsikter för sig själv. Jag hade själv gärna haft en dock har jag inte såpass koll att jag vet var det är för ras jag vill ha. Jag blandar ihop dem så lätt. Det är någon av dem mindre raserna jag skulle vilja ha någon gång i livet.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Jag lever med raserna och jag förstår fördomarna. :)
#17 Det som det talas om här är tyvärr fördommar på detta forumet..
#18: Som inte existerar. :) Medlemmen uppfattade kritik som att vi var emot blandraser, vilket bara var ett tråkigt missförstånd.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#19 Ja precis. Upplevda fördommar kanske jag skulle ha skrivit :)
#20: Hehe precis :D
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#19 men LillyB . Att kalla någons hund för slaskavlad pga bladras, är det ett missförstånd?
Ingen här inne (så vitt jag vet) har sett min hund. Ingen vet hur hans psyke är, eller hans hälsa. Men enligt MÅNGA kommentarer här inne så är det hundar som Enzo som förstör för "de få rasren-ägarna" i Sverige.
Hur kan ni veta? Vart ligger faktan i de uttrycken?
För mig är det inga missförstånd. De som också har sett det ser det inte heller som missförstånd. Så snälla berätta för mig hur det nu är missförstånd.
På tal om fördomar var min pappa väldigt negativt inställd till Trams innan han fick träffa honom. Nu i efterhand har han sagt att: "Han är ju precis som vilken annan hund som helst". Jag vet ärligt talat inte vad han hade förväntat sig, helst med tanke på att Trams inte var någon lugn, lydig hund när jag först fick honom.
#22: Jag tror inte att någon här inne har något som helst emot din fina hund, utan jag tror att de pratar om blandrasaveln i allmänhet. Men jag instämmer att vissa inlägg gått över gränsen och sånt tänker vi inte tollerera på den här sajten, och det har de ansvariga för inläggen fått veta.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Memzo
Hur vi vet det? Vi vet du situationen ser ut för dessa raser via år av att lära oss och kunskap om hur situationen ser ut för dem. Vi har med andra ord levt med det hela längre än du uppenbart har. Annars skulle du säga samma sak som vi.
Att folk envisas med att inte se skillnad mellan sak och person. Jag älskar min hund hur ful och dum han än är. Jag har valt honom och jag älskar honom inte mindre bara för att jag kan granska honom kritiskt?!
#24 men att peka ut alla blanraser och kalla dom slaskavlade? Det handlar väl ändå inte om ett missförstånd från min sida?
Att Howard sedan kallar både min o andra blandraser för div. elaka saker, det skiter jag i . Har fortfarande varken hört eller sett något om dennes egna hundar som det pratats så mycket om.
En sak till!
Min schäferBLANDNING blev uppmärksammad hos veterinären. Han var i extas över att se en sån fin hund och sa att hans blandning kommer rädda livet på honom. Tack vare de få % som inte är schäfer har gjort att hans höfter inte är såsom de enligt "rasstandard" ska vara. Han kommer tjäna ÅR på det. Friska, värdefulla och fullt njutbara år.
Alla mixar är tydligen inte slask…………..
Diskussionen är avslutad. Jag tror inte att vi kommer någonstans med att fortsätta den tyvärr. Vi måste acceptera varandras åsikter.
Jag låser nu tråden.
\\\\\\\\\\\\\\\\_