Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 7020 ggr
Kalli
0

Vad blir eran nästa hund?

Kommer det bli samma ras igen? Kanske en annan bullhund? Eller känner ni får att byta bana helt och i så fall till vad?

Själv är jag väldigt sugen på en Staffe, men eftersom jag antagligen kommer fortsätta på den inslagna vägen med omplaceringar kan det bli precis vad som helst. När det gäller vuxna hundar handlar det så mycket mer om individ än om ras för mig. :)

LillyB
0

Åh, det här är något jag kan tänka på dygnet runt och ändå inte bli klokare.

Amstaffen är ju den ras jag vill ha och kommer att sträva efter. Då en renras eftersom min blandis haft sån dålig hälsa så jag vill veta lite mer om vad det är för valp jag köper, hur friska djuren i hans stamtavla är och så.
Men jag har också ett öga för Bullterriern och Staffen. Bullterriern är jag mycket svag för då de är så otroligt charmiga! Så hittar jag en bra uppfödare så kan det även bli en sån. Staffen har jag börjat tänka på ganska nyligen, och det är pga att de individer jag träffat verkar så glada och okomplicerade, de är också mindre än Amstaffen vilket kan vara lättsamt.

Men sen är jag ju otroligt blödig, så chansen är mycket stor att jag trots allt faller för någon avlivningshotad blandras.

Oavsett ras eller blandras så vill jag ha en lite äldre valp, men som fortfarande är valp. Kanske runt 6 månader gammal.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Loveradio
0

Blir troligtvis en till bullhund Glad En Staffe eller Amstaff. En vuxen omplacering. Drömmen vore en blå tik då jag tycker det är en himla snygg färg.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

monstermash
0

Det lutar åt en staffe. :)

myra82
0

Nästa hund blir en valp från min nuvarande tosa tik, ska verkligen bli super roligt att vara med från allra första början! Skrattande

Zvintos
0

Inga fler hundar planeras än på ett par år, men det blir garanterat fler staffar. Glad Sen vill sambon ha en Cane Corso, så en sådan blir det när vi flyttar till hus om x antal år.

LillyB
0

#4: Åh, så spännande! :D När planeras den kullen att komma?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

myra82
0

#6 parning är planerad vid nästa löp, hon löper just nu men det var inte riktigt färdigt planerat allt nu så vi tar det vid nästa löp i sommar istället. Eftersom de få avelshanar som finns här i sverige är släkt med min tik så blir det troligtvis så att vi åker till Polen och parar. Ska bli otroligt spännande allt men är även mycket nervös och orolig - rädd att det ska hända min pärla något…

[Empisen]
0

Blir inte en till hund på ett bra tag! Räcker gott och väl med dom två underbara hundarna jag redan har! Glad
Men några raser jag skulle tänkas ha långt fram i tiden är bl.a Cane corso, Storpudel, Schäfer, Rottweiler, Australian cattledog, Bouvier des flandres m.fl..

Kalli
0

Nej, här blir inte heller någon till hund på ett bra tag! Två räcker alldeles utmärkt för mig också men man kan ju ändå ha planer för någon gång i framtiden, :)

Mischa
0

Blir en staff.

≧◔◡◔≦

SamanthaJones
0

Planen är att nästa hund kommer om ett par, tre år. Och då blir det en boxertik vars stamtavla, färg, mentalitet osv passar med Prins.

Med andra ord så kommer nästa hund bli min första avelstik :)

Skulle jag välja något annat än boxer så kommer det bli antingen en dobbe eller en HH.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Loveradio
0

#11 Kul Glad

SamanthaJones
0

#12: Ja, det kommer bli spännande! Som det är nu så skulle jag även vilja importera men vi får se hur det blir med den saken :P

Vänligen

Sofia

Loveradio
0

#13 Från Tyskland? Jo det kostar säkert en hel del, men det kanske är värt det om man hittar rätt hund :)

SamanthaJones
0

Ja, från Tyskland. Jo, det kommer säkert kosta multum men om man hittar en tik med en trevlig stam som man är lite ensam om kan det ju vara värt det. Är alltid bra o bredda avelsbasen lite =)

Vänligen

Sofia

Loveradio
0

#15 Jo precis :) få in lite nytt blod.

Chilli10
0

Lutar åt att det blir en Staff :) Har även funderat lite på Fransk Bulldogg, men är lite tveksam.. Sambon tycker inte om deras utseende heller.

Staff däremot fastnade vi båda lite mer för när vi var på hundmässan i Stockholm :)  Gillar mentaliteten oc utseendet. Lite som amstaff, men mindre :)

Blir inte än på ett tag iaf, men det är ju bra att hålla ögonen öppna ett tag innan :)

Zvintos
0

Kul att läsa att många verkar fundera på en staff som nästa hund. Glad

Chilli10
0

#2 Tycker också att de blåa är mycket fina :) Skulle vilja ha en blå staff, kollade lite efter det i somras. Men det verkar inte finnas så gott om dem. I denna tråd står det jag hittade då.

Zvintos
1

#2: Blåa staffar är grymt snygga. Min tiks morfar och flera av hans förfäder är blåa, även min tiks moster och kusiner är blå. Glad Jag har själv planer på att i framtiden se om jag kan importera blå staffar, gärna med mycket vitt.

Chilli10
0

#20 Oh my.. så himla fin :D *dreglar*

Loveradio
0

#19 Vad tråkigt :/ Men jag brukar ofta kika på Blocket och då och då dyker det upp annonser. Som här. Så det finns ju några Glad

#20 Ja dom är så jäkla snygga Glad Åh vad fin han var! Vad kul.

LillyB
0

#7: Okej, gud så spännande! :D Då måste du berätta för oss hur allt går! Och det går säkert alldeles utmärkt! :)

Riktigt kul att många verkar ha ganska stora planer med import och avel! :D Har också avelsplaner, men det blir inte allvar av dom fören jag bor i hus och jobb mm är stabilt! Dvs några år framåt :) Rasen blir nog Amstaff eller Bullterrier då.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

[Howard]
0

Även jag rätar in mig i ledet då en staff skulle kunna tänkas bli nästa hund/ras. Dock inte utav den utställningsavlade modellen.

Jag föredrar den "irländska/working" sorten.. Gott och gott, den riktiga staffen.

Chilli10
0

#22 Ah okej :) Då är ju inte hoppet helt ute då :)

#24 Skulle du vilja länka några exempel på de olika varianterna ? :)

Zvintos
0

#25: Med utställningsavlade tror jag främst hon syftar på den lite lägre och mer "satta" varianten, och working tolkar jag som den högre och slankare.

Ungefär skillnaden mellan mina två. Evi räknas nog mer till "working", med sin höga och slanka kroppsbyggnad.

Mischa
0

Vilket egentligen är ganska lustigt, att hundar benämns som "working" pga kroppsbyggnad, vad som finns innanför pannbenet borde vara av större intresse om man söker en "arbetande" hund, dom flesta staffar är ganska rörliga oavsett typ, om man nu inte menar hundar som har närmre till "ursprunget" och pga dett anses vara mer "working"….det är lite av en tolkning.

Vet inte om detta forumet är "öppet" men testar att lägga in en länk om en diskussion som tar upp typerna, tror dock inte att "irländska staffar" tas upp

http://www.staffar.se/index.php?topic=18353.0

≧◔◡◔≦

Zvintos
0

#27: Ja, nog är det lite knasigt. I vårat fall föll det sig dock så att den som rent utseendemässigt är mer "working" också har mer vilja att arbeta. Ren lyckträff kanske, när man ser på hennes föräldrar. Tungan ute

[Howard]
0

Showvarianten : http://bulldogbreeds.com/photos/staffbull296x265.jpg

Irländsk/Working/Oldtype : http://www.cosmos-staffords.com/Female_Staffords/Brandi/web_page_brandi_large.jpg

Den s.k irländska modellen är urhunden till hur SBT såg ut när rasen först kom till, dom utställningsavlade paddorna är endast en blek kopia utav vad rasen var och skulle vara.

LillyB
0

#29: Wow, vilken skillnad! :P Ja, working varianten faller mig mer i smaken iallafall. Men du som har koll på sånt, hur stor är skillnaden mentalt på dom? Hur mycket mer kräver dom än den vanliga showstaffen? Vill ju ha en hund i stil med Liston, kanske lite mer "go", men inte alldeles hyper.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

[Howard]
0

Jag har inte träffat så pass många utav utställningssorten så att jag ska kunna uttlala mig om dom.

Dom "working"-avlade som jag har träffat har varit bra avlade exemplar, lugna och trevliga hundar men ändå som ger 100% vid arbete. Dessa kunde även umgås med hundar av samma kön vid 1,5år. Något som majoriteten utav bull&terrier hundarna brukar ha problem med.

Dock så pågår det även skitavel ibland "working"-staffarna, det avlas uteslutet på linjer ifrån gamla hundar och man anser det vara en merit värdig att para vidare på.

Chilli10
0

#26 Okej, typ tvärt om mot de flesta andra raser då. Tex utställnings labben är ju mkt kraftigare än jaktlabben.

#27 Tyvärr så måste man logga in..

#29 Oj, vilken skillnad! Är dessa två exempel "vanliga" varianter av dessa, eller lite mer extrema åt varsitt håll? Hoppas du förstår hur jag menar :)

[Howard]
0

#32 Angående den utställningsavlade så är den typisk för dom som jag har sett med egna ögon. Och den arbetande/slankare staffen har också ett typiskt utseende för sin sort.

Riktiga SBTs ska se ut som en APBT dock mindre i storlek bara.

Chilli10
0

#33 Okej :)

Med "riktiga" antar jag att du menar den ursprungliga varianten :)

[Howard]
0

Korrekt.

LillyB
0

#31: Jag förstår, låter verkligen intressant för mig! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

[Howard]
0

Något jag försökte få i dig för ett par dagar sen också men då gick det minsann inte.. Flört

LillyB
0

En mini pitbull som är snäll med andra hundar, kan ju inte bli bättre haha! :)

#37: Jaa.. men.. jag trodde ju inte att dom var så felfria som dom verkar vara ;)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

[Howard]
0

Jag har bara bra skit och bra smak, borde du veta numera ju… Dags att du börjar lyssna, unga dam Kyss

LillyB
0

#39: Haha mja mjo, vi har lite olika smak på hundar ändå Glad Men workingvarianten av staffen hade du rätt om, den passar nog mig haha.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

NathalieT
0

Jag har ingen bullhund nu, men nästa kommer förmodligen bli det, en Rottweiler om cirka 4-5 år :) (om nu rottis räknas som bullhund?)

Loveradio
0

#41 Det gör den :) Kul med Rottweiler. Himla fin och härlig ras!

NathalieT
0

#42 Det tycker jag också :))

LillyB
0

#41: Kul! :D Ja, Rottweilern räknas in på den här sajten! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

ikapika
1

Som det känns nu fortsätter jag nog med staffe framöver :) Har dock två hundar nu en springer och en staffe så det får räcka for now ;)

LillyB
0

#45: Kul! :D Staffen verkar väldigt poppis!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Ixectrona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blir det inte en till hund på ett tag, men det lutar mest mot Xoloitzcuintli och… Malteser, som det är nu. Tungan ute
Udda, jag vet.

Inte en Xolo på bilden är jag rädd, utan en Perro sin Pelo del Perú - som också finns på listan BTW - men that's how I like 'em (nakenhundarna). Flört

LillyB
0

#47: Hahah åh! Ser knappt ut som en hund! Riktigt söt och charmig! :D

\\\\\\\\\\\\\\\\_

thilda-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För oss så blir det en till Ca de bou, en import tik från Puerto rico ;)

Charlotte-J
0

Och jag hämtar min nya vovve om 2 och en halv vecka!! En brindelfärgad Amstaffhane!! Har väntat ett år på "rätt" vovve och snart är han här!!!

Amor vincit omnia Kyss

Chilli10
0

#50 Åh vad roligt! :) Veckorna lär gå ganska sakta :P
Vart kommer han ifrån? Svårt att hitta "rätt", vad hade du för krav? :)

LillyB
0

#50: Åh, va roligt!! Skrattande Bilder då du fått hem honom är ett krav!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Charlotte-J
0

#51 Ja första kravet var ju att han kom från en SKK ansluten kennel så att han är reggad i SKK med alla papper i ordning. Och så att jag kunde kolla upp hans föräldrars mentaltest, HD och ED status och att dom var Ataxi fria. Allt detta är uppkollat och okej.

Sen var det ju förstås färgen!! Ville så gärna ha en Brindel.

Sen har jag inte vågat skaffa någon innan då jag hade en annan "stor" hund som jag tyvärr fick ta bort pga. epilepsi i juni 2011, hade då haft honom i 9 år. Men jag har läst på och forskat om rasen i 1 års tid, har plöjt igenom allt jag hittat för att vara förberedd. Har haft hund av olika raser i hela livet men aldrig Amstaff. Har nu 2 små Chihuahua mixar ( 6 och 4 år gamla tikar) som jag hoppas ska bli lika glada över sin nya kompis som jag är.

Tingade honom när han var 2 dygn så väntan har varit lång! Men snart så ;-) Lovar att lägga in bilder på honom när han är hemma.

Han kommer från Kennel Vild och Vågad.

Amor vincit omnia Kyss

LillyB
0

#53: Bra krav! :D Ska bli jättekul för oss att se honom också! Vart ligger kenneln Vild och Vågad? Känner igen namnet och tror att jag spanat på dom då jag var på hundjakt! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Chilli10
0

#53 Okej, gåller med #54 om att det är bra krav! :)

Charlotte-J
0

#54 Kennel Vild och Vågad ligger utanför Växjö.

Amor vincit omnia Kyss

Mischa
0

≧◔◡◔≦

Labolina_73
0

.

Chilli10
0
Charlotte-J
0

#57 Det där kändes ju inte så kul. Men det med mamman har inte jag märkt nåt av när jag träffat henne. Och det var det ända jag kommenterar om detta då jag inte gillar när folk hängs ut på det viset.

Jag gläds i alla fall åt min lille kille som snart kommer hem.

Amor vincit omnia Kyss

[Howard]
0

Ingen hängs ut det minsta, när du bedriver en verksamhet som så en kennel så är alla dokument offentliga via hunddata etc. Mao så får personen som gör sketna parningar stå för dom också, och inte grina över att denne blir uthängd.

"Alla vill para, men ingen vill avla" gammalt vist ordspråk.

Labolina_73
0

Jaaa du detta var svårt… :-) eller egentligen inte MEN.. Jag har ju en man oxå.. ;-)

Jag har en tibetansk spaniel och om jag ska ha en till ras blir det en bullis..

antingen en dogo argentino (så satans stora bara) eller en amstaff,, men efter att han läst lite mer och fått lite mera info om staffen skulle det gärna bli en sån..

tur jag inte ska ha nån nu för då skulle jag nog ha svårt att välja..

hunden måste ju passa in i vårt liv oxå.. och då tror jag kanske inte att en dogo platsar men jag vet inte… Måste läsa ännu mera om alla 3 innan jag bestämmer mej helt..

Oavsett vad så har jag ju lite krav jag inte tänker vika på,, hälsotester.. Stamtavla och sånna "tramsiga" saker.. ;-)

//Linda

Labolina_73
0

ps,, ville förut ha en boxer men tycker att deras ögon börjar hänga för mycket tyvärr.. :-(

Mischa
0

Tänkte bara att du ville veta vad som skrivits på annat forum, har själv inte en susning om kenneln i fråga men visste att den var omtalad, är du själv nöjd så är allt frid och fröjd.

≧◔◡◔≦

Charlotte-J
0

#60 Flört

Amor vincit omnia Kyss

LillyB
0

Att informera om sånt som Mischa gjorde tycker jag bara är bra. Finns det grund för det som sägs så är det ren fakta och den måste man som uppfödare kunna stå för. En kennel är som sagt en verksamhet och inte en person. Men man väljer alltid själv, just den parning du ska köpa från kan ju vara superbra så det ska bli jättekul att vi vår en ny valp till sajten! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Chilli10
0

#66 Visst är det bra! Dock verkar det vara den tiken som är förälder till valpen då hennes valpar är leveransklara 22/1-12 och dit är det ju typ två veckor.

Sen vet man ju inte hur sant det är?

Mischa
0

Nej det vet man aldrig, folk gillar att snacka.

≧◔◡◔≦

Chilli10
0

#68 Ja precis, både på gott och ont.

Chilli10
0

Se sär. I inlägg #14 i den tråden som du länkade till Mischa är det fodervärden själv som skriver..

Fodervärden i fråga är även medlem här..

LillyB
0

#67: Då hoppas jag att det var ett förarproblem och inte ett fel hos tiken, eller att det var ett falskt rykte. Men eftersom Charlotte träffat tiken och haft bra krav så tror jag att det är lugnt. :)

#68: Mycket sant! Men bättre att veta för mycket än för lite tycker jag. Blir man osäker på rykten man hör så kan man ju undersöka eller fråga om dom, samt sålla själv med sunt förnuft. Värre om det kommer upp rykten då man redan köpt en valp, då kan man inte göra så mycket.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Chilli10
0

#71 Se inlägg #70 Glad

Å andra sidan skriver den fd fodeväden att hon inte skulle valt att avla på tiken även fast hon var bra på många sätt o vis.

LillyB
0

#72: Haha missar mycket då jag läser just nu, är så trött! :D
Okej, det var tråkigt att höra. :/ Men lite svårt att uttala sig om det då man aldrig träffat hunden. Hoppas bara att det slutar gott och att det inte är något som förs vidare från modern till valparna!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Chilli10
1

#73 Haha :D
Nej pecis, svårt att säga något då. Framgick inte vad det var, så vet inte.. Men hoppas på det bästa.