Rednose
Kollade lite blocketannonser och ser att folk har pippi på att skriva tex rednose amstaff. Typ som att det vore något speciellt? Det är ju bara en färg.
Har även läst att det är mkt populärt bland ABPT-ägare.
Är det ovanligt o det är därför det är så populärt?
En undran: kallas det rednose oavsett vilken nyans det är?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Man skriver rednose för att man inte får skriva pitbull på blocket. En amstaff får inte ha röd nos. Pitbullägare är absolut inte ute efter rednose, det står alla wannabes för. :)
Allt detta rednose, bluenose, choclatenose är bara försäljartrick som får okunniga att tro de har nåt speciellt. Typ.
Jag antar att flera nyanser faller under rednose.
Det finns många myter om rednose, den ena värre än den andra.
Här har vi en Pitbullblandning på blocket som jag reagerade på igår: http://www.blocket.se/orebro/Fin_hundvalp_10_veckor_38135204.htm?ca=4&w=3
Och så har vi denna, "renrasig chocolate rednose": http://www.blocket.se/stockholm/Rednose_Amstaff_valpar_37868870.htm?ca=4&w=3
Elishia skrev ett bra inlägg.
Myter bland rednose är väll bland annat att de har ett hetare temperament? "Bluenose" har väll också sämre pälskvalité och drabbas lättare av hudsjukdomar eftersom den är diluted? Är det samma med "rednose"?
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Jag är väldigt sällan en renrasig pitbull läggs ut på blocket skulle jag gissa. Precis som det är sällsynt att folk som säger de har pitbull sällan faktiskt har pitbulls.
Malmö är väldigt drabbat när det kommer till blandraser av denna sort tyvärr. Jag skulle gissa att alla hundar som postats här är blandraser tyvärr.
#2 Fast i det första stod det inget om rednose eller liknande? Renrasig chocolate rednose var ju lite komiskt, hehe..
#4 Ja, så är det väl. Det förvånar mig ju inte heller..
#5: Nej men i den första står det att det är en Pitbullblandning, trots att det är stränga regler på blocket som säger att man inte får annonsera ut Pitbulls. Så den annonsen har lyckats undgå reglerna.
"Blocket.se har restriktioner mot försäljning eller överlåtande av vissa djur. Pitbull och varghybrider är inte tillåtna."
Söker man på Pitbull så kommer bara den upp. Den länken var mer till #1 då hon skrev om blocket. :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
#6 Ja, tydligt det :P Men då förstår jag!
Näsfärgen är något som är väldigt hypat inom buskaveln utan att folk som höjer det till skyarna egentligen vet varför, och ibland har den angivna hunden inte ens röd/blå näsa som det påstås utan ex. en förälder eller kullsyskon har en magisk nos men den benämns även som red/bluenose…för att göra den mer unik än den blandras den är.
Som svar på din fråga, ja det kallas rednose oavsett vilket färg på hunden det är så länge näsan är opigmenterad dvs i huvudsak en helröd eller leverfärgad hund.
≧◔◡◔≦
#8 Tack för svar. :)
Inom APBT så fanns det en uppfödare som endast ville ha rödnosade hundar pga att han ansåg att dom var mer game än andra, hurvida det ligger något i det eller inte har ingen kunnat bekräfta.
Personligen så tror jag att det var något han fick för sig bara.

Men läste det i rasstandarden nu :)