Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 6119 ggr
Kalli
1

Vad heter era Bullhundar?

Och varför valde ni det namnet? Tycker ni att namnet är en viktigt del i vad man vill förmedla när man har en Bullhund?

Själv har jag svårt för att tänka mig att välja ett "tufft" namn till min "kamphund". Jag tycker att det redan från början sänder ut fel signaler och av samma anledning väljer jag att inte klä honom i "tuffa" halsband med nitar och liknande.

(Hoppas ingen tar illa upp detta är bara mina egna åsikter)

Därför och för att Tyson var ett så pass vanligt namn bland bullhundar men också på hundar i min närhet så valde jag att döpa om min hund. Valet föll tillslut på Trams eftersom han är så jäkla fånig ibland och av någon anledning kändes det bättre att hans nya och hans gamla namn åtminstone började på samma bokstav. Var egentligen rätt onödigt eftersom han inte lyssnade på sitt tidigare namn för fem öre.

Och så en liten anekdot på temat namn: En bekant till mig och Trams var ute med en kompis till henne och dennes hundar. Vi hade mött den här kompisen tidigare och pratat men hon kommer inte riktigt ihåg vad min hund heter varpå hon vänder sig till min bekanta innan de kommit fram till mig och säger: Vad var det den där hunden hette, var det Fjoll?

Chilli10
0

Trams är ett jättefint namn :) Haha, "fjoll" :D

Min flicka heter Chilli. Hon hade redan namnet när jag köpte henne, och kag tyckte att det passade henne så bra så hon fick behålla det. Tycker det är fint också :)

Vår första rottis hette Brinketorps Quno. Tilltalsnamn Max.
Vår andra rottis hette kennelnamnet o sen Castor. Hans tilltalsnamn fick bli Castor. Betyder bäver på franska/spanska. Passade honom utmärkt ;)

Vilka namn tänker du är "tuffa"? Ge gärna några exempel :)

myra82
0

Mina heter Flizan och Myra

Mischa
0

Coco pop.

Inget jag valt, men det passar :)

≧◔◡◔≦

[Empisen]
0

Min lille skrutt heter Da Vinci Kodens Silas, låter som ett kennelnamn men det är det icke! Säger självklart inte hela namnet, utan bara Silas :)
(Karaktären Silas är en albino munk i filmen Da vinci koden.) 

Vi hade jätte svårt att välja namn! Stod främst mellan Isaac, Amadeus och Junior. Men tillslut fick det bli det här, jättenöjd Glad

Zvintos
0

Stamtavlenamn:
Meder´s GoldDog Chinwendu (hanen)
Meder´s GoldDog Divinium Liv (tiken)

Chinwendu betyder "Gud äger livet" och Divinium Liv betyder "Gudomligt liv". Dessa namn har uppfödaren valt.

Här hemma går de under namnet Grim och Evi. Grim fick sitt namn därför att vi båda gillar fornnordiska namn och visste att vi ville ha ett. Kollade runt bland namn och fastnade för Grim. Grim sades vara det namn Oden hade när han tog mänsklig skepnad. Evi fick sitt namn lite halvt på skämt till en början och syftar till "Grim and Evil", i och med att vår andra ju heter Grim, och det blev hon att kallades det sen ändå då det passade henne.

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Casper heter min nuvarande

Min gamla stafftik hette Doris :)

[Empisen]
0

#6 Fin han är! :)

Ixectrona
1

Wikus heter som han gör mest för att jag tyckte namnet var så sött. Tungan ute
Jag letade i genom tusentals (!) namn i många veckor innan jag fick hem valpen, alla med speciella betydelser som jag tyckte passade - men så blev det Wikus ändå, efter Wikus van der Merwe i District 9, ett namn som jag inte kan hitta någon information om.

Kalli
0

#1: Chili är jätte fint.

Tyson är väl ett sånt namn i min mening, Killer, Devil, Rambo några andra. Sen kan jag tycka att det är fina namn och jag är för det fria valet, att man ska få döpa sin hund till precis vad man vill.

Men personligen är det inget för mig, det blir för förutsägbart. Sen tror jag också att det i många fall sänder ut fel signaler och infriar folks fördomar när någon kommer med sin "Pitbull" som heter Killer och är prydd med niter även om ägaren är vettig och hunden jätte duktig.

I övrigt jätte fina namn på era hundar i tråden, har ju "sett" Ninnis hundar förut och diggar verkligen deras namn. Silas tycker jag också om och Myra eftersom jag "förväntar" mig en mindre hund med det namnet. Casper är ju toksnygg på kortet (och säkert i verkligheten med).

Chilli10
0

#9 Ah, då förstår jag hur du menar. Nej, något sådant skulle jag inte heller döpa min hund till.

SamanthaJones
0

Min kille heter Queensies James Bond i stamtavlan men går under namnet Prins här hemma :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Loveradio
1

Om jag skaffar en liten hund nån gång så ska jag ge den ett tufft namn haha Flört Tänk er en Chihuahua som man döper till typ Killer, Rocky eller nåt haha. Bullhundar och stora hundar borde man ju egentligen döpa till typ Åke eller Lennart och liknande Skrattande

Min hund heter iallafall Snazzy's Lotus i stamtavlan. Till vardags heter han Valentin och kallas Valle. Satt länge och funderade på namn innan jag åkte och träffade honom. Valde mellan Loke, Diesel, Dallas, Lexus och ett gäng till. Men det blev Valentin jag föll för. Och han såg också ut som en liten Valentin när jag träffade honom. Så det passar honom bra :) Men Loke gillar jag också skarpt. Skaffar jag en till hanhund så ska jag nog döpa den till Loke. Tufft men samtidigt gulligt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SamanthaJones
0

#12 Ja, Loke är ett jätte fint namn! Min brors vän har en chihuahua och en rottis, rottisen heter Plutten och chihuahuan Rex vilket jag tycker är lite roligt :P

Min nästa hane ska heta Malte ;)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Loveradio
0

#13 Haha klockrent! Skrattande

Malte var också fint :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LillyB
0

Håller med dig TS, jag har också svårt för tuffa namn och nitar på dessa hundar, men nitar kan vara jättefint om de är lite mindre och om hunden har en tydligt vettig ägare, som Maria och Chilli. Bilden på de två där Chilli har sitt nya nithalsband är jättefin! Och där stör nitarna inte alls! :) Men det är som sagt viktigt hur hunden och ägaren är om det passar eller inte, enligt mig. Det finns fina nitar och det finns tuffa nitar, dom tuffa gillar jag inte.

Då jag köpte Liston så hette han Rocky på papperet, men jag tycker att de flesta heter Rocky eller Tyson så det ändrade jag. Men jag brukar alltid ändra namn på de djur jag skaffar då jag tycker att det är en så viktig sak. Det är något som ska hänga mer i många år och då vill jag trivas med det, och jag är kräsen med namn.
Som ni ser på bilden så hade han redan som valp ett tydligt L i nacken, och eftersom jag heter Lilly och familjens älskade hund heter Lady så var det ganska självklart att han måste heta något på L han också, han var ju redan märkt! ;) Jag fick ganska snabbt namnförslaget Liston av min brors tjej, hon tänkte då på den legendariske boxaren Sonny Liston. Det är ett ganska milt namn eftersom det börjar på "Lis", men det är också ganska grabbigt eftersom det slutar på "ton" och kommer från en boxare. Då det känns alldeles lagomt och neutralt! :) Är supernöjd med namnet!
Kan tillägga att jag inte märkte "L":et fören jag kommit hem med honom, så det är som att det var lite meningen att han skulle hamna hos mig! :) Från början skulle han hetat Rami, men han hade ju inget "R" i nacken!

Kan nu avslöja att jag redan bestämt namn på min kommande hund också, och det är Lisbett. :D Det är ju inte så respektingivande direkt, det börjar också på "L" och det är liiite smygtufft då det slutar på "bett". Liston och Lisbett :D Eftersom de är ganska lika så blir det nog Bettan till vardags.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
0

Såhär ser "L":et ut idag :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Chalin3
1

På papper heter han Nowabox Cuba

Men har ingen lust att kalla honom för Cuba, detblev Simba istället.

Simba var som bestämt innan och jag har alltid trottt att jag skulle ha en gul boxer…. men nu blev det inte så, men han fick heta Simba ändå.

#15 Cool med initial i nacken Cool

Chilli10
1

#15 Åh vad fint sagt (läs skrivet) :) hihi

[Empisen]
1

#15 Häftigt! Att det var så tydligt också… Glad

MoaL
0

Vår hund heter Roy. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

LillyB
0

#20: Fint, varför valde ni det namnet? :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

MoaL
0

Han hette det redan när han flyttade hit. :) Han var ju två år gammal när vi köpte honom. ^^

Mvh,
Moa

LillyB
0

#22: Aha okej! :) Jättefint iaf! :D

\\\\\\\\\\\\\\\\_

MoaL
2

#23 Jag tycker att ni alla också har väldigt fina namn på era hundar! Skrattande Älskar för övrigt att L:et på din Liston är så tydligt. :P

Mvh,
Moa

Fjordell
0

Min underbara gosse som snart fyller 1 år, heter Jackson, utöver kennelnamnet då förstås.

Satt och funderade dagarna innan jag hämtade honom, vad tusan han skulle kunna heta. Jag är kräsen som tusan när det gäller sådant, för jag menar, man ska ju som sagt leva med det beslutet i förhoppningsvis många år framåt. Jag satt och ropade ut lite för mig själv de olika namnen jag kommit på. Jackson vart till slut det självklara valet. Han är ju min… ehm, lilla… stjärna!

Han är inte nödvändigtvis döpt efter Michael Jackson, utan jag gillar nämligen efternamn som namn, och namn man uttalar på engelska. Så namnet Jackson vart ju den ultimata kombon :)

Maliiin
0

Vår hund heter "Northstar Lady" egentligen. Det är hennes namn som hon hade när vi hämtade henne på kenneln. Men vi döpte henne till Heffa till vardags. Detta för att hon var en liten Heffaklump, eller är, men vi tyckte det var lite långt och osmidigt att säga så då blev det Heffa :)

Zvintos
0

#26: Diggar verkligen hennes namn. Glad

Maliiin
0

#27 Flört

[Kanelsocker]
0

Min valp heter Diablo

pippa__
0

Locca, betyder galen, knäpp på spanska. Hon hette det innan och tycker det passar super! Nimba hette Simba, men gillar inte namnet Simba alls och framförallt inte på en tik så satte dit en N istället =)

ajik
0

Min fralla heter Voffer´s Envisa Majken ;) Jag valde Majken för att jag ville ha ett ''fräsigt'' namn som sticker ut lite (:

En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

[Howard]
0

#30 Du menar Loco ?

Kalli
0

#32: Ska vi märka ord menar hon nog Loca, den feminina versionen av Loco.

LillyB
0

#32: Många spanjorer och latinos kallar vissa tjejer för loca, även i många låtar. Om det är ett riktigt ord eller slang vet jag inte men det används. Tycker Locca är ett väldigt fint namn!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

pippa__
0

#32 Ja som Kalli sa så är det den feminina versionen…

animal-lover
0

Stamtavlenamnet på min bullterrier är Buffalo Bull's Kilroy was here men tilltalsnamnet är Edsel.

Han är döpt efter Ford Edsel en bil från 1950-talet, bilen vart aldrig riktigt populär då den var före sin tid och nu så är den ganska ovanlig precis som min Edsel, det är inte många bullar i världen med ett blått öga eller oddeye som det kallas Skrattande 

En bild på min lilla prins i pappas cadillac