Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 3253 ggr
LillyB
0

Hund med fokus

Idag på promenaden så gick vi på en smal gångbana längs havet. En bit längre fram ser jag en hund av dobermanntyp som springer lös, och ägaren kopplar inte hunden då han ser mig och Liston.
Min första tanke var att nu kommer det hända nåt, och jag förberedde mig på att jaga iväg hunden om den skulle komma springandes. Men jag och Liston närmade oss, vi kom fram till killen som hade hunden och jag stog och pratade med honom en stund. Liston var jätteintresserad av hans hund som bara stod någon meter ifrån honom, men den betedde sig som om varken jag eller Liston fanns. Den sprang och lekte med sina snöklumpar, sprang till husse eller bara stod och filosoferade medan Liston ylade och drog i kopplet och ville fram och hälsa. Fick då höra att det var en Forster/Husky blandning, och i mina öron så låter det inte direkt som en lättdresserad hund.

Blev väldigt glatt överraskad av att träffa någon med sån koll på sin hund, och träffa en hund som visade absolut noll intresse för mig och Liston. Hur är era hundar med detta? Kan de totalt ignorera en annan hund om ni vill det?

Liston är lite olika med olika hundar. Vissa vill han direkt fram till och blir väldigt kär, hundar med dominant kroppsspråk skäller han på och vissa kan han bara ignorera. Jobbar på att bli en Cesar Millan men det går lite trögt ibland, haha!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Mischa
0

Det kan ju också varit en hund som helt naturligt inte är intresserad av andra hundar, blandingen är ju inte ovanlig inom dragsport.

I vilket fall tycker jag att man kan koppla sin hund oavsett när man ser att det kommer ett annat hundekipage, jag vänder direkt om jag ser löshundar oavsett hur lydiga dom kanske är… litar inte för fem öre på att föraren har koll.

För att svara på frågan, så jo…vid hundmöte brukar jag kommendera fotgående men jag accepterar ljud som pip och knorrande dom perioder/hundar hon vill låta för annars brukar hon vara tyst med ögonkontakt.

≧◔◡◔≦

Loveradio
0

Wow en sån hund vill jag ha!

Valle är världens jobbigaste när det kommer till andra hundar och människor, han ska hälsa på allt och alla. Och tror att alla är snälla. Därför går det inte att ha honom lös. Men vi jobbar på det. Haha ja en Cesar Millan vill jag också bli ;)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
0

#1 Det tänkte jag också på faktiskt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Kalli
0

Vorsteh. Flört

Finns förövrigt vad jag tror är en Vorsteh och en Weimaran här omkring som alltid går lösa. Grymt imponerande då de generellt inte är några lätta hundar men dessa bryr sig inte om något eller några andra utan travar bara lätt efter ägarna och barnvagnen.

Sen är det ju som Mischa säger, vissa hundar är mer och mindre intresserade av andra hundar. Vår korthåriga vorsteh var en omplacering som jobbat som draghund och hon skulle mycket väl kunnat ha betett sig som ovan beskrivet. Om det kommit ett rådjur däremot. Oskyldig

Blue, som då mest troligt inte är bullhund även om man aldrig ska säga aldrig, bryr sig inte särskilt mycket om andra hundar eller människor för den delen. Fast om vi stannade och pratade med någon skulle hon  antagligen vilja hälsa på den andra hunden, men inte göra det om jag sa åt henne att låta bli. Trams, knappast.

LillyB
0

#1: Mycket möjligt! :) Men huskys tycker jag brukar springa lite vart de vill, iallafall de huskys jag känner häromkring. Härligt med såna hundar som bara travar med ägaren iallafall! :)

Jo jag tycker också att man alltid ska koppla sin hund då det kommer någon oavsett hur bra kolla man har på den. Det handlar om att visa respekt för de som kanske blir rädda eller oroliga. Jag var i ett område där många hundar går lösa och jag hade precis vänt då jag såg att en mycket otrevlig labrador med en totalt menlös ägare var lös på ett ställe, därför vände jag inte igen då jag såg denna hund.

#2: Hehe ja, jag också! Vi kanske får skaffa såna raser istället?  ;)

#4: Förlåt haha ;D Vorsteh! Den typen av raser är inte min starka sida :D Härligt att Blue är så lydig! :)

Ja men det kanske faller naturligt för den typen av hund att inte vara så intresserad av andra hundar då. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Kalli
0

#4: I Blues fall är det mycket av vad Mischa säger, en naturligt ointresse tillsammans med en följsam natur. Hon vill göra som jag säger men är inte lydnadstränad på det sättet. Skönt är det oavsett då hon nästan alltid kan vara lös. :)

LillyB
0

#6: Åh, så är familjens tik också. Saknar att ha en så lättsam hund, men jag klagar inte på Liston. ;) Men nog blir man lite avundsjuk! :D

\\\\\\\\\\\\\\\\_