Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 5258 ggr
LillyB
0

Hundattacker?

Har din hund någonsin blivit attackerad av en annan hund? Isf vilken hund och hur gick det?

Det har framkommit i flera trådar att våra bullhundar blivit påhoppade av andra hundar, så det vore intressant att se hur vanligt det är.

Detta är såklart ingen tråd där vi ska hänga ut någon ras eller typ av hund som farliga och därför ska ingen behöva ta illa upp och det ska inte heller behöva uppstå såna diskussioner. Detta handlar om våra erfarenheter och inget annat.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

AnneN
0

Jepp Velvet fick stryk i onsdags av en kompis hund, hur det gick egentligen får jag veta imorgon då vi ska till veterinär pga hältan hon fick blivit värre.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LillyB
0

Dessa hundar har Liston blivit attackerad av:
(Han har aldrig attackerat någon)

• En stor Schäfer hane då han var valp. Liston satt på gräsmattan utanför balkongen då denna hund kom och sprang mot honom lös. Denna hund är han än idag rädd för och ska försvara sig så fort han ser honom, om det så är på 300 meters avstånd. Han är efter det också reserverad mot alla schäfrar. Inga fysiska skador.
  • En Stövar hane, Liston lyckades dock springa i stora cirklar och kom undan så det blev aldrig någon fysisk sammandrabbning så inga fysiska skador.
  • En Labrador tik, de lekte då Liston var valp men idag är hon mycket ilsken mot honom och flög på honom för några månader sedan. Inga fysiska skador.
  • En Dvärgschnauzer tik som kom lös och kastade sig på honom för ca 1 år sedan. Inga fysiska skador.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Loveradio
0

Nepp! *peppar peppar*

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LillyB
0

#1: Uscha! :( Hoppas verkligen att det går bra!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Kalli
0

Japp, har hänt några gånger. Första gången av något som kan ha varit en Dalmatinerblandning som var lös och sprang fram tillsammans med en mindre hund. Hann väl ungefär säga att mina hundar var snälla när den anföll Trams. Blev håll på några ställen i huvudet.

Den enda andra gången det blivit hål var på grund av en stor svart blandras som ägarna tyvärr hade noll kontroll över. Vi gick runt ett hörn och då kom den springande och högg Trams i sidan. Lyckligtvis hade jag en gammal klok tik med mig som gick in och bröt innan jag ens hann reagera. Vet inte hur jag fått bort hunden annars, vi snackar stor hund med idioter till ägare som inte ens var i närheten.

Annars var det en schäferblandning som husse släppte fram, inga skador dock och en Basenji (vars överfall finns på bild till och med eftersom jag höll på att fotografera) men lyckligtvis inget blodvite där heller.

ikapika
0

Wille blev påflugen av en schäfermix tror jag det var och blev biten flera gånger över ryggen. Ägaren stod o prata i mobilen medan hans hund som för övrigt gör utfall mot allt och alla lyckades lirka sig ur nosgrimma och hela skiten och rusa över gatan rätt på oss..

Jag fick skrika 4 gånger innan ägaren ens brydde sig…

Sen var jag och en bekant i en rasthage med våra hundar då en annan med hund ville komma in, en svart blandras (tror hunden hade 7 raser i sig och helt tokigt olika raser dessutom) hane. Wille brukar ha lite svårt för större svarta hundar sen ovanstående händelse. Men det gick jättebra!…tills min bekant fick den otroligt smarta idén (ironi) att slänga fram en av hennes hunds leksaker som råkar vara en av willes favoritleksaker också…hennes tik och wille har inga problem att dela leksaker med varandra..den nya hunden tog då leksaken och wille blev arg och markerade och då blev det storbråk! ville fick två bitmärken som gick rakt igenom läppen..suck..och inte blev hans attityd mot svarta hundar bättre av det där..

Syrran har en svart labbe nu och de går jättebra ihop, han har blivit bättre med tiden, vi har jobbat på det så mkt som möjligt.

Tengil har ännu inte råkat ut för något sådant…än och jag hoppas innerligen att vi slipper!

animal-lover
0

Min bullterrier hane vart attackerad av en golden retriver hane i sommras när vi var på ett hundbad. Edsel (min bulle) var kopplad och golden var lös, vart 2 djupa sår vid hakan på Edsel så vi vart tvugna att åka till Strömsholm och han fick vara kvar över natten. Goldenhanen var helt oskadd, blev helt fascinerad av att Edsel inte försvarade sig han låg på rygg i sanden och jag vart tvungen att dra ut han i vattnet för att få bort golden.

Dom som hade goldenhunden sa till försvar när jag ville ha tel.nr att han var besatt av sin leksak, när jag sa att jag fortförande ville ha deras nr sa dom att han var sjuk, jag fortsatte att insistera och då sa dom att det inte var deras hund sa då att jag ville ha ägarens nr då.

Tycker det är väldigt dumt att ta med en sjuk hund som är besatt av sin leksak och som inte ens är deras och ha den lös där det finns andra hundar! Skrikandes

Min lilla Edsel klarade sig utan men och är fortförande lika glad i andra hundar som tur är Glad

Fjordell
0

Min amstaffhane Jackson blev påflugen av en stor schäferhane i somras, då Jackson enbart var 5 månader gammal. Hunden skulle ta ett ordentligt grepp om halsen på Jackson, som förmodligen hade dödat på en gång, men som tur var hann ägaren snabbt rycka tillbaka sin hund som var helt manisk och ville fortfarande komma åt valpen medan Jackson höll på skita på sig, men så fort den hunden hade gått förbi skulle han tuffa till sig och morrade åt den stora läskiga hunden.

Bara några veckor senare blev han anfallen av en lös bearded collie, men ägaren fick ganska snabbt tag i sin hund, Jackson tog enbart psykiskt skada av händelsen. Varje gång vi går förbi på just det stället blir han väldigt nervös och osäker, morrar åt ingenting, ifall att.

Utöver det har det inte varit några andra såna dåligheter. Han har ju däremot fått psykiska men vad gäller schäfrar, han är rädd för alla schäfrar vi möter, och de flesta av dem vill åt honom. Vilket förmodligen beror på att de känner att han är osäker kring dem.

Zvintos
0

Ingen av mina har blivit påflugna, men det har varit nära. Det var tidigt 2011 och vi var ut på baksidan med Grim. Då parkeringen ligger precis bredvid skulle sambon passa på att hämta något ur bilen och vi följde med. Grim var lös och höll sig precis bredvid mig. Ser hur en kvinna tittar ut lite snabbt ur ett garage ca 50m bort och sen går in dit igen. Tittar ner på Grim och sen när jag tittar upp kommer en stor mastiffblandis (antingen bullmastiff/boxer eller bullmastiff/rottweiler, finns de som föder upp båda varianter på grannorten) i full fart och morrar utav bara helsike. Jag reagerar och flyger in emellan Grim och den ankommande hunden, som då stannar upp och försöker komma runt mig. Grim har vid det här laget gömt sig en bit bakom mig. Ägaren kommer springandes, får tag på honom, ger honom världens åthutning och sen säger hon "förlåt, han menar inget illa". Jag blev helt stum och fick inte ur mig ett ord. Hade jag funnit mig då, så hade jag läst lusen av henne. Denna hunden bor för övrigt bara ett par hyreshus bort och vi har sett den några gånger som valp och den morrade på folk och gjorde utfall redan vid 8 veckor och gör det fortfarande nu vid snart 3 års ålder.. Grim har tack och lov inte påverkats av händelsen alls, mer än att han gärna gömmer sig om hundar låter otrevliga (vilket han gjorde redan innan i vilket fall).

Chalin3
0

Nja, det var inte så att hunden komför att skada. Men jag var ute och promenerademed Simba som var kanske 6 månader. Ut kommerdet rusande en stor Rottweiler (han är stor) men var intedirekt aggressiv. Fast jag gillade inte det hela och försökte ropa efter ägaren som var inne på sin tomt men ingen hörde oss. efter en kort stund upptäckte sonen att hunden var borta och han och mamman kom rusande ut över gatan och tog sin hund. Först varden andra hunden lite så "uppvaktande" mot simba. Men lillskiten satt ju fast i sele och koppel och ganskasnabbt trasslade rottisen in sig i det och sedan la han sig ovanpå Simba. Det tråkiga är att Simba älskar ju andra hundar men när vi går med honom i koppel tycker han att det är bättre att förekomma än att förekommas och genom ljud och rörelse få den andra att hålla avståndet.

AnneN
2

För den som är intresserad kommer här uppdatering från #1.

Utdrag ur journalen:
Grundundersökning, AT gott. Ohalt när hon hoppade ur bilen. Såren över armbågen är läkta. Lite svullen på mediala kollateralligamentet. Ingen palpatorisk smärta. Svullen i 3:e tån samma sida. Kan ej provocera smärta. Liten utgjutning men sannolikt ingen allvarlig skada.
Undersök per 10min. Rek motionera i snö och undvika hårt underlag fr a grov sten.

Undersökande veterinär: Ingemar Bergdahl.
Total kostnad: 500kr

Vilken underbar lättnad detta besked är! Jag hade förberett mig på att det kunde vara en bruten tå eller något annat ännu värre som skulle kräva operation, vilotid och rehab. Nu behöver hon inte någon direkt vila, även om vi inte ska hårdträna och inte ens något smärtstillande. Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zvintos
0

#11: Härligt! Glad

Loveradio
0

#11 Underbart att höra! Skönt att Velvet klarade sig bra :)

[Empisen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Jack russell har blivit påhoppad av en Amstaff.. 
Hon tog ett ordentligt grepp runt hans hals och släppte inte. Hugo skrek och jag fick panik och försökte slå henne så att hon skulle släppa.. samt bända upp hennes käkar, men det var ju lönlöst.. Om jag inte hade vart så himla chockad och tänkt så pass oklart hade jag tagit henne i bakbenen så hon tappat balansen. Men det tänkte jag som sagt var inte på.  

Det blev iaf in akut till Albano djursjukhus, han klarade sig med drenage(?) genom halsen eller vad man ska säga..
Kunde ha gått mycket värre…

[Empisen]
0

Nu var det visserligen en bullhund som "attackerade" och inte tvärt om… Går det bra ändå?

Viccan92
0

Vi har aldrig blivit påhoppade. Iaf inte så att det blivit någon som bitit någon. Tintin morrar ju själv och gör utfall till vissa hundar. Här är det iaf inga lösa hundar. Det är så skönt att slippa sånt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

pippa__
0

Jag har slutat räkna alla gånger som mina har blivit påflugna, mest Locca dock. Därav att hon är "något" osäker på hundar idag.

Kan tillägga att vi ALDRIG någonsin har haft problem med nån bullras!

animal-lover
0

#14 Stackars Hugo ! Det där såg inte trevligt ut, hur är det nu ?

Itchy
0

min lillebror var ute med mammas cockerhane för ca 2 år sen, och när de går förbi skolgården så ser han att det var en kille med hans rottir där som "kampade" i träden, men så skriker han bara "ta den" och rottisen kom flygande på lilla petter han klarade sej med 2st bitsår på halsen tack vare att min lillebror lyfte upp honom & sprang därifrån

men det värsta är väl att polisen vet vem ägaren är, och att den hunden förut har bitit ihjäl en mindre hund (även då på befallning)
men hunden lever & ägaren har inte ställts inför rätta Skrikandes

You can't spell Bitchy without Itchy

Loveradio
0

#15 Det går bra.

#19 Men fy vad vidrigt gjort! Anmälde ni?

Itchy
0

#20 vi polisanmälde givetvis, men det dröjde bara en vecka eller så innan utredningen lades ner

(hundägarens farbror är polis)

You can't spell Bitchy without Itchy

Loveradio
0

#21 Vad dumt :/

[Empisen]
0

#18 Fysiskt mår han bra, men tyvärr satt olyckan spår efter sig psykiskt… Han blev väldigt aggressiv mot andra främmande hundar, dock inte alla, men det är ett problem som vi fortfarande jobbar på.

NathalieT
0

Pelle blev en gång attackerad av en Engelsk springer spaniel och en Leonberger, dom två gaddade ihop sig och jag tror att dom flög på 2 andra hundar också :s

Han fick som tur var inga fysiska skador!

Det läskiga var att dom hoppade på honom utan andledning, Pelle är väldigt underlägsen gentemot andra hundar, så han försökte inte ens försvara sig utan försökte spinga iväg :(

zickan
0

Har själv blivit attackerad av en golden på mer än ett tillfälle. Men ingen har direkt gått på min bulle eller jag haft problem från någon.

Tyvärr fick vi en liten dålig start med en tant i området och nån form av cocker, när min bulle var runt 6månader. Hade fått port lås och lyckats låsa ut mig själv. Stod och ropade på grannen när jag under en sekund tappade hennes koppel. Hon flyger iväg runt hörnet och jag efter.
Hon ville ju bara leka. Men jag förstår tanten med cockern inte var glad och lite skärrad att ha en bullevalp  stuttsande runt benen.
Inte mycket till hundattack med en valp som vill leka. Men kan tro att den där tanten inte tänkte så. Försökte på plats att be om ursäkt och försökt sedan dess. Men ser hon mig komma så vänder hon på klacken åt annat håll.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.