Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 3656 ggr
Loveradio
0

Kontakt med uppfödare

Har du bra kontakt med din/dina uppfödare? Brukar ni maila/sms/ringa varandra? Hur ofta hörs ni av? Kanske är ni vänner på Facebook?

Har du varit och hälsat på din uppfödare sen valpköpet? Kanske varit på valpträff?

Och tycker du att det är viktigt att ha en bra kontakt med sin uppfödare?

Glad

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

skotty
0

Jag har ingen kontakt med mina hundars uppfödare.. Eller en mailar vi med ibland, men väääldigt sällan. Dock hade vi valpar förra året och dom har vi bra kontakt med allihopa. Bor i samma område som den ena och träffar honom varje dag, den andra har min gamla klasskompis och vi har lekträffar och den tredje passar vi tre timmar två dagar i veckan. Har även haft honom i en vecka två gånger.

Men vi är ju inga riktiga uppfödare, utan det va första gången och valparna blev liksom en del av våran familj ^^ Men jag tycker att kontakten efteråt är viktig iallafall

Loveradio
0

Själv har jag en bra kontakt med Valles uppfödare. Vi brukar maila då och då. Jag brukar skicka några bilder och det uppskattar hon. Vi har också smsat lite och vi är vänner på Facebook. Så vi hörs också därigenom.

Jag tycker det är jätteviktigt att ha bra kontakt med sin uppfödare. Det är en stor trygghet för en nybliven hundägare. När jag hämtade Valle så uppfödaren att jag kunde ringa henne när som helst på dygnet om jag hade några funderingar. Det behövdes aldrig men det kändes tryggt.

Jag har inte hälsat på henne än. Men jag ska nog ta tåget upp och hälsa på med Valle när han är lite äldre :)

Loveradio
0

#1 Känns det tråkigt att inte ha kontakt med dina hundars uppfödare? Eller känns det okej?

Vad roligt :)

skotty
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Jo det är tråkigt, men det är dom som inte vill.. Min äldsta hund är ju 11 år, mamma hade telefonkontakt med hans uppfödare dom första åren minns jag.

#2 Roligt att den valpen som vi behöll från våran kull också heter Valle, hehe

Mina hjärtan när valparna var 3 dagar gamla :) Valle är den bruna

Loveradio
0

#4 Vad tråkigt med såna uppfödare :/

Haha häftigt! :D Fast Valle heter Valentin egentligen, han kallas bara Valle.

Men åh vad söta! Jättefin bild.

skotty
0

#5 Ja :/ Jag kommer alltid bry mig om våra valpar..

Våran heter Valentino :) Men kallas för Valle, hehe

Tack, jag gillar den bilden ^^

Zvintos
0

Jag har väldigt bra kontakt med mina hundars uppfödare (samma uppfödare). När de bodde på grannorten åkte vi och hälsade på ibland, men nu bor de såpass långt bort att vi inte har den möjligheten särskilt ofta. Däremot har vi mailkontakt och även vän med båda på Facebook. De är välkomna att hälsa på om de är i krokarna och vi är välkomna hos dem. Vilket för mig känns väldigt bra. Glad

animal-lover
0

Har väldigt bra kontakt med min hunds uppfödare. Min mamma och hon jobbade ihop förut så vi har känt varnann väldigt länge Glad Pratar typ en gång i veckan på antingen telefon eller facebook, brukar träffas väldigt ofta då hon inte bor allt för långt ifrån och så håller hon i bulleträffar här i Västerås.

Tycker det är väldigt viktigt att ha bra kontakt med uppfödaren så att man kan få hjälp om det behövs, som när Edsel blev attackerad av goldenhunden i sommras så mötte hon oss på Strömsholm och hjälpte till då jag inte var helt samlad i huvet.

Som uppfödare tycker jag oxå det är viktigt att ha kontakt med sina valpköpare för man vill ju veta vad som händer och hur valparna utvecklas och vart den flyttar om den måste omplaceras. Men det är min synpunkt som illeruppfödare Glad

Kalli
0

Eftersom både mina är omplaceringar har jag ingen aning om vilka deras uppfödare är och därmed ingen kontakt, tycker faktiskt det är lite tråkigt men inte mycket att göra åt. Har i alla fall kontakt med Trams första ägare och Blue´s jourhem här i Sverige. :)

Chalin3
0

Jag har bra kontakt med uppfödaren. Har också varandra på facebook. Var där en gång ca 6månader eftervi tog hem Simba. Vi skulle på en föreställning nere i Malmö och då passade hon honom under tiden. Verkar som att det kanske blir en valpträff till våren. Fast vi blir nog bara några av valparna som kommer. Dom var ju rätt många…

skotty
0

#8 Vi har "förköpsrätt" på våra valpar om dom inte kan ha kvar dom. Ingick i vårat kontrakt Glad

thilda-
0

jag har bra kontakt med uppfödaren :)

Facebook, mail och telefon kontakt!

LillyB
0

Jag har ingen kontakt med min uppfödare då det blev en hel del bråk ang att hon skulle ta fler kullar trots Listons och hans syskons dåliga hälsa. :/

Tycker absolut att det är viktigt att ha kontakt, iallafall då det gäller renrasiga. Men blandrasuppfödare brukar oftast inte vara något att hänga i granen så då spelar det ingen större roll.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Loveradio
0

Kul att de flesta verkar ha bra kontakt med sina uppfödare :)

#13 Men vad dumt att hon ska ta fler kullar… är väl pengarna som lockar kanske?

LillyB
0

#14: Troligen, eftersom hon var villig att sälja till Norge :/

\\\\\\\\\\\\\\\\_

skotty
0

#13 Jag tar illa upp varenda gång någon skriver att blandras-uppfödare inte bryr sig lika mycket om sina valpar som om dom är renrasiga. Är man normalt funtad så spelar rasen ingen roll. Våra valpar är blandning mellan chihuahua/papillon och dom var en del av våran familj. Många "berömde" om för att vi gjorde allt som gick att göra med valparna, och dom som köpte dom är jättenöjda för hundarna är sociala, trevliga, lättlärda och helt underbara. Det finns uppfödare till renrasiga som är väldigt oseriösa också!

Det beror ju på hur man är som person, och inte vilken ras valparna är!

[Howard]
0

Varför ens föda upp blandraser ?

Om man nu så tvunget ska föda upp hundar kan man åtminstone göra det ordentligt och hitta "sin ras" så man ev. kan bidra till rasens bevaring/utveckling.

Folk som avlar fram blandraser har inte rätten att "titulera" sig som uppfödare, imo.

skotty
0

#17 Vi avla inte fram blandraser. Vi har en blandrastik och para henne med en renrasig chihuahua så valparna är 75% chihuahua, 25% papillon.

Vem säger att blandraser är sämre???

[Howard]
0

Ni avlade fram blandraser, det förklarade du ju precis själv ?

Sa jag någonstans att blandraser är sämre ? Näe, håll dig till det jag skriver istället.

skotty
0

Jag menade att vi inte parade två renrasiga hundar med varandra. Hur som helst så var våran tik jätteduktig, valparna var friska och fina och allt gick jättebra.

Men alla verkar ha någonting emot blandraser. Förstår inte varför. Okej om det börjar bli 4,5,6,7,8 raser i en hund men 2 skadar väl inte? Självklart ska raserna påminna om varandra i både psyke och utseende.

Gah.

LillyB
2

#16: Enligt mig är kontakten med uppfödaren bra för att kunna få reda på sjukdomar och hälsa hos sin hunds linjer, om det händer något man bör få veta, information om rasen och sjukdomar, stöd, osv. Vanligtvis föder inte blandrasuppfödare upp seriöst, de kan lite om raserna, vet inget om hundarnas släkt, tar någon kull och tror att de vet allt de behöver kunna. Men uppfödning handlar om så mycket mer och det är mycket få blandrasuppfödare som tar det tillräckligt seriöst.

Personligen ser jag inte meningen med blandrasavel, men visst kan det vara seriös om man har ett stort mål och är påläst och duktig. Men av alla annonsörer på blocket, hur många är tillräckligt kunniga för att kunna hjälpa och stötta valpköparna med ALLT som kan dyka upp?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

LillyB
0

Iallafall, vidare diskussion om blandraser får föras i ny tråd.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

[Howard]
0

#20 Eh, ja ? Du förklarade att en av hundarna var blandras och då kan inte valparna bli något annat än det, eller hur ?

Varför inte läsa på och hitta sig en ras som passar en själv ? Det finns väl i princip 400+ hundraser stambokförda i SKK/FCI och någon av dessa bör ju passa tycker man ? 

I psyket säger du, utförde ni MH på hundarna eller bara antar ni att dom är likadana för att dom uppför sig snarlika ?

Dah.

skotty
0

#23 Lägger ner det här nu. Ska inte smutsa ner en bra tråd.

animal-lover
0

#11 Jo jag har oxå förköpsrätt på mina valpar men jag har inte alltid en massa ledig plats om det skulle bli 3-4 valpar/vuxna som behövde omplaceras och då kan det ju vara bra om jag bara är med och hittar nytt hem utan att dom flyttar hem till mig Skrattande

SamanthaJones
0

Vi har väldigt bra kontakt med Prins uppfödare. Pratar några gånger i veckan på facebook o någon/några gånger i månaden på telefon. Vi bodde över där i september när MH:t skulle göras och vi åker på utställningar och tävlingar tillsammans. 

Jag tycker kontakten är väldigt viktig, hade jag inte skaffat en hund fär tävling och träning utan mer rent sällskap så hade kanske inte kontakten betytt lika mkt för mig.

Nu är jag ju även intresserad av avel och Prins håller på att utvecklas till en fin avelshane och då är det väldigt kul och nyttigt och lära sig av en person som har hållt på sen 70-talet :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

myra82
0

Har mycket bra kontakt med båda mina hundars uppfödare. Uppfödarna till rottisen har dock lagt ner sin uppfödning nu men vi hörs och ses ibland fast nu för tiden blir det inte lika mycket som förr. Tosa uppfödarna har jag verkligen super kontakt med. Vi träffas flera gånger om året och pratar där imellan på telefon. Är alltid lika kul att träffa dem och deras hundar.

Viccan92
0

Nu fick jag ju hem Tintin när han var tre år. Fick reda på lite om uppfödaren. Att hon var oseriös och att alla valparna fick allergi. Ett år senare fick jag kontakt med henne genom lite sökningar. Vi har nu regelbunden kontakt runt en gång i månaden. Skönt att jag kan ha någon att fråga. Hon hade inte ens någon aning om att han blivit såld från första ägaren när han var 1½år gammal. I kontraktet hade det stått att dem skulle ta kontakt med henne först. Visst chansen finns att hon ljuger. Men hon verkar trevlig och vill hjälpa till.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

zickan
0

Som uppfödare av annan art. Råttor och annat. Långt ifrån hund men samma poäng. Jag tycker det är viktigt att uppfödare har koll på hur deras avkommor utvecklas.
Att uppfödaren alltid finns till hands när köparen har frågor. Vare sig vid köpet eller efter 7 år efter köpet. Ju bättre kontakt man har med sin uppfödare ju bättre är det.

Jag har rätt kass kontakt med min hunds uppfödare och ägare av mamman. Jag har skrivit ett par gånger men får rätt tomma svar om några alls. När min valp var sjuk så trode inte ens uppfödare på mig att det var så illa som det var och fick inte ens svar på allt jag skrev. Kände mig rätt ignorerad och vet att jag aldrig kommer rekommendera denna till nån annan.
Tog då hjälp av min hunds pappa, som även är uppfödare men inte till min hund. Denne visade genast en annan sida. Hon är istället väldigt engagerad och hjälpsam. Väldigt trevlig att prata med och verkar gärna besvara frågor man har, hjälper till när det behövs. Hon erbjöd sig att komma hit om min hund var sämre i dag. Hon halkade omkull och verkade ha rätt ont i förrgår så jag frågade denne om råd, men helt bra i dag tur nog. Denne uppfödare är samma som Animal_Lover skriver om.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Royalz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker jag har bra kontakt med min uppfödare. Jag har varit hos henne 2 ggr efter att jag köpte min valp för ca 2 månader sedan. Hon hjälpte mig att trimma valpens ansikte innan jag skaffade en egen trimmer.

Med blandrasen har jag inte haft en endaste kontakt efter att jag köpte honom. Var bara pengar som lockade för den uppfödaren.