Gulligt eller farligt??
jag och min kompis satt o pratade om hundar (hon var halft inne i samtalet då hon inte är intresserad av hundar) så kom vi in på "kamphundar", vi pratade om bit-olyckor, anfall och annat okul, när vi hade suttit o pratat en stund så sa hon om en pitbull hoppade på en chihuahua så skulle hon anmäla ägaren o slagit/sparkat hunden.
Då kom ja med
men om chihuahuan hoppade på pitbullen då?
då sa hon, jamen då är det ju gulligt
jag: vrf??
hon: men den är ju så liten och söt
jag: ??????????????????
min fråga är då, tycker ni att det är sött när en liten hund anfaller en större hund? eller tkr ni det är allvarligt som jag?

absolut inte gulligt alls…..
Ehh, nej absolut inte. Är allergisk mot människor med småhundar som inte säger ifrån när de tex gör utfall mot andra hundar eller skäller. Eller tom tycker att det är gulligt.
Sen ser jag ju aldrig någon anledning till att slå eller sparka en hund. 
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Inte ens om det skulle innebära att hunden avbryter sitt anfall/slagsmål med din egna hund ?
#3 Antar att du syftar på mitt inlägg.
Jo, om det behövdes. Men i #0 står det att personen skulle anmäla ägaren och slå/sparka hunden vilket jag förstod som att personen skulle göra det EFTERÅT. Inte i samband med själva "påhoppet".
Men jag kanske missuppfattade 
Nej det finns ju ingen som helst anledning att slå/sparka en hund!!
men jag hatar folk som inte säger till sina småhundar när de hoppar på eller hugger i närheten/på andra hundar
t.ex när jag gick ut med min hund som är en boxer så gick vi förbi en tibetansk spaniel, det tibben gjorde var att skälla, morra o bita i luften efter min kära lilla Meja-mys. ägaren till tibben log bara som om ´nämen oj vad du låter hihi`och lät hunden komma hur långt fram som den ville. ja sa till tanten, kan du vara snäll o ta bort din hund, men han är inte farlig fick ja som svar. Jag kan säga att ja gick med raska steg därifrån 
#4 jadu förstog helt rätt :) skrev så sakta så ja såg de aldrig :P
När det finns folk som tänker så är det inte undra på att småhundar blir dödade av större…
"Snälla, ta bort din hund, min hund gillar inte andra hundar!"
"Nej men det är ju bara gulligt, han ska bara hälsa!"
…och resten kan ni räkna ut själva.
Nu ska man inte ha stora hundar som bits heller, men om det är en mycket stor hund som har ett problem ägarna jobbar på, och den lilla är väldigt liten (typ Chihuahua), händer en olycka lätt, som helt skulle kunna undvikas bara BÅDA ägarna hade vett.
min hund gillar anda hundar och är snäll, men den hunden såg helt hysterisk ut
o alla skrattar åt mig när ja säger att min hund blir rädd o nervös i små hundars närhet… hon har aldrig bitit en hund o skulle aldrig göra det på allvar typ bara när man busar :P ja tror inte de var riktat till mig men ja säger de utifall att :) #7
En liten hund är ju inte direkt farlig för en stor hund. Men de kan skada en stor hund mentalt och de kan bli skadade själva om den stora hunden svarar på ett anfall. De kan ju också såklart skada barn och andra små hundar.
Familjens schäferblandning blir väldigt ledsen och nervös om hon måste vara nära en liten hund och ibland gör hon arga utfall mot småhundar, trots att hon älskar alla andra hundar. Detta är pga att hon många gånger blivit attackerad och påhoppad av småhundar. Hon blir osäker och rädd och det har slagit över i att hon själv blivit aggressiv mot dom. En gång gick jag med henne kopplad på en grusväg och så kommer det en lös JRT tik. Hon hoppar på vår hund och det var första gången vår hund svarade på en attack så hon slog omkull den lilla JRT tiken och gav henne ett markerande bett. Tiken skrek rakt ut och haltade tillbaka till sin matte som lugnt kom en bit bort, hennes enda kommentar var ett leende "Hehe ja sådär går det om man ska bråka med stora hundar!". Tänk om det varit tvärt om? Att min schäferblandning kommit lös och hoppat på den lilla tiken och att jag skulle vara helt oberörd och liksom "Hehe ja så kan det gå". Det är ALDRIG okej, oavsett hundens storlek.
Ang att sparka en hund vid ett anfall. Jag kan säga att jag skulle aldrig någonsin tveka att sparka en hotfull hund som kommer springandes mot mig och Liston. (Är det en superglad hund eller en valp så visst, då hade jag såklart inte sparkat den.) Först skulle jag köra ett avgrundsvrål och försöka skrämma iväg hunden, vilket har funkat hittills då det hänt, men funkar det inte så ger jag hunden en ordentlig känga. Jag ger hellre en attackerande hund en hård spark så den kommer av sig, sticker därifrån och att jag kanske får en utskällning av ägaren och hunden blir lite öm, än att jag låter det hela bli ett hundslagsmål där min älskling och den andra hunden kan bli väldigt skadade både mentalt och fysiskt samt att polisen kanske blir inkopplad och min hund får skulden om han skadar den andra hunden mer. Jag ser det som min rättighet och mitt ansvar som hundägare att försvara och skydda min hund precis som en moder skulle skydda sitt barn. Jag vill också skydda den attackerande hunden eftersom min kille är väldigt kraftfull och jag vill inte att den andra hunden blir skadad heller.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Det är inte det minsta gulligt oavsett storlek på hunden! Däremot finns det ju faktist tillfällen när spark eller liknande kan bli nödvändigt. Skulle ex en hund komma i full attack mot mina hundar skulle jag utan tvekan rikta in en spark mot den om det kan förhindra att mina blir attackerade. Men då är det som sagt under händelsen. Efteråt kan jag inte se någon anledning.

Inte det minsta gulligt..
Småhundar kommer väldigt ofta undan bara för att de är små. Det irriterar mig.
Jag var på besök hos en familj för ett par dagar sedan. De hade en dvärgpinscher.
Så när jag såg honom så tittade jag på honom å sa "Nämen åh en dvärgpinscher". Då attackerade han mig!
Å ägarna bara "Nej du får inte titta på honom, prata med honom eller röra honom. Då biter han dig!"
Jag kan fortfarande inte förstå hur man kan låta en hund vara så. Det spelar ingen roll att den är liten. Vad händer om ett litet barn råkar sätta ner sin lilla hand vid hunden?
Så får man inte ordning på sånt beteende så tycker jag faktiskt inte att man ska ha en sådan hund kvar. Stor eller liten, spelar ingen roll!
Så nej jag tycker inte det är gulligt, idiotiskt rent ut sagt när småhundarna ska kunna vara hur som..
#11 vrf ha en hund när man inte kan behandla den som en hund?vad sjukt!!
min kompis hade en liten hund när de var små, hunden bet tag i blöjan på min kompis bror, deras pappa skrattade bara åt det. ja tkr iaf att det inte är kul!
Det blir obehagligt för vissa först när konsekvenserna av hundens agerande blir större.
≧◔◡◔≦
#12 Nej, sånt är inte det minsta kul. På AMF (alltså american bla bla) brukar de visa klipp när tex småhundar morrar på ngt, jag skrattar då inte..
Jag håller med sånt är jättejobbigt. Min hund är sån så han morrar och gör utfall. Jag gör vad jag kan för att avstyra och så. Han har aldrig kommit tillräckligt nära för att göra något. Ibland lyckas jag vända bort honom och ibland inte. När vi åkte tåg och det var andra hundar som skulle hoppa på med oss. Då satte ju min hund igång att morra och skälla. Folk bara skrattade och log. Jag tyckte minsan inte det var roligt alls. Men det är ofta så folk gör även dem som är hundägare. När vi ska gå förbi sätter dem sin hund. Så står dem där och ler och ser mig bråka med mig hund så att vi ska komma förbi.
Kan tilläga att jag har en amris.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
tycker inte att det är ok.. Akillez har blivit attackerad ett par ggr av oansvariga hundägares små sk*thundar och han har till o med legat inne på djursjukhus för observation över natten :(
Det är väl bara att acceptera att man inte förstår sig på en del människor, även om de inte bryr sig om min hund borde det väl bry sig om sin egen som riskerar att bli mest skadad om något skulle hända.
Tyvärr märker jag ofta att små hundar som beter sig illa mest är humoristiskt för vissa. Visst, de kan inte göra lika stor skada men jag förstår verkligen inte hur hundar som gör utfall är gulliga oavsett storlek.
#16: Oj, vad hade hänt då? Och vad var det för hund? :(
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Den hund som gjorde mest skada var en gatukorsning med sveriges alla raser känns det som.. men bland annat så innehöll den Alaska husky och jämt/gråhund bla…
kristoffer (min sambo) skulle ta en snabb kisstur ute och när dom gick förbi en sopstation bara 60meter ifrån där vi bor så var det en hund som satt fastknuten i ett träd alldeles brevid huset och den gjorde utfall och flög på akillez bakifrån och satte sig fast i bakbenet så vi fick åka in akut till djursjukhuset och det rann sjukt mycket blod och han blev inlagd och fick sy 5stygn ca men han tappade otroligt med blod (vi har 10mil till närmsta djursjukhus) och han fick bli kvar inne för observation för att röntgas och kolla så muskeln inte gick sönder men nu hade vi turen på vår sida så han tog jämt någon millimeter ovanför muskelfästet
#19: Men fy vad otäckt!! :( Tur att det gick bra! Men den var inte så liten heller låter det som. Husky/jämthundar är ju ganska medelstora.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Man ska alltid tänka på hundens väl och en hund mår inte bra av att bete sig så. Det är synd om en sådan hund.
#20 ah :( Men den är " liten " om man jämnför med min ( :P )
I vårt kvarter är "de värsta" hundarna små bjäbbhundar som hänger i kopplet och betger sig illa hela tiden. Som mest 10 st + 3 st tanter. Min pitbull/amstaff går lös bredvid mig, går aldrig utanför tomten, kommer på inkallning. Gissa vem som har blivit polisanmäl för att ha en FARLIG hund, Jo vi; för hon har ju så stora käkar, alltså är hon farlig. Polismannen bara skrattade när han ringde upp… Säger då det…
#23 Vilken cooling! 
Jadu, mycket kan man bli polisanmäld för..
Vi har en granne med en tax och i somras så blev den påflugen av en amstaff mix som flög rakt ut ur porten och ägaren hade inte en chans att hålla emot. Ägaren till hunden är ett stort vandrande stolpskott o hunden rastades som mest två gånger om dagen o då bara runt huset.
I alla fall. Denna tax har alltid skällt och huggt i luften efter andra hundar och det blev ju inte bättre efter attacken. Men det som retar mig i det hela är kärringen som äger taxen. Hon har startat krig mot alla som har en hund större än en tax och skyller sin hund beteende på andra hundar. Det är totalt omöjligt att prata med henne, har flera gånger försökt få dem att stanna så vi kan stå o prata med våra hundar på lagom avstånd från varandra så taxen får chans o lugna sig. Men vad blir svaret? Jo- om vi inte går omvägar när vi ser dem så ska de minsann komma på en anledning o anmäla oss. Och de har redan anmält två andra hundägare (förutan amstaffmixen) för att de har stora o "farliga" hundar (golden o St Bernad). (de anmälde även en pappa i en familj till socialen för o missköta barnen då han blev förbannad o skällde ut dem efter noter då han såg de rasta taxen i sandlådan där barnen leker)
Vad jag ser så ligger det stora problemet i ägarna som är helt rabiata men taxen är inte heller kul o möta då den ger mig känslan av att i grunden ha hundagressivitet som nu har blivit spädd med en stor dos nervositet o rädsla.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#22: Hehe jo iof! :)
#25: Låter som ett typiskt fall av "sådan matte/husse sådan hund". Ser såntdär helatiden häromking och hunden speglar oftast ägarens beteende. De avslappnade människorna får avslappnade hundar men sånadär surgubbar/surtanter som gnäller på allt och rycker upp hunden i kopplet om det kommer en hund på över 15kg, deras hundar är bjäbbiga och nervösa.
Har märkt att det även var så med mig och Liston. Då jag var hotad av mitt ex så kände han att jag var orolig ute och då skällde han åt främmande människor och skulle vakta mig. Men nu då jag är avslappnad och lugn så känner han av det och bryr sig inte alls om främmande människor. Så bara den där tanten skulle ta och lugna ner sig så kanske kunden också skulle bli tryggare. Tråkigt då det går så långt att hunden får lida av det, ibland är det oundvikligt men ibland är det bara en människa som hamnat i en ond cirkel.
\\\\\\\\\\\\\\\\_