Koppel
Vad använder du för koppel till din hund/dina hundar? Har du köpt kopplet, eller har du själv gjort det? Material? Hake? Vad tycker du är bäst, och varför föredrar du den sortens koppel?
Jag föredrar flätade läderkoppel med BGB-hake (som dessa). Det vi har nu är ärvt, men det är nog ett köpeskoppel om jag inte minns helt galet. Nästa ska jag nog göra själv om jag ids och får tag på material, för svårt är det ju inte, plus att man själv kan bestämma hur det ska se ut. Och så håller de ju i all evighet känns det som (om man nu inte har en koppeltuggare, fast det har inte vi så inte vet jag om vi ens kommer att behöva skaffa något nytt koppel under hans livstid).
Jag föredrar sådana koppel för att de är sköna att hålla i, håller hur länge som helst, är snygga, samt det rent personliga att de känns hemvana då vi alltid har använt sådana koppel i vår familj. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Samma som dig, läderkoppel med BGB-hake. Skönt att hålla i och jag tycker de är fina. :) Har även ett retriverkoppel i läder, använder det dock inte så mkt.
Jag vet faktiskt inte vart kopplet är köpt, det följde med när vi köpte Chilli.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Justnu har vi ett nylonkoppel som är vävt så att det könns nästan fodrat, det blir i alla fall mjukt. Däremot så litar jag inte på några sådana hakar utan har tryckt i en sådan hake som man låser genom att skruva ihop den sådan här
Simba har ryckt sönder ett flertal hakar redan på sina 15 månader så vill ha en som jag litar på. däremot funderar jag på att skaffa ett väktarkoppel, det hade jag verkligen behövt.
Har ett svart läderkoppel med BGB-hake, men främst till utställning. Till vardags har vi ett svart tjockt runt "flätat" koppel i nylon med reflex inflätat, som jag inte gillar att hålla i riktigt. Sen har vi även ett platt "kanalkoppel", ser ut som detta gröna men med BGB-hake på. Det är det vi gillar mest och ska köpa ett till (bara glömt av det varje gång vi är in i djuraffären i princip). Kanalkopplet och det runda är köpt i djuraffären, medans läderkopplet köpte jag på MyDog i år.
Jag har flera koppel.
Ett smalare svart läderkoppel med BGB-hake (som jag ska sälja då jag inte har användning för det längre). Hade det när Valle var valp. Köpte det på Djurmagazinet.
Ett svart Alac läderkoppel också med BGB-hake som jag köpte från Foderbilen/Animail. Behövde ett bredare och kortare koppel. Vill egentligen ha ett ännu bredare (12 mm är ju inte så brett) men det får duga. Det använder jag dagligen.
Ett kedjekoppel, köpte det mest för att det är snyggt ;) används ibland.
Och ett rött retrieverkoppel, köpt från Jami hundsport. Smidigt att ha i skogen om jag vill släppa honom. Billigt och snyggt med läderdetaljerna. Dock bränner man sig om hunden drar. Om man inte håller i läderdetaljen vid handtaget.
Jag gillar mest läderkoppel. Tycker det är skönast att hålla i om man har en dragig hund som jag (drar mot andra hundar och vill hälsa). Och dom ska ha BGB-hake. Har hört om pistolhakar som har fastnat i ögonen på hundar. BGB-hakar är mycket säkrare.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Här hemma kör vi på läderkoppel med BGB-hake (vad står BGB för?)..
Skönt att hålla i, ser ingenting negativt med läderkoppel förutom att det har en förmåga att torka när det blir blött 
Använder endast saker ifrån www.hurricanekennels.com

inte helt 100 men jag tror att jag har detta,
11270 LÄDERKOPPEL INFETTAT MÖRKBRUN 12MM X 220CM
http://www.alac.se/infettlader.htm
iaf så har jag ett som är väldigt likt detta och jag gillar det jättemycket..
//Linda
har flera olika koppel..
men jag har ett som jag använder mest och det är ett tunt läder koppel med pistolhake som jag är dödligt less på :P men ska köpa nytt inom kort! och på utställningar har jag ett kort Citykoppel
Jag använder endast läder koppel extra långa. Har ett så kallat jaktkoppel med olika ringar så man kan ställa längden själv. Mycket bra och hållbara koppel. Just detta köpte jag i Norrköping på en utställning i sommras.
Jag har ett 180cm x 18mm läderkoppel med BGB-hake.
Hade innan ett läderkoppel med pistolhake men efter att hunden kom lös mitt i stan för att haken öppnade sig så köpte jag det jag har nu.
#10 Hoppsan, det var ju inte bra..
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#10 det har jag oxå varit med! fast inte direkt mitt i stan..
ibland händer det att själva " bluppen " på pistolhaken fastnar i tex selen och går upp :( totalt livsfarligt