Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 1903 ggr
Chilli10
0

Dags för hund nummer 2 redan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag och sambon har ju vår papperslösa amstaff Chilli här hemma. Vi har haft henne sen januari 2011 och hon är nu 20 månader. Oftast hur underbar och snäll som helst, men som flera av er vet så har vi ju våra problem. Varav de flesta (alla?) grundar sig i osäkehet. Vissa perioder är hon bättre, andra sämre så det pendla lite. Men det har blivit bättre.

Vi pratade för kanske en månad sen om en till hund. Då sa jag nej, jag tyckte/tycker att vi behöver jobba mer med Chilli för att få henne att bli bättre.

Nu är det såhär att vi har blivit förfrågade att ta över en treårig amstaffhane. Vi hade honom här hemma en helg och hundarna fungerar bra tillsammans. Då verkade det som att han ger en lugnande effekt på Chilli, speciellt ute. De busade och sov tsm, så de verkade trivas. Dock märkte vi att Chilli blir lite avis, hon är ju van att det bara är hon här hemma. Han är väldigt nyfiken av sig, men sen är han inte jättevan vid stadens liv så han annars bor på landet, lydnaden sitter inte så bra heller så det är något vi isf måste jobba på.

Vi kommer i så fall få hunden och vara helfodervärd åt honom. Anledningen är att ägarna vill kunna använda honom till avel men de har dessvärre inte plats för honom hemma längre.

Innan vi bestämmer oss kommer vi att få ha honom på prov. 1, 3 eller 6 månader. Helt enkelt vad som krävs för att vi ska få fatta beslutet med rätt förutsättningar. Så att vi får möjliget att verkligen se hur hundarna är tillsammans, hur det går för oss med honom, om vi verkligen vill ha honom osv osv.

Vi har pratat väldigt mycket med ägarna och fått veta väldigt mycket om honom. Han är väldigt stabil, nyfiken som jag skrivit tidigare, snäll mot alla, inget big fan av andra hanhundar men funkar oftast med dem "under kontrollerade former". Han är hur mysig och kelig som helst. Lite svårt att sätta ord på allt. Han är dock inte felfri.

Ägarna vill inte ge honom till vem som helst så vi känner oss väldigt hedrade att de har frågat oss och att de på så pass kort tid vi känt dem känner att vi kan erbjuda honom det han kräver.

Jag tycker att det är väldigt svårt att avgöra om vi är redo för en till hund eller inte. En hund är ju "bara" en hund och två känns helt plötsligt som så mycket mer.

Jag blir galen av att tänka på detta. Ena studen känns det självklart att vi ska ta honom, i nästa inte lika självklart. Är det förnuftet som tar vid tro?

Vilka för och nackdelar tycker ni det finns med flera hundar?
Hur skulle ni göra i denna situation?

Vet att det bara är vi själva som kan fatta beslutet, men vill ha lite in-put från andra. Vad tycker ni?

Sorry för långt inlägg, jag hoppas att det inte blev för luddigt.

Jerrie
1

Om ni kan ha honom på prov så är det väl ingenting att fundera över. Ta honom på prov så ser du ju själv hur allt blir. :)

axilur
0

Håller med Jerrie. Då har ni ju provat! Känner ni att det absolut inte fungerar eller att det under hela prova-på-perioden känns tveksamt, så är det ju "bara" att lämna tillbaka honom. Men det kan ju också kännas helt rätt när ni kommit in i vardagen med två hundar och då är ju saken biff. Glad

Jag känner igen mig i det här. Jag har haft Diezel ensam mestadels och fick väl lite smått panik när det ramlade in en relativt nykläckt valp hos oss, trots att det faktiskt fungerade väldigt bra mellan dem. Diezel behöver ganska mycket tid och jag var rädd att vår träningstid var "inkräktad" på, att vi inte skulle hinna eller kunna jobba med henne på samma sätt längre. För det blir ju såklart inte samma fokus om man alltid har en annan hund runt omkring sig på träningstillfällena.

Jag var osäker en lång stund efter att vi sagt att vi skulle prova på det här och det är inte förrän ett par veckor sen som jag har kunnat glädjas helhjärtat åt det nya och släppa tveksamheterna. Jag måste ju slappna av så att hundarna kan slappna av givetvis, men det hade jag lite svårt med ett tag. Träningen med Diezel är densamma för att vi helt enkelt bibehållit det, och hon har faktiskt lugnat ner sig en smula av valpens soffpotatis-energi.

Nu är nytillskottet det bästa som kunnat hända oss och Diezel, trots att hon är, som Chilli, lite avis ibland och minsann också ska få plats i knät… Flört

/Anneli

[Empisen]
1

Jag tycker absolut du ska ta dessa "prov-månader". Antingen fungerar det bra eller så inte. Men just att ni blir erbjudna prov-månader är väldigt bra.. 
Det har kommit och gått en del omplaceringar här hemma, i början har Hugo kunnat vara lite avis, men det försvinner, när han inser att dem faktiskt får lika mycket kärlek båda två.
När jag sitter och myser med Silas brukar han komma och vilja vara med, och då får han självklart det, finns plats för båda två! Glad
Sen tar jag ut Hugo på promenader ibland då det bara är han och jag, för att visa att han fortfarande är lika mycket värd även fast vi har en till hund i familjen. Ensamtiden med bägge hundarna tycker jag är viktig.(Alltså att man umgås med dem en och en ibland).

Sen känner du självklart bäst själv, men jag tycker du ska pröva!

Himla fin var han förresten… Flört

Loveradio
0

Först och främst, gud var roligt!! Glad han är ju supersnygg och verkar helmysig.

Jag instämmer med de andra, prova att ha honom och se hur det fungerar. Fungerar det inte eller om du ångrar dig så är det ju bara att lämna tillbaka honom. Men då har du ju provat iallafall. Det är vad jag tycker :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

thilda-
0

jag måste helt enkelt bara instämma de andra! Ta honom på prov för tusan! finns inget att gå miste om liksom ;)

Chilli10
0

Tack för era svar. :) Fick nog positivare respons än vad jag trott :P

#2 Jo faktiskt, det är ju ett väldigt generöst erbjudande de ger oss på så sätt. Fast sen tror jag inte att det "bara" är att lämna tillbaka honom, vi kommer ju antagligen att fästa oss vid honom så det kommer ju kännas lite i hjärtat. :( Ja, om vi väl testar så hoppas jag det. :) Känner redan nu att det kommer vara svårt att lämna tillbaka honom, samtidigt som vi ju först och främst måste tänka på Chilli.

Ja, det är lite så som du skriver som jag tänker också. Lite rädd för att det tar mer tid än man tror med två.

Vad är det för raser och ålder på hundarna?

#3 Jo det är det ju, väldigt generöst faktiskt. Och det visar ju att de är väldigt måna om att det fungerar bra både för oss och för honom.
De har även sagt att om det visar sig att vi inte vill ha honom tycker de ändå inte att det har varit "onödigt" att vi haft honom utan de tror att vi kan lära honom mkt efter att de sett hur vi jobbar med Chilli.

Ja jag hoppas också på att hon vänjer sig. Tror att det skulle vara bra för Chilli att ha en annan hund hemma så att hennes avundsjuka sida ger sig lite. Som du skriver tror jag också att det är viktigt med egentid med båda hundarna.

Visst är han! Glad

#4 Ja, lite skräckblandad förtjusning Flört Haha nej jag skojjar bara! :P
Tack för dina tankar. :)

#5 Okej :D

axilur
0

Det är ju risken, att man fäster sig och sen inte klarar av att lämna tillbaka. Men har det gått så långt att man känner att man inte kan lämna tillbaka vovven så har det ju troligtvis gått så pass bra allmänt.

Men känner du verkligen för Chillis skull att det inte funkar så tror jag du ställer in dig på det och kan vara rationell och klarar av att lämna tillbaka honom, faktiskt. Glad

Min tik är rottis/schäfer på 1 år och 8 månader. Sen kom valpen på några veckor, han är pitbull/amstaff/dobermann/rottis.

Visst har jag fått sätta en viss del av tikens träning på paus nu, då lillen kräver rätt mycket valpträning en period framöver, men det är inte hela världen heller. Vi får ändå vår kvalitétstid tillsammans!

/Anneli

Royalz
0

Är hunden ni fått erbjudande om röntgad (i sverige) osv? För tänkte att du verkar vilja syssla med krävande sporter såsom DW och WP :) Och då är det kanske inte så kul om hunden visar sig ha D höfter och kassa armbågar t.ex.

Chilli10
0

#7 Jo det tror jag också. :) Ja det kan jag ju tänka mig, vi tar ju dock ingen valp men lär ju bli lite annat med den nya hunden.

#8 Ja han är röntgad i Sverige (både höfter och armbågar), med bra resultat. Han har blivit tränad i WP/DW i över ett års tid.
Ja, det är ju en rolig och bra aktivering och motinsform för hunden, men om inte ens lätt dw skulle passa hunden får man ju göra något annat. :)
Dock är just lätt DW något som kan stärka en hund med dåliga höfter.. Men jag förstår hur du menar. :)

LillyB
0

Så roligt!! Och så snygg han är!! :D

Jag tycker absolut att ni ska prova!! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

axilur
0

Det låter ju faktiskt bara positivt! Kör på, säger jag! Skrattande

/Anneli

Chilli10
3

#10 Ja visst är han :D

Vi ska ha honom i helgen när ägarna ska bort, sen blir det om 1-2 veckor han får flytta hem till oss på prov. :D

LillyB
0

#12: Åh gud va spännande!! :D Håll oss gärna uppdaterade med bilder och info! :D

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Chilli10
0

#13 Det ska jag absolut göra! :D Lär ramla in lite bilder o så på bloggen också. :)

Blir det något tillskott hos dig? :)

LillyB
0

#14: Åh, jag är så pinsamt dålig att följa bloggar :( Haha.. Du får påminna mig om det läggs ut nåt på bloggen! :D

Tillskott blir det! Men vem och när är inte säkert. Har inte hört någt mer från Hundar Utan Hem, men de skulle ringa då de hade någon som kunde göra ett besök hos mig. Inte lätt med norrlänningar. :) Måste få veta mer om henne också, men blir det inte hon så blir det någon annan. Speciellt nu då jag jobbar hemifrån, då kan jag skaffa valp utan problem. Har inget som hindrar mig längre! :D

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Chilli10
0

#15 Haha ;) Har uppdaterat lite igår och idag :D Finns några bilder på Prince som han heter. :)

Okej, hoppas att du hittar vad du söker. :) Skönt att jobba hemma, då ha man ju verkligen tiden som krävs för hundarna.