In i foderdjungeln..
Hejsan svejsan!
Har funderingar på att byta foder då jag inte tycker att Eukanuba är speciellt prisvärt. Hunden fungerar relativt bra på det dock.
Vilket av följande foder tycker du verkar bäst?
Kyckling (> 20 %), majs, vete, sorghum, korn, animaliskt fett, hönsmjöl, sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, heläggspulver, torkad öljäst, kaliumklorid, salt, natrium hexametafosfat, fiskolja, DL-metionin, linfrö, glukosamin HCl, kondroitinsulfat.
Kycklingkött, nöt- och fläskkött, majs, animaliskt fett, ris, korn, fiskmjöl, betfiber, linfrömjöl, blodmjöl, torkade äggprodukter, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS), glucosamin, rosmarin & mineralämnen.
Ris, bearbetat animaliskt protein (lamm), bearbetat animaliskt protein (gris), animaliskt fett (ister), blodmjöl (gris), öljäst, morotsflingor, animaliska biprodukter (ben & broskmjöl), laktosreducerat vasslepulver
Någon som testat något av High Energy's foder?
Chilli är lite känslig i magen, ska börja träna WP med henne vilket kommer att göra att hon antagligen kräver lite mer mat, äter det som ätas kan.
Om jag ska byta foder vill jag ha ett svensktillverkat. Vilket både High Energy och Standardt är.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Du behöver nog inte öka på mängden mat bara för att ni börjar träna. Det ska vara rätt så hård träning för att det ska märkas stor skillnad på kortare tid.
Annars så har jag bara erfarenhet utav Standardt Extra, vilket inte fungerade alls på mina hundar.
#1 Nej okej, tänkte att det ev behövdes lite på längre sikt.
Blev de dåliga i mgen? Har läst att vissa bli det, eller så fungerar det jättebra..
Min funkade bra på standardt, men dom ändrade om innehållet förra året också.
≧◔◡◔≦
Skulle jag välja mellan dom så skulle jag absolut välja Standardt, gillar inte innehållet i de andra. Men helst så vill jag rekommendera Vom og Hundemat! ;)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Okej :) Har tyvärr inte plats för färskfoder..
Vilket innehåll är det du inte gillar?
Blää, jag tycker det är så svårt det här.. 
#5: Okej, tråkigt :/
Jag är väldigt skeptisk till spannmål och liknande i hund- och kattfoder. Det ställer oftast bara till med problem och jag tror inte att de är gjorda för att äta det. Dessutom används vete och korn som utfyllnad, så de ska slippa ha så mycket kött i eftersom det är mycket dyrare än spannmål. De använder det alltså endast för sin ekonomi, det har inget gott syfte. Har också hört mycket dåligt om majs i hundfoder. Ris har inte heller någon riktig uppgift, det är också utfyllnad men kan såklart vara bra för känsliga hundar just för att det är så "menlöst".
Grönsaker innehåller goda vitaminer som hundarna egentligen skulle fått i sig genom bytesdjurets maginnehåll.
Därför gillar jag inte Eukunoba eller High Energy. Sen har jag blivit skeptisk till torrfoder öht men jag förstår ju att alla inte har plats för färskfoder och då måste man ju ge det. :) Bor man däremot nära återförsäljaren av färskfodret så kan man ju köpa lite men ofta, som jag gör. :)
Sen jag började ge Liston endast kött och grönsaker/ris så har han blivit otroligt mycket bättre i både mage, hull och hud. Och mina katter hade också problem, den ena var spänd och svullen om magen jämt samt mager trots att jag gav henne extra mat. Den andra fick jag duscha varannan dag för han var så fruktansvärt lös i magen samt så var han överviktig, jag försökte ge honom mindre foder men då blev han helt galen av hunger så det gick inte. Det luktade också så fort de gick på lådan och då jag skulle tömma lådan (vilket jag fick göra 2 ggr/dag) så var det inte nådigt. Och de fick högkvalitativt torrfoder och hade dyr specialsand. Nu då jag bara ger dom färskfoder med 100% kött så har ena kattens mage blivit mjuk och avslappnad och hon har gått upp nästan ett helt kilo så hon är i normalhull. Den andra behöver jag aldrig duscha längre och han har blivit smalare om sidorna och fått mindre hängbuk. Det luktar gott av blommorna då man kommer till mig och man kan aldrig tro att jag har katt om man inte ser dom, jag kan ha billig Ica-kattsand och skulle kunna tömma var tredje dag utan lukt (men gör det varje dag ändå såklart), de går inte alls lika mycket på lådan heller. Inte ens då jag tömmer lådan så känner jag någon lukt.
Den tjocka katten äter inte upp all sin mat och den smala katten äter upp sin mat och resterna från tjockisen. Jag tror att de nu lättare känner själv hur mycket de bör äta, och de får inte i sig en massa onödig och onaturlig skit utan de får i sig kött, som de är gjorda för att äta. :)
Ursäkta att det blev långt och om katter nu men ville dela med mig av lyckan som uppstår varje gång jag pratar om foder! :D Hahah
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
#6 Ja jo, det är ju sant. Sen tycker jag att det beror lite på hur mkt spanmål det är i. Att det inte ska vara huvudinnehållet. Iofs har ju Standardt ris först, men jag tycker det känns bättre än majs o vete eller korn..
Haha, ingen fara att det blev långt. Bara intressant att läsa! :)
Som jag känner just nu tycker jag iaf att High Energy verkar bättre än Eukanuba.. Standardt känns nog bäst, men iom att hon är lite känslig i magen är jag lite kluven då jag läst att vissa hundar inte ens klarar av att äta det..
Vad gäller High Energy är det ganska fett, vilket kanske inte heller är bra för henne (med tanke på magen)… Gud vad svårt det ska vara :s
Jag kör standardt normal på min kille. En högaktiv boxer som tränas HÅRT! (skydd, lydnad, spår + cykling och långpromenader). har alltid haft problem med att han sett ut som ett spjälstaket + att hans mage alltid varit kaos. Bytte över till standardt (låååååångsamt byte) och han gick upp i vikt, fick mer energi och magen blev bra. O just det ja, hans päls är så galet blank o fin o tät!
Med andra ord så lovprisar jag standardt! O jag tror inte du behöver köra energi om du byter till standardt. Risken är ju att om du byter till energi och blir mindre aktiv en period så är det inte jätte hälsosamt o köra dem på rent högenergifoder och att byta foder ofta är ju inte heller bra :)
Lycka till i foderdjungeln :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#8 Ojdå, hade visst länkat till extran, det var inte meningen :P
Det låter ju väldigt bra!
Hihi, det är lätt hänt! =) Ja, jag rekommenderar att pröva standradt! Riktigt bra foder till riktigt bra pris :)
Vänligen
Sofia
#10 Ja :P Har ändrat nu iaf ;) Håller med om att det verkar vara prisvärt. :) Över hur lång period fasade du över till Standardt?
Runt en månad. Hade en helt ny påse av fodret han åt innan och köpte en ny påse standardt och fasade över långsamt. typ 1/4 del standradt 1:a veckan o 2/4delar andra veckan o så vidare. Kanske lite mindre standradt
Vänligen
Sofia
Bestämde mig till slut för att testa Standardt Orginal Normal. Var på Djurmagazinet och köpte en säck idag. :)
Nu återstår det bara att se vad hon tycker om det och hur magen blir. Tror dock att hon kommer gilla det, hon är ett sånt matvrak