Stryphalsband
Vad tycker ni om halvstryp och stryphalsband? Det är väldigt delade meningar om detta och jag har kommit att tänka på ämnet ett flertal gånger den senaste tiden.
Jag har pratat med hundinstruktörer som rekommenderat det och jag har pratat med hundinstruktörer som är helt emot det. Jag har sett uppfödare som inte säljer valpar till någon som planerar att använda stryphalsband och jag har sett uppfödare som själva använder stryphalsband flitigt. Jag har hört att stryphalsband kan skada hunden fysiskt och att de klämmer på smärtsamma nerver, och jag har hört att stryphalsband är mildare än stumma pga att de kramar runt hela halsen och inte bara trycker på ett ställe.
Vad tycker ni om detta? Använder ni stryphalsband eller tycker ni att det är något som man inte ens ska gå i närheten av?
Kan bli intressant att se folks åsikter och tankar om detta! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Jag personligen har inga problem med stryphalsband om de används rätt. Har man en hund som drar mycket så tycker jag inte att man ska använda sig utav ett stryphalsband, men har man en hund som går lugnt och fint i kopplet så tycker jag nästan stryphalsband är bäst för då hänger det lätt och diskret runt halsen.
Jag använder inte stryphalsband på min hund eftersom han vid vissa tillfällen drar väldigt mycket, jag använder däremot ett halvstryp då jag varit tvungen att spänna stumma halsband så obekvämt hårt för att han inte skulle kunna krypa ur dom. Halvstrypet hänger oftast löst och bekvämt på honom, men drar han så dras det åt till den punkt att han inte kan krypa ur den, men den fortsätter inte att pressa som ett helstryp.
Beror på hur man använder det helt enkelt. :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Jag använder bara strypkedjor på mina hundar och tycker det är det bästa som finns! Själv tycker jag det är snällare med stryp eftersom det hela tiden hänger löst kring halsen så länge hunden går bra i kopplet, hundar ska ju inte dra… Ett vanligt knäpphalsband sitter hela tiden spänt runt halsen vilket måste vara otroligt jobbigt för hundarna!!
Jag använder inte stryp av principen att dom kan åka av.
#2 Och när hunden inte går snällt i kopplet så stryps den konstant tills den inte gör det ? Sedan att vanliga halsband sitter spänt hela tiden runt halsen är väl en rätt så ordentlig överdrift väl ?
Beror på vad man har det till, som ett praktiskt halsband ser jag inget fel i det men som "dressyrhjälpmedel" för att orsaka obehag uppskattar jag det inte.
Jag har i huvudsak bara styphalsband av olika modeller för att dom är praktiska och för att dom inte åker av.
Hundar har helt klart känsliga nerver främst bakom öronenoch är ju inte mer utformade för att bära halsband än vad vi är, men oavsett halsband så kan det ju skapa obehag och skador.
≧◔◡◔≦
JAg har alltid avskytt helstryp. Men nu använder jag det själv till och från. Försöker ännu testa runt. Just nu är stryp det som fungerar bäst. Hon reagerar när det rasslar till av kedjan och saktar då in. Men hon har en känslig hals för tillfället. Så jag försöker att variera beroende var vi ska gå och vad vi ska göra
Varierar mellan 2 olika selar, kedja, rundhalsband och halti. Men haltin har jag ihop med något annat för att bara ha det som ett extra hjälp medel.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har inga problem med stryphalsband. Använder det själv.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Stryphalsband kan vara jättesnyggt på en hund, men då ska det vara en hund som går exemplariskt i kopplet också. Har både vanliga fasta halsband och halvstryp till mina. Föredrar halvstrypen då de är enkla att ta av och på.
Jag varierar mycket mellan "vanliga", halvstryp och helstryp. Fördelen med stryp tycker jag är att de inte kan gå ur det så det använder jag oftast på ofentliga platser med mycket rörelse. Annars så brukar de ha vanliga läderhalsband. Använder också helstryp en hel del i träningen då det är krav att de ska ha stryphalsband i bastjänst.
Ser inga problem med att använda stryphalsband om man gör det på rätt sätt. Jag använder både fasta halsband, halv- och helstryp.
Skulle inte använda stryp på en hund som hänger och drar i kopplet tex.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

jag har ett halvstryp på min hund,, men utan strypfunktion,, dvs,, det är så pass stort att jag får på och av det men när det är helt ihopdraget blir det inget stryp på min hund.-
Jag har det för att jag tycker det är lätt och smidigt att sätta på och ta av.
//L
Jag använder helstryp.. Både nylon och kedja..
Dock de dagar han är stressad ( = tok för mycket energi i kroppen ) så använder jag halti.. Och bara för nöjets skull med variation så hör o häpna så använder jag faktiskt sele ;-) men han blir så inåt helvete tung i kopplet då dock.. men används främst vid spåring :)
Jag använder mig av kedjestryp till vardags o dressyrlänk med stopp på träning. Tycker strypet är toppenbra! Ibland varvar jag med ett vanligt halsand men halvstryp använder jag nästan aldrig. Tycker inte det finns någon direkt funktion med det o gillar det helt enkelt inte…
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Använder halvstryp till jämtarna, då tiken är en j'kel på att krypa ur alla sorts halsband och selar, men kör även sele ibland, då de är extra taggade, eftersom att jag tycker att det blir lättare för mig att hålla dem på ett vettigt avstånd.

Använder kedjestryp ibland endast för att det är snyggt. I övrigt tycker jag det är ganska meningslöst me ett helstryp..
Vi hade halvstryp på min förra hund, detta var helt enkelt för att hon så lätt klämde sig ur vanliga halsband. Vi hade det även nästan bara när vi rastade henne i någon minut för att hon skulle få kissa, vid promenader så hade vi sele.
Jag tycker att helstryp är helst vansinnigt, och både halvstryp och helstryp brukar kunna trigga hunden till att dra och slita ännu hårdare.
Har läst lite här att vissa har jakthundar osv som drar något in i nordens så att de använder helstryp därför, men ja, jag vet inte. Tror faktiskt inte att det hjälper så mycket.
Sedan känns det ju helsjukt att man straffar hunden genom att strypa den när den drar…
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Skulle aldrig använda stryp pga. skadan de orsakar, och tycker verkligen inte om att se strypkedjor i varje djuraffär och runt halsen på var och varannan hund. Skulle hellre se dem förbjudna än stackel. http://cobankopegi.com/prong.html http://www.doganswers.com/collars.htm
Jag använder halvstryp. Tidigare hundar har vi använt helstryp som pappa har fått fixa själv eftersom vi inte hittat några halsband som passar. Fick råd av en kompis att köpa helstryp till min hund eftersom han drar. Vadå tycker hon att jag ska strypa honom att lyda. Nej då jag håller mig till halvstryp.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#18, rätt tänkt av dig o helt galet av din kompis, enligt mig iaf. Jag använder stryp men inte de gånger jag vet att hunden kommer dra som ett as. Strypet kan användas när hunden har lärt sig att gå bra tycker jag! =)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#19 Min lärare försökte en gång strypa min hund till att lyda. Jag fick en sån chock så att jag inte sa något. Tog veckor innan han litade på mig efter det. Dessutom drar han inte. Kopplet är sträckt men han drar liksom inte. Även om det händer med.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Själv har jag nästan alltid halvstryp eller sele då jag upplever det som det smidigaste alternativen, men det händer att jag har använt helstryp i dressyrsyfte. Har en hund som i vissa situationer kan vara grymt envis med att hänga i kopplet men efter ett minimalt ryck med en dressyrlänk så kan minsta unge (eller liten sambo) få honom att skärpa till sig även om inte husse är där.
Dock får man inte glömma att man aldrig ska slita i kopplet, strypa hunden som jag läste ovan i tråden att Viccan92 fått rådet att göra (av en "lärare" också, wtf?) eller att låta hunden strypa sig själv. Sånt kan vara direkt farligt.
Så kort sammanfattat så kan stryp i olika varianter vara kanon om rätt förare håller i kopplet. Används det fel så kan man i bästa fall få en hund som blir värre o värre, i värsta fall en hund med bestående nervskador.
Jag har sett personer promenera med hundar utomhus med helstryp i form av kedjor, de jag sett har varit jämthundar som spenderar livet i hundgårdar. Då drar de som tokar och halsbandet stryper åt rejält runt halsarna, men personen som håller i kopplet bara går där, håller in kopplet och tycker att det är helt normalt att ens hundar flämtar efter andan och håller på att strypas ihjäl…
Då går det överstyr.
Som du säger #21 så kan det ju gå bra med rätt förare som håller i kopplet, och ja, om inte hunden i fråga ska dra sönder sig själv till varje pris också såklart, men gör den det så lär det väl vara människan som lärt den fel…
Men själv föredrar jag sele.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Bella har sele men innan hade hon halvstryp. Bella kan inte ha vanligt halsband då hon kan backa ur det… bullar vill inte alltid gå framåt ;) Vi bytte dock till sele förra vintern när hon hade en besvärlig öroninflammation och jag inte ville ha kall metall och skrammel nära örat. Samt att det då och då gled upp mot örat. Hon hade väldigt ont av inflammationen! Sen har selen bara hängt kvar, vi trivs bra med den :)
Jag har skrivit tidigare att vi använder halvstryp, eftersom att de kryper ur dem, fast nu måste jag bara uppdatera med att nu använder vi helstryp + sele. Dvs. Jag har ett midjeband som jag sätter fast ett koppel i selen i, ett som är lite kortare, som håller kvar hunden om han drar (vilket han gör) och så använder jag halsbandet för att mer effektivit kunna 'väcka' honom när han blir som allra mest upphetsad, för han är verkligen inte kontaktbar. Så tekniskt sätt använder vi selen, fast vi har halsbandet också :)
De känns som att de är två läger när de kommer till stryp halsband.
Själv andvänder jag helstryp på min amstaff för hon drar så mycke annars och mina axlar orkar inte med de. Hon går mycke bättre i stryp än vanligt halband eller sele, men jag har alltid ett vanligt halsband på henne oxå för vid hundmöten så kan hon flippa lite och hon skulle ju strypa ihäl sig om jag inte koppla om till halband från strypet. Men sen när hunden passerat så kopplar jag om och hon går bra igen.
Har även tässtat en halti modell med tunnare rämmar runt armhålan och den funkar oxå bra. Så på lång promenader kör jag stryp kombinerat med halband eller haltin. Men kvälls kissen brukar jag bara slänga på henne de som går fortast typ halsband.
Halvstryp älskar jag, så smart, de andvänder jag till min finska lapphund. Hon går perfeckt i koppel så min enda anledning att jag andvänder de på henne är för att de går så lätt att få av och på. Har ett halvstryp till amstaffen men hon har lärt sig att man kan backa ur de så jag har bara de när hon ska va lite fin (de är råsa med nitar haha).
Men sen har man ju sett skräckexemplar på folk som andvänder helstryp.. Dom rycker och sliter i sina hundar, gör inget när dom springer fram mot andra hundar och näst intill hänger sig själva, ne fy de finns många puckon som andvänder helstryp på fel sätt. Och sen undrar dom varför hunden har ont i nacken och gör utfall för de smärtar så mycke när dom blir klappade…
Jag är för stryp om man andvänder de rätt!
Jag har inget problem med stryphalsband på hundar som inte drar, på hundar som drar tycker jag däremot inte att det känns rätt. Samma sak med halti, gå-fint-sele eller andra saker som bygger på att hunden upplever obehag. Skulle jag ha problem med att hunden drar skulle jag i stället satsa på en VGW-sele och träning och tålamod. Min hane som dragit som en tok i 11 månader blev mycket bätte bara med de två sista sakerna.