Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: hälsa-och-sjukdomar
Läst 5001 ggr
[CaneCorso]
0

Sjuk Amstaff.

Jag har en fråga till er amstaff ägare, då jag är orolig över en bekants hund.

Det är en 1årig amstaff blandning.
Det började med att han fick allergier och extrem klåda överallt.
Sen tappar han allt hår, Inte välformad i kroppen, då han fått mediciner sen liten valp så han ser inte ens ut som en amstaff, mer pincher/amstaff. Hunden har dam/kvalster allergi och dom hjälper honom inte mer en med mediciner. Han får tabletter och sprutor. :( 
Han får så mycket kortison att hunden märker inte ens att han går runt och kissar inomhus som om han vore en jätte gammal hund.
Hunden får ingen stimulans hemma på dagarna, nån långpromenad.
SJUKT vaktig, morrar och flyger på dörren när man hälsar på.

Vad skulle ni göra om ni var denna ägarens situation ?

LillyB
0

Usch, så tråkigt att höra! :(

Min hund var riktigt sjuk som valp! Han hade otroligt mycket hudproblem och det såg väldigt mörkt ut ett tag. Jag såg till att ta honom till den bästa veterinären jag kände till, en bra välutrustad klinik med duktiga och engagerade veterinärer. Vi började med att utreda foderallergi samt ta olika tester, efter det blev det mediciner som de noggrant hade valt ut efter vilka infektioner mm han var angripen av, även smärtstillande. Kortisonet höll problemen på en acceptabel nivå, men det blev inte helt bra. Då läste jag på massvis om foder och läste massvis med information på nätet, även mycket från utlandet. Tillslut efter att ha blandat information med sunt förnuft så var jag så pass påläst att jag kunde ge honom ett bättre foder. Ett som han tålde och som stärkte både honom och huden. Tyvärr blev han ju inte helt bra av det heller, så jag gick ännu ett steg och började testa olika schampon, sprayer och salvor.
Skötseln av en "hudsjuk" hund är extremt viktig! De ska tvättas med rätt medel olika ofta, tassar ska kanske torkas efter en blöt promenad, problemområden ska smörjas in med rätt salva visst många gånger per dag, osv. Man måste vara uppmärksam helatiden och sköta hunden som ett litet barn. Om ens bebis blir torr och röd så smörjer man in den direkt, men alla reagerar tyvärr inte likadant med en hund, men det ska man! Man kan inte proppa i en hund medicin och tro att den ska bli frisk automatiskt. Man måste samtidigt stärka hunden med kondition, stimulans och bra mat.

Man kan faktiskt förmänskliga det hela.
*En människa ligger bara hemma i sängen och kollar på tv, käkar snabbmat och proppar i sig mediciner.
*En människa ser till att hålla igång kroppen, vara ute i solen, bygga kondition och muskler, äta väldigt bra mat och göra stimulerande uppiggande saker och samtidigt ta medicin som en hjälp.
Vilken av dom två tror ni är friskast eller blir frisk snabbast?
Nu beror ju detta såklart på vad man har för problem, men ni förstår min poäng..

Om hunden i sig själv blir stark och får kondition så orkar den mer påfrestningar, om hunden får i sig bra mat så blir huden och immunförsvaret starkare, får hunden röra på sig och bli stimulerad så mår den bättre mentalt för att klara den psykiska påfrestningen det är att vara sjuk.

Min hund fick ligga mycket hemma och ha tråkigt i början av sin "sjukdom". Jag var helt enkelt rädd för att ta ut honom pga sol, fukt, att han skulle göra sig illa pga sin känsliga hud, att han var allergisk mot nåt ute som pollen eller gräs, osv. Det kändes tryggt att ha honom hemma och han var ändå ofta utmattad av att ständigt ha ont och klia sig. Men tillslut kände jag att jag måste göra något, han kan inte ligga inne och ruttna bort för evigt liksom. Han var ung och förtjänade att få leva ut sin valp/unghundsperiod ordentligt! Så jag började ju att ta ut honom, gå långa långa promenader, söka, träna trick ute i solen, låta honom leka med andra hundar, osv. Och då kom hans livsgnista och vilja fram, han blev stark och hela hans kropp började må bättre och kunde stå emot infektioner, mm. Därifrån har det bara blivit bättre.

Om jag var ägaren till den hund du beskriver så skulle jag helt enkelt göra som jag redan gjort med min hund, som idag är 95% frisk!
*Utreda det hela ORDENTLIGT hos en VÄLDIGT BRA veterinär! Jag var till flera veterinärer med min hund som inte tog det hela på allvar, som bara skrev ut medicin och skickade hem honom eller som inte visste någonting. Men tillslut hittade vi rätt veterinär som verkligen var intresserade och VILLE få honom frisk!
*Se till att få rätt mediciner och rätt doser! Endast en bra veterinär kan/orkar gå till botten med vilken sorts antibiotika som ska användas och vilken dos som passar bäst för just det enskillda fallet.
*LÄSA PÅ! Lusläs allt som går att hitta på internet! Var skeptisk då det finns mycket felaktig information, men med sunt förnuft förstår man snabbt vad som är rätt.
*Ge rätt foder! Veterinärfoder är absolut inte det bästa man kan ge! Det är så otroligt individuellt vad en hund mår bäst på. Min hund blev mager och mådde väldigt dåligt på veterinärfodret han fick, men blev en helt annan hund på det jag hittade på egen hand.
*Hitta rätt schampon, salvor, sprayer, mm som lindrar problemen! Det är så olika vilka som är bäst, men man kan fråga vilka som kan användas på barn för de är ofta bra. Helosan Sol har jag upplevt är väldigt bra för torr hud samt som solskydd på sommaren. Men det kan behövas ett annat på en annan hund med andra problem. Man ska prova sig fram men vara noga med att det inte är farligt om hunden slickar i sig det.
*Och sist men ett av det viktigaste: Ge stimulans och motion!! Det ger hunden livsglädje, viljan och orken att kämpa, den blir av med överskottsenergi och mår bättre! Kroppen blir stark och motståndskraftig!

Hoppas jag kunnat hjälpa lite. Fråga mig gärna om du undrar nåt speciellt, kanske kan hjälpa mer ingående. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[CaneCorso]
0

Tack för ett mycket bra svar.

Hunden har varit hos veterinär sen valp och dom är klara med utredningen. Han har kvalster och damm allergi .
Med kvalster måste dom vädra hundsängen varje dag, men det gör dom inte och låter hunden sova i sängen med ännu mer kvalster så han har kliat av sig sin päls. Sen köper dom axess mat från ica till han för det är billigt.

Har försökt hjälpa dom, med dom vägrar inse fakta om hunden. :(

något tips om hur jag kan få fram till dom hur dom ska göra?

Olga RW
0

1 - hunden är ingen amstaff utan en blandras som du själv skrev. Varför skriva att den är amstaff då? Och förvånas över att den inte ser ut som en amstaff? :S

2 - klarar de inte att sköta en allergihund som mår dåligt av att leva i den situationen den är i idag, är det bättre för hunden att få somna in.

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Mischa
0

Hade hundens livskvalité varit så dålig att hunden påverkas av det och går med ständiga klådor så hade den fått somna in om den vore min, en fundering är ju om hunden mått bättre om dom skött rutinerna bättre eller om han faktiskt är så dålig att det inte går att förbättra, för det känns som att dom kanske låter hunden sova i sängen av missriktad kärlek till den och inte för att göra honom sämre.

Att dom sedan ger honom billig mat är väl knappast fel om han funkar bra av det?

Däremot är det ju inte till fördel för en kvalsterallergisk hund att äta torrfoder överlag, antar att dom fått råd att kanske frysa torrisarna innan det ges till hunden? annars är ju ett gott råd att ge hunden färskfoder alt. barfa alltså råa produkter och inga torrvaror där förrådskvalster mår gott.

≧◔◡◔≦

[CaneCorso]
0

#3 Ja förlåt att jag utryckte mig en gnutta fel, men jag skrev ju att det är amstaffblandning. Jag tänkte för har läst att amstaff är rätt vanligt med hudproblem.

#4 #3 jag har sagt att det vore ett vettigt råd om dom inte gör det bättre för honom, men det är två unga tjejer som har honom och dom vägrar inse fakta.

Bra förslag ska säga åt dom att börja ge honom det. Visste inte att torrfoder är kvalster förråd. Jag kör själv på fryst råfoder till mina hundar.

Tack för mycket bra och raka svar..

Olga RW
0

Klart att man läser att det är vanligt med hudproblem då alla hundar som har en gnutta bull&terrier i sig är tydligen amstaff. Det är enorm skillnad på en rasren hund och ett ihopkok av okänd härkomst.

LillyB
0

#2: Så lite så, vill bara hjälpa så gott jag kan! :)

Om så är läget så missköter dom sin hund rejält! En hund ska få den skötsel den behöver, annars klassas det som vanvård. Det man måste satsa på är nog att få dessa tjejer att inse hur mycket hunden lider pga att dom inte sköter den ordentligt, att dom måste skärpa sig! Annars skulle jag nästan ringt länsstyrelsen och blandat in dom, för en hund ska inte måsta gå och plågas sådär. Isåfall gör djurskyddsinspektören ett besök och undersöker hela situationen, pratar med tjejerna om vad som gäller och vad som måste göras. Men självklart så vill man ju inte ringa djurskyddet det första man gör, speciellt inte på någon man känner.
Känner dom att dom inte kan ge hunden vad den kräver så ska dom antingen överlämna honom till någon som är engagerad nog att kunna hjälpa honom, eller som sagt låta avliva honom och avsluta lidandet.

Jättetråkigt med sånt här, för dom vill honom säkert väl. :(

#6: Personen kanske vet att det är just amstaff i hunden? Tycker det läggs väldigt mycket intresse i den frågan nu, då hela tråden handlar om nåt helt annat. Amstaffblandning eller ej, så handlar ju detta om vård av en hund.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Olga RW
0

#7 Tråden heter "Sjuk Amstaff". En amstaffblandning är inte en amstaff, bara det jag skulle poängtera.

[CaneCorso]
1

#7 tack , ska prata med tjejerna och har rekomenderat allt du skrev till mig men dom säger att veterinären säger att det spelar ingen roll att byta från torrfoder till raw food. Så ska prata mer med dom : )

Ja det läggs ner mycket tid i detta forumet på att poängtera onädiga saker,  som du säger handlar just detta om sjuk hund oavsätt ras.

[CaneCorso]
0

Även en fråga.

Hur tar man bort sina inlägg?, tycker jag har fått bra svar.

Olga RW
0

#9 Det tycker inte jag. Som rasentuasiast tar jag illa upp av att allt som liknar en bull&terrier-hund kallas för amstaff. Du skulle nog inte heller uppskatta om alla mixar som liknade CC kallades för just Cane Corso.

Men whatever. En onödig detalj för vissa, men inte för andra…

Chilli10
1

#11 Oavsett så tillhör inte den diskussionen ursprungsfrågan.
Starta gärna en egen tråd om du önskar att diskutera ämnet vidare. :)

LillyB
1

#9: Ja, prata med dom och se vad du kan göra. Låt inte hunden fortsätta lida sådär utan försök se till att det händer något, vad som helst. :)

#10: Man kan inte ta bort sina inlägg. I händelse av otrevliga inlägg så kan jag och medarbetarna ta bort inlägg men det gör vi endast om något är olämpligt. :)

#11: Självklart är det inte rätt att kalla en blandras för en viss ras så jag håller med dig, men för någon som inte är så insatt i just den frågan så är det kanske inte lika självklart. Uppfattade även dina inlägg som lite beska, men det kanske bara var hur jag läste dom. Tycker att man kan bemöta dessa "problem" vänligt och informativt, man måste inte bli upprörd då de troligen inte säger rasnamnet för att provocera utan endast för att ge oss en bild av vad det är för hund.

#12: Precis, det kan man göra :) Vi hade ju till och med en sån diskussion i början. Minns du vad den hette?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Kalli
0

#13: Denna kanske? http://bullhundar.ifokus.se/discussions/4f05f40fd4ebea17750034e5-vad-kallar-man-en-blandras?participating-3

Den blev dock låst, tydligen är detta med rastillhörighet och vad man väljer att kalla sin blandras ett känsligt ämne. :)

LillyB
1

#14: Den var det ja! Tack! :)

Ja, det verkar vara det för många. Förstår det såklart då det här med raser är viktigt för många, men personligen tar jag det inte så hårt. Säger någon att den har en amstaff och att dom köpt den för 3000:- hos någon kompis som tog en kull så ger jag mig oftast inte in i någon diskussion. Kan antyda något men jag tycker inte det är värt att bli upprörd över och försöka övertyga personen om att denne har fel och vad som egentligen är sant. Blir oftast bara otrevligt. Nappar personen däremot på min antydan och verkar vilja lyssna på vad jag har att säga så kan jag såklart diskutera det. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Olga RW
3

#15 Klart man inte behöver bry sig om mn inte vill. Jag bryr mig för att blandrasavel och alla påstådda amstaffs kommer att få min ras förbjuden i det här landet till slut. Ingen stamtavla = ingen amstaff!

db-2
2

#16 Kan Du bevisa att det är blandisarna som står för angrepp på djur och människor (antar det är så Du menar) eller är det bara vad Du tror?

Olga RW
0

Det är inte vad jag tror, det är vad jag vet. Renrasiga amstaffs är mer eller mindre obefintliga när det kommer till det, men däremot "amstaffs" och "pitbulls" är betydligt fler.

Jag behöver inte bevisa något för dig. Hade du varit tillräckligt insatt i ämnet hade du aldrig ställt den frågan.

db-2
3

Det är vad du tror alltså.

Det är inte jag som påstår ngt utan det är Du. Alltså är det Du som ska visa på att Ditt påstående är korrekt.

Olga RW
2

Det behöver jag väl inte göra? Du kanke kan däremot visa på att blandraserna inte är ett problem? Jag menar inte enskild individer, utan blandrasaveln och konsekvener av denna.

Jag har inte "papperstatistiken" om det är det du vill se, men du är mycket välkommen att kontakta Terrierklubbens mediabevakare och införmatör Thorleif Wallqvist som är engagerad i "kamphundsfrågan" och har kontakt med bl.a. Polisen ang. detta, och mao sitter på mycket korrekt information. Väljer man att förlita sig på bilder från kvällspressen kan man med otränad öga se att de faktiska hundarna som figurerat i de flesta artiklar inte tillhör den rasrena skaran.

db-2
3

Det börjar bli tjatigt att upprepa sig. Det är fortfarande Du som påstår saker inte jag. Jag har inget intresse av att lägga tid på att kontakta olika instanser, men Du som är rädd att Din hund blir förbjuden pga blandraser, borde väl "beväpna" Dig med fakta och INTE diverse påståenden om Du vill slippa ha en förbjuden ras.

Att det är fler blandraser som biter torde vara en självklarhet eftersom de finns i ett betydligt större antal. Men för att påstå att renrasiga attacker är obefintliga borde Du nog visa på något annat än tyckanden eller vad Du ser med blotta ögat.

Olga RW
0

Jag pratar inte om hundar generellt, utan om en viss typ av hund. Och ja, det är otroligt få renrasiga amstaffs inblandade i incidenter jämfört med blandraserna. Det är fakta. Men man får inte reda på någon fakta om man inte kan kontakta någon ;)

Olga RW
1

Jag är inte rädd att MINA hundar blir förbjudna, utan ett FLERTAL HUNDRASER.

"Att det är fler blandraser som biter torde vara en självklarhet eftersom de finns i ett betydligt större antal." Blandraser utgör ca 25% av det totala hundantalet, ca 75% är renrashundar enl. SJV.

db-2
3

Var snäll och sluta hänvisa Dina tyckanden som fakta eller visa att det är sant. Kontaktar någon!? Att man pratar med Pelle, Stina & Kalle och samtliga tycker/tror som en själv gör det inte mer sant.

Läsförståelse, läsförståelse… Du oroar Dig (vare sig det är för Dina hundar lr ett flertal raser) är det inte på sin plats att redovisa fakta då? Finns det fakta som stöder Din tes minskar självklart risken att just Din ras (och andras) blir förbjuden.

Man kan läsa enskilda stycken som fan läser bibeln, det är valfritt, men det leder bara till ännu fler felslut. Blir så tramsigt om vi ska jämföra äpplen och päron (eller som i Ditt fall totalantalet registrerade hundar/renras)

Så för att vara övertydlig (trots att det inte borde behövas på ett Bullhundsforum). Jag TROR (men kan naturligtvis ha fel) att det finns fler blandras "bullar" än renrasiga. JSV statistik måste naturligtvis tas med en "nypa" salt då samtliga rashundar torde vara registrerade medan siffran för "shitbulls" är betydligt mer osäker.

Men för att uttrycka JSV statistiken "lite" annorlunda än vad Du gjort; den vanligaste hundrasen med 25% av totalen är blandrashunden. Amstaff har hur många%?

Den här diskussionen är f.ö väldigt OT. Ber TS om ursäkt för det. Sajtvärd och/eller meddisar får väl flytta den till en egen tråd om de anser det nödvändigt.

Olga RW
0

Well, om du tycker att terrierklubbens Thorleif Wallqvist samt amstaffklubbens informationskommitté (Leif Persson) som håller koll på allt där amstaff sägs vara inblandad, är en Pelle & en Kalle som håller med allt och alla bara för att, har du väldigt fel.

LillyB
1

Då diskussionen glidit långt ifrån ursprungsämnet så måste jag be er att ta diskussionen i en egen tråd. Det är en intressant diskussion så jag ser gärna en fortsättning, men inte i denna tråd.

Vänligen men bestämt! Glad

\\\\\\\\\\\\\\\\_

db-2
3

Håller med om att den gått alltför mycket OT. Ber som sagt om ursäkt för det.  Men jag har insett att jag inte kommer få svar på mina frågor så det finns ingen anledning till en fortsättning.