Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: hälsa-och-sjukdomar
Läst 2981 ggr
LillyB
0

Finn ett fel

http://www.blocket.se/orebro/Staffordshire_Bullterriervalpar_39424007.htm?ca=4&w=3

Blev helt ställd och visste inte om jag skulle skratta, gråta eller kasta nåt i väggen. Som sagt, finn ett fel…

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

ikapika
0

gråta och kasta något i väggen känner jag! suck :(

LillyB
0

Ja, jag beslutade mig för att det var det rätta då jag förstått att det inte var ett skämt. Hur kan man vara så naiv och ansvarslös? Hur kan rasklubbar och SKK tillåta det?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Ixectrona
2

…jag fattar inte.

LillyB
0

Jag citerar:

(Föräldrarna är..) "INTE utställda el undersökta o testade. 
Men pigga, friska o glada utan sjukdommar el problem."

Det jag undrar är hur man kan veta att hundarna är friska och fria från sjukdomar och problem om man inte testat eller undersökt dom på något vis.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Zvintos
2

#4: Jag förstår inte heller hur man kan påstå att de är friska och utan sjukdomar när de inte är undersökta och testade.. Men det är väl det vanliga att "syns det inte så finns det inte".

Memzo
0

Rätta mig om jag har fel nu

OM hundarna varit renrasiga Staffar, skulle de då inte varit reggade i SKK och inte JBV?
Vi har bara reggat blandisar/papperslösa i JBV, de rena har alltid varit i SKK Obestämd

Olga RW
0

#5 Håller med.

Väldigt anvarslöst… Även om få staffar är bärare av L2HGA kan de ju ha haft oturen att ha parat just två bärare med varandra och då kan en del valpar, eller hela kullen om man har riktig otur, bli sjuka.

FÅ ägare utav denna typ av hund har någon som helst misstanke om ledfel hos den egna hunden förrän man röntgat och fått en dom. Även om en stor del av HD/ED hundar kan utan problem leva ett helt normalt liv så är det viktigt ur avelssynpunkt att inte använda allt för belastade djur. Känd status åtmistone är bra bättre än inget alls…

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Zvintos
0

#6: Det står ju att de är reg i SKK och att stamtavla följer med.

#7: Instämmer.

Loveradio
0

Men herregud…. man blir ju bara så upprörd! Borde man maila dom och fråga hur fasen dom tänker? Eller kontakta SKK?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Zvintos
0

#9: SKK kan inget göra, eftersom det inte finns några krav på tester för att regga just staffar..

Loveradio
0

#10 Så dumt!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Zvintos
1

#11: Det håller jag med om. Tycker att åtminstone L2hga och HC borde vara krav på att de är testade för att få regga.

Olga RW
0

Om två otestade hundar som skulle kunna vara bärare/affekterade av ett recessivt anlag och är otestade vid parningstillfället, kan man kontakta SKK. Har de inte hunnit registrera valparna kan kennelklubben kräva att en eller båda föräldrarna testas. Det strider mot grundreglerna att genomföra kombinationer som kan ge ökad risk till genetisk sjukdom hos avkomman.

Frekvensen av L2HGA bärare ligger på ca 5% hos SBT. Får man fram valparnas eller föräldrarna stam kan man kolla upp mor- och farföräldrarna, kanske de är testade…

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Zvintos
1

I och med att det är i "mitt område" annonsen är, så vore det intressant att se vilka hundar det rör sig om, om det är från uppfödare i trakten.

thilda-
0

Skrikandes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Labolina_73
0

även om det inte finns kravhos skk så tycker ju jag att man bör testa iaf, för varlpar och varlpköpares skull.. och såklart tiken som ska bära varlparna..

//L

LillyB
0

#16: Precis, och även för rasens skull. Skamligt är vad det är :( Har mejlat de som lagt ut annonsen men tydligen hade de inte svar på tal.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Zvintos
0

Jag har också mailat men inte fått svar. Dock mailade jag enbart för att fråga vad tiken och hanen heter, utifall någon av dem är släkt med min hane. Skulle tiken eller hanen vara kullsyskon med min är de inte 100% friska, då flertalet i den kullen haft demodex.

LillyB
0

#18: Okej. Antingen så tål de inte kritik eller antydan till kritik, eller så kollar de aldrig mejlen. :P

\\\\\\\\\\\\\\\\_