Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: raser
Läst 8218 ggr
LillyB
1

Bullterriers

Såg att det finns minst ett par Bullterriers här inne nu, himla kul! Glad
Detta är en ras jag är mycket svag för, jag bara älskar dessa hundar! Därför skulle jag gärna vilja höra hur era hundar är rent allmänt samt se lite bilder om ni har lust att lägga upp?
Ni som inte äger någon men känner en Bullterrier får såklart också skriva och lägga upp bilder!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

animal-lover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bullterriers är lite speciella, om man ska använda några ord som passar så är det envis (rejält envis), egensinnig, humoristisk, obildbar knähund. En clown med ett riktigt stort hjärta Skrattande Och när dom bullefnattar så kan man inte göra annat än att hålla sig ur vägen (om man inte vill bli överkörd) och skratta. Dom är nog inte så olika sina "kusiner" som ni har. Har inte så stor erfarenhet av andra bullhundar. Dom har sina nackdelar oxå då dom oftast inte fattar själva hur starka dom är och om man har otur så kan dom få manier som att jaga sin svans. Sen så har dom lite sjukdomar i rasen oxå. Har fått turen att ha en riktigt frisk bulle, aldrig varit sjuk på sina 2 år.

Min personliga erfarenhet av bullar gör att jag inte tror att jag kommer ha någon annan ras resten av livet Glad Min Edsel går ihop med dom flesta djur förutom katt eller han älskar katter med dom gillar inte han då han är lite oförsiktig av sig. Tycker om värme och ska helst ligga under täcket eller ligga och sola på sommrarna, vill inte vara ensam någon gång. Tröttnar snabbt när man ska lära han saker eller lydnadsträning Obestämd Så det är absolut ingen agilityhund man har utan en soffpotatis som helst bara går ut när det är fint väder. Det var det som jag hade i huvet just nu så fler får väl lägga till om jag har glömt nåt.

Bullterriern är en hundras med en guldklimp till hjärta Skrattande

Lägger till en bild på Edsel och en av förra årets illervalpar

animal-lover
0

En bild till Edsel och en av illrarna Glad

animal-lover
1

En glad bulle

animal-lover
3

Så här ser han ut på morgonen när han inte vill följa med till jobbet ^^

animal-lover
2

Kan stå fint oxå :)

[Empisen]
0

#5 Så vacker!

animal-lover
0
animal-lover
0
animal-lover
1

Vart ska vi åka ? XD

[Howard]
0

Det trista är väl att BTn, både standard och mini, är oerhört svåra att få att vilja och tycka om fysiskt arbete ?

Enligt vad jag har förstått ifrån dom som jag känner som har minibt så är det otroligt envisa(på det lata viset) från dag till dag. Ena dagen kan det gå bra att träna bra sen kan det komma en period på 3dagar-1v där dom absolut inte vill röra sig alls.

BTn var ju från början en arbetanderas men det har ju folk med tid "lyckats" avla bort kraftigt.

animal-lover
1

Edsel och syskonbarnet Birk

Labolina_73
0

låter som en urmysig ras men jag tycker inte om deras huvud faktiskt.. :-( då föredrar jag staffen och amstaffen.

det är ingen ras som faller mej i smaken utseendemässigt…

/L

Mischa
0

Min uppfattning har blivit att det nog är lättare att träna en gråsten än en BT, samt att raserna är väldigt sjuka.

≧◔◡◔≦

animal-lover
1

Bullen är inte så envis :P DOm tycker om att vara ute och gå, ute minst 1 timme om dan för att röra oss, sen så går det bra med korta lydnads/träningspass (dom tycker inte om att upprepa saker hela tiden). Som min Edsel kan dom vanliga tricken såsom sitt, ligg, tass o.s.v. sen så kan han visa vart ögat och näsan är, puss, hopp, backa, nicka och balansera o.s.v. Sen så har han en sele så han kan dra oxå (har ju huskysar som kusiner :P)

James Hinks avlade fram bullen för att få en snygg hund i ringen och inte lika mkt till arbete.

Bullen är inte sjukare än sina kusiner men har man otur så kan man få en valp av dom sjukare linjerna, har som sagt själv haft turen att köpa valp från en av Sveriges bästa bulleuppfödare och aldrig haft några problem.

#12 alla tycker ju inte lika det är ju därför det finns så många olika raser Skrattande

NathalieT
1

Åh så fin :) Är väldigt förtjust i Btn Kyss

[Howard]
0

Rätta mig nu om jag har fel, men är inte BTn, precis som SBT och APBT en kamphund en grund och botten ?

All historik jag kan minnas ha läst om rasen så var dom också kamphundar.

Loveradio
0

#13 Fast det handlar nog mycket om individen, precis som hos alla raser.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LillyB
0

Åh, stort tack animal-lover!! :D Jag blir alldeles salig då jag ser bilderna, #5 får mig att dregla och de andra är ju bara för söta och charmiga! Och beskrivningen blev jag glatt överaskad av. Det jag har hört om dom är att de ofta är väldigt svåra att få att gå ihop med andra hundar och djur, att de är lite ensamhundar, men det verkar ju inte vara så med din bulle? Vet du om det stämmer annars? Om det är vanligt eller om det bara är skitsnack?

Vart kommer din fina bulle ifrån? :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

animal-lover
1

Förfäderna till bullen användes till kamp precis som sbt och apbt men när James Hinks började avla fram den nuvarande bullen (runt 1860) så hade tjurhetsning och hundkamper varit förbjudna i 25 år. Visst så fanns det folk som fortförande gjorde det under Hinks tid som det görs nu.

Ett utdrag ur Rita Horters masterminds: Kevin Kane, Hinks’ biographer, believes that James Hinks was never involved in dog fighting – why should he risk his show dogs in a pit were they could be killed or mutilated?

Ni kan oxå läsa mer om bullens historia i terrierposten som ges ut av svenska terrierklubben, nr 4 2011 har en rasspecial artikel där Skrattande

Det är inte sant nu för tiden att dom inte ska gå ihop med andra hundar eller djur, dom älskar allt och alla och vill att alla ska tycka om dom. Men precis som alla raser så har dom olika personligheter och vissa kan vara lite surare av sig. När Ruth och Olle Hägglund (Panzarkrafts kennel)  började sin avel 1961 så var bullen lite vassare och användes som vakthund men dom ville ha en lite "menlösare" variant och började avla på Ringside Critic. Och det är från hans linjer som dom har blivit så goa som dom är idag. Ni kan läsa mer om deras avel i terrierposten nr 4 2011

Min bulle kommer från Buffalo bulls kennel www.buffalo-bulls.se

Vet en av Edsels morbröder bor med en minigris och dom flesta bulle-ägare jag känner  har katt och/eller andra hundar Glad

zickan
1

Haha ja fulla av upptåg och bus är dom. Tycker de kan prata med hela kroppen och visa hur de känner.
Har dock en väldigt väluppfostrad tjej och inte sett mycket av bulle förstöring hemma. Läste på rätt mycket innan jag skaffade min för 1½ år sedan.
Hade nog skaffat bulle tidigare, om jag inte varit lite orolig på just bullerycken och varningarna om att de kunde riva hela hemmet i princip.
Väntade lite längre tills min andra hund hade blivit lugnare. Han är en mix på dalmatin/tax/nakenhund. Och jag kan fortfarande säga att bullen är enkel jämnfört med honom.

Jag hade helt klart räknat med mycket mer problem. Hon är seriöst uppfödd med bra linjer vad jag vet. Men ändå blev det lite problem med urinvägsinfektion, mindre allergi, tass problem och demodex under första tiden. Dock blivit snabbt frisk skönt nog. Hennes syster är bäst i rasen 2011. Det är lite roligt. Hoppas kunna ställa min tjej också snart.
Inomhus är hon lugnare än vad jag räknat med. Gick benhårt in på att sätta tydliga regler och hålla dom. Det har hjälpt riktigt bra på de regler jag inte låtit hennes envishet vinna på. Dvs inge rena bulleryck och välta ned allt. Givetvis händer det att hon drar igång. Men då försöker jag mest stoppa henne och gå ut.
2 soffor har hon gungat loss benen på. Hoppade som valp fram och tillbaka tills benen vikts sönder :-P. Så nu har de en soffa de får leka i, och min soffa. Min soffa får man vara i om man ligger stilla, vilket innebär att man har en stor knähund. Bästa som finns är att ligga så nära mig det går, helst på mig. 
Samma med soffan på jobbet. Den är också en sov och inte lekplats.
Har även rykt en kudde under första löpet och några toalett rullar. Men det är i stortsett ende av "mina" saker hon gett sig på. Har hållt sig bra till hundleksakerna :-)

Också aldrig varit problem med andra hundar. Hade en blandras sedan innan. Han är numer den griniga gamla gubben fast bara 5 år. Han är den som i stortsett ser till så Thea håller sig i skinnet. Oftas med honom hon vill leka. Så vill inte han är det lugnt hemma.

Rätt på när hon vill men inte andra vill leka. Och när hon inte vill men andra vill så kan hon vara grinig istället. Kan bli lite bitchig när hon är trött och inte blir lämnad ifred. Även haft lite strul runt mat aggresivitet. Men det har nästan helt försvunnit.
Drar i koppel och har börjat skälla lite mot vissa hundar. Så vi har lite att träna.
I övrigt så kan hon sitt samt loss väldigt bra, det lärde hon sig som liten valp. Men även ligg och tass kan hon. Det måste man dock ännu muta fram :-P. Håller på att träna med hoppa ned/upp, sitt fint, plats/stanna och klicker inlärning.
Tycker hon visar en väldigt smart sida och snabb lärd. Men förbannat envis. Utan små godisbitar så kommer man inte långt.

Tyvärr är givetvis de fula beteendena de mest snabb lärda ;-). Jag har hundarna med på jobbet. Inte alltid lätt att jobba som personlig assistent när det kommer till att fostra en hund. Har blivit en del fula ovanor. Tiggeri är en av dom.

Själv missade jag informationen om att rasen bör aktas runt smådjur. Hennes pappas ägare varnade mig efter jag köpt henne. Men jag har inte sett några jakt beteenden eller viljan att bita till. Här hemma klättrar råttungarna rakt över och mellan benen på henne. Hon leker glatt med iller och kanin. Väldigt försiktig och nästan mammig mot mindre djur. Men man får ju ha det i tankarna att det kan hända.
Gått utmärkt med barn. Ende nackdelen är att hon kan putta omkull dom rätt lätt. Och de får ofta en rejält rentvätt över ansiktet med lite fetisch på att slicka öron.

Själv ännu glad att jag tog steget och skaffade min tjej. Visst går tålamodet upp och ned. Men jag ångrar inte att hon kom in i mitt liv :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
3

Min tjej ska vara med hela tiden. Även när man försöka ta en bra bild på en ny importerad råttunge.

LillyB
0

#19: Okej! :D Härliga dom låter!

#20: Hihi åh, hon låter ju jättehärlig! Hennes grinighet pekar ju bara på att hon är tik! ;) Hihi

Jättefina bilder! :D

Blir så himla sugen på en bulle, men är samtidigt sugen på en staffe. Har alltid velat ha en bulle men staffen känner jag till bättre och den är vanligen friskare. Men era inlägg och bilder gör mig väldigt fundersam! :D

Hittade en skadad katt igår, vilket ledde mig till ett vanvårdsfall vilket i sin tur ledde mig till en rottis/schäfer blandis som behövde akut hem. Katten är också kvar och behöver vård. Väldigt körigt här just nu och om kvinnan överlåter katten till mig så kommer alla pengar och tid måsta gå till operation samt skötsel efteråt. Så hundletandet har skjutits upp lite, men det ger mig ju lugn och ro att fundera mer. :) Hade faktiskt uteslutit bullen efter allt jag hört om dom.
Vet ni om det brukar vara många bullar på utställningar? Funderar på att hitta några bulleägare i närheten som man kan våldsgästa och förhöra lite! Träffar jag några bullar så går det nog lättare att bestämma sig. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

zickan
0

Enklast är nog att besöka en uppfödare av varje. Få träffa fler hundar på samma gång och se hur de är. Inte bara gå efter en individ. Så kanske du kommer på vad du vill ha.

animal-lover
1

#22 Hoppas att allt löser sig med djuren och att dom blir friska. Uppfödaren till min bulle är med på nästan alla utställningar när man ställer ut bullar och hon brukar nästan alltid ha minst 2 hundar med sig Skrattande

Du kan ju gå in på svbtk's hemsida www.svbtk.com och höra av dig till rasrepresentanterna som kanske kan fixa så att du får träffa bullar i hemmiljö. Vart någonstans bor du i landet ? Kanske kan rekommendera en uppfödare som bor i närheten av dig Glad

En bild på Edsel och Ardennern Prins :)

Madhu
0

Jag och min sambo är sugna på att skaffa en miniatyrbullterrier till sommaren och undrar om ni har några tips på hur vi ska göra, många säger att de kan vara en problemhund och så… Vill ha lite konkreta exempel på vad man ska tänka på.. :)

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

animal-lover
0

#25 Att skaffa en bulle kan antingen vara det bästa eller sämsta ni gjort, det beror på hur ni gör den. Dom passar inte alla männskor för dom är rätt speciella Skrattande 

1. Börja med att läsa på om rasen, mini skiljer sig inte så mkt som standarden utan den ska bara vara en mindre version.

2. När ni tycker att ni läst på så ni kan så ordna så ni får träffa dom i hemmiljö och inte bara på utställning (om ni åker på sånt Glad) 

3. Kontakta olika uppfödare och se hur ni "passar ihop" för det är väldigt bra att ha sin uppfödare till hjälp om det är ens första bulle då unga bullar kan vara lite olycksbenägna och svälja olämpliga saker eller springa in i grejer så dom gör illa sig.

Att tänka på: Dom äter typ allt, nästan som om det går på automatik att stoppa saker i munnen och svälja. Dom kan vara rätt oförsiktiga av sig, göra sig själv illa eller andra, typ knocka nån med sin stora näsa och så Skrattande inga kamplekar och inte låta dom bita ens när dom leker och är valpar för det sitter i och kan vara svårt att få bort. Allt vad jag kommer på just nu på natten.

Bullar är inga problemhundar, med bra, snäll men bestämd uppfostran så blir dom underbara precis som andra hundar Skrattande

Madhu
0

Tack så mycket! :) Ja våran hund som nu fyller ett år tror jag nästan har varit mer problem än vad den kommer va, men det var även våran första hund så det var nog mest vårat fel att vi inte var beredda. :) Hon är en blandning mellan yorkshireterrier, shihtzu, papillon och lhasa apsu, orolig och osäker är hon! Men det börjar arta sig med henne nu äntligen :)

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

animal-lover
1

Det kan vara en fördel att ha en äldre liten hund, för bulle valpar kan vara lite respektlösa mot små hundar så det är bra att ha en som uppfostrar lite Glad 

Ni kanske borde vänta med en valp tills ni fått ordning på hunden ni har, för valpar kräver mkt tid och om ni har otur så kan det gå bakåt med den äldre hunden istället för framsteg. Och det låter som ni har gjort väldiga framsteg. Glad

Om ni är säkra på att ni klarar av det så ska jag hjälpa er så gott jag kan om ni har några frågor Skrattande

Chilli10
2

Lilla bullterriern Rut med apportbocken. Så galet duktig. Blev sjukt imponerad när Lotta (ägaren) visade mig efter weightpull-träningen.

Hoya
7

Bella i somras när hon kom på hur man plockar äpplen! :)

Loveradio
0

#29 Bullterriers faller mig inte riktigt i smaken men den där var ju himla fin :)

#30 Åh vilket fint kort!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
0

#31 samma här :P men rut är rätt liten dock inte miniatyrvarianten, sen gillar jag att hon inte är vit. :)

Hoya
0

#31, tack så mycket! Tog det på henne i somras!

SofiaWe
0

Tack för tipsen Animal-Lover :) Vi har skjutit upp valpköp till nästa sommaren då vi vill spara ihop pengar så man har en buffert. 
Dessutom skäller våran hund fortfarande på andra hundar massor vilket vi vill få bort innan vi skaffar en bulle, vore jobbigt med en bullterrier som tar efter Molly och ogillar andra hundar! Så vi ska träna henne först så det förhoppningsvis slutar snart :)

30: Gud vilket fin! Världens finaste teckning :) Sååå söt!

Nallebus
2

Jag har vart hundvakt åt en fin Bullterrier tjej vid namn Edna eller Buffalobull´s Hot Angel som hon heter egentligen :)

Hon är helt klart den mysigaste och snällaste hunden som jag någonsin träffat. Men lite speciell det är hon allt! När man tex ska gå ut o gå men hon inte har lust med det, då så kan hon låssas att hon är halt, alltså går hon och låssas halta, hahaha ^^

Edna älskar pinnar, bollar och mat, framför allt mat! En riktig tiggar hund som till och med äter grönsaker! ^^

VinkarCrazy hamsterlady and a turtle! Spelar pajas

BallongFlingans Qito The LegendBallong

Nallebus
3

Vad ska man säga? :P

VinkarCrazy hamsterlady and a turtle! Spelar pajas

BallongFlingans Qito The LegendBallong

animal-lover
0

#35 Åh en till Buffalo bulls bulle ! Visst får Maggan (uppfödaren) goa hundar :D

Chilli10
2

Finaste Rut! Kyss

Zvintos
0

#38: Mums, vilken goding. Kyss

Chilli10
0

#39 Glad Lätt finaste bullterriern jag sett, såå fin!

Zvintos
2

#40: Det är nog den snyggaste jag sett också, måste jag säga.