Hund i bil? Tips! :)
Nu går jag i funderingar på ny bil och inte än på ett tag men framöver planerar jag även att skaffa vovve. Just nu lutar det mot en Staffe(då vet ni ungefär hur stor hund det gäller) :)
Ja somsagt hundköpet kommer troligen dröja men vill ju ha de i åtanke så det fungerar framöver med bilen :)
Jag har funderat på en Mercedes a160 och den har ju tyvärr inget jättestort bagageutrymme men är prefect för allt annat jag ska ha den till, bensinsnål lagom stor, bra prisklass o.s.v.
Mina funderingar är om man skulle kunna fälla baksätet (tror det blir helt platt från bagageutrymmet då) och sen antingen ha någon form av nät(?) mellan fram och baksätet eller om man på något sätt kan sätta en hundbur där bak och i så fall hur får man fast den? Skulle helst ha nät då jag skulle vilja att hunden får stor plats och om man vill ha passagerare där bak någon gång så är det enkelt att bara fälla upp säterna igen om hunden inte är med. Dock vet jag inte hur säkert det är?
Vill ha alla tips som går då jag knappt har någon erfarenhet av att ha hund i bil. Hade en hund jag var hundvakt till i sele en gång men det tyckte jag inte alls var bra hunden tyckte det var jobbigt att sitta fast och trasslade in sig så sele går helt bort för mig. Vill ha bur eller nät men vill höra era åsikter också om det finns någon som kan lite mer om detta! :)
Bifogar en bild på bilen som jag lånade från någon sida när jag googlade.
Sen undrar jag hur ni gör med vatten i bilen? :) Har sett på filmer med polishundar att de ofta har en hink med vatten fastsatt i gallret på buren, är det en bra lösning eller finns det ännu bättre?
Om jag skaffar hund så skulle den nog få åka en del bil då han/hon skulle få följa med mig o jobba lite då och då därför tycker jag det är väldigt viktigt att den skulle ha det bra där! :)
Skaffa en bil där du får plats med en krocktestad bur, http://mim.se/?p=productgroup&i=1&l=se
En förutsättninga för att spänna fast en bur är att den förankras mot ryggstöden på baksätena + spännmand som följer med buren, som fästs i lastöglorna. Utrymmet skall inte vara stort, bara bekvämt för hunden, ju större utrymme, destu större risk för att hunden skadas om det smäller.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jo det är sant det vore ju det allra bästa men stor bil är ofta=stor bensinkostnad och det är inget bra när man kör väldigt mycket bil i jobbet =/
Vet någon vad för mått som är rimligt för en vuxen staffordshire bullterrier? (Inga minimi mått utan vad som är rimligt så att hunden har mycket utrymme men inte för mycket:) )
Vet att mankhöjden kan vara runt 41cm. De är ju inte så jätte stora :)
Ingen som har galler? Tycker alltid att man ser galler i bilar och väldigt sällan burar så det borde ju vara många här som har erfarenhet av det?
Man kanske kan avdela utrymmet med galler bak också så att det inte blir för stort? Nu bara spånar jag lite bland idéer som kommer upp i huvudet. Är ju väldigt smidigt med galler då man lätt kan använda bilen till annat o.s.v. :)
Tycker det känns så hemskt att stänga in hunden på liten yta men det är ju säkert säkrare så och då är det väl det som är bäst! :)
Kom på nu har hört folk som har burar i baksätet som man sätter fast med bilbälte, finns det säkra sånna och fungerar det även till större hundar(de flesta jag hört som har haft det har haft småhundar)?
Jag har en Mim variocage small, dubbelbur till min hund. Han är 59 i manken o väger ca 20 kg, aldeles lagom storlek för honom. Typ en större tollare.
När han är länge i en icke rullande bil, typ övernattning så är han lös i bilen.
Övernattar din hund i bilen???
#4 reagerade också på det men det kanske är om ni är iväg någon stans t.ex. kampingplats? Fast då skulle jag haft hunden i husvagnen/tältet :)
Är fortfarande nyfiken på om någon här har galler och hur det fungerar?
Vi har bur till våra, men sen har vi en ganska stor bil också.
#7 Vilken storlek har ni på buren? Har ni två fack eller sitter de tilsammans? :)
#8: De satt tidigare tillsammans, men det börjar bli för trångt åt dem, så vi ska hämta en till bur snart (får en nästan gratis av en jobbarkompis till sambon, precis som buren vi har nu). Måtten har jag inte i huvudet, men den ser ut ungefär såhär: http://www.dogman.se/hund/stalbur-svart-77-5x48-5x57cm.html
Hunden sover i bilen när vi är på hund/rasträffar/träningsläger o man inte får ha hunden inomhus. Helt lagligt är det oxå. Dock gör jag det bara om bilen står så till att det inte blir för varmt samt att jag kan höra hunden om det skulle vara något.
vi har en mim dubbelbur i vår audi, en L, min ast och jrt får plats i ena halvan & min blandras i andra
Vi har en Dacia Sanderohttp://www.dacia.se/sv/modeller/sandero/showroom/ till vår amstaff/pitbull-blandning. En halvkombi där vi satt dit ett hundgaller från biltema. Gallret sitter extra fast med spännband i nackstöden i baksätet. Väldigt stabilt. Vattnet har vi i en blomkruka från IKEA, finns med fästen som egentligen ska vara över ett balkongräcke. Fästena har vi hakat fast i gallret. Fungerar toppenbra. Ibland har vi en extrahund hos oss (en väldigt stor schäfer) och de får också plats i skuffen tillsammans.
Lycka till med bil- och hundköp!