Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 2611 ggr
Chilli10
0

Lydnad?

Någon här som tränar riktig lydnad med sin hund?
Någon kanske till och med har tävlat, hur gick det?

Berätta gärna lite om hur ni började (kurs eller på egen hand). Vad det är för hund, ålder osv. Vad är ert mål med träningen?

Vi tränar mest på skoj för att få till vardagslydnaden, med inkallning, stanna kvar o allt vad det innebär. Kan inte så mycket om vanlig lydnad, men det vore kul att få veta mer. Någon som vill berätta lite? :)

myra82
0

Jag förmodar att du menar tävlingsmoment/lydnad. Jag har tränat det en hel del med alla mina hundar men aldrig tävlat då jag saknar de tävlingsnerverna Glad

Själv tycker jag inte riktigt att lydnad är det roligaste att träna men nyttigt att ha.

Jag börjar alltid med valpkurs då jag anser att det är väldigt nyttigt för valpen att träffa och umgås med andra valpar samt att tidigt lära sig att även om det är andra lekkompisar i närheten så måste man först och främst lyssna på matte Skrattande Därefter är det lite olika jag har gjort en del hundar har jag tränat utan kurser och en del med. Går mest kurs för att det är en trevlig gemenskap men även om jag inte går kurs med hunden så finns det ett gått träningsgäng på bhk så det är alltid någon man kan disskutera med om man kört fast.

Vet inte riktigt vad det är du vill veta?

Chilli10
0

#1 Hehe, ja precis det jag menar ;)

Visst är det bra att börja med en valpkurs. :)

Nja, jag tänkte mest på lite allmänt om det. Typ vilka moment som ingår när man tävlar och så. :)

myra82
0

momenten beror ju helt på i vilken klass du tävlar men i lägsta klass så tror jag det är fotgående, platsliggning och hopp. Är inte helt säker på de olika klassernas moment just för att jag själv inte tävlar så jag har aldrig lagt så stor vikt på det

myra82
1

Här är en sida där alla de olika momenten i de olika klasserna står

http://www.hudiksvallsbrukshundklubb.se/lydnad.htm

Chilli10
0

#4 Tack för länken! :)

Mischa
0

Vet inte vad som finns att berätta riktigt, har tränat för att det är roligt och fram till att vi var startklara för Lk1 och blev uppmuntrad av andra att tävla, men har heller inga tävlingsnerver så det var uteslutet, började att träna en del av momenten själv sedan gick vi kurs.

Provade på att delta på en uppvisning på klubben vid kursavslutningen och där visade sig mina kassa nerver och ingenting dunkade som det annars gjorde :)

≧◔◡◔≦

vallhund
1

Nej, men jag har en vän som tagit upp sin staffe till Elit i både spår o sök o en annan som tävlar både lydnad, bruks o rallylydnad med sina AST.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

thilda-
0

jag tränar inför tävling :)

SamanthaJones
0

Jag tränar inför tävling och skulle gjort debuten 21 april men Prins blev skadad så ska göra debuten nu på söndag, den 29 istället. 

Vi ska starta LK 1 men jag kommer inte lägga platsen då Prins gick upp på platsen och just därför han blev skadad så första tävlingen är mest för att se över hur vi ligger till. Ska tävla för Anders Svensson som ska vara dommare på Lydnads SM i år och han är väldigt bra (och Hård!)

Förutom lydnad så satsar vi på att tävkla appellen den 12 maj och sen försöka tävla lägre spår och skydd hyffsat snart.

Målen för året är bli uppflyttad till LK 3 och ha minst 1 godkänt i Lägre + en hel drös med utställningar :P

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar