Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: raser
Läst 2473 ggr
Gullan_J
0

staffordshire bullterrier?

Vi funderar över att skaffa en staff med vet inte riktigt om de är rätt hund för oss.

Våran familj: Vi är 4 i familjen, barnen är 11, 14 och 17 och jag själv är 36 år. Jag jobbar som dagmamma och är hemma på dagarna. Barnen är här mellan 07.00 - 16.00 och dom är 1-6 år  gammla. Vi har även en parson russel (Märta) på 2 år som är lite dominant och sätter de allra största och erfarna hundarna på plats. Vi har 75% hunderfarenhet om vi säger så…

Kraven på hunden: Hunden måste vara barnvänlig och snäll. Jag måste kunna lämna den ensam med barnen kortare stunder. (jag vet att man inte ska lämna hundar och barn ensamma). Om hunden är envis gör ingenting.

Aktivering: Vi har möjlighet att hunden kan motioneras 1½ - 3 h/dag. Hunden får vara lös på baksidan gården och springa av sig tillsammans men Märta. (Vi bor mitt inne i samhället i ett hus men har en liten tomt man baksida och staket.) Även psykisks stimulering får hunden. Och självklart dagliga "kiss-rundor" runt kvarteret.

Svara gärna om du är van staffar och tror en sådan hund skulle passa. Och om så tik eller hane. Och om de inte passar skriv gärna vilken ras ni tror skulle passa då.

-Bättre ökänd än okänd

Loveradio
0

Jag har bara träffat en Staffe hittills, men har läst på en hel del om rasen då jag funderar på att köpa en som nästa hund. Staffen brukar vara riktigt bra med barn, dom kallas ju the Nanny dog av en anledning. Så jag tror inte det kommer vara några problem med barnen.

Annars har Ninnih här på sajten har skrivit denna artikel om rasen och hon har själv två Staffar :) du kan ju läsa den.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
2

Dock tycker jag aldrig att man ska lämna hundar ensamma med barn ens korta stunder oavsett ras och framförallt inte barn under 6 år.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Zvintos
0

Staffen är absolut överlag barnvänlig och snäll, den är avlad att vara så och kallas Nanny Dog av en anledning. Båda mina hundar har träffat barn, men ungtiken är ännu lite för hoppig även när det är runt barn. Dock är hon än så länge enbart 11 månader, så hon lär säkert lugna ner sig då hennes mamma är jättelugn och försiktig runt barn. Hanen däremot är helt gudomlig med barn och skiner upp som en sol så fort han är i närheten utav dem och han har alltid varit sån (nu 2 år). Men även om de är såpass snälla runt barn, så skulle jag ändå inte lämna de helt själva ändå.