Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: raser
Läst 7220 ggr
Lilllens
0

APBT

Jag funderar på en grej, finns det en rasstandard? Alltså att den "ska" väga si och så mycket, eller "ska" vara si och så hög osv?

Mischa
0

Ja det existerar ett par rasstandarder (hur skrivs det i plural?) men dom skiljer sig år beroende på vart hunden är stamboksförd, UKC hundar påminner mycket om amstaffen medans ADBA-hundar ser mer ut som man (eller iaf jag) tänker sig en APBT och man accepterar även ex. utfall mot andra hundar så länge det inte påverkar bedömningen.

http://www.adbadog.com/p_pdetails.asp?fpid=32

≧◔◡◔≦

Lilllens
0

Haha ja säg det…

Aha, så det finns alltså! Har sett så mycket bilder på diverse hundar som kallats pitbulls så man vet knappt hur de ser ut, därför har jag undrat om det finns en rasstandard. Sen känner jag även en som haft 3 stycken och de har sett väldigt olika ut.

Memzo
0

#1 Mischa! jag kunde inte hitta någon rasstandard på sidan du länkade… Trötta ögon o skalle orienterade inte bra bland engelskan ikväll Foten i munnen

Mischa
0

Bör tillägga att det är en minoritet även i hemlandet som "ställer ut" en APBT kan se ut lite hur som hellst och det går absolut inte att avgöra rastillhörighet baserat på utseende, som du kanske känner till så är det långt ifrån vanligt med pitbulls i sverige men var och varannan hund benämns ändå som det.

#3 Det är en PDF-fil som stod länkad på sidan, skall se om en direktlänk fungerar.

http://www.adbadog.com/uploads/conformation%20_%20weightpull%20pic/2008%20conformationBreakdwn.pdf

≧◔◡◔≦

[Howard]
0

Som Mischa säger så har rasen inget "typiskt" utseende. Beroende på linje och familjer inom vissa linjer så kan det skilja oerhört mycket åt hundarna. Även kullsyskon kan vara natt och dag.

Dom vanligaste rasklubbarna är ADBA(den länkade), BFKC och nu på senare år SDR. ADBA brukar hålla utställningar samt WP-tävlingar för stambokförda hundar runt om i USA.

Mischa
0

Säg inte det…jag har fått höra att min hund är orastypisk (på bild) då hon har för snipigt ansikte enligt kritikern..japp likt en whippet.

Men det uppväger nog hennes annars rastypiska öron (annan hobbydomare) Skrattande

≧◔◡◔≦

[Howard]
0

Ja, hon har ett rätt så lång-draget ansikte. Måste nog komma ifrån pappan, mamman har ju ett typiskt "bullhuvud" tycker jag Glad

Mischa
0

Ja, pappa är lite mer terriertypad, vilket jag knappast kan vara missnöjd med då det är ett utseende jag råkar gillaSkäms

≧◔◡◔≦

LillyB
1

Tycker din flicka är otroligt fin Mischa! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tydligen kan man inte posta två bilder i samma inlägg, men här kommer två exempel på hur olika APBTs kan se ut.

Exempel 1.

[Howard]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Exempel 2.

Lilllens
0

#4 Jahaaaa okej. Det är det jag har hört, att de kan se ut hur som helst(typ).

Lilllens
0

#10 #11. Jäklar vilken skillnad. Andra hunden var snyggare tycker jag iallafall.

Man ser ju liksom alltid groteskt biffiga hundar med nithalsband som sägs vara pitbulls. Fast det får man väl ta med en nypa salt.

De hundar jag har träffat har inte sett ut som överdrivet stora muskelberg(och de var inga sk shitbulls). Men jag blir lite fundersam hur hundarna egentligen ser ut eftersom som jag bara träffat 3 riktiga.

[Howard]
0

Jag gissar på att du menar Bullys ? Dom är väl inte direkt biffiga utan bara feta och enorma, inte tränade(=biffiga) för fem öre.

Ja, som vi tidigare sagt så kan dom se ut lite hur som. Det finns inget typiskt utseende för rasen då dem inte avlas för det utanför hur dom "arbetar".

Lilllens
0

Ja säkert menar jag dem. Men jag har sett bilder på de groteska hundarna och de har blivit kallade för pitbulls. Fast det blir ju de flesta bullhundar vars ras/raser är okända.

Mischa
0

Bullys har inte så mycket att rasen och göra överhuvudtaget, jag tror till och med att det är bekräftat nu i efterhand att det korsats in annat för att snabbt få den stora kroppshyddan.

Numera går det även att regga bullys som just American bully, men alla vill ju inte släppa det där med att kunna kalla dom för "pitbulls".

≧◔◡◔≦

[Howard]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En video gjord för att driva med Bullyn som kopia utav APBTn, men även "bra" när man ska visa hur rasen ska se ut/inte se ut.

Lilllens
0

Här är en länk med bilder på en massa hundar som sägs vara Pitbulls: http://animaltheory.blogspot.com/2011/10/american-pitbull-terrier.html

Tycker att det är så alla har fått för sig att pitbullen ser ut. Några ser iallafall ut att vara Bullys och sista bilden ser de ut som ett gäng Amstaffar.

#17 Men herregud vilka hundar! De ser ut som ko-rasen Belgian Blue..

Elishia
0

Oseriös sida. Det är precis som du säger, långt ifrån bara pitbulls. Om ens nån.

[Howard]
0

Ja, det är är tyvärr fel bild av rasen. Det där är Bullyn och i vissa fall så är det inte ens säkert vad för hundar det är.

Lilllens
0

Väldigt tråkigt att det blivit så.

[Howard]
0

Iofs så är det väl "bra" på ett sätt med. Folk som tvunget ska ha APBTs för rasnamnet endast kan ju köpa sån där skit och sen gärna gå runt och tro att dom har "äkta vara".

Det gynnar bara oss sanna rasentuaiaster ännu mer då dom riktiga hundarna hamnar hos folk med seriöst intresse för rasen samt vet vad dom köper.

I usa så är det ju oftast "ju större desto bättre", vilket tydligt syns på Bullyn och andra avstickare.

Lilllens
0

#22 Ja det har du ju rätt i, att hundarna hamnar rätt. Men samtidigt är det ju tråkigt att alla får en sjuk bild av rasen, att de ska se ut som övergödda flodhästar, och att de hundar som sägs vara APBTSs hamnar i fel händer och ger rasen ett dåligt rykte trots att det egenligen inte ens är "riktiga" hundar.

Det är väl sällan en renavlad pitbull som det skrivs om i media när det handlar om barn, hundar eller andra djur som blir "ihjälbitna" eller liknande.

[Engstaff]
0

Jag har en renrasig ADBA reggad APBT, han skulle aldrig någonsin bita en människa (såvida ingen hoppade på mig då) och han har vart i fel händer förut. Det visar ju vilket enormt fint psyke dom egentligen har och att dom är stabila hundar med en stabil hand precis som alla andra hundar enligt mig. Finns inget rätt och fel i det utan alla hundar är farliga i fel händer, bara det att en APBT biter en aning hårdare än en chihuhua.

[Howard]
0
Mischa
0

Biter en aningen hårdare? en chihuahua har ju bett som en klädnypa i jämförelseSkrattande

≧◔◡◔≦

Chilli10
0

#24 Såg att du sålde valpar efter din abpt och staff för en tid sedan. (Antar att det var du iom att det var bilder på dina hundar).
Fick du alla valpar sålda?

Sorrry för OT, men är nyfiken. Var det en planerad parning?

[Engstaff]
1

#27 Alla valpar är hos bra ägare nu, har haft lite problem med oseriösa köpare. Men nu kan jag pusta ut. Nej det var absolut inte en planerad parning och det kommer inte bli några fler valpar. Jag har två renrasiga hundar så jag tycker själv inte att man ska blanda dom.

[Engstaff]
0

Har försökt se till att köparna inte heller ska avla på valparna och dom verkar förståndiga.

[Engstaff]
0

#26 hahaha ja, jag brukar dra den jämförelsen eftersom jag oftast träffat aggressiva chihuahuor men ägarna vill liksom inte medge att dom är det.

Mötte en tant med en liten fluffig hund en gång och fast vi bara gick förbi så gjorde den utfall och bet min vänninas dotter i benet. Tanten brydde sig inte. Så skulle ALDRIG min apbt göra och vilken liv det hade blivit om han gjorde så.

Det är nog lite sent att stryka ett stäck över dom hemska fördommarna våra fina familjemedlemmar får stå ut med dagligen. Därimot kan vi ju se till så att vi säljer valpar till bra familjer (min ena är dessutom hos en handikappad kille.) och att vi gör våran plikt som hundägare att se till att rasen inte får mer skit på sig. :)

Och som ni säger är det tråkigt att folk kallar sina hundar för pitbull fast det kanske är en amstaff korsning från början. har mött många sådana. det är ju också det som absolut ger pitbullen ett sämre rykte när folk inte kan se skillnad. Eftersom det inte finns så många "äkta" pitbulls i sverige så kanske dom som vill förbjuda dom ska tänka om. För det lilla antalet pitbulls i landet jämfört med det stora antalet liknelser av rasen som finns så är det nog inte själva pitbullen som bitit människor och andra djur så ofta.

[Howard]
0

Vad jag har hört ifrån vänner till dig så var det en planerad parning, men det ser väl bättre ut om man säger att det var en olycka antar jag.

Susanna_w
1

Howard, det där är väll ganska ovesentligt och lite drygt, kan du väll ta i PM isf!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Engstaff]
1

Ta det på PM som sagt.

Chilli10
0

#28 #29 Okej, vad skönt. :)

[Engstaff]
0

#34 Yepp :) en av valparna bor dessutom hos en handikappad :) Tycker det är kul att handikappade väljer att ha dessa fantastiska hundraser också :)