Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: raser
Läst 2982 ggr
[akumas7]
0

Valp eller omplacering

Hej Hej.

Jo jag är i tankarna på en bullhund, rättare sakt en amstaff eller staffe. Jag har sätt på hundstallet att det finns flera amstaff korsningar, deta blir min första egna hund och därför skulle jag vilja bli räkomenderad en ras och gärna om ni tycker att det är bäst med en valp eller en omplaceringshund. En annan ras som jag tycker om är Doberman men jag tror att det inte är den bästa 'första' hunden ;)

Hällsningar

Mischa
2

Ganska skillda raser du intresserar dig av.

Jag anser att det inte spelar någon större roll vilken ras man har för första gången men mer driftstarka raser kan kräva bra förutsättningar som ex. stöd från kunniga personer och att man är påläst om rasen och är säker på att den passar ens syfte och person.

Oavsett hur många hundar man haft sedan innan så är det inte alltid som kunskapen hos hundägaren utvecklas, likaså blir det alltid "första gången" ifall man byter till en ny ras och man kan få en svår individ även inom en ras som anses "lätt".

Visst är det en fin idé att ta en hund från hundstallet, och en vuxen hund har fördelarna att man kan se den "färdiga produkten" och nackdelen kan vara att dom hunnit dra på sig erfarenheter som inte alltid är positiva.

Sedan det här med stödet, jag vet inte hur hjälpsamma dom är på hundstallet men hade jag valt att skaffa hund för första gången så hade jag nog valt att skaffa från en uppfödare som jag känner ett förtroende för och som kan ställa upp att svara på alla tänkbara frågeställningar som kan dyka upp, för det kommer det att göra.

≧◔◡◔≦

thilda-
0

är det din första hund så hade jag nog valt valp… tar man en omplacering så vet man inte vad den har varit med om och du har kanske inte dom kundskaperna till att få den på rätt knöl igen

Chilli10
2

Jag köpte en omplacering som första hund, dock ej från ngt hundstall.
Hon är en osäker hund. Svårt att säga om det beror på tidigare erfarenheter eller om det är 'generna". Troligtvis både och. Mestadels det sista.

Jag tror att det är extra viktigt att ha mkt kunskap och tid för en omplacering. Å andra sidan behöver det inte vara en "problemhund" för det är en omplacering.

Huvudsaken är att du köper en hund som du vill ha, en ras som passar dig och som du har kunskap om och tid att ha.

[akumas7]
0

Tack för svaren, jag tar nog erat råd och skaffar en valp då det kanske är svårare med en vuxen.

Jag har perecis som ni säger intresse för raser med skilda typer av hundar och mina apsoluta favorit raser är igentligen Pitbull och Boberman + Chihuahua.

Jag har dock läst att pitbulls inte kan vara tillsamans med andra hundar och då jag har planer för att skaffa en till hund när min fösta är lite äldre sisåder 4-7år. Och då jag har läst att Pitbull inte går att ha ensama hema med en annan hund så tänkte jag att en amstaff eller staffe kunde passa då i alla fall amstaff har liknande temprament men mycket mindre kamp. Nu kanske jag har helt fel men det var så jag tänkte i alla fall, ni får gärna rätta mig om jag har fel :)

thilda-
0

Pitbulls kan visst vara med andra hundar och kan visst lämnas ensam hemma! dom är ju som alla andra hundar :-)

[akumas7]
0

Jaha okej då kanske det får bli en sån i alla fall då. 
Det kanske bara var den personens hund som inte kunde det då :)

Mischa
5

Man kan inte förutsätta att en pitbull kommer funka med andra hundar och i synnerhet inte med hundar av samma kön, det är ganska vanligt att man separerar/delar in hundar av rasen ifall man har fler när dom skall vara ensamma själva.

Som med allt annat är det väldigt individuellt, har man hög prioritering att det skall vara en hund som kan umgås utan några bekymmer med andra hundar så är det inte en lämplig ras…eller inte en lämplig hundtyp överlag.

≧◔◡◔≦

Kalli
0

#7: Det hon säger.

[akumas7]
0

Det är klart att om det är så att hunden/arna inte kan vara tillsamans när de är ensama så kan man ju separera dom, nej det som är viktigt är att hunarna ska kunna vara tillsamans när jag är hema samt att de ska kunna vara lösa tillsamans i rasthagar och när man är ute och rastar men är det en för svår ras så kommer jag självklart inte att köpa någon.

vallhund
0

# 4

Varför tror du att har AST mindre kamp än APBT?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[akumas7]
0

Därför att de inte används till det idag, de kanske gjorde det för men de tävlas inte i det idagens läge

[Howard]
0

Det finns få undatag/individer som kan umgås smärtfritt med andra hundar under kontrollerade former, ja. Och nej, dom är inte som vilken hundras som helst.

vallhund
0

Alla hundar har social kamplust, mer eller mindre, t ex alla brukshundar har det. o egenskapen behövs för att kunna arbeteta, hundars kamplust har alltså ingenting med hundkamp att göra.

Bullemor
0

#13 Men i det här fallet så är det ju faktiskt kamplust riktad mot andra hundar det gäller, och då kan en renrasig Am.staff  och en renrasig game-avlad APBT vara en väldans stor skillnad.

Det kan bli så jättefel om man säger till någon att det INTE är en faktor att räkna med…

thilda-
0

#12 sant.. Oftast så kan hanar/hanar eller tikar/tikar inte komma så bra överrens men det är ganska så vanligt med apbt / presa och Perro (just vad jag kan komma på i huvudet just nu)

[Howard]
0

Det är vanligt att dom inte går ihop oavsett kön.

vallhund
0

# 14

Självklart skall man veta vad man har i smöret, utan förskönande omskrivningar.

vad skribenten menade med kamplust vet varken du eller jag, däremot anser jag att man skall använda sig av rätt terminologi, o vad kamplust är hos hundar framgår ganska klart av MH protokoll/resultat.

Bullemor
2

#17  Tycker nog ändå att det framgick ganska tydligt att det inte var social kamplust a' la' MH det handlade om här, men du får gärna bidra med en bättre term.

Det är trots allt bullhundar det handlar om, och tyvärr är det ju ganska svårt att tyda från ett MH-resultat hur den hunden går ihop med andra hundar…