Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 3095 ggr
michellekrantze
0

hund som vill döda

En vän till mig har en blandras tik av muskelras, tiken i fråga är 4 år (om jag ej minns fel) och har i tidigare skede varit i slagsmål med en liknande tik och även med hennes egna andra hund av liknande raser. Tiken i fråga har alltid varit smått tjurig och vill ha sitt space men aldrig visat tendenser till att bråka, just dem här slagsmålen jag skrivit ovan har varit för att döda. Tilläggas ska även att hon visat agg mot ett barn i släkten (försökt bita) samt bitit min lillasyster i ansiktet.

Häromdagen skedde även ytterligare en attack, mot en utav mina hundar som är en liten (10kg) steriliserad försiktig tikvalp på 7 månader, "valpen" stod med ryggen mot och helt plötsligt från ingen stans flög den här tiken på och skulle döda… Tiken var, efteråt när jag fick bort henne, i chock och skakade kraftigt men ville fortfarande fram och ville inte släppa.

Är det här ett problem som går att träna bort? Hur? Vad kan det bero på? Ägaren till tiken jobbar mycket och har tidigare varit arbetslös så stora skillnader i hundens liv har ju skett. Ägaren jobbar 10 timmar om dagen och har i dem flesta fall jobbat mer än 5 dagar i sträck…

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

[Vargöga]
4

Den hunden hade jag tagit bort på en gång. Dels för att attackerar andra hundar och del för att den attackerat ett barn.

Vi hade en schäfer när jag var runt 12 år från Hundstallet i Sålefteå. Dom hade avlat fram från en crazy mamma och argsint, aggressiv pappa. Den hunden fick inte vara kvar hos oss efter att den helt oprovocerat bet mig i ansiktet. Jag låg ner i soffan och kollade på tv då det hände. Min mamma blev livrädd när hon såg detta.

michellekrantze
4

Jo, jag har också tänkt den tanken och hade nog själv tagit det beslutet om det gällde min hund, något är ju uppenbarligen fel och en hund som mår bra reagerar inte så här enligt mig.

Jag kan förstå att det slog slint mellan tiken och andra hunden som hon ägde då den andra hunden var super stressad och ganska hänsynslös i sitt sätt men att vilja döda min hund som varken provocerade eller direkt gjorde något är bara heltokigt! Och att bita ett barn är aldrig okej oavsett vad…

Det tråkiga är att ägaren inte förstår, först tog hon hem den här andra hunden från en bekant som inte kunde ha henne kvar av diverse skäl när hon visste vilka problem den hade och hur stressad den var, sådant löses inte av sig själv bara för att man ger den ett hem med tak över huvudet istället för en spruta… Den här hunden har hon nu lämnat bort av rädsla för att det ska hända hennes tik något, hon har funderat på avlivning men hjärtat säger emot vilket jag förstår MEN man kan inte vara egoistisk när det handlar om djur som inte mår bra…

[Vargöga]
0

Bra skrivet.

Mischa
2

Även om det skulle finnas sätt att träna tiken eller att hundägaren skulle få hjälp så skulle ägaren fortfarande alltid behöva hålla stenkoll på hunden och sin omgivning för allas säkerhet, och helt allvarligt om det hänt ett antal gånger redan så känns det som om det lätt kan hända igen, att hunden ex. bär munkorg i mer krävande situationer med barn och hundar runtom kan ju göra att både hundägaren och omgivningen slappnar av lite mer.

Men hunden skulle kanske må bäst av att få somna in om hundägaren inte klarar av ansvaret som kommer med den.

≧◔◡◔≦

michellekrantze
0

Ja, hon sa att hon funderat på att anlita hundpsykolog för utvärdering men vi får se om det slår i lås så att säga, i vilket fall kan det bli svårt då man måste få hunden i en viss situation för att det ska smälla och se vad som egentligen händer.

Chilli10
1

Det är ju inte helt ovanligt att hundar av kamphundstyp inte går ihop alls med andra hundar, att ta bort hunden för en sån sak skulle iaf inte jag göra. Däremot måste jag som ägare vara väl medveten om det och se till att hunden inte utsätts för sådana situationen där sådant skulle vara "nödvändigt". Man får se till att det inte sker!

Däremot en hund som attackerar barn.. Nej tack.

Bullemor
3

Är lite inne på samma linje som #6.

Hunden behöver uppenbarligen mer stimulans i tillvaron samt bo som ensamhund och i ett hem utan barn. Det är inget ovanligt att tikar som börjar bli medelålders blir mer tjuriga mot andra hundar än tidigare.

Har man en hund som inte riktigt är att lita på så utsätter man den inte heller för situationer där problem kan uppstå. Att fortsätta ha den tillsammans med andra hundar är extremt oansvarigt. Lite som att be om problem!

Blir samtidigt lite fundersam när trådskaparen skriver att hunden attackerade för att döda den mindre hunden. Kan nästan lova att hade hunden verkligen velat det ,så hade skadorna på den lilla varit mycket mer omfattande än bara chock…

Avlivning skulle vara ett fullgott alternativ om inte ett riktigt lämpligt nytt hem hittades. Uppenbarligen så vet inte ägarna vad hunden behöver….

vallhund
0

hade musketltiken velat döda din 10 kgs hund så hade din hund varit död.

Varför låter du din/dina hundar utsättas för denna hund?

Blev det polisanmält när den bet ett barn?

# 7 håller med dig, hur många kompetenta hundförare vill ta sig an en sådan hund?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

michellekrantze
0

#7 Håller med dig och för att svara på din fråga, hade jag inte varit snabb och fått bort tiken hade min lilla hund dött. Lilla hunden var självklart i chock efteråt, hon sprang iväg och det tog oss två timmar att leta efter henne i skogen, få henne att följa med oss och att hoppa in i bilen efter våran hane. Hon ahde flera bett, vid ögat, halsen och nacken samt ett sort sår i huvudet så man såg skallbenet… I övrigt var det tur att betten träffade på "fel" ställen även om detta också var hemskt och vidrigt att se.

#8 Läs ovan, jag har inte skrivit i huvudinlägget vilka skador som blev.

Jag har aldrig insett problemen utan intalat mig själv att det varit "fel" på dem andra hundarna som dette skett med, det har aldrig varit några problem mellan tiken och mina tidigare och egentligen så skulle det inte vara några problem nu heller förän hon "snäpper" till. Men nej, dem kommer aldrig få träffa denna hund igen eller andra hundar jag för misstankar om, speciellt inte den lilla som inte kan försvara sig.

Jag har inte anmält, men funderar på att göra det nu i efterhand… Känsligt eftersom det somsagt är en vänninas hund :/ Vet inte riktigt hur jag ska göra, hoppas på att ägaren förstår själv och tar ett beslut men ytterst tveksamt, hunden är hennes liv.

vallhund
0

# 9 Väninna eller ej, anmäl.

Och  ff, din hund skulle ha varit död om muskeltiken velat döda din hund, om det nu inta var så att ni var flera personer som hjälptes åt, hade breakingsticks i beredskap etc, speciellt om inte du/diverse andra inblandade inte blivit hundbitna.

det är så lätt att tro att hundslagsmål handlar om att döda varandra, har man inte varit med om det på riktigt så pratar man oftast i nattmössan.

vallhund
0

+ skriv gärna vilken hund som gjorde vad, blir lite förvirrande när du skriver om tiken, eftersom båda var tikar.

Fö heter det kastrerad o inte steriliserad. Kastrerade hundar råkar ofta ut för att andra hundar inte kan avgöra vilket kön de är av, vilket kan leda till konflikter o slagsmål.

Bullemor
0

#9 Jag hade nog själv haft svårt att anmäla en nära bekant. Särskilt när människorna runt hunden ifråga borde ha vetat bättre än att försätta hunden i en situation hon inte klarar av.

Försök prata med dem och peppa dem till att ta det beslut som är det bästa för hunden och familjen.    Det finns tyvärr alltför många Bull&Terrierhundar ute för omplacering med problemhistorik, så att hitta det perfekta nya hemmet kan bli svårt.    Det är inte heller rätt mot hunden att den skall stängas undan konstant för att skona familjen mot trassel.

Tur att din hund inte fick ännu mer skador än den fick, men jag måste nog dock hålla med föregående talare. Hade verkligen hunden velat döda, så hade den gjort det. Tar bara bråkdelen av en sekund att sikta in sig rätt, trycka till och skaka lite för en hund av den kalibern.

Dock är det oväsentligt i sammanhanget. Skönt att din hund återhämtar sig, och jag hoppas att "angriparen" också får den hjälp hon behöver för att antingen kunna få trivas med tillvaron, eller slippa ifrån den.

vallhund
0

# 12

En anmälan är väl ändå mer befogad om människorna som äger hundeb inte vet bättre?

michellekrantze
0

#13 Nu tycker jag att du börjar bli otrevlig när jag faktiskt frågar om råd och hjälp eller efter en lösning. Ingen anmälan kommer ske och det är mitt val även om jag skulle vilja - för tikens skull. Och jag tror att jag vet bäst om ifall hon var ute efter att döda eller tillrättavisa (vad hon nu skulle tillrättavisa när valpen stod med ryggen mot en bit ifrån och inte gjorde minsta antydan till provokation) eftersom att jag var där. Hade det handlat om slagsmål hade det slutat när den ena gav sig, och valpen gav sig långt innan detta inträffade… Dessutom är det inte säkert att en kamphund (bara för att den är kamphund) träffar rätt, speciellt inte i rörelse, om den nu inte har kampat och vet hur man dödar sedan tidigare…

Jag vet mycket väl att på tik heter det steriliserad, MEN detta är oväsentligt.

#12 Jag har försökt, men det är inte lätt… Somsagt, vet vad jag hade velat göra om det inte var en vän men blir så lustigt… Hon hittar ursäkter till allt, tyvärr, men jag förstår henne också… Det är ett känsligt ämne.

vallhund
0

# 14

Det finns en massa gradskillnader mellan tillrättavisning o uppsåtet att döda.

Allvarliga slagsmål slutar inte alltid när en ger sig eller dör, vad som är provoccerat eller inte är vi inte hundar nog för att kunna läsa.

Vad menar du med kampat, kampat som i hundkamp eller kampat med kamtrasa? Hundar kan mycket väl döda varandra, oavsett om de är kamphundar eller inte, det beror mest på storleken. Häromveckan blev en väns muskelhund dödad när den anföll en större hund.

Varför skulle en tik eller hane för den delen steriliseras? Vid sterilisering så kapas äggledarna på tik, vilket betyder att de fortsätter att löpa o riskerar livmodersinflammatione o juvertumörerr. Inga vet i Sverige utför sådant, däremot kastreras tikar.

Loveradio
1

#14 Fast att det heter kastrering på hanar och sterilisering på tikar är ett vanligt missförstånd.

Sterilisering är när man knipsar av eller snörar av äggledare eller sädesledare. Kastrering är när man tar bort hela paketet, dv.s testiklar på hanar och livmoder samt äggstockar på tikar.

Kan tilläggas att det är väldigt sällan att man utför sterilisering på djur idag.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Mischa
1

TS

Bara av ren nyfikenhet, är detta samma samma hundar/scenario som du beskriver i ditt inlägg?

http://www.pitbullforum.se/b50/gjorde-hunden-fel/

≧◔◡◔≦

Bullemor
1

… Blev det plötsligt en extra "twist" i det hela nu…

Foten i munnen

vallhund
0

# 17

ASG

michellekrantze
0

Ja, det är samma scenario men fakta stämmer inte… Blev faktiskt sur när jag läste den texten… :/

Bullemor
0

#20 Men vilken roll har du i den andra versionen. Är det du som är "hundvakten"?

Historierna skiljer sig ju en del som sagt var. Låter som ni har en del internt att reda ut!

michellekrantze
1

#21 Ja, vi har nog det… Kom in ganska mycket bullshit och skitsnack kände jag, och historien ändrar sig medan den vandrar vidare från person till person, så är det alltid. Jag ska ringa ett par hundspykologer imorgon och höra efter råd, försöka förklara händelsen så gott jag kan utan att belysa eller skymma något och se vad denne har att säga, tror det är bäst eftersom alla tycker olika. Har precis ringt 7 olika utan vidare resultat, lättare under dagtid!

Tack alla iaf för att ni delade med er av era åsikter, även om det är svårt för er att kunna svara utifrån en text utan att se vad som egentligen hänt. Jag har iaf försökt skriva så väl utformat som möjligt, hur jag och min pojkvän sett och uppfattat hela situationen.

#19 Och vallhund, jag vill att du slutar skriva i mina trådar, jag uppskattar inte dina nedvärderande toner eller meningslösa kommentarer…

Nonas
2

Den här tråden belyser verkligen problemet med hur rykten om livsfarliga kamphundar uppstår!

I det här fallet känns det verkligen som att det är inblandade människor som är livsfarliga!

Du blir arg på vallhund för att du tycker h*n är nedvärderande men jag måste nog säga att mycket av det h*n säger är mycket kloka ord så ta hellre åt dig av orden även om de inte är så positiva för dig.

michellekrantze
0

#23 Jag försöker inte sprida rykten, inte heller förändra storyn (som personen på pitbull forum gjort, som desutom inte var där) utan få förklarat om hur man löser ett sådant här problem. Det jag blir sur över är när hon skriver "ASG" , börjar tjaffsa om kastrering/sterilisering osv. som inte hör till ämnet eller är till vidare hjälp.

Min valp har aldrig varken bitit oss eller någon annan, förstår inte vart ifrån det kommer.. Och visst, hon har vissa problem, vi tror att hon blivit misshandlad tidigare, hon var mycket försynt när hon kom hit och inte som en valp ska eller bruka vara. Hon vart rädd när vi tog i henne och tyckte detta var obehaglig, något som nästan helt är borta idag. Hon har också stor respekt för stora hundar och är osäker, tiken har hon nu börjat lite på, den här tiken har träffat min valp många gånger just för att min valp ska lära sig, hon har haft ett enormt tålamod som hon annars sällan har mot varken unga hundar eller äldre. Både jag och ägaren till tiken vet detta så förstår inte varför Nikita skrev något annat i sin text…

Jag ska försöka skriva exakta händelsen så gott jag kan en gång för alla för att få rätsida på det hela, sen får ni skriva vad vi vill. Jag vet ju egentligen att det är dumt att skriva här, "personer i allmänhet är dumma i huvudet men tar man dem en och en är dem smarta".

Tiken kom till mig på torsdagen då ägaren (som också är en nära vän) skulle åka till tyskland, nu vart det inget av tysklandsresan men jag fick ta tiken iaf eftersom hon skulle jobba hela helgen (restaurang). På Torsdagen tog jag hundarna på en ridtur, vi skrittade till mesta delen men raceade i några backar, tiken körde fullt ut och verkligen tävlade med hästen så ja, hon blev trött, hon har inte samma kondition som mina hundar MEN vi skrittade sedan hela vägen hem. Hundarna fick sin kvällsmat ute på trädgården, jag var närvarande hela tiden och tiken som var klar först väntade tills hanen (schäfer mix) var klar då dem slickade ur varandras skålar, tillslut var valpen klar och dem slickade ur varandras skålar. Jag hade under hela tiden telefonkontakt med ägaren, hon sa inget om att det kunde gå illa till eftersom varken hon eller jag kunde tro att det i senare skede skulle ske. Våra hundar har alltid ätit på samma tallrikar osv tidigare, både färskfoder och matrester.

Samma matprocedur under fredagen och lördagen.

4 personer stod och grillade på "verandan" medan jag och min pojkvän gick ut på TRÄDGÅRDEN för att ge hundarna sin mat, kl var runt 17. Vi hade unden dagen spelat kubb och tagit ett par öl men var INTE berusade. Jag radar upp matskålarna med 1-2 meters mellanrum, hanen står som vanligt i mitten när dem äter, tiken blir än en gång klar först och ställer sig bakom hanen och väntar. jag står 2 meter ifrån valpen och min pojkvän står framför alla hundar ca 3 meter bort. Jag vänder bort ryggen en sekund för att lyssna på vad någon sa vid grillningen på verandan en bit bort, under den här sekunden flyger alltså tiken på valpen som stått med ryggen mot. Valpen rullar runt på rygg och skriker, jag får tag på tiken ganska direkt och försöker dra bort henne men hon vägrar släppa sitt grepp, många bilder dyker upp i mitt huvud men som tur var släpper hon eller tappar greppet, valpen springer in i huset och tiken försöker springa efter. Tiken skakar och är i chock, hon har inte riktigt förstått själv vad som hänt, detta är jag orolig över och det är därför jag utryckt mig "slå slint".

Jag har aldrig sagt att tiken är sjuk i huvudet eller liknande. Vi ringde självklart vet. men inget var öppet, vi var en bra bit utanför jönköping mitt i ingen stans och ingen kunde komma. Valpen fick vi tag i men hon lyckades ta sig loss och sprang ut i skogen där vi letade efter henne i två timmar, hon var i chock och chocken började krypa sig fram hos oss också vare sig vi ville eller inte. Tillslut fick vi tag på henne, vi rengjorde såren så gott vi kunde och plåstrade om. Jag höll henne i min famn hela natten tills vi skulle åka hem. Skallbenet syntes men dagen efter hade en "vävnad" bildats, det var försent för att sy om man inte ville skära upp såret igen som var 3x3 cm. Vi har bildbevis om ingen tror oss… Valpen var i chock ca 34 h då hon varken ville äta, bajsa, kissa elelr dricka. Det är så kroppen reagerar när den är i chock, men det tror jag alla vet. Också anledningen till varför jag inte ville att Nikita och tikens ägare skulle gå upp och titta på henne, jag ville helt enkelt inte utsätta henne för mer stress när hon redan var i chocktillstånd. Övriga bett sattes vid öga, strupe, näsa och nacke samt på motsatta sida om huvudet där endast pälsen var borta ca 3x3 cm. Eftersom att hon är ung har såret trotsallt läkt fint, det är en sårskorpa nu, pälsen är rakad runt om och enligt vet behövs inga fler åtgärder just nu om hon inte skulle få feber eller om såret skulle börja vara.

michellekrantze
0

Och ja, jag hade kunnat undvika situation och hade definitivt gjort detta om jag visste vad som skulle ske, det var ju ingen rolig händelse som dessutom tärt mycket på valpen mentalt. Det var inget ägaren trodde skulle ske heller då hon inte varnat mig, jag har känt den här tiken i snart två år.

För mig är det iaf inte ett acceptabelt betéende oavsett vad, det ska inte hända bara för att man vänder ryggen till en sekund. Okej att en hund vaktar sin mat, det är inga problem, hade tiken morrat åt valpen eller bara gått fram till hennes matskål hade hon gått där ifrån direkt, hon är somsagt mycket försiktig och lyssnar på små signaler… Ägaren till tiken har iaf kontaktat en hundinstruktör, jag hoppas dem kommer fram till något, oavsett om dem kommer fram till att det finns ett problem och hur dem ska träna detta problem eller kommer fram till att det inte finns något problem, helt enkelt.

[Howard]
0

"Den här tråden belyser verkligen problemet med hur rykten om livsfarliga kamphundar uppstår!"

Nej, kamphundar uppstår för att sporten är lagliga i flera länder världen över och många raser har avlats för detta ändamål i 100-200år.

Nonas
1

#26 RYKTEN, Howard, RYKTEN inte "sporten"!!!!!

Snickertime kanske?? Oskyldig

[Howard]
2

Dags att byta vuxenblöjan på dig kanske ?

Mimmi89
0

orkar inte läsa allt men är de kollat om hunden har ont någonstans?

hoppas de löser sig m hundinstruktören o de nu iaf men munkorg låter inte helt fel..