Ni med fralla
Hej!
I vår planerar jag att köpa en valp till sällskap, och har tittat på rasgrupp 9 men fastnar inte för någon annan än fransk bulldog. En bekant har en fantastisk fralla som har lätt för att slappna av men samtidigt inte är lat och kan följa med på allt. Hon är stabil och robust och det gillar jag mycket.
Jag tvekar dock lite över att köpa en fralla pga hälsoproblemen. Ni med fralla får gärna berätta lite och jämföra mot andra hundraser. Är de till exempel dyrare i försäkring? Berätta allt ni kan tänka er att någon som funderar över rasen skulle behöva veta. :)
Tack på förhand!
Börja med att läsa här:
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
På sidan som #1 länkar till finns det mycket som är värt att läsa.
Ja, försäkringen är dyrare. Det är bara att testa att teckna försäkring på fralla hos de olika bolagen så kommer du se det.
Av min systers fralla och andra frallor jag träffat så kan jag säga att de verkligen är underbara hundar. De flesta är nog som du beskriver, ganska bekväma av sig, men hänger gärna med. :) Är väldigt roliga :) Stort minus på hälsan dock, vilket även får mig att tveka. Min systers fralla fick diskbråck när hon var fyra och hon avlivades då. :(
Vissa får problem med andningen då de kan ha trånga luftvägar vilket man måste tänka på i sommarvärmen. Tex undvika mkt aktivitet mitt på dagarna och så.
Kolla gärna in på bulldogg.ifokus, där finns en del trådar om kan vara bra att läsa. :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Tänk på att välja valp från självvapande linjer, samt att uppfödaren rasklubbens krav för valphänvisning.
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tack för svaren, jag backade från frallan pga hälsoproblemen. Jag är mer inne på bostonterriern nu eftersom vad jag förstår är det "ungefär samma hund" fast med bättre hälsa. :) Himla synd att frallan ska ha så många problem :/
#4 Ja, det är verkligen synd..
Den är ju terrier så kan tänka mig att de är lite "mer".
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Boston är inget dåligt val det heller!
Störtsköna små typer som kanske passar ännu bättre om man vill ha ett mer aktivt liv än med Fralla. Lättlärda, men fulla med bus och upptåg. Finns ju dock en del hälsoproblem hos dom också, så välj uppfödare och föräldradjur noggrannt!
Tycker faktiskt att det är bra att du backar för rasen. Det är nog väldigt svårt att hitta en uppfödare med friska hundar. Synd då det verkar vara en trevlig ras, men att stödja avel på en så osund ras är iallafall inget jag själv skulle göra.
Bostonterrier låter nog som ett bättre val.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com