Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 5077 ggr
sunnys
0

Han vägrar att gå.

Min staffe på 6 månader har nu börjat tvär vägra att gå när vi ska ut på promenader. Det spelar ingen roll om det är den första promenaden för dagen eller sista han sätter sig ner och tittar på mig så fort vi gått bara några meter. Har försökt locka med godis då det ibland funkar men vill inte att det blir så att han bara går om han får godis. När jag väl lyckats få igång honom så att han går traskar han på som vanligt men det är just bara i starten som han kan total vägra. Dock händer det nästan aldrig om det är någon som går med mig på promenader. Det lustiga är att jag sett minst 2 andra i området som har staffe/amstaff som råkar ut för samma grej hunden vägrar.

Någon som har något tips på hur jag kan få honom att gå?

Loveradio
0

Hm han har inte ont eller så? Men om han traskar på när du fått igång honom så låter det ju inte som att han har det. Han kanske är lite trögstartad bara. Men jag måste säga att jag tycker det låter lite konstigt att han plötsligt har börjat göra så? Han har inte haft det problemet förut? Själv tror jag inte på det här med att locka med godis, utan ta bara tag i kopplet och säg "nu går vi" och gå. Sätter han sig ner och stretar emot så prova att upprepa. Det är inte bara så vid regnigt väder då? Vissa hundar gillar ju inte att gå ut när det regnar. Och det har inte hänt nåt på en promenad nyligen? Nån upplevelse som han uppfattat som obehaglig som gör att han tvekar? Hur beter han sig när han vägrar att gå? Verkar han orolig/osäker?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
0

Just det, han vägrar bara en gång? I början? Inte fler gånger under promenaden? Missade också att du skrev att det inte händer om någon går med dig på promenaden. En teori är ju att han tycker det är skittråkigt att gå på promenad när det inte händer något. Brukar ni bara gå på promenaderna eller brukar ni hitta på lite saker? Gömma godis? Ta med en leksak? 100 frågor haha ;P

sunnys
0

Tack för svar! Jag har inte haft honom sen dag ett utan fick honom när han var lite mer än 5 månader och innan det har han bara stått i hundgård så jag tror inte att han har varit så mycket på promenader tidigare så det kan ju vara en avgörande faktor. jo jag tycker oxå det är rätt konstigt har aldrig varit med om något liknande speciellt då han sätter sig ner på exakt samma ställe.

det där med att ta tag i kopplet har jag försökt och det fungerar men det tar ju ett tag då han är rätt envis men när man lyckats komma förbi "spärren" så går han ju fantastiskt bra!

Det händer 99% av gångerna vi ska ut oavsett väder, men vid regn vill han inte sätta sin fot ute. ang nåt som hänt är inget speciellt just när han går i koppel men förra ägaren eller uppfödaren sa att han blivit "satt på plats" av en rottis så han har ibland svansen mellan benen när vi möter hundar men när vi väl hälsar på en hund börjar svansen vifta.

just när han vägrar gå sätter han sig bara ner och tittar på mig som om jag vore helt knäpp, han vill bara vända och gå hem, ang de där med om han har ont tror jag inte då det går i 180 hemma och om pojkvännens hund är här så är det full fart!

Nej precis det är just bara i början som han vägrar sen blir han plötsligt väldigt positiv!

ska verkligen testa ta med leksak tack för tipset! :)

Loveradio
0

#3 Då förstår jag lite hur det ligger till. Att han har stått i hundgård och inte är van att gå på promenad kan mycket möjligt ha med saken att göra. Är det en spärr han har så är det ju bara att fortsätta göra som du gör, få honom att komma förbi spärren. För då kommer det troligtvis gå lättare och lättare för varje gång och sen kanske han slutar med det beteendet.

Ja prova ta med en leksak och gör promenaderna lite roligare, är ju värt att testa iallafall :)

Chilli10
0

Det första jag kommer att tänka på är att han verkar tycka att det är tråkigt att gå på promenad. Vet ej om "hundgårdslivet" kan ha påverkat det, men egentligen borde ju allt bli mkt roligare då om han inte gjort så mkt innan.

Tror precis som Loveradio skriver att det inte hjälper att locka med godis eller liknande. Var bestämd.

Gör promenaderna roligare genom att; ha med leksak och ha en liten lekstund, släng ut lite godis i gräset som han får leta efter, ge mkt beröm vid spontan ögonkontakt, stanna och ha en liten träningsstund men enkla saker (gärna sånt han redan kan), busa med honom (utan leksak). mm

Genom att göra olika saker på promenaderna ökar förväntningarna på vad ni ska göra och på så vis blir det, förhoppningsvis, roligare.

Försök även att variera vart ni går.

Mischa
0

Kan han kanske även vara lite "ömfotad" av att bara stått i gård? alltså inte jobbat upp några tåliga tranpdynor.

≧◔◡◔≦