Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 3123 ggr
[Madlene]
1

Avundsjuka

Blir era hundar också det?

Tar jag vad som helst och "gullar" med det och pussar på det så blir de liv här hemma, Det kan vara vad som, en handduk, en sko, en leksak, vad som..

Jätte roligt är det :)

Zvintos
0

Tja, gosar ex jag med ena hunden så kommer andra hunden ganska fort och vill vara med. Tungan ute Särskilt om jag gosar med hanen, så kommer min mattiga tik och ska vara med. Likadant tvärtom ifall sambon gosar med tiken så kommer hanen och vill "ha tillbaka" sin husse. Men aldrig varit med om att det skulle bli så om vi gosar med ex en handduk eller liknande. Tungan ute

mandariiin
1

det är tyvärr ganska vanligt. men det handlar mest om dominans. så det är bara att träna bort :)

[Madlene]
0

#2 Tror inte det. Vad skulle de va för dominans då menar du? Han sitter fint och gnyr och böjer jag mig ner så luktar han som attans, sen är de inget mer med det :) Det är mest vad har matte i famnen (?)

Men förklara gärna vad du tror de är för dominans då :) För jag vill inte träna bort det, det stör inte mig :)

Zvintos
2

#3: När du beskriver det sådär så känner jag igen det. Så beter sig mina om jag gosar med någon av kaninerna, för då vill de också vara med och gosa/pussa på den. Tungan ute

Sen kanske jag ska göra ett tillägg till #2, att om man gosar med ena hunden och den andra kommer, så skuffar den inte undan utan sätter sig på andra sidan och vill också bli klappad. Helst skulle de sitta precis bredvid varandra och bli klappade samtidigt.

[Madlene]
0

#4 Ja, tror de mest är nyfikenhet vad matte eller husse har i famnen ex då en kanin eller i mitt fall någon konstig sak :) Höll t.ex en kattunge i famnen i helgen och då lät jag honom inte lukta direkt då blev han riktigt missnöjd och gick till ett annat rum samtidigt som de kom en låååång suck medans han gick.. Glad

vallhund
1

# 2

det existerar inte dominans mellan arter, ej heller gentemot individer som inte tillhör samma flock.

I TS fall är det ganska uppenbart att hunden försvarar sin resurs, dvs matte o det är inte gulligt öht. det är något man bör ta ur hunden omgående. det är inte hunden som skall bestämma vem o hur man umgås med andra, oavsett art.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Zvintos
0

#5: Jomen precis. Mina är dessutom uppväxta med kaninerna och kaninerna är överförtjusta i hundarna, liksom hundarna är i kaninerna. Glad Så de vet ju vad jag håller i och vill också vara med och gosa med dem. Glad

[Madlene]
0

#5 Bild ett var inte att leka med, gud så söta :)

#6 Försvarar hunden mig? Hurdå? och hur får du det till att hunden bestämmer vem  jag umgås med och hur jag umgås med de? När de inte är några personer inblandade? haha

mandariiin
0

precis som det beskrivs i #6 menade jag :)

[Madlene]
0

#9 Men förklara hur du menar :) hur försvarar hunden mig? Du antydde att de var dominans vilket #6 inte alls tycker att det är. Så du kan inte mena det han skrev.

mandariiin
0

dominans = högs i rang/vill bestämma

precis som han beskriver i # 6 så vill hunden bestämma vem du ska gulla med.

så när du håller på med en annan hund, kanin, katt m.m. så vill hunden tala om att den "äger dej". vissa undergivna djur kan då backa undan. ibland kan det räcka för vissa hundar att "bara vara med", för då ser den ändå vad som händer med matte/husse.

men det är aldrig okay på någon nivå. börjar man acceptera ett dåligt beteende så kan det leda till nästa.

[Madlene]
3

#11 Så en hund kan helt enkelt inte bara vara nyfiken? För mig är detta inget dåligt beteende då han inte försöker göra något annat än att lukta :)

Och om du läser mitt inlägg så handlar det inte om ett annat djur det handlar om saker och en kattunge (som han gick ifrån) Tråkigt att du ser det som dominans då fallet inte alls är så :)

vallhund
1

resursförsvar har ingenting med dominans att göra.

Resursförsvar är ett försvar av en begränsad resurs, det kan vara matte/husse eller ett ben, en sovplats etc. Här kan du läsa mer om resursförsvar:  http://www.google.se/search?hl=sv&&q=resursf%C3%B6rsvar%20hund%20site:ifokus.se

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Madlene]
1

#13 Men du, Vem har sagt något om försvara ben eller sovplats? Löjligt löjligt av dig. Nu är du HELT OT. Tycker du ska läsa #3 lite snabbt. Det morras t.ex ingenting här hemma Glad Du har nog fått allting fel.

Susanna_w
1

Här är det avundsjuka så det står härliga till. Prattar jag med råttorna så springer han i fullfart. Även andra hundar osv. Har inte ett dugg med dominans att göra eller resursförsvar. Min hund försvarar mat, sovplats och mat och då är det ingen lek. Han är alltså aggressiv bär han försvarar sina resurser.. Men "avundsjukan" han har när jag är med råttorna eller min sambo eller what so ever, där finns ingen aggressivitet.Och visar dom att dom försvarar sina resurser är det inte olika beteenden på en resurs men samma på alla andra.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

zickan
0

Jag har samma här på både mina hundar. Kommer det besökare som är här en stund. Man kan hålla på med precis vad som helst. Men så fort man börjar pyssla med typ råttorna eller nått av de andra djuren, så ska hundarna ha uppmärksamhet. Kommer springades med leksaker, försöker klättra upp i knäet, slickar och hoppar osv. Ena hunden gillar inte ens råttor, han vill inte ha dom för nära och går gärna undan om de kommer i soffan och nosar på honom. Det är inte dom han är intresserad av. Han har bott med dom hela sitt liv. ende han visar nyfikenhet för är katt och nya djur som flyttat in. Det tycker jag är rätt okej beteende, känns lite som avundsjuka. Kanske kommer från hur vi människor beteer oss runt smådjuren. Annat sätt av pluttinuttande och vad vi utstrålar.

Men dominans(hög rang) beteende ser jag också. Speciellt nu på min bullterriers uppväxt. Var som värst lite efter ett års ålder. Vad man än höll på med för djur. Speciellt andra hunden. Så skulle hon klämma sig mellan. Verkligen puttar undan den andra hunden om jag ligger i soffan eller sängen och gosar. Blir han glad och ska hälsa så ska hon gå emellan och istället försöka putta bort honom eller börja leka. Det är däremot inte ett okej beteende.

Har även ett annat beteende som jag inte helt vet vad det är. När yngre hunden leker med vilken annan hund som. Så ska min andra äldre hund alltid lägga sig i med att bita den yngre i benen och dra i hennes ben, utger lite lätt morrande som låter som tillsägning. Lite som att du får inte leka med andra än mig. För det är verkligen med alla hundar hon leker med som han gör så.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.