Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 1561 ggr
LinaN
0

Gul rosett för hundar

En kampanj för att öka folks medvetenhet. hurmånga gånger har man inte mötts av hundägare och hundar som på långt avstånd ropar att hunden är rädd, aggressiv, sjuk eller löper?

Genom att använda sig av en gul rosett så signalerar man att man bör ge det hundekipaget mer utrymme än man behöver i vanliga fall. Något som inte bara vi hundägare borde känna till utan även andra människor som inte är hundvana.

hjälp till att sprida ordet! :D

http://www.gulahund.se/ ?utm_source=facebook.com&awesm=fbshare.me_i0lU&utm_campaign&utm_content=fbshare-js-large&utm_medium=fbshare.me-facebook-post

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Madlene]
0

http://www.skk.se/nyheter/2012/7/skk-stodjer-inte-det-gula-bandet/

Banden kan misstolkas av både hundägare och allmänhet. Det finns en stor risk att de hundägare som väljer att inte använda bandet, eller inte vet om att det finns, blir utsatta för en allmänhet som glatt kastar sig över ens försvarslösa hund. Likaså kan det blandas ihop med de hundar som är utbildade assistanshundar, som bär ett gult täcke i tjänst.

Bullemor
0

Jag håller med SKK.

Knappt man vågar skriva det då det blev rena upploppsstämningen på FB när jag sa det, men vad hände med det sunda förnuftet?

En hund som är sjuk, rädd, arg osv skall bara tränas att vistas bland mycket folk/hundar under kontrollerade former. En gul rosett hjälper inte långt i det sammanhanget.

Och folk som absolut skall tränga sig på kommer att fortsätta göra det oavsett, i.m.o

Med rösten och lite hundvett kommer man mycket längre än en gul rosett…

LinaN
0

#1 fast en assistanshund ska ju inte störas i arbetet ändå, så gult täcke är ju redan ett tecken, förutom då eventuell sele.

JAG vet att man inte ska störa en assistanshund, men när vi under min utbildning till uska fic kbesök av en synskadad kvinna men sin hund så skulle halva klassen fram till hunden och hälsa trots hon hade sela OCH täcke på.

Den andra halvan bestod av mig själv och en bunte med nysvenska kvinnor som var hundrädda….

Så det finns folk som inte ens respekterar assistanshundar. Så att fortsätta köra på det gula ser jaginte som något problem.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Howard]
0

Hela idén är imo korkad.

Alla hundägare kommer inte vilja att sätta dit en gulroset/band på sitt koppel eller hundens halsband, därav kommer folk som tror blint på detta vara idiotiska nog att släppa fram sina hundar eller barn till dessa utan markering.

Chilli10
0

Håller med #2 och #4.

Om folk hade lite mera vett skulle det inte vara något problem.