Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: raser
Läst 2334 ggr
[LovisaSB]
0

Rasnamn

Engelsk staffordshire terrier - förkortning Engstaff. Amerikansk staffordshire terrier - förkortning amstaff. Eller? Såg en kommentar på ett inlägg som påstod att denna benämning på ras inte fanns.

[Madlene]
0

Vem skrev de?

[LovisaSB]
0

Någon som kallar sig Howard

[LovisaSB]
0

Men såg nu att den kommentaren va borttagen :0

[Madlene]
0

#3 Jaha, trodde du menade den här meningen:

"Konstigt att folk inte mer reagerar på att du använder "rasnamn" som inte ens existerar."

Isåfall tror jag han menade ordet "rasnamn"

[LovisaSB]
0

Okok :)

Mischa
5

"Engelsk staffordshire terrier" existerar inte eftersom rasen heter staffordshire bullterrier.

≧◔◡◔≦

Kalli
5

Och förkortas därmed Staff inte Engstaff.

Chilli10
0

Ja, amstaff är korrekt. Men staffordshire bullterrier förkortas staff, vissa skriver/säger även staffe.

[Madlene]
1

Där lärde man sig något nytt, Jag trodde de fanns något som hette engstaff. men de är alltså staffen då?

Chilli10
0

#9 Det finns ganska många som kallar den engstaff, men egentligen felaktigt då rasen heter Staffordshire Bullterrier. Den kommer ju från england, men inget som finns med i rasnamnet. ;)

[Madlene]
0

#10 Aha, då hänger jag med.. Då är de inte konstigt att folk kallar de för engstaff.

[LovisaSB]
0

Dåså :)

[Howard]
5

#10&11

Men även APBTn och ASTn har sitt ursprung ifrån just England och Irland. Så om man ska vara helt petnoga så går ju även dom två att kalla för något med Engelskt.

Engstaff är oftast något som blandrasuppfödare använder sig utav för att försöka få det att antingen låta mer intressant eller helt enkelt surra bort ev. valpköpare.

Pitbull = American Pit Bull Terrier
Amstaff = American Staffordshire Terrrier
Staff/Staffe = Staffordshire Bull Terrier.

När folk väljer att använda andra förkortningar så tyder det oftast starkt på att hunden ifråga är en blandras.

Chilli10
0

#13 true. :)