Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: raser
Läst 13659 ggr
cbb12
0

american bully

Hej alla, jag undrar hur många som har bullies här i sverige?, var man kan köpa en bully? och vilken blodslinje som lämpar sig bäst som "familjemedlem"? Finns ju ingen vackrare hund :)

[Howard]
1

Om du enbart köper hund ut efter dens utseende måste jag bara fråga, varför ?

Mig veterligen finns det en endast s.k bully-kennel i landet, men dom s.k uppfödarna har inte någon gång kunnat besvara rasfrågor angående deras ras och när dom får frågor dom inte kan, vilket händer ofta, så hänvisar dom vidare till "skaparen" av rasen. 

Imo så är rasen ett skämt, och spec uppfödarna i detta land.

cbb12
1

Oj det låter som om du sitter inne med mycket kunskap, mer än mig iallafall :) Vad är det för kennel, och vad menar du? -Är dom inte renrasiga, dom som säljs här i sverige? Vad är det för ras frågor?

förlåt för alla frågor, men jag vill vara säker innan jag bestämmer mig :)

[Madlene]
0

Är du inte säker på rasen eller säker på vilken kennel du ska vända dig till?

Chilli10
3

Kan inte ge svar på dina frågor, men måste bara flika in att jag tycker att denna hundtyp helt klart inte ser frisk ut. Helt groteskt.. :(

Du får såklart tycka annorlunda.. :)

Vad har du tänkt att ha din hund till och varför är du intresserad av just American Bully?

[Madlene]
0

haha vilken bild :)

Chilli10
0

#5 Ja, jag tycker tyvärr inte att det är något roligt alls över den.. :(

[Madlene]
0

#6 Nej iförsig, men förstår inte hur man kan vilja avla vidare på en sån ras.

Chilli10
0

#7 Nej inte jag heller.. :/

Howard, är det en godkänd ras någonstans. Funderar på vart de reggas?
Eller reggas de som pitbull kanske!?

Mischa
0

Tyvärr så reggas många som "pitbulls" trots att dom är raka motsatsen, men nog finns det egna register för bullys också.

Var en medlem inne på pbforum som importerade en bully från malta tror jag, inte alls lika extrem och såg mer ut som en övertypad amstaff i grova drag än bully, tråden ligger kvar:

http://www.pitbullforum.se/american-bully/vran-lilla-dante-%29/0/

Ser inga problem med att man vill ha en bully om man gillar rasen, däremot ställer jag mig frågande till hälsan iom att det är en ras avlad uteslutande för sitt utseende, och om det då inte är lättare att få tag i en sund amstaff?

≧◔◡◔≦

Chilli10
0

#9 Okej. Ja, när man tänker på en pitbull tänker väl åtminstone de flesta på en atletisk hund.. Hunden jag länkade på bilden ser ju allt annat än atletisk ut.. Sen är det säkert fler saker som du tänker på när du skriver att de är raka motsatsen..

Måste säga att denna Dante var väldigt fin. Inte som de bullys jag tänker mig..

cbb12
0

Oj var ska jag börja :) Det jag undrade över; var kan man köpa en bully? och jag vill ha en hund som är som en familjehund/livskamrat :) Tycker hunden på bilden ser otroligt vacker ut :( . Men man blir lite osäker nu om rasen när alla verkar tycka att den är dålig. Ni måste ju ha träffat många och ha mycket kuskap om bullyn verkar det som.Finns det något sundare och bättre allternativ till bullyn?

-tack för alla svar

[Madlene]
0

#11 finns många friska bullyn. Här bor två bullysar, Men de ser definitivt inte ut som på bilden.

Mischa
0

#11 Har aldrig träffat en bully och känner inget behov för det heller, likaväl som jag inte träffat allt för många eng bulldoggs för att kunna ha en åsikt om rasen.

Det finns en bullyuppfödare i sverige www.legendkennel.com

Vad är det med just bullyn du fastnat för? enbart utseende?

I min värld när det gäller en ras som enbart avlas för utseende/sällskap så tror jag att man får vara mycket hårdare med hälsokraven än hos en ras där man avlar för arbetande hundar just för att defekta individer inte håller, och speciellt när det handlar om en väldigt ung ras baserad på en redan smal genpol som typmässigt är ganska extrem dvs det är en tung ras som inte är byggd för en ursprunglig arbetsuppgift utan enbart för ett kroppsideal.

≧◔◡◔≦

cbb12
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så om jag förstår det rätt så måste hälsokraven vara hårdare på en mindre aktiv hund, och mindre hård på en hund som jobbar hårt och är aktiv? Eller menade du tvärt om :) förlåt om jag är förvirrad :)

Skickar här en bild på hur jag önskar att min hund såg ut :

Mischa
0

Tror du missförstod mig lite, hård med krav skall man väl egentligen alltid vara när man skaffar hund/bil/hus/gräsklippare eller vad det nu kan vara som man skall leva med.

Rasen är skapad och avlad för sitt utseende, men några krav på uppfödarna finns inte, därför borde det finnas i ditt intresse att inte bara köpa hund pga utseendet på hunden likaväl som att du inte köper en okänd bil för att karossen är snygg.

≧◔◡◔≦

cbb12
1

Jag tror att jag har ett humm av vad du menar, typ som att folk skulle köpa en bil som är snygg, eller med stor motor och typ köpa större fälgar en orginal, sätta in en bas låda och förstärkare och kanske till och med tvätta och vaxa den, eller köpa en tröja för att den är snygg och passar eller gå och klippa sig. Ja vissa är konstiga :) Legendkennel sa du, ja jag ska kolla in dom. -Tack för alla svar och ha en fin kväll

Mischa
0

Det är dom enda jag sett i sverige som föder upp bully, men känner inte till dom för fem öre eller vet vad det är för material dom avlar på (det framkommer inget via hemsidan) så ta det verkligen inte som en "rekomendation" snarare som information.

≧◔◡◔≦

[Madlene]
0

#14 fy så hemsk bild! stackars hund! Ser du inte hur illa avlad hunden är?

cbb12
0

Ok, men hur ser man om det är fel avel på den hund jag ska köpa då? Är det om den har stora tassar och huvud, eller ska man kolla på färgen? Har en på min gård som har en stor hund av något slag, kan den oxå vara felavlad då? Känns som en djungel det här :( men om man köper från en kennel i sverige måste väll hundarna vara ok?

[Madlene]
1

*suck*

Chilli10
0

#11 Nej jag har inte träffat någon vad jag vet. :) 
eftersom du är ute efter en familjehund så finns det otroligt många alternativ. Om du vill ha en mer krävande ras bör du tänka över hur du ska aktivera den.

#12 Du som skriver att du har bullys, vart är de reggade och hur ser de ut? :)

Chilli10
0

#19 Nej det betyder ingenting att hunden ifråga är köpt från sverige…

[Madlene]
0

Var har jag skrivit att jag har? Jag skrev här finns som i här finns två Bullys där jag bor.

cbb12
0

Var är Howard när man behöver han?

Chilli10
0

#23 "#11 finns många friska bullyn. Här bor två bullysar, Men de ser definitivt inte ut som på bilden."

Men då missuppfattade jag visst ordet "här". Antog att det var här som i hemma hos dig och inte som i där du bor. Flört

cbb12
0

Madlene- vad är det för bullys där du bor, och hur vet du att det är renrasiga?

[Madlene]
2

#25 lätt hänt :) jag kör på amstaff inget annat :) men ska träna DW med killen som har hundarna, kan fråga vart de är reggade :)

[Madlene]
0

#26 jag vet vilken kennel de är ifrån.

cbb12
0

Nu läste jag att bullys kan kosta typ 20 tusen! Det kan väll ändå inte stämma?

cbb12
0

Vad är det för kennel? Är det den här legenkennel?

Chilli10
0

#27 Okej ;) Ja gör det!

#29 Om man importerar kan det säkert vara så. Sen beror ju mkt på vilken kennel man vill ha ifrån..

[Madlene]
0

#30 de är ingen svensk kennel, så nej.

cbb12
0

Ok men var kommer dom då ifrån?

[Madlene]
0

#33 USA.