Dum i huvet?
Är jag helt slut i skallen om jag vill ta EN ENDASTE kull på min Leja (om 2-3år) och kollar upp henne på alla "sjukdomar" inom raserna, vill gärna ha en renrasig Engstaff eller amstaff att para med, som gör samma tester som Leja. Sen vill min sambo sterilisera henne efter kullen. Sen kommer jag vara väldigt noga med vart valparna hamnar. Tänker göra hembesök och skriva kontrakt på att om hunden av någon anledning skulle behöva flytta, så ska den tillbaka till OSS. Ingen annanstans. Eller är jag nu korkad? Bara för att jag vill ha en hund efter min otroligt snälla, exteriör fina eng/amstaff?, som dessutom har jätte bra psyke… Vill gärna inte ha dumma kommentarer, men synpunkter tack ..
Varför inte skaffa en valp från utvald uppfödning och låta den växa upp med din Leja istället? effekten blir den samma oavsett om det är en biologisk valp eller ej.
Dels slippa det ansvaret/ekonomin för en kull, slippa utsätta din tik för riskerna med valpningen och du får din valp.
≧◔◡◔≦
#1 de va en väldigt bra synpunkt :) Så tänker jag göra ist!

Jag måste säga att du var extremt lättövertalad att lägga ner avelsplanerna, vilket jag tycker är ett klokt beslut.
Precis som Mischa skriver så blir det inga "minikopior" av varken mamma- eller pappahund när man parar hur gärna man än vill det.
Lägg de pengar och energi ni tänkt lägga på hälsotester/kull etc, på att noga välja en väl uppfödd valp från friska och stabila linjer istället. Finns ingen anledning att sätta en hel kull till världen när man bara vill ha en valp.
#3: Det kan jag definitivt intyga, just den biten att det inte nödvändigtvis blir små "minikopior" av föräldrarna. Min tiks föräldrar är båda lagom storlek (mamman nästan lite låg) och breda/muskulösa, medans min tik är högre än önskvärt och mer atletiskt byggd. Så hon är då definitivt ingen "minikopia" av sina föräldrar..
Tycker Mischas förslag var väldigt bra.
Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex
2023 startade projekt "holländartecknad dvärgvädur rex".

Ja, utifrån hur det ser ut just nu för "kamphundblandningar" så tycker jag inte det är en god idé att bidra till att situationen för dessa hundar förvärras. Det är bara att titta på Blocket eller Hundstallet, det ramlar in nya hundar/kullar varje dag. Marknanden är helt enkelt mättad och de som duktiga, genuint intresserade köparna av "kamphundraserna" väljer renras och en seriös uppfödare.
Inte ens om din hund vore renrasig skulle jag rekommendera avel med tanke på att du själv säger att hennes uppfödare var väldigt oseriös. Hur ska du då får reda på hennes bakgrund, hur hennes syskon utvecklades och annan värdefull information?

Nej, du är inte dum i huuvudet.
# 2 Mycket klokt beslut.
Vill dock påpeka några saker i grundinlägget:
-Hur en hunds psyke är kan bara avgöras utifrån standardiserade test/beskrivningar, så som BPH eller MH.
-Ett försäljningskontrakt/avtal som begränsar köparens rätt att fritt få disponera sin inköpta vara är ogiltigt. Vem köper ett kylskåp/bil med begränsningsklausuler om att det måste returneras till säljaren?
-Tikar o hanar med för den delen steriliseras inte, de kastreras.
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ja och jag vet hur ett MH test går till. Och ett sånt tänker jag göra om man får de med blandras. Och utifrån hur Leja beteer sig så kommer hon klara de förmodligen. Kan ju aldrig säga att hon kommer klara de garanterat, men så som hon är nu lär hon klara de som sagt. #6 Men nu när jag redan sagt att jag inte tänker ta valpar, varför fortsätta typ trycka ner en? Du är riktigt jävla otrevlig även om du "inte menar" de.

Blandraser får inte göra MH test. Ett klokt beslut att inte avla. Som alla anra håller jag med Mischa. Det är dumt att hänga på i blandrasaveln.
Men all lycka till, till dig hur du nu än gör :)
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

# 7
Läste du mitt inlägg öht?
Jag klankar inte ner, jag kommenterar med fakta, det finns fler läsare än du här, 79 för att vara exakt.
MH kan inte göras med blandisar, däremot BPH.

#6 Hade för mig att det var så att sådana försäljningsavtal inte är giltiga, då har jag fått det bekräftat.
#7 Tycker inte att vallhund kritiserar på något sätt, däremot kommer med konkret fakta. :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Hon ska bli kastrerad, och vi ska köpa en valp från seriös uppfödare. Diskussionen slut :)
#11 Det var inga större planer du hade innan va? :S

#11: Mycket klokt, roligt att du är så förståndig och ansvarstagande! :) Förstår att det är väldigt lockande att skaffa en valp efter sitt lilla hjärta, men som sagt så är marknaden för dessa hundar långt över mättad.
Och jag kan också intyga till alla (ej riktat endast till dig ÄgareTillLeja) att avtal där det skrivs att djuret ska säljas tillbaka till en inte är giltiga. Anledningen till det är att då man väl står som ägare på ett djur, så äger man det helt och har då full rätt att riva ett sånt avtal. Fick lära mig det av en jurist då jag skulle sälja min häst och ville göra samma sak.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

#12: Alla får vi drömma och fundera samt fråga oss fram oavsett hur stora eller små planer vi har, huvudsaken är att hon kom fram till ett klokt beslut. :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
#12 jo, jag hade väldigt stora planer på en kull. Men att ändra sig fort är väll inget fel? Leja ska få bli mamma, plast mamma, till en valp i framtiden och tycker de är bättre en att hon ska få en hel kull nu när jag ser allt annorlunda.
#15 de är jätte bra att du ändrat dig :) men du ändrade dig på hela 10 minuter . . . En liten fråga, skitet du i att röntga och testa din hund nu?
Att TS ändrade sig snabbt tyder ju på hur lättvindligt folk ofta ser det på att bara ta en kull och inte alltid är medvetna om att det finns bättre alternativ eller vilket slit det är med en valpkull.
Jättebra av TS att ändra sig! ett klokt beslut som tyder på att du verkligen inte är det rubriken säger, det innebär också att ytterligare en kull inte behöver komma till världen i "onödan" och inga avkommor från den kullen heller.
≧◔◡◔≦
#16 självklart ska hon röntgas ändå. Vill gärna se att hon är hel&ren :) Vill göra mentaltest också, men vet inte om blandras får de :/
#18 Nej, mentaltest eller mentalbeskrivning (Mh) får inga blandraser delta på så vidare dom inte skall bli tjänstehundar.
≧◔◡◔≦
#19, väldigt tråkigt.. Skulle gärna vilja då jag tror hon klarar de :/ De får bli med nästa hund, som blir renrasig amstaff eller Engstaff ;)
#20 det är inget man klarar eller blir godkänd eller icke godkänd på. Det är en beskrivning om hur hunden reagerar i olika situationer. Därav namnet Mentalbeskrivning Hund = MH
Oj, eller du kanske menade MT..
#21, men gud. Måste ta de så bokstavligt? Man får ju bättre eller sämre bedömning, och om jag tror att hon klarar de, lär hon ju gå till de bättre? Skit samma. Får ändå inte göras med blandras.
Återigen, det är inget test man blir godkänd eller icke godkänd i. Men det verkar ha förklarats tidigare men det dög inte åt dig.
#24 Tydligen inte, men men..
Jag vet! Eko här tror ja. (hundfolk..)
Hm,

BPH kan man gå med alla hundar, även blandisar, det beskrivs ibland som MH light.
BPH är de något nytt?

Har funnits i något år. testkördes på AST o DP.
#31 Varför gör man det?

# 32 Kanske för att få fler hundar beskrivna?
de DPs som min vän bvittnade beskrivna skulle fått rapporteringskod samtliga.