Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: raser
Läst 6628 ggr
Ior3
0

rasfrågor

Hej!

Kan någon ge tips på vilka raser (i Sverige) som är så kallade "kamphundsraser"?

Det är till ett skolarbete Glad

Wand
3

Det finns inga "kamphundsraser", däremot finns bullhundar som ofta anses vara detta, och tyvärr kan jag inte alla bullhundar, men någon kan säkert svara på det. 

Dock så har jag även hört om Jack Russells som använt till kamp, just därför är det väldigt fel att kategorisera vissa raser till kamphundar och vissa inte, för en kamphund är rätt och slätt en hund som används i kamp, inget annat.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Mischa
7

Självklart det finns kamphundsraser, men främst en massa föredettingar likaväl som det finns vallhundsraser som aldrig skådat får på decenier.

Men avser man då enbart hundkamper eller all sorts blodsport?

#1 Vad skulle JRT kampats med om jag får fråga? det enda jag kan tänka mig är råttor då det varit en kombinerad rått/grythund men det har aldrig varit huvudsyftet med rasen.

≧◔◡◔≦

Renor
1

#1 det är därför Ior3 skriver "kamphundar" innom citationstecken, just för att benämningen är lite felaktig. (jag är också med i projektet)

Renor
0

#1 dessutom skrev vi inte kamphundar, vi skrev kamphundsras.

Renor
0

#2 vad jag förstår så blandade man in terrierraser i de hundar man ville ha i kamp för att få ettrigheten och envisheten, blandat med bullhundens muskelmassa…
Rätta mig gärna om jag har fel!

Wand
0

#4 Jag tycker inte att kamphundsras låter bättre än kamphund, det får det snarare att låta som att det verkligen är en ras med kamphundar och inte bara en kamphund. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Howard]
3

Vad klassar du då APBTn om inte en kamphundsras ?

mejamylove
3

#7 En bullhund! :P

Lilllens
3

Jag tycker att det låter konstigt att säga att det inte finns kamphundsraser..

Chilli10
0

Allt beror ju på hur man definerar saker och ting.

Då de faktiskt har använts till kamp så tycker inte jag att man kan sticka under stol med att det faktiskt är en kamphundras.

Att kalla en hund för kamphund ser jag som samma sak som att kalla en hund fö vallhund. Används den till kamp så är det en kamphund, används hunden till vallning så är det en vallhund.

Jag använder inte mina hundar till kamp och däför är det ingen kamphund, däremot en kaphundras eller föredetta sådan.

För att besvara TS fråga så är det väl bla dessa:

• American Bulldog
  • American Pitbull Terrier
  • American Staffordshire Terrier
  • Boerboel
  • Boxer
  • Bullmastiff
  • Bullterrier
  • Ca de Bou / Perro Dogo Mallorquín
  • Cane Corso
  • Cão Fila de São Miguel
  • Cimarrón Uruguayo
  • Dogo Argentino
  • Dogo Canario
  • Dogue de Bordeaux
  • Fila Brasiliero
  • Mastiff
  • Mastino Napoletano
  • Miniatyrbullterrier
  • Olde English Bulldog
  • Olde Victorian Bulldog
  • Rottweiler
  • Shar Pei
  • Staffordshire Bullterrier
  • Tosa

Det är de som står under "om sajten". De som jag fetmarkerat är väl de jag fämst tänker på som "kamphund"-ras.

LillyB
4

Som sagt, självklart finns det kamphundsraser. Men bara för att rasen har en historia inom kamp så betyder det inte att de används som det eller ens är dugliga för det idag.

T.ex så är denna hund lika mycket kamphundsras som en Pitbull.
http://www.actionanimalsusa.com/images/bentley_old_eglish_bulldog.jpg
Japp, den Engelska Bulldoggen har använts till tjurhetsning och hundkamp, precis som Pitbullen.
Den Engelska Bulldoggen är knappast duglig eller ens kapabel eller intesserad av hundkamp idag, men historien säger ändå att den är en kamphundsras. Bulldogg står ju för tjurhund, alltså är den döpt efter sin karriär som blodtörstig tjurhetsare. Idag är de dock trevliga sällskapshundar och oftast inget annat, men rasen är fortfarande vad den är.

En kamphund däremot är en annan sak, då anser jag att det handlar om en hund som är aktiv inom hundkamp. Min hund är av bullhundstyp, men han är ingen kamphund. Han är en sällskapshund och att kalla honom för kamphund skulle vara otroligt fel, men nog har han kamphundsraser i sig!

Man bör aldrig förneka hundarnas bakgrund, för det är viktigt att man som hundägare vet vad man har i kopplet oavsett hur "modern" ens hund är. Man ska däremot passa sig för att kalla en hund för kamphund pga hur den ser ut eller vilken ras den tillhör, för det är så otroligt fel och kan vara så otroligt provocerande och sårande. En hund är vad den är, men hundens raser är också vad de är.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Chilli10
0

#11 Precis så jag menar. :)

LillyB
2

#1: "En kamphund är rätt och slätt en hund som används till kamp."
Ja självklart, det håller jag med om. Men en kamphundsras är helt annat. För att man förr skulle få fram bra kamphundar var man såklart tvungen att avla speciellt för det, precis som man avlat fram vallhundsraserna, vinthundsraserna, jakthundsraserna, osv. Varför skulle inte kamphundsraserna kunna kallas för just kamphundsraser när det är okej att säga vallhundsraser? Det är ingen skillnad, det är en grupp hundar som en gång i tiden är avlade för ett speciellt syfte.
Är det endast för att det låter otrevligt?

Lyckas jag lära min amstaffblandning att valla får så visst kan jag kalla honom för vallhund, det är ju det han gör då liksom. Och visst, om någon knäppgök lyckas träna sin Jack Russel Terrier att slåss med andra hundar på samma sätt som de gjorde i ringen förr så kan man få kalla den för kamphund. Men likväl som en Amstaff inte är en vallhundsras så är inte Jack Russeln någon kamphundsras. En JRT som slåss med andra hundar är ju ingen kamphund för det utan bara ilsk, hundkamp är mer komplicerat än så, så jag betvivlar otroligt starkt på att det du "hört" kan vara sant. Skulle min amstaffblandning springa runt en flock får så gör ju inte det honom till en vallhund heller, för med vallning är det ju otroligt mycket annat han ska kunna som inte finns i honom.

#5: Ja, man blandade terrier med bullhundar för att få en smidig men muskulös hund som kunde utstå mycket och vägrade ge upp.

American Pitbull Terrier = Amerikansk Grop (fightområdet) Tjur Terrier
Bara namnet visar ju otroligt mycket. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

LillyB
0

#12: Förstod det :) Behövde lufta mina tankar också hehe.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Chilli10
0
Renor
0

Jag tycker man kan säga kamphundsras om man sätter det innom citationstäcken! 
Så som TS gjorde!!!

[ÄgareTillLeja]
0

Kamphund är ingen ras, de är vad man gör hunden till.. Med eller utan citationstecken.

Kalli
0

#17: Det finns dock raser som har sin bakgrund i hundkamper och/eller blodsport, vilket jag antar var vad TS syftade på. Det finns det ingen anledning att hymla om.

Bullemor
0

#18 Precis..  Förnekar man sina hundars ursprung så är risken också attt man förnekar/förtränger de egenskaper som finns i våra hundar.

#17 Oavsett vad man tycker, så är det en viss skillnad på responsen du får om du försöker trigga igång en Bull&terrierhund eller tex. en Retriever. Våran typ av hundar har, oavsett om det var många generationer sedan, mycket av de egenskaperna kvar som krävs för att fungera vid div. blodssporter.  Gör du "fel" med en Bullhund, eller "fel" med tex. en Labbe så kan det få väldigt olika konsekvenser….

Mina hundar kommer alltid att vara av kamphundstyp/kamphundsras eftersom deras ursprungsområde var just det. Jag tycker det är bättre att man står för vad man har i kopplet och försöker visa att de inte är så hemska. Att "döpa om dem" till något som låter mindre farligt känns som om man skäms för vad man äger. Men det är ju bara min åsikt…

Som en liten parantes kan jag berätta att jag råkade höra grannen prata med en bekant de hade på besök härom dagen :

" Grannen här bredvid har ett gäng sånna där vita fula kamphundar. Dom ser lite lustiga ut, men är jäkligt trevliga faktiskt! Dom brukar tigga godis av mig när jag träffar dom! "

Då blir man som ägare glad i hjärteroten! I bästa fall går nu grannens bekant hem med en lite bättre/annan bild av vad en sk. kamphund kan vara.

Glad

mejamylove
1

#19 Fast bullterrier fångade väl råttor o andra smådjur efterssom dom inte gick någe bra i kamp?

[ÄgareTillLeja]
0

#19, jag förnekar inte bakgrunden. De kunde lika bra startat med två chihuahua hundar och sen blivit större hundar (även fast fallet inte är så) Och Jag skäms verkligen inte för min hunds ursprung! När folk frågar vad jag har för hund, och jag säger amstaff/Engstaff blandning får jag kastat tillbaka "usch, kamphund" VARJE GÅNG. Och därför ratar jag ordet "kamp" och brukar alltid påpeka att de är ingen kamphund utan vad man gör den till. Och tycker väldigt synd om de hundar som hamnar i fel händer och blir vrängda, fast de egentligen är världens mysigaste i rätt hand. Så jag gillar inte när de kallas "kampraser" , föredrar muskelhund och bullhund.

[Howard]
3

Oavsett vad du gillar eller inte gillar, så är dom just hundkampsraser.

Konstigt att folk inte mer reagerar på att du använder "rasnamn" som inte ens existerar.

Bullemor
2

#20 Hur menar du med "inte gick någe bra i kamp"??

Bullterrriern användes i kamp både mot andra djur och hundar, och gör det tyvärr fortfarande i en del länder.

Visst användes de även som "smådjursutrotare", precis som många andra terrier, men hade det inte varit för kampaveln så hade den sannolikt dött ut som "ras" innan den ens hunnit bli godkänd.

mejamylove
0

#23 Ja, kan man vara mer specifik? Den gick inge bra i kamp med andra hundar så den blev smådjursutrotare ist, var det jag menade fast det var ställt som en fråga

[Howard]
3

#24 Tro inte allt du läser.

Det finns ett stort antal BTs som varit framgångsrika inom hundkamp som senare har parats med både SBTs och APBTs.

På den tiden så var inte rastillhörigheten det viktigaste utan att producera hundar som slogs bra.

En känd staffe vid namn CH Psycho var tex en mix utav just SBT/BT sägs det.

mejamylove
3

#25 Jag tar allt med en nypa salt det var drf jag frågade o inte påstod att det var så.

[Howard]
1

Ah okej, missade det pga att jag läste snabbt. Mi sårry.

mejamylove
0

#27 :)

Bullemor
0

#24 Precis som Howard skriver så fanns det en hel del framgångsrika BT även i "dom" ringarna, och de fortsattes (som alla nog förstår) att användas en hel del i kamp även efter att förbudet i england kom.     I bla. vissa öststater och sydamerika används de tyvärr än del fortfarande. Om jag förstått det rätt så var det enda de hade emot sig att de var/är så in i helsike envisa, och så lättriggade att de blev lite väl svårhanterliga överlag.     Men det är som sagt bara en hörsägen det med.

BT mentalitet har "softats" till en hel del bara de senaste 15-20 åren, och vissa linjer är lugnare än andra, men har man haft oturen att behöva uppleva BT i slagsmål så förstår man precis vad de avlades fram för en gång i tiden….

Podarcis
0

Tänkte jag skulle passa på att fråga då jag ett tag undrat:

Var kommer tanken att bullterrier överhuvudtaget avlats för kampegenskaper? Jag vet att det finns historier som berättats om att Hinks kampade sina hundar men för mig känns det märkligt. Han avlade väl för att få en vit utställningshund o inte en bra kamphund? Hundkamper hade ju dessutom varit förbjudna länge när han började ställa ut o det skulle väl isf ha ifrågasats av andra utställare (om inte annat för o jävlas, utställningsringen kan vara nog så hård den också :P).

Sen påstår jag inte att den tidens bullterriers inte skulle varit dugliga för jobbet. Har man en gång sett en förbannad bullterrier så vet man att dem kan, precis som Bullemor skriver. Att bullar används i andra länder, nja, ge mig tio-femton generationer med några AST så kan man säkert få dem riktigt "game" med. Hundars genetik går relativt snabbt att styra dit man vill.

Jag skulle vilja påstå (rätta mig gärna om jag har fel) att bullterriern slutade vara en kamphundsras ungefär samtidigt som Hinks korsade in dalmatiner och började avla på looks o inte prestation. Däremot har de ju ett otvivelaktigt ursprung i bullochterrier-hundarna som på den tiden faktiskt kampades flitigt, något jag tycker är värt att komma ihåg. Ungefär som att bostonterrier har ett förflutet i ringen eller att amerikansk cocker härstammar från jakthundar. Det finns där fortfarande och går ganska lätt att locka fram, det syns bara inte lika tydligt.

[Howard]
1

Nu minns jag inte helt exakta årtal osv, men så sent som 80-90talet så användes BTn inom hundkamp. Det gjordes även en del parningar mellan SBT och BTs som producerade, i vissa fall, riktigt bra hundar. Kan återkomma med bild och ev lite mer info imorgon angående det sista.

Mischa
0

Ja, bla psycho hade bullterrier påbrå.

≧◔◡◔≦

[Howard]
0

CH Stormer var 1/4 BT och han tillsammans med Psycho är ju två av dom mest kända hundarna som kommit ifrån UK&Irland. Dom dog inte förens sent 80/90tal. Finns även några SBT med ytterst lite APBT blod kvar där som nått den respektabla åldern 10år.

[Howard]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på CH Stormer (CH = 3 Vunna matcher)

3/4 SBT 1/4 EBT

[Howard]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

CH Psycho 4xW 1xL (4 Vunna och 1 förlorad)

Mischa
0

Stormer var det också ja, syns ju en del.

≧◔◡◔≦

Urhaan
0

#10 Måste bara påpeka att rottweilern inte hör hemma på listan då den varken tillhör "kamphundsraserna" eller bullhundarna…

Chilli10
0

#37 Nej det gör den ju inte. Men vi valde att ha med den ändå! Eventuellt skulle sajtens namn varit "muskelhundar". Det de har gemensamt är iaf att de helt klart förtjänar ett bättre ryckte.

Chilli10
0

*dubbelpost*