Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: hälsa-och-sjukdomar
Läst 2272 ggr
[A91]
0

Ni som röntgat era hundar...

…Jag har några funderingar :)

Jag har en blandrashane (dogo argentino/pitbullterrier), som jag ska röntga höfterna på. Är det bäst att vänta tills han är 18 mån eller kan jag röntga innan dess? När röntgade ni era? Vill ju ha rättvisande resultat såklart. Dessutom, jag bör röntga armbågarna också va?

Wow, detta blev ungefär så babblande som är möjligt i textform :) Tacksam för svar iaf!

Fridaaaa
0

Bästa är att vänta och göra från 18 månader tycker jag :)
Ja jag hade gjort det samtidigt :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Madlene]
0

Gör båda tycker jag, och jag gjorde det vid 13 månaders åldern. Var för nyfiken :)

Chilli10
0

Många uppfödare brukar rekommendera att göra det direkt när hunden är 12 månader. Just för att ju tidigare man gör det, desto mindre är risken för att det "hunnit" bli något. Detta är väl viktigast om man vill ha ett så bra resultat som mögligt.

Jag röntgade Chillis höfter och armbågar när hon var 24 månader, bara för att jag ville veta hur det såg ut. Veterinären rekommenderade att röntga om henne om 2 år för att se utvecklingen.

Jag röntgade armbågarna eftersom jag ändå skulle röntga höfterna, så lika bra att få det gjort också tyckte jag.

Ixectrona
1

"Just för att ju tidigare man gör det, desto mindre är risken för att det "hunnit" bli något."

Men det är ju fusk. Förvånad Tänk om hunden klarar det med A eller B, och sedan utvecklar HD utan att man vet det och så avlar man på den med tanken "äh, den var ju utan anmärkning vid ett års ålder?"

Wikus röntgade jag strax innan han fyllde två. Jag hade gjort det ett halvår tidigare om jag inte haft så lite pengar då.

Chilli10
0

#4 Ja, kan man säga. Vad jag hört ska det mest påverkar pålagringar, så främst ad. Men höfterna kan ju också få pålagringar.

Tror inte det är många som röntgar om sina hundar efter några år för att se om det fortfarande är "ok", utan man kör på enligt det första resultatet.

Loveradio
0

15 månader var min, tycker det är lagom ålder. Och ja, jag tycker du borde köra armbågarna samtidigt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

myra82
0

Jag gjorde en förröntgen på min när hon var ca 17 månader men eftersom hon inte var färdig så blev det inte bra alls. Den slutgiltiga gjorde jag nu i sommras då hon var 3 år och helt färdigväxt.

[Madlene]
0

#7 Vad blev de för resultat första och andra gången då?

myra82
0

första gången skickades ju inte in utan bedömdes utav vet på plats, han sa inga grader utan bara att det inte alls var bra då hon var väldigt lös pga att hon inte var färdig växt. Slutresultatet blev tillslut C efter dom på skk velat mellan det och B.

[Madlene]
0

#8 Oj, vilken skillnad ändå, från inte alls bra till nästan B :) Hur lång tid tod de för dig att få resultat ifrån skk? har väntat i tre veckor nu men inte hört ett knyst..

myra82
0

ja eftersom dom inte riktigt kunde bestämma sig så tog vi en omröntgen och dom velade ändå ett tag efter den så tog det ganska lång tid, kommer inte ihåg exakt.

[Madlene]
0

#11 Kanske det som sker här med då, massa velande.. Aja, hoppas på bra resultat !

Chilli10
0

De jag röntgade samtidigt med fick sina resultat ca 2 veckor efter de betalat in pegarna till skk.

Johannna
0

Jag röntgade en tisdag. Plåtarna skickades iväg samma dag (per snigelpost, inte digitalt). Kunde se reslutatet på hunddata på fredagen och måndagen fick jag hem reslutatet i brevlådan Glad Detta var i juli också då det brukar vara semestertider.

Loveradio
0

Här tog det 4 dar att få resultatet. Röntgade på en tisdag och såg resultatet på lördagen på hunddata.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Malin.R
0

Min hund röntgades på en onsdag och på fredagen hade jag resultatet i brevlådan, så det gick riktigt fort! Hd B och Ed 0 blev iaf resultatet! :)

[Madlene]
0

Innan folk skriver mer så kan ni läsa TS första inlägg och svara på det istället.

Johannna
0

Vill få röntgen bortgjord så fort som möjligt och försöker röntga när dom är runt året. Har hunden en dålig höft så har den. Spelar ingen roll om den är 12- eller 24 månader.

Danska polisen röntgar sina hundar när de är ca 6 månader! Om allt är bra då så röntgas de aldrig mer, om höfterna är dåliga så kasseras hunden.

Chilli10
0

#18 Nej, men pålagringar o sånt blir ju i regel värre med tiden.

Johannna
0

#19 Ja?

Chilli10
0

#20 Trodde du svarade på det jag skrev tidigare.. O ville bara få fram att jag syftade på pålåagringar då.