Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: tävling-och-utställning
Läst 2479 ggr
Chilli10
0

EM i weightpull

Idag går EM i weightpull av stapeln i Finland. De länder som har chans att kvala till detta EM är de som är med i EWPL European Weight Pull League. Vilket i nuläget är Sverige, Danmark, Finland och Norge. EM får inte arrangeras i länder där det råder rasförbud, tex Norge och Danmark.

För att kvalificera sig till Internationella Mästerskapet krävs det att man tävlat på två stycken EWPL tävlingar, samt vid minst två tillfällen dragit 25ggr hundens vikt i -10 -15  -20 -25 – 30 och
20 ggr hundens vikt för -37 -44 och +44.

Det är 45 hundar anmälda till årets EM varav 22 är från Sverige. Det är tre hundar från SWBN som ska tävla: Rut, Veto och Cato.
EM streamas via Internet, du kan följa EM:et här. Det startar kl 12.00 finsk tid.

Skriver det jag skrev på bloggen även här. Tänkte om någon är intresserad av att ta en liten titt för att se hur tävlingen kan gå till. :)

[Madlene]
0

Hur kommer det sig att det är i Finland? Tråkigt att det inte finns något ljud på liven.. Hur länge håller de på?

Chilli10
0

Det var i Sverige förra året och kommer vara i Sverige nästa år så kan tänka mig att det är för att det är vartannat år. De länder som är med i ewpl ska kunna ha tävlingen, men em måste gå i ett land där inga rasförbud finns. Då återstår endast Sverige och Finland. :)

Ja håller med, men läste att det är för att bildkvaliten ska bli bättre!

Just nu är det två viktklasser kvar. -44 och +44. Lite svårt att svara på hur lång tid det tar, det kan variera en hel del beroende på hur snabbt ekipagen drar ut sig/hur många drag varje handler väljer att göra med sin hund.

Chilli10
0

Nu är -44 slut och endast +44 kvar.

[Howard]
0

Hört något om det är en tungdragen bana ?

Tyckte en del hundar hade lite problem men vet iofs inte vilka vikter som låg på då heller.

Chilli10
0

#4 Nej, har inte hört något om det än.

Det var en kamera som visade vilken vikt det var, men den fungerade mestadels inte för mig när jag tittade. Den "dog" efter ett tag. Lite synd då det är svårare att uppfatta hur det går, men ändå kul att man kan kolla lite fast man inte är där. :)

[Madlene]
0

Tyckte också en del hundar hade problem.. :/ Men det kanske är vanligt att de går snett och inte vill dra från början?

Chilli10
0

#6 Ja, kan ha varit så. Mycket möjligt att den var tung.

De hundar som sitter och tittar har gjort det vid flera tillfällen jag har sett dem. Hur pass vanligt det är att de gör likadant jämt, dvs träning eller tävling vet jag ej.
De kan dra snett när det blir lite tyngre eller så kan det bero på att de har olater som gör att de gör på samma sätt mer eller mindre alltid.
Det där är såklart olika från hund till hund.

Det bästa är givetvis om hunden drar så rakt som möjligt.

[Howard]
0

Jag tänkte mest på staffen i -15 som brukar dominera på alla tävlingar så gott som. Iofs såg jag inte vikten som låg på när hon slutade dra, men tyckte det kom väldigt tidigt.. Nåväl, många faktorer som spelar in. Glad

Chilli10
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den norske Lexi? :) Jag hann faktiskt inte se -15. Blev förvånad att tävlingen gick så snabbt.

Hon vann ju iaf, får se vad vikten var när resultaten kommer ut.

Chilli10
0

Har hört från flera håll att banan var tungdragen.

thilda-
0

var en svensk som vann EM har jag för mig en ifrån örebro

Chilli10
1

#12 Det är olika viktklassar så ingen som vinner allt, utan man vinner respektive viktklass.

Två från örebro tig guld. i -10 och i +44.
Du kan se alla resultat i länken i #11.

Loveradio
0

Här är en artikel om Lexi och klipp när hon drar http://www.aftonbladet.se/incoming/article15491232.ab

Verkligen imponerande :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Mischa
0

Måste vara jag som verkligen inte ser någon tjusning med WP.

≧◔◡◔≦

Chilli10
0

#15 du är nog inte ensam.. Vissa har ju ingen förståelse för det alls, vissa tycker det är en bra träningsgrej (alltså dragweight) men skulle aldrig tävla. Osv

Chilli10
0

#14 Jag är dock inte lika imponerad.. Visst drar hon mycket, men har sett andra drag som ser bra mkt sämre ut.. Samt att handlern avbrutit när hunden fått time (inte hunnit dra på en min), de allra flesta låter hunden dra klart men med putt. (För att hunden ska känna att den klarar det).. Dessutom kan hunden knappt sitta kvar. Åtminstone jag vill att Chilli ska sitta kvar tills jag ger henne kommandot för att dra. Men det är väl olika..

Loveradio
0

#17 Tycker mest att det är imponerande hur mycket hon kan dra.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
0

#18 Förstod det, och visst det är det ju. Men för mig spelar flera andra saker in.