Bph idag
Idag blir det bph i göteborg för Kiwi, ska allt bli spännande att se hur hon reagerar på det olika momenten, antagligen inte som man själv tror :)
Skall bara försöka fördriva tiden nu på förmiddagen! eftersom testet inte är förens kvart i 3…
Åh det får du jättegärna berätta mer om sen när du gjort det, vad det är för moment och hur det gick för er :) Vi gjorde mh på vår staffe för ett par veckor sedan nere i gbg, så det blir inget bph för vår del, men kan vara kul att veta lite om det blir fler hundar för vår del så småningom.
Stort lycka till! :)
Hoppas det går bra och berätta hur det gick sen :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Kul :) vi har också gjort ett bph, kanske inte lika beskrivligt av hundens mentalitet jämfört med mh men kul var det :)
Nu är det gjort och det var riktigt kul :)
speciellt när beskrivaren tyckte att hon var en rolig hund att beskriva =)
visst bph är ju väldigt litet och en väldigt stor överblick om hur hunden reagerar i situationer. Jag själv vill göra MH med men gick snabbt och lätt att få plats på bph.
(skala 0-4 där 0 är inte alls och 4 är mycket)
Moment 1: Främmande person
Glad i människor(3) testledaren klappade först händerna sedan gick hon några steg mot oss, sedan hela vägen fram och hälsade på kiwi som blev jätte glad, hon tog kopplet och gick en bit ifrån mig hälsa på kiwi igen som denna gången mer tittade på mig och sedan gick dom tillbaks. Trygg med främmande person(2)
Moment 2: föremålslek och där spelade det ingen roll om det var hennes leksak eller deras eller om det var jag som lekte eller testledaren utan fullt ös hela tiden. i detta moment visade man leksaken för henne och sedan kasta iväg den, kiwi sprang glatt och hämta den och skulle visa upp den för alla som var inne på planen och spran runt och lekte en stund :)
Energisk(4)
Lekfull(4)
Moment 3: Matintresse
i detta moment så var det 3 burkar, en åtskruvad, en där locket låg på och en öppen. Kiwi gjorde sig inte så besvärad att försöka på den som var åtskruad utan tog dom andra.
Energisk(2)
Moment 4: överraskning
där en figur fälls upp hastigt från marken, kiwi skällde något på den och var lite avvaktande men när vi gick fram så kom hon så glatt, sedan gick man förbi den och det var inget problem alls.
Nyfiken(3)
Arg(1)
Trygg(2)
moment 5: Skrammel, en rund plåt"tunna" där en kedja åker runt i, hon blev nyfiken på den men höll avstånd, sedan brydde hon sig inte utan sprang vidare på planen och kolla på annat så vi gick fram och ropa på henne så kom hon och tittade vad det var =)
nyfiken(3)
Trygg(2)
Moment 6: Närmande person
En stor rock, solglasögon och en stor hatt, ja vem hade blivit glad av att möta denna person? haha, kiwi blev först väldigt glad när någon kom fram bakom skjulet men sen när hon nog inte rikitgt kunde se vad det var så blev det lite morrande och reste ragg. men ändå var hon tvungen att gå fram och titta så när vi stod brevid honom och han sa hennes namn så försökte hon hoppa upp i famnen på honom och när hann tagit av sig utklädnaden och satt sig ner så fick han tusen pussar och blev nästan omkullvält av henne :)
glad i människor(2)
arg(2)
trygg(2)
Moment 7: underlag
två olika underlag fick hon gå över, ett var en ramp som vippade när man gick över och ett var ett sådant plasttak eller vad man skall säga, rampen var lite att hon fick mer fart när den tippa över men annars inga konstigheter
trygg (3)
Moment 8: skott
dom sköt ett skott när hon var i rörelse och ett när vi var stillastående, hon titta bara åt det hållet annars var det inte mycket att bry sig om
trygg(3)
Över alla moment:
Ljudlig(0)
positiv attityd(4)
Under hela banan när man antingen hade släppt kopplet eller kopplat lös henne sprang hon runt mycket och kolla vad dom andra (beskrivaren och en annan Medarbetare till dom gjorde) och beskrivaren sa "hon hinner med väldigt mycket på kort tid"
beskrivaren förelog med att vi börjar träna lydnad eller agillity eller något med henne då hon hade så positiv inställning till allt :)
väldigt goa människor som höll i det här i göteborg
tyvär inga bilder då jag var där själv.
Vad kul att det gick bra :) Kul att läsa hur det gick till också!
#4 Kul 
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com