Fula öron...
Jag älskar Bullhundar, på alla sätt utom ett… tycker öronen är så fula.
Har istället två Rottweiler för tillfället. Nu är båda 11 år, och ganska skröpliga.
Känns som vanligt skitjobbigt när man vet att de snart går bort.
För att inte gräva ner oss i sorg, börjar vi redan titta på nästa ras.
Hittills har jag haft Pyrenéerhundar, Tollare och nu Rottisar.
Tycker så mycket om staffarna, men ogillar alltså öronen… hängöron är ju så fint!
Är jag fånig? Vad göra?
Det finns ju olika grader av hängöron hos bullhundar :) Jag har sett många med rottis-öron och många med nästan självstående. Så det beror nog på gener och uppväxt.
Jag vet att man sätter tyngder eller häftmassa på örontipparna på shelties för att öronen ska bli hängande. Ingen aning om man kan applicera det på ett bra sätt på en staffe eller annan bull, dock.
Vad spelar utseendet för roll? :)
ps. Pyreneerhundar är såå fina! Har du någon bild på dem? 
I can't drown my demons, they know how to swim.
#1 Aha, så det finns möjlighet att hitta med hängöron?
#2 Ja, egentligen älskar man ju hunden hur den än ser ut… Har maaassor av bilder på pyrrarna, men bara på papper. Det var på 90-talet, så jag hade ingen digitalkamera.
#3 Ah, vad synd. De är ju så vackra. :)
I can't drown my demons, they know how to swim.
Det förekommer olika typer av öron, men rosenöron är vanligtvis rastypiska bland utställningsraserna och det som avlas på bland bull and terrier-raserna bortsett från bullterrier och bostonterrier.
≧◔◡◔≦
Amerikansk bulldogg har ju samma typ av öron som rottis.
Är uppväxt med rottis och tyckte inte heller om rosenöronen först. Ogillade dem dock inte så pass mycket att jag skulle struntat i att köpa en hund av den orsaken. Kan säga att man vänjer sig. :) Nu tycker jag rosenöron är finast. ;) Gillar inte när chillis öron faller fel.. haha
Å andra sidan finns det ju staffar och amstaffar med "rottisöron". Beror ju på hur noga man är med att få dem "rätt". Många behöver ju tejpa hundens öron när de är yngre för att de ska ligga på "rätt" sätt.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#6 Gillar verkligen övrigt utseende på dem, och psyket.
#7 Ja, Amerikansk bulldogg kikar vi oxå på.
En dogo argentino kanske?
Blir otroligt goa familjehundar som passar för många ändamål.
#9 Ja, vi hälsade på en sån på en utställning. Pratade med ägaren, och det kan vara en bra ras för oss. Verkar dock svårt att få tag på, eftersom det inte finns så många uppfödare i Sverige.