Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 2312 ggr
SofiaWe
0

Bullterrier

Är det någon här som vet exakt vad bullterrier avlades fram för? Jag har försökt hitta på internet men det står olika överallt…

Bullemor
2

Men alltså.. menar du på fullt allvar att du nyss köpt en valp, men vet inte rasens ursprung…? Nu blir jag lite orolig faktiskt. Vem köpte du valpen av?

"Bullterrier kan som namnet anger, räkna sina anor tillbaka till den tid då tjurhetsningar var tillåtna i England. Då de förbjöds ersattes de av hundhetsningar och för detta ändamål korsade man bulldogg med olika terrier och resultatet kallades ”bull and terrier dog”. Hundhetsningarna minskade emellertid i popularitet och rasen med dem. En uppfödare, James Hinks från Birmingham, började emellertid ett avelsarbete med ”bull and terrier dog”, som korsades med den nu utdöda old english white terrier och dalmatiner. Målsättningen var att få fram en helvit hund, som var stark, smidig och elegant. Resultatet blev vad vi i dag känner som bullterrier. Rasen erkändes av den engelska kennelklubben år 1887."

(kopierat från svbtk.com)

Den ursprungliga Bullterriern var alltså en kamphund, precis som de andra Bull&terrierraserna. Något man bör vara väl medveten om INNAN man köper valp tycker jag…

SofiaWe
0

Nej jag vet hans ursprung så! Och vi köpte av en uppfödare som är med i svenska kennelklubben. 
Det jag inte fattar är om den ursprungligen användes till tjurhetsning eller om bullterrierns föregångare användes till tjurhetsning.

Det verkar typ som om när dom avlade fram bullterriern så ville dom ha den främst som sällskapshund och som också då användes mycket till utställning.

Och det är självklart att jag tar reda på vad det är för hund jag köper!

Madhu
2

Jag är så trött på folk som kommer med såna svar. Sofia ställde en fråga. Svara på den eller säg inget alls.

Vi vet precis vad vi har för hund. Vi vet precis vad han behöver och hur han ska uppfostras. Vi är mycket mer aktiva en många andra är med deras hundar och våra hundar får all tid och lite till.

Trött på folk som lässer en liten text och sen tror att dom vet allt om perssonen. Jag är 21 år och jag skulle aldrig göra något sådant. Kan jag svara på frågan så skriver jag. Annars så är jag tyst. Så snälla väx upp.

Vi vet exakt vad det är för hund vi har. Förlått mig att vi inte vet vad det för hund det var för 200år sedan. Men det enda viktiga är faktiskt vad det är för hund just nu!

MVH

Förlåt för mitt utbrott. Men jag måste försvara min kvinna ;)

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

Madhu
0

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

Bullemor
2

Jag är 36 år och har haft Bullterrier i 17år snart. Din flickvän tycks inte ha några problem med att förklara närmare vad hon menar, så att ställa sig i försvarsställning var knappast nödvändigt Madhu. Flört Om ni vet precis vad ni har för hund, så borde ni också förstå min oro inför folk som inte vet vad dom skaffat.     Den frågan ni ställer borde er uppfödare ha kunnat svara på utan problem, och att ni väljer att ställa den på ett forum istället gör att jag reagerar. Jag misstror er inte som hundägare, utan hoppas att ni kommer trivas finfint mer er nya hund.

Även Bullterriern i det stora hela avlades som sällskapshund efter att förbudet  kom så användes de fortfarande till kamp i viss utsträckning även efter det. I de länder där hundkamp fortfarande är tillåtet så används och avlas de fortfarande till det av vissa människor. Det är alltså svårt att säga vart gränsen går mellan ren sällskapsavel och kampavel då även vår käre Hinks tydligen både ställde ut och "kampade" med sina hundar.

Madhu
0

Bra svar ;)

Uppfödaren gav oss en massa tips och en himla massa information. Hon berättade även om bullterrierns ursprung osv. Om hur man avlade fram deras utseende osv. Men självklart drog hon inte upp allt. Vad vi blev lite mer intresserad av är vad menas med tjurhetsning?

Vad är det igäntligen? Och varför gjorde man det?

MVH

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

Bullemor
0

Lägger in en liten wikipedialänk där du kan läsa mer. Men om jag förstått det rätt så jobbade hundarna ofta i par med att försöka oskadliggöra tjuren. Den barbariska sporten var för nöjes och vadslagnings skull. Precis som tex tuppfäktning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bull-baiting

Madhu
0

Låter mycket hemskt. Skönt att det inte är tillåtet längre.

Jag trodde först att det hade att göra med Tjurfektning.

Tack för infon :)

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

SofiaWe
0

Usch!! :/