Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 7493 ggr
zickan
6

Var försiktig

Såg en sak som gick runt på Fb nu. Lägger upp det här med ifall om det nu är sant. Så är det alltid bra om fler känner till och håller utkik.

Meryl Andreassen VARNING !! SPRID!!

Christina Jansson har delat med sig av Missing/Savnet - Inquiry/Etterlysnings foto.

Nu rör gängen på sig. De samlar troligen hundar för diverse hundkamper runt om i Europa. Nu står de nordiska länderna på tur att bli utsatta. Ett antal pitbull, amstaff och liknande raser och även andra raser har den senaste månaden försvunnit från olika platser där de varit utan tillsyn under bara en kort stund. Lägg den är bilen på minnet plus en ljusblå SAAB från början av 2000-talet. Skåne ligger illa till och där är många hundar borta. För några dagar sedan försvann bl.a. 6 valpar som var sex veckor, vid ett inbrott. Bilarna rör sig runt i mindre städer och orter och cirkulerar. Flera polisdistrikt är informerade. Gör noteringar, bilnr och bilmärke, när ni ser ngn som cirklar runt länge.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2

zickan
3
SE NEDANSTÅENDE VARNING: mer info:

Maria Wallerström: En av mina vänners bekanta, har tydligen sett en vit skåpbil liknande denna i härad, Strängnäs kommun Sörmland, ringde även polisen för den betedde sig väldans skumt, så alla i Sörmland, Strängnäs, Eskilstuna dela vidare!!!!!! Även Västerås, Enköping , Södertälje och närliggande områden!!!!

Jag hittade inget som styrker detta. Men värt att vara lite extra försiktig. Speciell nu till Bullterrier utställningen på söndag i Eskilstuna.

[Madlene]
1

Så vadå, om man ser bilen ska man akta sig? inte ringa polisen?

zickan
2

Ha?. Jag har inte skrivit varken ringa polisen eller akta sig. Ville bara informara att vara försiktig om sina små fyrbenta, men skit samma då. Trode folk kunde tänka för sig själv att man ringer polisen om man ser nått ;-)

zickan
0

All text ovan är bara citat om vad som kretsar runt på fb just nu.

Mischa
2

Varför skulle dom troligtvis samla upp hundar av olika härstamning för hundkamper?

≧◔◡◔≦

[Madlene]
2

#4 Men jag menar, är polisen informerad om denne bilen? Har skåpbilen fått med sig någon hund ifrån Sverige eller är det bara vad folk tror att de håller på med?

zickan
1

Polisen letar iaf efter dessa bilar då de tros vara boven bakom flera stulna hundar, främst i skåne. Under bild texten står det:

Missing/Savnet - Inquiry/Etterlysning
Pass på! Politiet på Romerike jakter nå på denne bilen. Observert flere steder på Romerike, og nå sist på gårdsplassen der jeg bor. Helt hva de er på jakt etter vites ikke, men det antas hunder. Kontakt politiet i Romerike på 02800 om du observerer en spanskregistrert hvit Mercedes varebil, så setter de deg til patruljebilen. Ikke la hunder i distriktet stå ute uten oppsyn!!

zickan
1

#6 De behöver väl hundar för olaglig kamp. Alla raser är ju bra för sånt :-/. Är hunden inte duktig till att slåss så är de perfekta att ha som träning till en bra kamphund och sedan bara slängas undan när den är för skadad.

[Madlene]
1

Har de stulit hundar eller inte i Sverige?

zickan
1

Ingen som verkar veta hundra. Det bara anas att de hör ihop med flera stölder och polisen är på jakt efter dom. Men passar sig inte tråden med varningen om vad som pendlar runt på fb så är det bara för mods att radera.

[Howard]
2

Ta och läs på lite och skaffa kunskap innan du köper all jävla skitsmörja du läser på facebook och sedan sprider vidare själv.

Typiskt jävla Animal Planet smörja som sprids världen över så fort någon får tråkigt.

zickan
18

#12 men gudars så trevlig du är ;-). Vad är felet att vara lite försiktig?. Kan du bevisa motsattsen att detta är helt påhittat?. Är det inte bra att varna folk och be folk hålla ögonen öppna?
Det har försvunnit massa hundar sista månaden, det har bevittnas liknande bilar som rört sig i området under tiderna som hundarna har stulits. Polisen söker efter dessa bilar. Det räcker gott och väl för min del, att önska alla hålla utkik och påmina om att vara extra försiktig med att inte lämna sin hund utan uppsikt.

Men förlåt om du inte tycker är värt att vara försiktig eller hålla ögonen öppna. Behöver inte vara ett otrevligt svin för det.

zickan
3

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=5037152
Mer som dök upp på Fb. Men detta är väl bara skit det med då.

4mån sedan inlägget, men det kan vara samma vita bil som pratas om nu igen http://dog-news.net/2012/03/28/varning-hundtjuvar-i-farten-i-skane/

Mischa
7

Med andra ord spekulationer, det är ytterst tveksamt att nån skulle vilja norpa andras blandraser/utställningsavlade hundar för att turnera europa runt i blosportssammanhang, nej alla raser/hundar kan inte slåss på dom premisser som krävs för det, därav faller hela resonomanget.

Att folk däremot får sina hundar stulna är inte ovanligt, men mer troligt för att tjäna pengar på.

Allt kan man ju inte gardera sig för, samtidigt så känner jag mindre sympati för dom som ex. lämnar hundar obevakade, fastbundna utanför affären etc. och får dom stulna, man kan tycka att folk skall lämna andras saker ifred men så är inte verkligheten.

≧◔◡◔≦

[Howard]
1

Det är ingen idé, Mischa.

Det som står på facebook är sant, så är det helt enkelt. 

Att någon skulle sno några sketna utställningshundar eller hejkon-pejkon blandraser för att använda inom hundkamp är så urbota korkat så det finns inte. Och dessutom UTANFÖR landet dom har stulit hundarna i ? Varför stjäla man då inte hundar i det land man ska ägna sig åt aktiviteten ?

Det här är lite som alla idioter som ska rädda hundar ifrån Irland eller skithålet Rumänien tex.

Mischa
2

Det lät samma på vissa ställen kring staffevalparna som är stulna…självklart skulle dom brukas till organiserade kamper, för det var ju staffar och då skulle sannolikheten vara stor(?)

Frågan är varför man ens snor hundar av hundtypen överhuvudtaget, det går ju att få bastarder av hundtypen på blocket för en spottstyvel, och marknaden är tokmättad.

Det är nog mer värt att rikta in sin på trubbnosade dvärghundar dom verkar ju sälja som smör i solsken.

≧◔◡◔≦

Olga RW
5

#16 Det är bara att åka till något östland och plocka upp hemlösa hundar, de har säkerligen mer drag under galoscherna är en svennevovvi som sitter fastbunden utanför Coop.

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Memzo
15

hu anamej vilken otrevlig ton det var här!

LillyB
26

Nu är det en onödigt otrevlig ton här. Hon ville vara snäll och varna för något, ni hade på ett vänligt sätt kunnat förklara för henne att varningen inte är så befogad. En tillsägning skickas till den/de som jag anser har uttryckt sig för olämpligt. Man får svära, man får säga vad man tycker och man får skriva konkret information. Men att spotta galla över en person är inte okej, just pga att man lika gärna kan uttrycka sig på ett lugnare och trevligare sätt. Man måste inte bli elak!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

monstermash
0

"För några dagar sedan försvann bl.a. 6 valpar som  var sex veckor, vid ett inbrott."

I texten låter det som att det hände i Skåne, me nde måste ju syfta på det som hände i Göteborg. Hur många valpar kan ha stulits vid ett (olika) inbrott så nyligen?

Bullemor
0

Den utlandsreggade, vita skåpbilen som uppehöll sig vid Bullespecialen i Vilsta förra helgen fick en hel del onda blickar tills folk insåg att den tillhörde ägaren till den polska Bulle-kenneln Buteo. Han förstod inte alls vad det var frågan om tills någon upplyste honom om att han var misstänkt pga sitt bilval! Glad

Jag förstår att man skall vara försiktig, men samtidigt blir det knepigt att varna för en bil som antas vara ute efter hundar när inga bevis finns för att det faktiskt är det dom är ute efter.

Susanna_w
13

Vuxna människor.. Bete er! Var lite trevliga! Tycker det är bra TS att du la upp detta! För bara för att man lägger upp något så betyder inte det att man tror att det är sant som vissa här uppenbarligen tror men det kan ju krävas lite försikighet, för jag är rädd om min hund, är inte ni det?! Även om det inte är till hundkamp, kan man ju sno en hund för det, händer ju ganska ofta!

Howard, varför ska du jämt vara så himla otrevlig? Valj andra ordval, folk är inte dumma i huvuvdet om dom inte tänker på dig! Att ingen Sajtvärd har gett dig en varning är för mig ett under!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Susanna_w
0

OM dom inte tänker som dig ska det stå

_

[Doglovers]
8

Förra året stals en hund ur en trädgård i Katrineholm. Läste även i hundsport om det var förra året eller året innan kommer jag inte ihåg. Men där stog det stora varningar om hundstölder. I stockholm tog dom sej in och snodde två amstaff blandningar. Polisen hittade även en svårt sargad mindre hund inslängd i ett förråd. Polisen misstänker att den blivit ett tränings objekt. Dom avlivade hundkraken på plats. Så visst sjutton ska man ta varningarna på allvar…! Inte riskerar jag mina hundar inte.

vallhund
0

# 25

Trovärdig källa? Länk tack!

Håller med Howard o Olga RW i denna tråd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Doglovers]
8

http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4ADRA_enSE420SE420&q=hundsport%2bhundst%c3%b6lder

#26 Du får allt leta lite själv, men här har du lite hjälp på travenFlört Såg att det stog i hundsport 2009 men det är fortfarande aktuellt.

vallhund
0

Du påstår, alltså är det upp till dig att ange tillförlitliga källor. Enskilda personers bloggar, inlägg på iFokus eller zoonen räknas inte dit.

Att hundar blir stulna om de lämnas utan tillsyn är ingen direkt nyhet, frågan var huruvida de använts som träningsobjekt för blivande kamphundar.

[Doglovers]
11

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2327380

Vad du och andra tror bryr jag mej inte om. Jag utgår ifrån mej själv.

Och att jag överhuvudtaget hamnade på denna sajt är för att du länkade hit. Så nu får du själv leta vidare.

Jag är väldigt rädd om mina hundar och utgår ifrån att det värsta kan hända dom och jag kommer göra allt för att skydda dom.

zickan
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får väl skit för detta med. Men ytterligare nått som går runt. Kan iaf vara snälla och hålla koll om ni ser dessa hundar och den där vita skåpbilen.

HJÄLP OSS!! Min vänninas mosters hundar försvann i lördes eftermiddag, två tikar i Vårtorpskommun. en rottweiler och en ryskbergs hund den ena har 3v gamla valpar som saknar sin mamma. troligen stulna med någon som har vit skåp bil.

SNÄLL maila @Anny Kristensson om ni hör eller sett något eller ring polisen,

[Howard]
1

Hundarna har försvunnit, men ändå så uppmanar man att folk att hålla koll efter en vit skåpbil som troligen har stulit dom.

Och vem har sån pass dålig koll på en tik med valpar så att dom inte vet om hunden är försvunnen eller stulen ? En del ska verkligen inte ha djur.

[Doglovers]
7

#31 Lätt för en utomstående att komma med åsikter.

Men verkligheten kan vara en annan.

Som med barn. Man vaktar över dom som en hök, men så vänder man sej om ett par sekunder och så har olyckan hänt.

#30 Tack för att du fortfarande går ut med varningarFlört På hundar iFokus blev en tjej förföljd av ett par som var extremt intresserade av hennes valp. Följde henne till dörren och hade även folk på vakt. Så varningar är verkligen på sin rätt här. Läste ju även om tjejen som ett par försökte ta ifrån henne när hon höll i hunden. Och jag hittar det ju inte. Det står med i någon av hundsajterna här. Kan vara något år sedan.

Bullemor
1

#30 Rekommenderar att ägaren vänder sig till Bosses Hundhjälp på FB för att få större spridning på efterlysningen.

vallhund
0

Jenna_Nord
5

Bättre att bli påmind om att det faktiskt finns hundtjuvar för ofta, än för sällan!

Lämnar ofta mina hundar utomhus obevakade.. Men försöker tänka på att inte göra det. Men inte lätt när de är sommar och dörren står öppen från när man vaknar tills man går o lägger sig.

Mvh Jenna

[Doglovers]
11

Såg en tjej som satte sin stora hund utanför affären i går. Jag talade om för henne att dom riskerar att bli stulna där. Hon blev jätte glad för att jag berättade. Men man vet ju aldrig vad man får för reaktion.

Här låser jag om hundarna. Både hundgårdar och in till hundhusen och har dessutom larm och kamera övervakning. Och skulle någon komma in på gårdsplanen sätter det naturliga larmet igång. Hundarna börjar stormskälla. Och det får dom göra. Tills jag går ut och säger åt dom att vara tysta.

Det ska vara obekvämt att komma in till ossSkrattande

zickan
5

Och den vita bilen på tal igen. Här med registrerings nummer. Men visst jag är väl ute och far ännu om att be folk akta sig. Och lär väl få ytterligare en pissig kommentar. Men bjuder väl på ytterligare ett inlägg som Howard kan få kasta bitter kommentar om.
Och dett kommer OCKSÅ från FB

Bitte Pedersén
HUNDTJUVAR I FARTEN!!! SE UPP!!!
Den 30 aug 2012 hände följande strax utanför Fredriksberg i Dalarna.
Raoul var ute på jakt med sin stövartik som hade en pejl och den började försvinna för snabbt.
Raoul misstänkte att hans hund hade blivit upplockad av någon och han slängde sig i bilen och följde pejlen och åkte ikapp tjuvarna efter ca 5 km. Dom hade då stannat på en skogsväg.
Tjuvarna var 4-5 män, dom stack åt olika håll till skogs när Raol kom körande. Lite svårt att hinna räkna män som springer till skogs.
En av männen var kvar vid skåpbilen och han gick fram till Raoul och ursäktade sig för han pratade så dålig engelska.
Raouls stövare stod ca 1 meter från skåpbilen som den precis hade blivit utsläppt från.
Raoul kallade till sig hunden och då verkade mannen irriterad och frågade om det var hans hund.
Mannen erkände att han tagit Raouls hund men kunde inte förklara varför trots att Raoul frågade flera gånger.
Raoul upptäckte först när han kom hem med sin stövare att dom hade mixtrat med pejlen som låg i västen som hunden bar. Pejlen var vänd åt fel håll så först då stod det klart för Raoul att dom hade mixtrat med pejlen.
Raoul kom inte fram till tjuvarnas bil med någon bössa i hand. Bössan låg kvar i hans bil.
Bilen är en vit Renault Master (transportbil med skåp) av äldre årsmodell ca 8 gammal. Kan ha varit från 04-05. Regnummer BH0883BO
Tyvärr hanns det inte med att se någon nationalbeteckn

ingen på bilen riktigt.
Men fler har sett bilen så det kommer kanske fram lite senare i dag. Men det kan ha varit UA som står för Ukraina och alla männen var av utländskt ursprung.
Det är polisanmält.
Berättat av Raoul själv.
DELA OCH SPRID TILL ALLA HUNDÄGARE NI KÄNNER.
TJUVARNA FÖRFLYTTAR SIG SNABBT.

[Doglovers]
1

Jaha du, här kom hela texten som jag bara kopierade en del av.

[Madlene]
5

"Raoul kom inte fram till tjuvarnas bil med någon bössa i hand. Bössan låg kvar i hans bil."

Hade det varit jag hade jag faktiskt skjutit de i röven eller något, finns inte på kartan att någon tar ens hund.

vallhund
0

Inte visste jag att man jagar grävling eller mink med stövare? Enda tillåtna däggdjur att jaga den 30/8 i Dalarna, för man jagar knappast fågel.

[Doglovers]
7

#39 Det var ovanligt klokt av en person som troligen var rätt så upprörd. Så här i efterhand så tror jag nog att tankarna kanske drogs åt det du tänkte på. Hahha, lätt att vara efterklok.

VALLHUND, ska du vara inne på alla mina trådar och visa din okunskap. Jag skulle skämmas om jag var dej rent ut sagt. Jag betackar mej inlägg från dej hädanefter. Jag tycker inte om att läxa upp folk så här, men nu har jag tröttnat. Du får gärna PM,a mej om det är något mer du vill veta ang jaktlagar eller dyligt.

Från den 21/8 får man släppa stövare för träning och den 1/9 börjar själva harjakten. Många stövare ägare jagar även grävling, björn, och lo. Och vår ena stövare jagar även fågelFlört OBS vi vattenapporeterade även med en stövare vi hade.

Men det var lite OT. Tråden gäller hundtjuvar.

[Howard]
1

#40 Björnjakten är väl nu också ? Fast kanske olika datum för dom olika länen.

vallhund
1

# 41 Nu är detta inte din tråd o fakta har jag tagit från http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/jakttider2/Vilt/ men de har naturligtvis fel.

[Doglovers]
1

#42 Björnjakten började 21/8. 312 björnar liggger risigt till av 3000 st över hela landet.

zickan
0

Och nu har de setts på annat håll…..

Ann-louise Andersson
VARNING!! Den vita bussen som åker runt och stjäl hundar/saker är i bergsjö nu! Var nyss ner på gården hos (Elin Ädel ´s )mamma och pappa även fast hon var hemma.. Håll utkik! DELA!!!!!

Gilla · · Dela · för 4 minuter sedan i Sundsvall-området ·

Skrevs av den personen ovan i hund sökar grupp på fb.

[Doglovers]
0

Var ligger Bergsjö? Hörde dom setts i Snäre utanför Ljusdal.

zickan
0

Mellan sundsvall och huddiksvall. Någon mil från ljusdal.

[Doglovers]
0

Okey, då är det samma energiska gäng tydligen.

[Howard]
0

Inte någonstans har det skrivits om detta i media, och då bor jag ändå i Bergsjö trakten. 

Facebook, världens nyhetsportal nr1 ! Flört

[Doglovers]
1

Allt står tyvärr inte i media vilket skulle behövas i bland. Den där bilen kan vara en vandringsmyt. Men så länge det inte går att bevisa, så utgår jag ifrån att det är hundstölder. På hundar iFokus var det en tjej som blivit av med sin hund i Bersjö.

[Howard]
0

Inget har skrivits om en stulen hund i Bergsjö i media öht, och sådant brukar få åtminstone notiser här uppe pga varg/björn berikat område.

Inte heller har det varnats för dessa män i bland någon av mina vänner utspridda runt om i Hälsingland på FB.

Enda incidenten som nämnts mig veterligen är den i Dalarna, och den har även ått media. Så jo, hade detta stämt som florerar på FB så bör media ha snappat upp det med tanke på Dalarna/Stövar incidenten.

[Doglovers]
1

http://hundar.ifokus.se/discussions/5049b3e4d4ebea59000027c4-tva-tervtikar-forsvunna-i-soderhamn?discussions-1

http://hundar.ifokus.se/discussions/50465498d4ebea3165001d07-forsvunnen-hund-hudiksvall-vita-vanen?discussions-5

Det var detta jag läste.

Media är inte speciellt intresserade av "bortsprungna" hundar. Det står lika mycket om det som när hästar blir skurna i hagarna. Och inte kommer man åt dessa som begår dom brotten heller.

Här hade vi helt klart en hundstöld och vi tjatade på tidningen här, men icke.

[Howard]
0

Mig veterligen så har det varit minst 2st artiklar på http://helahalsingland.se/ angående rivna hästar/får/djur. Och ett par hundattacker/incidenter har också skrivits ut där.

Bortsprugna hundar har flertalet gånger stått med där också, även i pappersvarianten kallad Ljusnan, så jo. Media förmedlar sådant och allra helst skulle ha gjort nu efter incidenten i Dalarna med stövaren då Dalarna ligger nära till Hälsingland.

[Doglovers]
0

#53 Då har ni en väldigt bra dagstidning, för här skriver dom aldrig om något sånt.

vallhund
0

# 52

Läser man på Buke så länkas där till alla  incidenter med skadade hästar som nått media o det är ganska ofta, såväl i lokalpress som i hästtidningar.

Susanna_w
3

Här skriver dom inte direkt mycket om sånt heller, skurna hästar har jag hört om på radion 1 gång, annat boskap har jag aldrig hört om, men mig veterligen så händer det oftare än man tror.

_

Waymore_Hoss
3

Av någon anledning verkar det som att företeelser som påverkar människor emotionellt gör att man slutar tänka rationellt. Vilket intresse skulle en person som sysslar med hundkamp ha av en utställningsavlad hund där man finner de kampmeriterade hundarna 70-80 år tillbaka i stamtavlorna?

Vilken jägare skulle köpa en jakthund efter de premisserna och tro att hunden skulle fungera utmärkt för ändamålet? Vilken fårägare skulle köpa en vallhund efter de premisserna osv? Rent logiskt så kommer inte en sådan hund fungera för det tilltänkta ändmålet av ett antal anledningar. Samma sak gäller också med hundkamp, det är ingenting som skiljer den aveln från andra avelsmål. Det är troligtivis svårigheten att ta till sig detta som gör att människor kommer med sina fantastiska sagoliknande berättelser och myter om hur man tränar kamphundar.

Då det fortfarande är legalt eller inte beivras av myndigheterna i stora delar av världen så kan man enkelt ta reda på hur kamphundar tränas, föds upp, utvärderas och vilket regelsystem hundarna matchas efter. Förutom det kan man också finna mycket skrivet om dessa ämnen skrivet av personer från Nordamerika. Det finns ingen anledning att falla in i myternas värld och sprida dessa vidare. Den stora faran med att dessa myter sprids vidare är faktiskt att personer tar till sig av detta som sann information och börjar att praktisera myterna.

Jenna_Nord
5

Det är däremot ett faktum att hundar stjäls för att ges bort/säljas vidare för pengarnas skull.
Det är även ett faktum att hundar som är tåliga men inte fungerar bra som kamphundar används att öva eventuella kamphundar på.

Så myt och myt.. Hundarna tas ifrån sina ägare, spela roll vad tjuvarna har för ändamål med det hela..

Mvh Jenna

Waymore_Hoss
3

Användandet av bait dogs är en myt och det är ingenting man använder för att träna kamphundar. Finns intresset så kan jag hänvisa till ett antal källor där man kan ta del av hur kamphundar tränas för ändamålet.

Problemet som kommit med att myten spridits är precis som jag tidigare skrev att människor tar till sig av informationen och börjar att praktisera myterna. Användandet av bait dogs fyller helt enkelt inget funktion. En liknelse till mänsklig kampsport skulle kunna vara vilket värde man skulle se i att låta en tungviktsboxare slå en 10-åring.

zickan
2

Angående att andra raser som inte är bra kamphundsraser. Så är det väldigt vanligt att dessa används under träning. Varit uppe flera dokumentärer på animalplanet och liknande som visat upp och förklarat till hur det fungerar. Hur hundar tränas och vilka djur som ofta hamnar i skottlinjen. Finns hur många artiklar som helst på nätet från organisationer som håller på med hundslagsmål där det tydligt står vad de använder för djur att träna upp sina kamphundar på.
Men utöver hundar som används till träning används även kanin och katt om man ska läsa de artiklar som finns om ämnet.

Citat från http://animalrescuecorps.org/learn/companion-animal-abuse/
"Less aggressive dogs are used as “bait dogs”. Sometimes bound to prevent them from defending themselves, they are mauled and sacrificed during training fights for the fighting dogs. Bait dogs are acquired through theft, deceitful shelter adoption, classified ads or fake rescue groups that accept surrendered dogs."

zickan
2

http://www.peta.org/issues/animals-in-entertainment/dogfighting.aspx

"Many of the dogs who do not fight or who lose fights are used as "bait" animals."
Dock så verkar de antyda att det inte är andra hundraser utan bara hundar inom de raser som kampas som de även har till bete om de är för dåliga.

Mer om betes hund: LÄNK.. OBS starka bilder.
Citat från sidan "A bait dog is a dog that dog fighters make their fighting dogs practice on. The bait dog is made helpless by having it's jaw taped shut and it may also be tied down. These dogs can not defend themselves and are terribly injured or killed. Dog fighters/dog men are known to use cats and rabbits as bait animals too."

Waymore_Hoss
2

Nej det är inte vanligt att andra raser används och i den mån någon gör det så handlar det om personer som tagit intryck av de myter som sprids om hur man tränar kamphundar. Det är faran med att dessa myter sprids som jag försöker problematisera. Genom att fortsätta sprida dessa myter så bidrar man indirekt till att skapa stort lidande hos de djur som används som bait animals. För vilken funktion fyller egentligen användandet av bait dogs eller att man låter en hund bita ihjäl en kanin eller en katt?

För att förstå hur myten skapades måste man också förstå under vilken tid den uppstod. Myten uppstod under 1970-talet i USA när djurrättsorganisationer arbetade för att hundkamp skulle omklassificeras från att vara en förseelse som bestraffades med böter till ett brott med fängelse i straffskalan. Vid den här tiden var det få personer som brydde sig om hundkamp som företeelse och för att skapa opinion så valde djurrättsorganisationerna att lansera myten om att kamphundar tränades genom att bita ihjäl hundvalpar och kattungar. Detta fyller givetvis ingen funktion i träningen av en kamphund men var ett genomtänkt knep för att skapa opinion. Som en följd av detta lobbyarbete så infördes en federal lagstiftning 1976(Animal welafare act).

Det finns mycket litteratur skrivet på området från 1800-talet fram tills idag och ingenstans nämns användandet av bait dogs. På den här länken finner ni också litteratur som går tillbaks till 1910 där träning av kamphundar berörs.

http://www.apbtbooks.com/sparks.html

Här är en länk till en artikel där en person som är välkänd inom APBT-kretsar beskriver hur träning av en kamphund går till. Förutom denna artikel så finns det åtskilliga artiklar skrivna i ämnet från 1800-talet och framåt i böcker och tidskrifter och ingenstans nämns något om bait dogs. Det finns också forum från den delen av världen där hundkamp än idag är lagligt/inte beivras där man helt öppet diskuterar dessa frågor som jag också kan länka till om det finns ett intresse.

http://texas-gamedogs.board-directory.com/t44-schooling-by-cali-jack

zickan
2

#62 ena länken är i ett forum där vem som kan ha skrivit den texten och personen som skrivit är bara en gäst.
Andra länken är på böcker man måste betala för att läsa.

Så man ska alltså inte lita på organisationer som har hand om hundar efter kampen och fått in folk i umgänget som tränar hundarna och folk som gjort dokumentärer med videonspelning på det hela och visat på discovery, animalplanet osv. Dessa fall är alltså väldigt ovanlig säger du fast dom ramar in dom att vara väldigt stora.
Så det verkar helt enkelt upp till var och en på vilka dokumentärer, artiklar och annat man vill tro på. Eller utefter vilket lands artiklar man läser ifrån.
Och nej jag sitter inte klistrad framför tvn för att kolla på dessa dokumentärer, räddningsarbeten och liknande som är väldigt ofta. Jag har bara haft två arbeten där tvn stått på hela dagarna och ofta dessa kanaler med djur innehåll.

Men vad spelar det för roll att det diskuteras?. Är ju inte direkt svårt att hitta materialet online. Är ju bra skriva dogfigh på google.

zickan
2

Kan även värt att sägas. Insider på tv3 har haft med ett program om hundar där det ska framgå information att baitdogs har används i Sv.  Så det har också fel? det gick någon gång i början på 2000 talet.
Försökt letat men de verkar inte ha kvar så långt bak på tv3 hemsida. Hittade dock beskrivningen av klippets innehåll, inte mycket att komma med kanske. Men kanske någon annan vet om klippet finns att se online.
http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticles/165/5943194

Waymore_Hoss
2

Vart artikeln har publicerats är väl sekundärt? Huvudsaken är väl att man lätt får tillgång till den utan att behöva ha tillgång till tidskriften i sig där den först publicerades? Det finns mängder av artiklar om just detta ämne som publicerats på olika internetforum och av förklarliga skäl är det naturligtvis lättare att hänvisa till dessa sidor än till tidskrifter som kan vara svåra att få tillgång till. Syftet med att hänvisa till böckerna var också att visa på att det finns mycket litteratur skrivet i ämnet sedan lång tid tillbaka som berör just detta ämne. Tror dessutom att vissa av dessa böcker finns att läsa online.

Med tanke på att det här är en verksamhet som sker helt öppet i stora delar av världen så finns det inget behov av att söka information hos dessa djurrättsorganisationer. Man kan gå direkt till källan och se hur det går till i praktiken. Det finns helt enkelt inga artiklar om träning av kamphundar som tar upp bait dogs som en träningsmetod oavsett vilket land artikelförfattaren kommer från. Talar vi om hur det ser ut i den delen av världen där det är legalt/inte beivras så lägger man dessutom ut videomaterial på hur man tränar sina hundar. Det djurrättsorganisationer återger är något man själva till viss del har skapat genom att sprida sin bild av hur träning av kamphundar går till. För användningen av bait dogs har aldrig fyllt någon funktion i träningen av kamphundar. Jag har tidigare frågat dig vilken funktion det skulle fylla men har fortfarande inte fått något svar. Det faller på sin egen orimlighet. Och ofta brukar myten om bait dogs fyllas på med saker som att man matar hundarna med rått kött för att de ska få blodsmak och med krut för att de ska bli aggressiva.

Vilken roll det spelar att det diskuteras? Det är väl det jag tidigare har redogjort för? Det stora problemet är att det finns människor som tar detta på allvar och börjar att praktisera dessa "tips" i tron om att det är så man gör för att träna kamphundar. Indirekt bidrar man till att skapa lidande hos betydligt fler djur än de kamphundar som finns och används till hundkamp. Är det lika önksvärt att sprida dessa myter vidare när du tänker på vilka konsekvenser det får?

Waymore_Hoss
1

Det som påstods i avsnittet av Insider du refererar till var ingenting som gick att bekräfta. Det handlade om wheatens och det är ingen långsökt gissning att tro att de hade använts till badger baiting och där ådragit sig de skador som nämndes i reportaget. Det är än idag en vanligt "nöje" på den irländska landsbygden där den rasen används.

[Doglovers]
4

Det är nog bara något år sedan det stog om hundstölder i Hundsport. Och där stog det även att vissa av de stulna hundarna gick till kamphunds träning. Polisen hade hittat en svårt sargad mindre hund som kastats in i ett förråd och som dom fick avliva på plats pga att de svåra bitskadorna.

Och då är det ju inte hundar som ska svara upp utan som ska slitas och bitas i.

Fullständigt vidrigt….Skrikandes

[Howard]
1

"Det är även ett faktum att hundar som är tåliga men inte fungerar bra som kamphundar används att öva eventuella kamphundar på."

Sluta titta så mycket på Animal planet.

Susanna_w
1

Okej så Animal planet är inte bra men typ discovery funkar? Ja jisses, lägg ner den här diskussionen vad hundarna kommer användas till för ingen av sidorna kommer ge sig och folk kan allt och vet exakt hur allt fungera så varför ens diskutera.

_

Jenna_Nord
2

Hmm, aldrig sett något program om kamphundar på animal planet? ^^ Sänder dom sånt där?

Mvh Jenna

zickan
1

Inte kollat på det senaste året. Och det var inte program om kamphundar. Utan inslag från omhändertagningar, veterinären och liknande när de gått in hos ägare med djurpolis och film team. Inte en blekaste aning vad avsnitten heter.

vallhund
1

# 63 Är det någon organisation som inte är pålitlig o som borde bojkottas så är det PETA.

Susanna_w
0
#72 Varför?

_

vallhund
1

- För att jag inte stödjer organisationer som anser att ändamålen, t ex betala folk för att flp levande hundar/tvättbjörnar när man inte lyckades filma de som gör så på riktigt.

- För att jag inte stödjer organisationer som anser att inga djur öht skall kunna ägas av människor.

- För att de anser att aalla skall vara vegetarianer, helst veganer o äter man kött så är man djurplågare.

- För att de är totalt verklighetsfrånvända, läs t ex: http://djurskydd.ifokus.se/discussions/4fb9ee9c88f4724bfd000463-idioter-finns-det-overallt?participating-1

Susanna_w
0

okok =) Jag bara undrade för att jag vet knappt vilka PETA är  =) Men nu har jag fått ett hum.

_

vallhund
0

# 74 tillägg: Som anser att ändamålet helgar medlen, så klart!

Skäms

Waymore_Hoss
2

Det är av den anledningen du nämner som jag också anser att man ska ta djurrättsorganisationer som PETAs fakta om hur kamphundar tränas med en nypa salt. Har man inte bevis för att något förekommer så är man i vissa fall beredd att betala människor för att skapa bevisen.

Detta tillsammans med att det finns mängder av historiska och nutida källor om hur träning av kamphundar går till gör att man måste förkasta tanken om bait dogs. Det fyller ingen funktion och ingen har i den här diskussionen egentligen kunnat förklara vilket syfte användandet av bait dogs skulle fylla. Jag har tidigare nämnt det och jag nämner det igen, det är en företeelse som fortfarande är legal/inte beivras i stora delar av världen där människor sysslar med hundkamp helt öppet. Vem som helst kan ta kontakt med uppfödare i den delen av världen och ställa frågor direkt till uppfödarna om deras åsikter om just denna fråga. Eller ställa en fråga på ett forum.

Som avslutning måste jag peka på att det är enkelt att få tillgång till de historiska och nutida källor som finns och relativt enkelt att få en inblick i hur det ser ut i de delar av världen där det fortfarande sker helt öppet. Trots detta väljer man ändå att okritiskt köpa djurrättsorganisationernas bild av företeelsen utan att ha någon slags insyn i den andra sidans bild av verkligheten.

[Howard]
2
vallhund
0

ASG!

Eller som Olga skrev, varför hundnappa skandinaviska soffpotatisar när det finns hundar i parti o minut, med klös i tassarna att införskaffa billigt i fd öststaterna?

Jenna_Nord
0

Fast de var ju ingen nyhet direkt..

Mvh Jenna

Susanna_w
3

Oavsett vad man tror eller inte, fel eller rätt, så är det väll ändå ganska smart att vara på sin uppsikt? Löjligt hur ni håller på.

_

Mischa
3
silverorm
1

Det var då värst..nåt jag har lärt mig eftersom som jag har tagit hand om en omplaceringshund genom föreningen Secon Chance, är att idag har hundar inget värde..slit o slängvaror har de blivit. Tycker det är bra att varningar kommer ut att man ska hålla vakt om sina hundar (förutsätter att ni är rädda om era familjemedlemmar?) Hundar stjäls, så är det bara. Finns ingen respekt för mitt o ditt längre.. Vad skadar det att informera om och vara skeptisk mot människor som beteer sig märkligt? Är inte det bättre än att  - Glatt bara säga: Varsågod, vill du ha min hund, ta den bara!? (ja, nu överdriver jag..gasta på om det med om du vill, du som blir upprörd..)

Jag höll på att bli av med min boxerhane för ett antal år sedan, han stod bunden utanför affären medans jag handlade, en man kom och knöt upp kopplet för att gå iväg med honom, men en granne såg detta och började gasta att han "stal hennes hund", tack o lov för det..hon stod sen o vaktade efter att mannen hade sprungit iväg och berättade detta för mig. Kan ju säga att jag binder inte mina hundar längre utan vakt.

I Göteborg skulle jag inte ens drömma om det, men har sett folk som har hänglås på sina hundar där när de är bundna, varför har de det tror ni..? Kamphundsverksamhet finns i den "undre världen" i Göteborg, ett faktum, polisen finner ibland amstaff/pittbulls som springer lösa (utslängda om de inte duger längre) med sår som är ihophäftade med en vanlig häftapparat. Myt det med…? Har vänner som känner folk som är aktiva inom kamphundsverksamheten, en mkt äcklig versamhet kan tilläggas! Är ingen myt, kan jag intyga. Människor är enligt mig mkt lågt stående varelser när de kan utsätta djur för sådant lidande.

Waymore_Hoss
0

Jag ser att ditt inlägg dryper av källor som kan bekräfta det du påstår.

Ixectrona
1

#84 - Sarkasmer och otrevlighet leder ingenstans.

Kalli
1

#85: Sant, men 84 har trots allt en bra poäng. Det har gått många rykten i Göteborg bland annat om kamphundar som anföll på ett visslat kommando. Så det är naturligt att vara skeptisk, helst när informationen bara cirulerar som hörsägen eller på olika sidor på nätet.

Helt OT så gillar jag din bild, den är väldigt vacker och står ut på ett positivt sätt. :)

silverorm
0

#84 Källor till sådant jag har varit med om själv? Eller källor till de jag känner som jobbar med hundar som har farit illa? Jag är inte en person som bor bakom dataskärmen, jag upplever och får se saker själv. Du kanske tycker om kamphundsverksamheten? Eller? Eller så gillar du bara att vara provokativ?

#86 Jag vet att det för några år sedan fanns kamphundsverksamheter i Gbg, tyvärr. Folk jag känt en gång i tiden men inte vill ha att göra med idag. Kan bara hoppas att de har slutat i dagens läge. I en perfekt värld finns det inte ö h t. Eller hur? Ramberget var tydligen en populär plats att hålla till på..där kunde även övergivna hundar finnas.

Kalli
0

#87: Hörde såna rykterna när jag flyttade hit men har under de år jag bott här aldrig sett något tecken på en sådan verksamhet eller ens hört talas om någon som gjort det. Och då rör jag mig ändå rätt mycket i området och känner många andra hundägare som också gör det.

Waymore_Hoss
0

Spela inte dum. Källor till de påståenden du häver ur dig. Vilka personer kan jag kontakta för att verifiera dessa påståenden? Det borde rimligtvis finnas myndighetspersoner eller andra insatta personer som kan bekräfta dessa påståenden. Om du vill veta min inställning till det hela så har jag skrivit flera inlägg här i tråden som du kan läsa.

Om du inte kan hänvisa till någon person som kan verifiera dina påståenden så kan jag bara tolka det på ett sätt.

Frågorna som diskuterats här i tråden är om det åker runt någon/några i skåpbilar som stjäl hundar och om dessa personer också stjäl hundarna i syfte att träna kamphundar. Jag vet att det för några år sedan förekom liknande rykten om hundstölder där man dessutom hävdade att uppgifterna kom från polisen. Problemet var bara det att polisen senare dementerade dessa uppgifter och hävdade att de inte hade något med det hela att göra. I ett antal artiklar som länkats här i tråden så säger sig inte heller polisen känna till något om dessa hundstölder som det varnas för. Läs Bengt af Klintberg så kanske du förstår vad det här egentligen handlar om.

Waymore_Hoss
0

Apropå Klintberg så omnämns också han i artikeln i inlägg #82.

Waymore_Hoss
3

När jag läser om ryktet som sprids om skåpbilen så funderar jag hur människor som tror på det tänker. Det påstås alltså att ett par utländska personer stjäl hundar i Sverige och tar med dessa till olika Öststater och Asien för att användas till kamphundsträning. Då kan man givetvis fråga sig varför man då inte tar någon av alla de gatuhundar som finns i både Östeuropa och i Asien? Varför skulle man ta omvägen via Sverige och stjäla folks sällskapshundar? Vart är det kritiska tänkandet? Vart är logiken?

kaffemaja
0

Och så var den vita bilen igång igen. Jag googla om hundstöld och hittade denna iFokus tråd. Kanske så att en hel del om den vita bilen är sann som redan skrivits under året? Nu är det mer på gång med vit lastbil.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/polisen-varnar-for-hundtjuv

Cis-j
2

alltså jag måste bara säga att den här tråden är väl bra på det viset att det varnar människor för att inte ha hundarna lösa på områden med skymd sikt, eller ha hundarna fastbundna utan uppsikt, när det alltid finns de som gärna plockar upp en hund. 
Sen huruvida vilket ändamål tjuvarna har med hunden spelar väl inte så stor roll? De blir stulna och det bästa skyddet mot det är att man håller koll på sin egen hund.
Det är vad TS vill att alla djurägare ska tänka på. Och jag skulle tro att det även gäller när det inte heller går ett rykte om att det är en liga ute och plockar upp hundar.

Tycker alla bör vara tacksamma för råd som förebygger eventuell skada. Så tagga ner alla och skapa en ny tråd om ni ska fortsätta diskutera trovärdigheten kring vad hundarna kan tänkas användas till, på vilket sätt och hur det går till.

Chilli10
1

#93 Visst är väl det huvudsyftet med tråden, och det är ju bra att upplysa folk om det. Om man nu inte redan har uppsyn över din hund, inte binder hunden utan uppsikt osv.

Anledningen till att diskussionen kom upp är ju ganska uppenbar, och för mig även ganska intressant. Tycker att den hör till tråden iom att vissa skribenter påstår sig veta att hundarna som stjäls ska användas för kamphundsträning…

[Zlarviig]
1

En gubbj*vel försökte sno Mixa när jag lämnade henne utanför affären i ca tre sekunder för att köpa en påse hundgodis. Har ALDRIG gjort så förut och kommer aldrig att göra det igen.

Som tur var så var det en man som visste att den där gubben var sjuk i huvudet och följde efter honom med sin cykel och berättade för oss var han var.

När jag hittade honom sa han "Jag skulle bara träna henne". Sen kom han tillbaka efter ett tag och skulle klappa henne!

Att folk inte förstår att hundar inte är värdesaker som man kan sno och sälja vidare utan att de faktiskt är (oftast) älskade familjemedlemmar.. Jag förstår inte hur man kan göra något sånt som att sno någon annans hund?

Jenna_Nord
1

Håller helt med dig.
Men samtidigt som du skriver att varför kan inte folk förstå att de är älskade familjemedlemmar, så kan jag aldrig förstå folk som faktiskt lämnar sina älskade familjemedlemmar utanför en affär (eller någon annanstans utan uppsyn=, även om det bara gäller 1liter mjölk.

Mvh Jenna

[Zlarviig]
0

#96 Nej usch jag vet. Är egentligen helt emot det.

Jag skulle gå på promenad och träna fot och inkallning men märkte att jag inte hade något godis. Var ungefär 20 minuter hemifrån och fick bara vara ute 40 minuter till, så jag tänkte att några sekunder kan väl inte skada. Men jo, man får tydligen inte ens ha sin hund ifred..

Men nu vet jag det och kommer från och med nu, dubbelkolla innan jag går på promenad..

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.