Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: hälsa-och-sjukdomar
Läst 2413 ggr
Cis-j
0

vattensvans

Hej!
Kom hem från jobbet för en timme sen ungefär, hälsade på vår tyra och sen såg jag att hon höll svansen skumt, med svansroten uppåt och sen tippen neråt. Jag påpekade det och då sa min sambo att hon har sett ut så hela dagen.

Jag klämde igenom henne i magen för jag tänkte att hon säkert hade buksmärtor eller nåt, men hon reagerade inte mer än vanligt. Hon har tydligen bajsat och så som hon brukar.

Så jag började googla runt, och läste vattensvans någonstans, kollade upp bilder och det såg likadant ut.

Jag vet att det kan se likadant ut vid analsäcksinflammation, men hon försöker inte slicka sig och hon åker inte kana på rumpan, så det känns inte som att det är det.

Det står att en vattensvans vanligtvis försvinner inom ett par dagar, men är det någon här inne som varit med om eller hört talas om det förut?

vattensvans verkar rimligt då det ska uppkomma efter att hunden blivit nedkyld, och vi var ute och åkte pulka igår, ett bra tag. Hon hade en stickad tröja och sin jacka över det, men sen åkte vi in till stan och skulle kolla på tomteparaden, och då var den stickade så blöt så hon fick ha enbart jackan (som är lite för kort) och då stod vi stilla och hon satt i snön en längre stund :/  
Vet att jag var riktigt förbannad på mig själv för att vi inte hade med en av de andra stickade tröjorna, men tänkte att det säkert skulle gå bra ändå. :(

Ska sätta mig och sy ett par overaller till henne så hon får bättre skydd, och alltid ha med mig extra om det hon har på sig blir blött..

Men är det någon här inne som har varit med om det? Kommer givetvis ringa och höra med vet. imorgon, men det är skönt att skriva av sig lite så man kanske kan få sova inatt >.<

Susanna_w
0

Min får vattensvans ganska enkelt och har haft minst 1 gång varje vinter men hans svanser hänger då rätt ner och tar du på svansen så skriker han och sätter han sig skriker han.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Cis-j
0

Okej, ja alltså tyra reagerade inte så mycket, hon satt och så, så jätteont verkade hon ju inte ha. Men det har redan blivit bättre, såg faktiskt mycket bättre ut redan igår. Så nu går svansen i stort sett som den ska :)

Mischa
0

Det går över ganska så fort, håll hunden varm och jobba förebyggande om det är blött och kallt ute, har dom väl fått det en gång så är risken stor att det kan komma tillbaka.

Det måste inte alltid vara (vad vi tycker) kallt ute, min hund fick ett återfall i somras för att det regna och hon blev väl då nedkyld.

≧◔◡◔≦

Cis-j
0

Ja man får ju helt enkelt vara uppmärksam på väder och aktivitet, sen bara hoppas att det inte kommer tillbaka :)

vallhund
0

När förra hunden hade vattenvans tog det 10 dagar innan det blev bra, o ont hade han så det blev Rimadyl.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cis-j
2

#5 okej, trist men skönt att han repade sig!

Vi pratade med vet dagen efter vi upptäckte det (eftersom det upptäcktes på kvällen), men de tyckte vi skulle avvakta när hennes allmäntillstånd var så bra. Hon visade liksom inga tecken på att hon hade ont. Sen är hon ju staffe så hon har säkert ont fast hon inte visar det. Men hon sitter och rör sig som hon brukar, och nu ser man den inte alls :)