Pitbull
Hej! Jag vet att några här är väldigt duktiga vad gäller Pitbulls.
Nu är det så att jag funderar på att, om några år eller så, skaffa en Pitbull. Alltså en renrasig Pitbull. Jag sökte lite på internet, bara för att kolla runt lite, men hittade bara massa bullys.
Nu är jag ganska nyfiken:
- Var hittar man en renrasig pitbull med stamtavla?
- Hur mycket kan det kosta med en import?
- Hur kan man vara 100% säker på att den är renrasig?
- Hur går det ens till när man importerar en hund?
Jag hittade en kennel som inte hade massa bullys, men jag hittade ingen stamtavla.. http://www.caragankennel.com/index.html
Ni som har en Pitbull, var har ni köpt den?
Som sagt, jag ska inte skaffa en nu utan om några år. KANSKE. Jag är bara nyfiken.
Nu är ju min förvisso en omplacering.
Men hade jag varit i din sits så hade jag försökt hitta och skapa kontakter genom kanske besöka ex. weight pull event, det händer att valpar annonseras ut på allmäna annonskanaler men det är samtidigt lite av en raritet och då skall du ju också kunna urskilja dom från resten av alla "pitbulls", en apbt skall ha stamtavla.
Skummade igenom sidan du länkade till och iaf vissa hundar nämnd att dom är registrerade i ADBA och UKC.
Dom register som är dom främsta är ADBA och BFKC, UKC är ett sådant register där hundarna kan vara dubbelreggade som American staffordshireterrier.
Hur mycket det kostar att importera beror ju såklart på priset på hunden och kostnaderna kring att ta hit den, vissa länder ex. USA är ju inte rabiesfritt och kräver att hunden får sitta i karantän, men vad som gäller för respektive land borde du kunna hitta info via jordbruksverket då det är dessa som tillhandahåller regler för införsel.
Folk får gärna rätta mig om jag har fel.
≧◔◡◔≦
#1 Tack för ditt svar!
Så de som är registrerade i ADBA är alltså renrasiga? Jag kollade lite igen och såg att några av tikarna hade stamtavlor. Betyder det att de är renrasiga?
Så svårt är det väl inte att hitta APBT-uppfödare på nätet?
#3 Jo.. Jag hittar bara massa American bullys, och en sån vill jag inte ha utan jag vill ha en RIKTIG pitbull. 
Det låter märkligt. Googlade nu och insåg att det nu tycks finnas en massa bullysidor.
Den här länken kanske innehåller något av intresse
http://www.game-dog.com/links/browselinks.php?c=4
Den andra metoden du kan använda dig av är att söka efter specifika linjer, då kommer du slippa bullysidorna.
Varför importera? Det finns seriösa pitbullägare i Sverige som har valpar lite då och då. Men det gäller att ha kontakter. För som Mischa skrev så brukar man inte annonsera ut sina valpar. Man har oftast ett kontaktnät som är intresserade av den parningen man gör. Det är även rätt dyrt att importera från staterna. Det finns även många bra uppfödare i Europa men som sagt så gäller det att ha kontakter.
#6 Det känns ganska omöjligt att jag skulle kunna hitta någon pitbull uppfödare i sverige..
Jag vet inte ens hur man ska hitta dom, så det känns mindre omöjligt att importera. Kosta vad det kosta vill, jag tänker ändå inte skaffa en pitbull om jag inte har tillräckligt med pengar för det finns massor av saker som jag vill göra, och massor av saker som jag vill kunna ge hunden.
Men det är ju synd att de uppfödarna i europa "gömmer" sig.. 
Dom gömmer sig inte uppfödarna.
Har man ett stort intresse för rasen och är med på olika evegenmang så lär du hitta den hund du söker. Det finns seriösa uppfödare som har en hemsida med men oftast är det mindre seriösa personer.
Jag har ingen pitbull själv nu men är på väg att skaffa. Min far känner några som har valpar lite då och då.
Vad är det för linje du söker? Och vad tänkte du hitta på med hunden.Har du haft liknande raser innan? Du behöver inte svara är bara intreserad. Det finns många linjer inom APBT n.Några av dom är bättre än andra.
Och angående stamtavlan så brukar man få med en stam. och vet man vad man är ute efter så brukar det gå bra. Men det finns även uppfödare som inte reggar sina valpar men det är rätt ovanligt.
Hur länge har du varit intresserad av rasen och hur mycket har du läst på om den? Med intresse och kunskap så brukar bitarna till sist falla på plats i sökandet efter uppfödare.
#8 Jag kan inte så mycket om linjer, men Bolio, Carver och Chinaman tilltalar mig. Jag letar såklart inte efter en hund med bara utseende, utan också en hund som är arbetsvillig, människokär (vilket de ju ofta är), en hund som ska gå BRA ihop med andra hundar, eller djur då jag förmodligen kommer att ha katt, men den här hunden är riktigt fin: http://www.gopitbull.com/attachments/bloodline-discussion/5715d1256592828-bloodline-dog-u-think-pitje.jpg.
Jag hade tänkt köra weightpull, brukslydnad och ev. spår med hunden. Den ska ha en springpole, och följa med mig ut och jogga eller cykla. Och så ska den vara en bästa kompis. Jag ska/vill utbilda mig till djursjukvårdare eller veterinär, och när jag har ett fast jobb och har stadig ekonomi, DÅ ska jag köpa en hund. Jag ska börja gymnasiet i höst så det är ju några år kvar som sagt.
Just nu har jag en blandras av Pitbull och Staffe som är 2 och ½ år. Pappan var en Pitbull import (har försökt att få tag på ägaren för att få reda på uppfödare/kennel) och mamman en staffeblandning. (Parningen var ett misstag från tikägarens sida
)
Har du några förslag på linjer som kan passa?
#10 Inte jättelänge, ungefär 2 år. (Dvs när jag skaffade min hund Mixa) Jag har läst på ganska mycket, men mest på internet.. Min "kompis" ska ge mig en bok snart och innan jag skaffar hunden kommer jag förmodligen ha läst på mycket mer. Men jag är inte någon såndär som inte vet vad jag har i kopplet så att säga, jag försöker inte få min hund att framstå som världens snällaste som aldrig skulle skada någon, för det vet jag mycket väl att hon är kapabel till, men jag vet också att de är förarveka och att aggressivitet mot människor inte är önskvärt hos de renrasiga hundarna. Jag vet precis vad de var avlade till förr i tiden och därför vet jag precis var gränsen ska gå när Mixa t.e.x leker med andra hundar. Jag tycker att jag vet ganska mycket för att vara en "nybörjare" inom rasen, om jag får säga det själv.
Men jag tänker inte skaffa en hund innan jag vet PRECIS vad det är.
Att ha andra djur med en APBT blir svårt men inte omöjligt.
Andra hundar kan funka men man måste vara beredd så att säga.
De flesta APBT älskar människor. Men även där finns det undantag men en rastypisk hund ska funka ihop med alla människor.
Jag skulle gärna vilja veta varför du just är intreserad av dom linjerna du skrev. Det är väldigs kända linjer. Men jag hade satsat på nyare hundar.
Jag förstår om du gärna vill ha en hund som fungerar bra ihop med andra hundar men då är kanske inte en Pitbull det bästa valet. Inte minst när man tar hänsyn till vilka linjer du verkar vara intresserad av. Sedan beror det också på vad du menar med att fungera med andra hundar. Är det fungera runt andra hundar under kontrollerade former eller att kunna släppas i rastgård med flera andra hundar? Något att tänka på är att kampbakgrunden sällan är "förr i tiden" utan oftare bara någon enstaka generation bakåt.
Det finns en del information på nätet som är helt okej om man kollar på rätt ställen. Annars kan det vara en tanke att besöka WP-träningar om du har möjlighet då det på en del ställen kan finnas pitbullägare som tränar och på så sätt få kontakter med ägare av rasen.
Såg att du bodde söder om Stockholm och SWBA håller till söder om Stockholm.
#12 Jag tänkte mer på att jag förmodligen kommer att ha en katt redan innan jag skaffar hunden, och då kommer valpen iallafall växa upp med katten. Om det inte skulle funka med katten ändå har min syster sagt att hon ställer upp när som helst att ta emot en katt. Jag vill ju såklart att båda djuren ska må bra, och jag skulle inte bara sälja hunden utan då hellre katten eftersom min syster kan ta den.
Ang. linjerna så erkänner jag att det nog mest handlar om utseendet.
Alltså jag vet som sagt inte så mycket om linjer och sånt, (har precis, precis börjat kolla på det) men jag tänker självklart inte skaffa en hund som inte passar mig! Jag har kollat runt lite och de flesta hundarna kom från de linjerna. Mentaliteten går i första hand, så om de linjerna inte är något för mig så skippar jag de direkt. Jag ska som sagt läsa mer, och då om olika linjer och sådant.
#13 Jo, det är just det här med linjer som jag behöver läsa lite mer om..
Ang. att passa ihop med andra hundar så menar jag mer att man ska kunna ta en promenad utan att hunden försöker hoppa på någon annan hund, eller KANSKE ta en promenad tillsammans med en kompis som också har hund. Det är såklart inget måste, eftersom att rasen inte är menad för det, men det är såklart ett riktigt stort plus om hunden iallafall kan hälsa på andra hundar.
#14 Jag har funderat på att börja på WP med min nuvarande hund, men jag kommer definitivt att åka dit och kolla! 
Jag behöver lite hjälp med linjer…
Jag vill inte ha någon linje som har nuvarande kamphundar, (som är en linje för någon som vill ha en riktig kamphund) utan helst någon linje med såna: http://www.caragankennel.com/index.html hundar, som används främst för t.ex sällskap, weightpull osv. Finns det någonstans där man kan läsa lite om olika linjer? Som sagt, jag har god tid på mig att lära mig mer och jag kommer aldrig skaffa en Pitbull innan jag är riktigt ordentligt påläst.
http://hem.bredband.net/b371982/
Här finns dom flesta linjerna nedskrivna och lite basic info om dem/hundarna som dom grundades på.
Angående att du inte vill ha en hund ifrån en linje som inte är hk-baserad kommer du finna enorma problem med. Hundar ifrån princip alla linjer används än idag till det ändamålet runt om i världen, i mina öron så låter det lite som att det är utseendet som är den viktiga delen och då skulle jag råda till en Amstaff eller Staffe istället för en APBT.
Amstaffen och Staffen är ju dessutom SKK-godkända vilket underlättar enormt för din del då du ville vara på den säkra sidan att du köper dig en renrasig hund.
Jag tror också att det kan bli svårt att hänvisa till något med dina kriterier, som nämnt är rasen mer eller mindre baserad på kamphundar vare sig man vill det eller ej, och det blir nog desto svårare att hitta hundar som brukas/avlas för det du är intresserad av och där chansen är stor att dom besitter dom egenskaper du vill ha.
Min uppfattning är att rasen är mycket varierande inte bara när det gäller utseende utan även mentalitet, det som har varit framgångsrikt i blodsportssammanhang är det som avlats vidare på, vilket inte alltid har varit människorkära hundar som det gärna framställs som.
Jag tycker min hund passar mig som en handske när det kommer till träning, där är hon allt jag vill ha, hon är följsam, förarvek och med lite motor, men det säger inget om rasen i helhet, och samtidigt har hon vissa rädslor som för all del går att styra upp och inte innebär några problem i vardagen, men som just tar upp den stora variationen och att det inte är hundar som i generationer avlas i egenskap av bruks/sällskapsdjur.
≧◔◡◔≦
#16 Tack för länken. 
Ang. linjerna så menade jag att jag helst inte vill ha en linje som är populär just för att de har så bra kamphundar. Om ni förstår.. Alltså inte en linje som typ BARA har kamphundar. Självklart förstår jag att alla linjer mer eller mindre har nuvarande kamphundar, men jag vill inte köpa en hund från någon som föder upp hundar till kamp.
Jag får fundera på en Amstaff också, men jag vill inte ha en så stor och bred hund, och jag vill ha en hund med j*vligt mycket motor, som jag. I första hand kommer Pitbull, och om det inte går så bra med det så får jag väl fundera på en Amstaff ändå, det är något med Amstaff som jag inte gillar, men jag vet inte vad… Och dessutom så är väl Pitbull friskare än amstaff?
När det gäller amstaffs och staffar så finns det linjer som inte är särskilt breda. Som Mischa påpekade så finns det stora variationer i rasen, en pitbull behöver alltså inte ha mycket motor. Har du otur kan du få en hund som är svår att lära saker och som inte har något större intresse för arbete samtidigt som den är extremt hundaggressiv.
Skulle du kolla på staff eller amstaff så kan du hitta uppfödare som försöker få fram hundar som lämpar sig för olika former av arbete. Vill man ha en hund för olika hundsporter finns det egentligen bara fördelar med att välja en SKK-ras.
#20 Kommer det delta speciellt många apbt där? hundarna skall vara EBKC-reggade som verkar vara ett bullyregister.
≧◔◡◔≦
reggas på plats, medtag orginal samt kopia på dina befintliga papper samt intyg på vac. tror ett tio tal är för-anmälda.
Fattar inte varför man väljer att dubbelregga sin hund om den redan har en ADBA eller BFKC tavla. Men detta blir ju perfekt för hundarna ur blandiskullen efter den blåa dubbel/fakereggade "APBT". Förhoppningsvis blir APBTn skonad nu när alla dessa blåa klumpar börjat dyka upp i explosionsartad fart.
:) Howard: så du menar att en apbt i adba inte är dubbel reggad? ukc räknas då inte för dig ? Håller med dig om att bullyn är en blandis ungefär 30 år yngre än skapelsen av rottisen ;) Blå? Du måste väll ha lite kunskap om bullyn när du kommer med argument ;) Läs på lite så kan vi fortsätta att diskutera dessa "blå klumpar" ;) :))) Eller så kan slita dig från datan, ta med dig hunden ( om du har någon ) åka till Halmstad den 26/1-13 och ha roligt å träffa en massa trevligt folk. Kanske låta din hund testa på något working event eller varför inte springa några varv i ringen? :)
Varför skulle en ADBA-hund vara dubbelreggad?
UKC är ett skämt som inte gör skillnad på raserna. I UKCs resonemang så är APBT och AST samma lika, skulle inte förvåna mig nämnvärt om dom anser att Bullyn är samma lika som tidigare två nämda raser med.
Vilka argument behöver jag, rasen avlas i huvudsak för färgen blå och dens storlek på huvuden. Vilken mer kunska behöver jag än så för att kasta skit på avarten som folk påstår sig inneha stor del APBT-blod.
Nejtack, jag skonar mina hundar ifrån något sådant event och vill inte beblanda mig med folket som kommer vistas där.
Robert, vad för hundar ska du ställa ut?
Madlene: apbt, bully, shorty bull, fransk bulldog, oeb och amerikansk bulldog kommer att ställas ut och de olika rasstandarden för raserna kommer att tillkännages inom kort :)
Howard: :) tycker lite synd om dig som har en så negativ inställning. Om du vill "kasta skit" och sura framför skärmen så är det upp till dig. Om lyckopillrena börjar kicka å du får för dig att ta dina hundar och göra något roligt och positivt så är du varmt välkommen till Halmstad och möts vi där ska du få en stor kram och en klapp på axeln…. -jag tror att du skulle behöva det ;)
#26 Du läste inte korrekt, Jag är väl medveten om hur allt går till,, ska själv dit med folk som ska ställa ut :) Men vad för hundar ska DU ställa ut?
å sorry, ska dit men inte ställa ut :)
Ingen fara, lätt hänt :) Jaha, okej, hoppas du får det trevligt :)
Det får jag alldeles säkert :) :)
-får önska detsamma :)
Tack tack :)
Min inställning är realistisk pga just hur det ser ut i detta land. Folk som importerar div. skit och avlar på det bara för att, ingen som helst långsiktlig plan i avelsarbetet.
Men jag antar att du är färsk inom hundar(då detta gäller flera olika raser så kan man ju inte direkt påstå att du besitter rasintresse av den gedigna arten).
Behåll du dina lyckopiller och kramar för dig själv, du lär ska behöva dom när du trillar av dom rosa moln du verkar leva på.
Är det realistisk att "kasta skit" och vara negativ? Hur ser det ut i detta land, och vad vet du om mål och plan hos dessa uppfödare, som vilka i sig knappt existerar? Ja är färsk framför datorn ;) Anser mig själv ha ett intresse av den "gedigna" rasen men anser inte att någon som upptäckt google kan avgöra det åt mig ;) Aveln i sverige är fan så mycket sundare än var annan stans, och tror du uppfödare av apbt utanför detta land har andra mål i aveln en game? Tar avstånd då jag är en djurvän, men lägger mig inte i var du står. Jag tycker apbt är fin men inte alls den mentaliteten och personligheten jag vill se hos en hund, bullyn passar mina krav hos en hund och det kan ingen internet nörd ändra på ;)
Får man fråga vad det skulle vara för krav? 
Kul att du finner dom egenskaper du vill ha i en hund i denna blandras, att sitta och kommentera mina kunskaper hur vida jag kan eller ej kan saker och ska ha googlat mig till dom är mycket dumt, och framförallt barnsligt gjort då jag flertalet gånger gett ett bevis för hundar som ges chans återigen att fel-registreras genom detta s.k "register".
Men kul att du och alla andra nu går över till Bullyn, då lämnas APBTn till oss med seriöst intresse för rasen och alla klåpare som tvunget ska leka uppfödare kan göra det med sina blåa flodhästar, mutationen fortsätter att spridas so to speak.
det var väll ändå du som ifrågasatte mina kunskaper om bullyn? bevis till fel registrering? får gärna dela med dig, och att du säger att bullyn skulle vara blå är ju bara för att du på något lustigt sett vill få det till att det inte är en apbt…vilket det ju inte är.
Citera gärna.
Det är ett flertalet personer som skriver i eran Facebook-grupp att dom ska komma med sina hundar som är fake-registrerade APBTs och som sedan kommer föras in i erat register som APBTs, vilket dom ej är. Mao, skiten fortsätter att florera i landet och alla ska leka uppfödare.
Det ska bli intressant att höra vilken rasstandard ni ska använda för APBT samt vilken/vilka som ska döma rasen.
får gärna gå in närmare. fake reggade var?
Och du sitter och häver ur dig att jag har googlat mig till saker och är en internet-nörd, du är uppenbarligen så pass ny i hundsvängarna att du inte ens har hört talas om dessa hundar, som för överigt togs in i landet för ca 10år sedan.
Jag börjar mer och mer inse att du behöver dina lyckopiller själv.
Jag har lika stor koll på apbt som du har på bullyn ;) och vad du definerar bully är en sak…
Egentligen kan de väll inte fake reggas. Då de måste visa upp stamtavla för att bli reggade där.
Robert87: Det handlar om blå bullys som kallas för APBT av ägarna. Dessa har i sin tur korsats med APBTs och valpköparna kallar sina hundar för APBTs och jag såg att minst en var anmäld till ert facebookevent.
Det skamliga är att det är just vad som har hänt. Föräldradjuren har dubbelreggats i UKC och ADBA och sedan parats med en APBT och avkommorna kallas renrasiga. När i själva verket modern är en Amstaff blandning på sin höjd.
#45 Där ser man.
Howard: Ok då förstår jag, ja det är riktigt förjävligt. och jag antar att du känner, som jag känner när jag ser zein annonser om bullys på blocket!!!!!