Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 3508 ggr
caww
0

pitbull = trend?

Jag har funderat lite, jag har börjat läsa på x-antal bloggar där folk (de flesta unga tjejer) skriver att de vill ha/tänker skaffa pitbull för de tycker de är så fina, jag menar tjejerna som festar varje dag som reser hela tiden, jag blir provocerad måste jag erkänna, det känns som om pitbull och diverse andra muskelhundar är en växande trend, för några år sen ville ju många skaffa chihuahua för det var "inne". Det var t.ex en tjej som hade en blogg, hon ville skaffa en pitbull för att hon tyckte CMs pitbulls var ju så fina. 1 månad senare hade hon skaffat sig en valp,en pitbullmix , verkligen från ingenstans. Är det bara jag som märkt denna pitbull trend, visst det har väl funnits rätt länge att ex. unga killar skaffar sig muskelhundar för att få lite respekt, men tjejer? kanske bara är jag som lagt detta på tanken.

Men nu till frågan är det inte rätt svårt att köpa en renrasig pitbull i Sverige? för det snackas ju rätt mycket om just pitbulls men i slutet verkar det bli någon blandis hos de som promt skulle skaffa pit trotsallt, det känns ju som utseendet är prio och aveln spelar inte så stor roll. Har inte pitbull kennlarna ofta krav på sina valpköpare?

(ex på inlägg som jag prata om HÄR)

Ber om ursäkt för rörigt inlägg.

mikkan01
1

Läste det för någon halvtimme sen…kommenterade också inlägget.
Tyckte att det var helt sjukt hur en tjej som alltid ska göra saker men aldrig kommer till underfund med det ska köpa en pitbull, vad ska hon göra med den då…ta med på div. fester hon springer på 6 dagar utav 7 i veckan…nä, vissa ska inte ha hund då dom bara ser det som en slags accessoar. Obestämd

~mikkan

Mischa
1

Trend har det varit sedan tidigt 90-tal, det är först nu som alla hundstall och omplaceringsorganisationer börjar brista i sömmarna för att dom är överpopulerade med kampmixar av olika slag.

Dom som saknar intresse och bara skall ha en pitbull kommer troligtvis inte få tag i en heller utan hamnar med en blandras, för det är i huvudsak det som det tillgängliga utbudet består av.

≧◔◡◔≦

[AmstaffLeo]
3

Kan ju säga att hon inte kommer få en pit. Blandras kommer hon köpa. Jag har också märkt att den större rasen är nu trendigare än de små.

En kommentar från bloggen "Hoppas du inte kuperar öronen på den"
Man blir ju helt förtvivlad haha! 
Annat roligt också är att hon och andra i kommentarer tror att rednose är en speciell ras.

Huvudvärk av okunniga. Obestämd

caww
1

Hon har redan en chihuahua hon skaffade sig under den tiden den rasen var poppis. Den hunden tar hennes fd pojkvän hand om just för hon har inte tiden.. varför skaffa en till om man inte kan ta hand om den man redan har?

[Howard]
8

Skräll, en blond, ung, fjortisbimbo som förmodligen försöker livnära sig på bloggandet och nu ska bli rasräddare åt den utsatta och missförstådda rasen Pitbull Rednose.

Internet tillåtet alldeles för många jävla idioter på det.

Lilllens
1

Tragiskt. Hoppas för hundens skull att hon inte lyckas få tag på en.

caww
0

För några månader sen skrev en annan stor bloggerska att hon funderar på att skaffa "kamphund" (länk till inlägget). Inom bloggvärlden känns pitbulls verkligen inne. Hoppas dock inte de sätter sina önskningar i verk som tyvärr en del gör utan att veta någonting om rasen mer än dess yttre, ta bara exemplet jag skrev i #0 tjejen som köpte hund 1 månad senare..

Mischa
3

Frågan är väl också hur pass mycket allvar det ligger i det hela, jag är inte speciellt intresserad av att läsa bloggar och verkligen inte av den här kategorin som ovanstående, men min uppfattning är att dom väldigt ofta är ute efter att provocera för att få fler läsare än sina vanliga ? och kan därför slänga ur sig något halvseriöst eller rent utsagt korkat för att få bloggen lite mer spridd.

Jag blir snarare mer störd av alla dessa kommentarer från påstådda ägare till kampraser/mixar av olika slag.

≧◔◡◔≦

Waymore_Hoss
0

Problemet med att få tag på en pitbull för de flesta är att de ytterst sällan annonseras ut. Kan säkert ha missat någon annons men under förra året såg jag bara ett par kullar som var utannonserade. Resten säljs till vänner och bekanta eller placeras ut på foder och dessa kullar är inget som syns på annonssidorna.

Sedan finns det givetvis uppfödare som säljer till vem som helst, ingen nämnd ingen glömd.

Lilllens
0

#7 Som #8 säger kan det mycket väl vara något slags PR-trick för att locka till sig mer läsare.
Skulle dock inte förvåna mig om hon faktiskt köpte en "pitbull rednose".

Jag läser väldigt många bloggar per dag, och jag kan väl inte påstå att det har blivit inne med att ha en pitbull..?
Tycker att de flesta bloggare har småhundar.

caww
0

#10 jag läser också väldigt mycket bloggar och jag såg att för 2-3 år sedan var småhundar väldigt inne, många blogga om chihuahuor osv men nu tycker jag det vänt iaf de bloggar jag läser men vi läser nog kanske inte exakt samma.

Lilllens
0

#11 Nej jag vet inte. Har bara sett två bloggare som vill ha någon slags kamphund.