Bitig amstaff
Jag känner att det är dags att ta tag i det på allvar nu och söker då tips och råd av er med kunskap om dessa raser.
Jag har en amstaff på 2 år, som jag haft sen december. När han blir uppspelt eller när han leker så bits han gärna, inte löst "lekbitande" utan han tar gärna i och kampar med armen - eller det han kommer åt på din kropp. Det kan göra riktigt ont och många blåmärken har uppstått.
På mig är han bättre, men jag vill få bort det helt, också mycket för sambons skull då han ofta råkar ut för det här och hunden verkar ha svårt för att lyssna på honom när det händer.
Jag har testat säga nej, säga till på skarpen och pipa till. Även testat be honom sätta sig, vilket fungerar ibland, så att han kan lugna sig. Han blir ofta helt blockerad när detta händer och att sätta en leksak i hans mun istället har heller inte gett någon framgång.
Jag tycker det är så tråkigt, jag vill självklart kunna leka med honom utan att han bits, eller i sambons fall kunna kalla in honom utan att bli påhoppad.
Tråden är även publicerad på amstaff.
// Lise
When nothing goes right, go left!
Kan ni inte hinna bryta i tid innan han bli så uppspelt att han blockerar sig själv? låter ju inte riktigt lämpligt att han får bli såpass uppvarvad när han inte klarar av att lyssna.
≧◔◡◔≦
#1 Tyvärr inte, för det kommer bara helt plötsligt, annars hade vi brytit innan. Det kan komma bara vid inkallning också.
// Lise
Låter inte kul, har själv ingen erfarenhet att dela med mig av, idealiskt hade ju varit att få hjälp av någon IRL som har kunskap, för det låter tyvärr ganska rasrelaterat men på en hund som inte riktigt "håller ihop" under stress.
Förslag: http://www.hundlaroverket.se
≧◔◡◔≦
#3 Ja jag har funderat på det också. Tack för tipset!
// Lise