Ni med Bullterier
Har funderingar på att nästa hund ska bli en bullterrier 
Miniatyr eller vanlig (har inte bestämt mig ännu) jag skulle vilja se massor av bilder på denna underbara ras!! Och gärna tips om bra uppfödare mm
Hej!
Roligt att du är intresserad av Bullterrier.
Länkar till de allra flesta uppfödarna hittar du på Svenska Bullterrierklubbens hemsida. Där finns även en hel del information som kan vara nyttig att läsa.
Det är ju en ganska liten skara uppfödare av rasen och det finns egentligen ingen du bör "undvika". Läs på noga om de hälsoproblem som finns inom rasen och välj att kontakta en uppfödare du känner förtroende för . Lockas inte av att köpa oregistrerad Bullterrier/Miniatyr då man inte har en aning om vad det finns för hälsostatus på föräldrar etc.
Bullterrier kan vara en ganska så krävande ras så läs på noga om du verkligen tror att det är rasen för dig. Är du inte säker på att du "har vad som krävs", eller om en uppfödare tycker att du bör avstå, så ta det till dig. Det är både för din egen och för hundens skull.
#1 Tack, jo jag har vart inne där och även vart i kontakt med olika uppfödare, har läst allt jag kommit över..och tror att rasen passar oss utmärkt..jag har stora krav på att uppfödaren gör de tester som rekomenderas (just pga av Bullens sjukdomar) så en "blandras" blir det inte.
Hoppas på lite bilder här :-)
Bilder var det ja…
Inte alla Bullar är soffpotatisar utan det kan skilja mycket mellan idivider, och också mellan linjer. Vill man ha en "lugnare modell" så kan det vara idé att köpa valp efter lugna föräldrar.
Min Lasse har dock inte förstått vad lugn betyder över huvudtaget. Tror han var Bordercollie i sitt förra liv…
Skitig, men glad. Fullt ös över vallåkern!
Bullar gillar att hitta på hyss. Är det dessutom hyss som gör att man lyckas få i sig något ätbart så är det ju bonus. Allt man kan svälja går att äta tycks en del Bullar tycka så man får passa dem så de inte stoppar i sig alltför konstiga saker.
Något som tyvärr gör att många hamnar på djursjukhus varje år.
På bilden : Lasses syrra Doris som tycks ha något i görningen. Visst kan man skymta ett listigt leende?
En underbar ras om man är beredd att jobba lite själv 
Kärvänliga hundar med en massa humor. Men de behöver ledning. Dvs man får inte vara helt avslappnad utan visa hunden dess position i flocken.
Jag kan rekommendera "min" uppfödare, Margaretha Häll. Min tjej var från hennes allra första kull så det är några år sen och jag har bytt ras sedan dess men uppfödaren och jag har fortfarande kontakt Buffalo Bull's
Bild på Buffalo Bulls Big Bertha som ung
Och av ännu mer nyfikenhet så undrar jag..överallt man läser om Bullterrier så får man ju höra att det är en speciell ras och som är väldigt jobbig? Vad är det som är jobbigt och som tydligen endast denna ras har?
Hmm..alltså vad gör denna ras som inga andra raser gör? (Förstår ni? haha)
Att den är envis och får bullefnatt har jag förstått, inte alltid lätt att lära.
Jag har haft Schäfer,Dobermann,Dalmatiner,Rottweiler,Grand Danoiser,Irländsk Varghund,Riesenschnauzer och Douge De Bordeaux…
Vad är det som Bullen gör som ingen av dessa raser gör? 
#6 Det kan jag tyvärr inte svara på, jag har bara haft bulle och whippet så min erfarenhet av andra raser är väldigt begränsad
Bidrar med en bild på fina Rut! :)
Finns lite mer bilder på henne här. Sen lite var stans i övrigt i bloggen.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#6 Nu kommer jag skriva det extrema. Inte alla Bullar är så, men visst finns det drag av det hos de flesta:
Bullar ger sig aldrig. Har man tur slutar de testa vad som går/inte går, framåt tioårsåldern.
De är skapligt oberörda av åthutningar när de gör något de inte borde. All uppmärksamhet är kul, även om den är negativ. Även om man gjort något man inte får så kan man alltid försöka charma matte med en glädjefnatt!
De gillar att demolera saker. Mycket saker undersöks med munnen. Även en väl aktiverad vuxen Bulle kan tugga sönder saker.( När min hane var 6mån så åt han sig genom en vägg medan jag var och handlade… *suck*)
De är burdusa och väldigt fysiska i sitt umgänge med folk och andra hundar, samtidigt som de kan vara väldigt försiktiga när de själva känner för det. Vill man inte ha en hund som är som ett plåster i soffan så bör man tänka på annan ras.
Just det där med viljan och självständigheten är nog något av det mest påtagliga. Vill man inte, så vill man inte! Då kan det krävas ett himla projekt (alt. väldigt mycket godis) för att saker ska ske.
Samma sak när de VILL något! För att avstyra deras egna projekt kan krävas alltifrån muskelkraft till mycket godis. Ett vanligt litet NEJ! räcker sällan…
Problemet med att göra sig själv till en levande godisautomat är att de brukar ha stenkoll på OM man har godis, och ibland t.o.m VILKEN sort!
Så dumma är de inte!
Personligen föröker jag undvika för mycket mutande på vuxna bullar, utan kör tråk-kärringstilen: Nu SKA vi/du göra såhär, vare sig du vill det eller ej! Fungerar bra tycker jag, förutsatt att valpen fått lära sig ordentligt under positiva former. Dessutom vet då hundarna vad som gäller, så ingen större vits att försöka ifrågasätta det alltför mycket.
Jag är uppvuxen med Borderterrier och hade Wheaten under tonåren så min terriererfarenhet gjorde att man var van att hantera det "explosiva" i deras sätt. Dock så saknar Bullarna (iaf standard bullarna) de vanliga terriernas ettrighet och jaktinstinkt, vilket är positivt. Allt en Bulle gör, görs dessutom i positiv anda och med inlevelse, vilket var ett lyft från Wheaten som kan vara åt det buttra hållet…
Har säkert glömt något, ni andra Bullemänniskor kan väl komplettera!
Stod i samma sits för 2 år sedan typ. Mini eller normal bulle.
Hittade mer saker på minibullen som jag fann inte passade mig. Rätt glad att det blev en normal.
Jag är inte helt nöjd med uppfödaren. Varit svårt att kontakta henne i efterhand. Hon trode inte på mig när jag pratade om demodex även skeptisk när jag sa att vi fått det konstanterat av vett. Gav inga hjälpande ord, inte hört av sig en enda gång efter köp och frågat hur det går. Jag frågade rakt ut om ev hudproblem på släkten och det skulle inte vara något att bekymra sig för. Men i efterhand har jag fått reda på att mamman har lite hudproblem. Inge större som tur var. Men det hela känns inte seriöst för fem öre i efterhand. Blir aldrig mer en valp därifrån.
Däremot finns det en uppfödare jag kan rekommendera väldigt starkt. Pappan till min bulle var utlånad av Buffalo bulls.
Den uppfödaren hade inte min tjejs kull. Men hon tog kontakt med mig. Har besvarat alla frågor jag kommit med. Hon frågar mig lite då och då hur det går. Hon vill att jag kommer på besök lite då och då,så hon kan se hur min tjej utvecklas.
Hon erbjöd sig att åka in till stan och ev köra mig till veterinären om det blev behov. Det när min tjej råkat skada bakbenet lite.
Och allt har hon gjort utan större behov av det, jag har inte köpt någon valp av henne. Men hon bryr sig och tar sig tid till mig ändå.
Blev själv kär i rasens lynnet. Såg en bulle på barnprogram när jag var yngre. Hyper, glad men ändå väldigt stabil.
Har själv adhd och min bulle verkar vara en avspegling av mig själv.
Visst läste man på mycket innan. Men att de var så här envisa kude jag inte helt föreställa mig.
Hon är rätt tuff för att i andra sekunden tycka synd om sig själv och krypa upp i mitt knäe. Haft bulle i ca 1½år. Så jag vet inte helt hur bullar är, men jag vet hur min är.
Här hemma vankas aldrig godis i mutning. Endast vid träning kommer hundgodiset fram. Så hon förväntar sig aldrig att jag kommer muta henne. Här hemma fungerar rösten. Nej är nej och det hålls men kan behöva upprepas en gång. Ende som nej inte fungerar på är vid skällandet. Då går det enast med ignorering. Börjar fungera med nej. Loss kan behöva upprepas en gång men hon lyssnar direkt. En sak som man begär loss för brukar hon sällan testa att tugga på igen.
Kopplet tas aldrig av om man inte sitter ned innaför dörren och det har hon varit väldigt duktig på sedan valp. Tror lite av det har tagit bort bulleruset rakt in.
Aldrig tuggat sönder mycket mer än någon enstaka toarulle. Men hon har hoppat sönder benen på en ny soffa.
Jätte lätt att lämna ensam. Bara sätta henne i ett rum med hennes hundsäng, vatten, sedan luta ett kompost galler för dörren. Sover alltid när man kommer hem.
Fått varning att vara försiktig runt andra djur med bullar. Visst har man lite mer försiktighet med henne än andra hunden. Men här går det två kaniner löst ett par timmar om dagen. Iller i köket. Råttor ute i sängen eller soffan som springer mellan benen på henne.
Sedan har det varit lite släng av mat/tuggbens beskyddande, flyga på andra hundar, urinvägsinfektion, demodex, tass problem, känslighet mot vissa foder osv. Men överlag har det varit mer dans på rosor än vad jag varit beredd på och jämnfört med min blandis på tax/dalmatin/nakenhund. Så är bullterriern rena drömmen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#10 Vad synd att du inte fått det stöd av uppfödaren som du förtjänat. Också tråkigt att hon har en del hudåkommor. Skönt dock att Maggan funnits där för dig istället. Hon är toppen!
Vill också tillägga att jag själv inte uppfatttat att det som svårt att få Bullarna att komma överens med smådjur/andra djur förutsatt att man vänjer dem från början. Man skall dock alltid övervaka "umgänget" då de i sin iver lätt kan bli oförsiktiga.
Själv har jag katt och det fungerar bra. Grannens katter vill de dock gärna motionera…..
Fast det gäller väl dock de flesrta hundar???
Våra hundar älskar våra katter inomhus…MEN ser de katter utomhus..så ska de döda?
Hmmm whatever!!! En Bulle hade passat i vår familj, är jag såå säker på speciellt efter allt som folk säger!!
Eller..jag tror att en Bulle skulle passa oss, helt klart..man vet aldrig :-)
Så är det ;-)
Zickan vad fin hon är!!
Ska kolla upp Buffalo Bulls och se om dom har något på G :-)

Maggan är bäst
Fast jag är nog lite partisk oxå, har ju känt henne ett x antal år då hon jobbade med min mamma 
Min bullepojke kommer därifrån och jag har inte ångrat mig en sekund. På sina 2 1/2 år så har han aldrig varit sjuk. Inga problem med vare sig temprament eller kroppen. Han går ihop med illrarna, ormarna och resten av djuren hemma och på jobbet för den delen 
Tycker absolut att du ska kontakta Buffalo Bulls !
//Denise
Hej. Köpte min hos christina erixsson kennel Tarzeys strax nedanför borlänge. Hon va trevlig o grej tyckte jag, lite peronligare(liten kennel). Min Sally blir 5 i höst, hon har aldrig visat tänderna år mig förutom när hon va 9v o jag skulle ta en leksak från henne. O hon är den bästa hunden jag kan tänka mig o ha tillsammans med mina barn. Min son blir i 3 i juli o när han kom va hon drygt 1,5år o nu har vi en ny bebis som kryper runt här hemma o hon funkar superbra med ungarna. Blir sså ledsen på människor som inte har nån info om bullar. Va på stan när grabben va liten o hade hunden med då den kom fram en kvinna o bannade mig. - Hur kan du ha ditt barn med en kamphund, fattar du vad som kan hända?!! Hade bara sån lust o klappa till henne o säga gå hem o läs på! Bullterriern räknas inte som kampras längre den vart väl avskrivet i början på 2000 nån gång.(rätta mig om jag har fel).
Har inte haft några problem vad det gäller sjudomar,dock har det blivit pengar då hon va knappt ett år då hon totaldissade mig o kutade in till en häst i stallet o fick två sparkar i huvudet! Trodde jag skulle förlora henne då, men 5000 kr senare o ett inte helt perfekt utställningshuvud så va hon på benen igen. Idag är hon alltid kopplad runt hästar. O sen har hon fått vattensvans vid ett par tillfällen på våren då vi varit i stugan o hon håller på kastar ner sin fender i bäcken som kanske max e 7grader o då ha hon hållt på hoppat upp o ner i vattnet hela dagen.
Erika
Kennel Tarzeys är "nedlagd" sedan ett tag tillbaka.
Jaha de visste jag inte, de är faktist länge sen nu jag pratatde med henne. Ett tips på leksaker som håller så är det spengummin som ska sitta i ett mjölkorgan. Åk o fråga närmast bonde om sånna, håller hur bra som helst! Har aldrig haft problem att min hund biter sönder saker utom sina leksaker, men dessa e odödliga!
@jämtland: Kennelägaren du har köpt din hund ifrån var för ett par år sedan inblandad i ett djurplågeriärende. Hon fick alla sina hundar, katter, fåglar m.m. omhändertagna av länsstyrelsen och polisen för att de var ruskigt vanvårdade. De flesta avlivades men några omplacerades. Hon är utesluten ur SKK och får inte registrera valpar.
Jag vet inte om "ruskigt vanvårdade" är rätt ordval, men det stämmer att hundarna, katten och fiskmåsen omhändertogs och att hon nu är utesluten ur SKK.

Kan lägga upp lite bilder på min pöjk Buffalo Bulls Kilroy was here (Edsel) 
//Denise

Nåt som Edsel verkligen älskar är att åka bil och speciellt amerikanare. Man verkligen ser hur han njuter.
Här är en bild från förra året när vi var på väg till power meet 
//Denise

Här är vi på årets damrally. Edsel fick följa med fast han inte är en dam 
//Denise

Han är bra gullig Edsel!
Verkar vara en finsmakare gällande pinnstorlek också!

Ja det är han
Han är så go och så snäll
Jaja klart han är, kan ju inte vara sämre än kompisen 
//Denise
Vilka härliga foton animal-lover 
@Bullemor: Jo tyvärr är det rätt ord att använda. Tro mig för jag har sett bilderna och läst dokumenten från inspektionen! Jag kan nämna några detaljer som bara är en liten del av alla hemskheter. Några hundar var i dåligt skick både fysiskt och mentalt. Vissa avlivades, vissa omplacerades. Katterna satt instängda i källaren eller flera stycken tillsammans i hundburar. Vissa hade allvarliga ögonproblem pga ammoniakångorna. Hur det har gått med katterna vet jag inte. I huset fanns också flera hundburar med dörrana kvar (vilket hon garanterat skulle fått anmärkning på om en kennelkonsulent från SKK skulle kommit på besök). Hon hade en fiskmås som bodde där inomhus. Hon bröt även mot paragraf 16 eftersom hon hade alldeles för många djur och enligt förhållandena i huset skulle hon definitvt inte fått tillstånd. Hon hade flera gånger vägrat släppa in inspektörerna men den här gången hade dom polisen med sig. Djuren omhändertogs och så småningom blev hon utesluten ur SKK.

#34 Tackar 
Här kommer en bild på Edsel och årets illervalpar
//Denise
Bullterriers är fantastiskt vackra 4-beningar! Älskar deras utseende och alla historier jag läst från dem som lever med dessa <3 Njuter av alla bilder på era vackra vänner :)
Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!
#35 Tycker egentligen inte att det här är rätt tråd att diskutera CE's djurhållning i.
Jag har också sett bilderna, och jag tycker inte heller att förvaringen av katterna var någon höjdare.
Däremot så var inte hundarna i sämre skick när de lämnade matte mer än en ögoninflammation under behandling samt en mun i behov av sanering. Att så många hundarna avlivades är en stor skandal. Hur man kan bedömma en 16v valp som agressiv är för mig en gåta.
Inga av hundarna hade några beteendeproblem när de blev omhändertagna. Irene Westerholm bedömde även hundarna mentalt och ansåg dem vara fullt normala Bullar , dock med viss stresspåverkan efter att ha vistats på¨pensionatet där de förvarades.
Att så många avlivades berodde på att polisen inte ville betala för dem samt att de trodde att de som ville ta hand om dem agerade bulvaner åt matte. Flertalet fick också somna in innan ens ärendet var juridiskt utrett ordentligt. Djurens jurister var även inkopplade i ärendet. Alla som känner till något om C vet att hon trots allt månade om sina hundar. Varför hon inte orkade hålla mer ordning hemma, eller varför katterna satt inburade kan bara hon svara på. Djuren omhändertogs som sagt pga av att boendemiljön inte ansågs lämplig.
Det finns hur mycket info som helst i ärendet för den som är nyfiken. Det går även bra att kontakta C direkt om man vill det. Själv kommer jag hålla mig till tråden fortsättningsvis.
är också ärr så sugen på en liten mini bulle, tycker de verkar vara så charmiga. Är de snälla hundar och får man fråga vad en mini bulle ligger på prismässigt? är det någon skillnad hälso mässigt å¨vita och tecknade?
#40 Standardbullarna brukar kosta ca 12-15000, medan miniatyrerna ofta ligger några tusenlappar högre. Jag vet inte riktigt hur en hund är som inte är snäll, så jag måste väl säga, JA de är snälla…
De vita kan vara aningens känsligare i huden än de färgade, men det de sjukdomar som finns i rasen förekommer hos alla färger.
gå ut på bulleforum.se där finns det både mini o standardbilder
hej alla som ojjar sej över mej.
tyvärr så finns fortfarande min kennel kvar till mångas bekymmer, att sprida rena lögner är åtalbart
bilderna som en nämde är arrangerade ,det fanns ingen hund som behövdes avlivas som du påstår, enligt Irene Westerholm o Djurjuristerna fann det ingen mentalt störd hund, däremot blev en 5mån valp så förstörd hos stället där den var att polisen sköt den i boxen, en av hundarna bröt benet vid transporten från mitt hem, en av valparna som diade sin mor rycktes bort flyttades till ett nytt hem aqvmaskades o fick ny mat, denna valp har idag fått diagnosen postraumatiskt stressyndom, den fungerade inte hos dom första ägarna utan satt bara o morrade o skakade o vägrade komma fram,en av minsarna som var helt frisk när den hämtades, har idag efter dåligt omhändertagande av ls blev så skadad i en ögat att ögat var tvunget att tas bort o svansen bestod av en blodig klump, de djur som stod under behandling fick inte sin medicin med sej utan fick gå obehandlade med påföljd att problemen kom tillbaks,måsen tränades inne att så småningom släppas, den tränades att fånga egen mat o hur gärna wamanda än vill så bodde den ute, så jag föreslår att wamanda kollar fakta innan hon uttalar sej om falskheter
ursäkta inlägget i fel ämne men jag tyckte att nu får det vara nog med folk som säger sej veta vad som hänt
Bullemor: Jo tyvärr är det rätt ord att använda. Tro mig för jag har sett bilderna och läst dokumenten från inspektionen! Jag kan nämna några detaljer som bara är en liten del av alla hemskheter. Några hundar var i dåligt skick både fysiskt och mentalt. Vissa avlivades, vissa omplacerades. Katterna satt instängda i källaren eller flera stycken tillsammans i hundburar. Vissa hade allvarliga ögonproblem pga ammoniakångorna. Hur det har gått med katterna vet jag inte. I huset fanns också flera hundburar med dörrana kvar (vilket hon garanterat skulle fått anmärkning på om en kennelkonsulent från SKK skulle kommit på besök). Hon hade en fiskmås som bodde där inomhus. Hon bröt även mot paragraf 16 eftersom hon hade alldeles för många djur och enligt förhållandena i huset skulle hon definitvt inte fått tillstånd. Hon hade flera gånger vägrat släppa in inspektörerna men den här gången hade dom polisen med sig. Djuren omhändertogs och så småningom blev hon utesluten ur SKK.
en av mina är tränad i blodspår,personsök, rävsök på knäpp räv,hämtar alla skålar efter varje matning o plaserar dom i varandra på komando, en är soffpotatis utom när rådjuren kommer o vill ha sin mat en är blandning mellan soffpotatis o rusningsatacker efter pinnar (som inte är hennes) o en har lärt sej att hämta in skålar bara av att titta på hur det går till, man använder sin fantasi så går alla bullar att träna till någe det gäller bara att komma på vad ens bulle gillar att göra.