Vanvårdad valp, HJÄLP OSS!
Hej allihopa. Har hamnat i en svår sits och vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till allt, som den djurälskare jag är.
Så här är det, en bekant till en bekant hade en (vad dom säger renrasig pitbull på 8 månader) men som inte tog hand om henne. Det paret hon tillhörde, ansåg att hon va trög o inte lyssnade, lät henne därför majoriteten av dagarna sitta i en liten bur där hon även bajsade o kissade. Vet att de vid något tillfälle slagit henne också. Min bekant vart desperat och ville ta henne därifrån och de gick med på det men min kompis kunde ej ha kvar henne hemma hos sig så jag o min pojkvän fick rycka in. Eftersom vi inte kan ha henne hemma hos oss ordnade vi så att hon kunde va hos "svärfar"… och hans familj. Yngsta är 10 tror jag. De är inte jätte hundvana, men de vuxna sköter sig bra, barnen är rädda.
Till mina frågor
1. Kan ni se på bild om hon är renrasig Pitbull?
2. Stämmer det att vita hundar ofta har problem med öron och ögon?
3. Och har ni tips för vad vi ska göra av henne?
De som äger, som inte kan sköta henne, vill att vi ska ha henne 3 månader, sen ska de valpa henne, när hon är 1 år… Vad tycker ni om det?
Hon kan inga regler ännu och lyssnar inte, hoppar o biter i koppel så vi får ta emot småbett när vi säger till henne.
Vi ska kräva att de tar henne till veterinär så klart så vi får veta mer exakt om hon har nedsatt hörsel eller inte, varför hon kliar så mycket och varför ögonvitorna är helt blodröda.
Mitt hjärta brister då jag själv har egen hund.
De som äger kommer kräva 10 000 för henne (de vill bara ha pengar) eller valpa på henne.
Vet att vi inte kan göra så mycket men hon är en tapper själ som verkligen är charmig och vi vill göra det rätt för henne.
Hon har också dalmatinerfläckar på öronen och en fläck på vänster bog.
Oj så jobbigt! Har du anmält ärendet? Det är förbjudet att hålla hundar i bur till exempel.
Det stämmer att helvita hundar ofta är döva, men oftare inom vissa raser.
Ägarna verkar inte ha någon som helst känsla för hunden, och att ta en valp efter henne bara för att skaffa valp, låter ju mer för att de vill tjäna pengar. Fruktansvärt!
Jag kan inte svara på alla frågor och brukar normalt hålla mig undan sådana här inlägg/diskussioner.
För det första tycker jag att ägarna ska anmälas! Finns det bildbevis eller andra bevis för att hon bilvit vanvårdad destobättre!
1. I mina ögon ser hon ut som en blandning. Men jag kan ha fel! Men tekninskt sett så är det sällan renrasiga pittbulls här .
2. Om jag inte minns fel så är dom vita, amstaffarna iallafall, mer risk för sjukdomar.
3. Omplacera henne! Försök få tag i uppfödaren och se om denne kan göra något . Jag tycker det är i tidigaste laget att ta valpar vid 1 års ålder. Och har hon inte rätt psyke så ska det absolut inte tas valpar tycker jag. !
Hoppas de va till lite hjälp.
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Tack vad fint att ni svara, jag e helt tårögd här bara av att tänka på henne.
Jag vet inte om bildbevis finns, troligen inte eftersom allt skett inom fyra väggar. Det är bara vad jag hört om henne och jag vet med all säkerhet att de inte har speciellt mycket hundvana, i alla fall inte om uppfostran.
De vill ta valpar på henne bara för att tjäna pengar.
Det verkar som att hon i alla fall har nedsatt hörsel, eller så har hon bara lärt sig att stänga ute alla ljud, hon låg 3 meter från ett piano, vilandes, och vi spelade, hon rörde inte en fena. Hon hör inte när man kommer in, ropar på henne, säger till henne. Allt sker genom kroppspråk. Därför misstankarna finns där att nedsatt hörsel är en möjlighet.
Vi vill polisanmäla också, dock är det inte vilka som helst vi har att göra med så vi ska försöka kompromissa fram en lösning. Som sagt inga bevis finns, och inte våran hund. Bara så jäkla synd att man inte kan hosta upp 10 tusen och sen omplacera henne till en vettig människa :(
Men kräv att hon ska tas till vetrenären! Är hon en sjuk hund så att säga så ska det absolut inte tas valpar i mina ögon!
Är hon chippad och har hon fått rätt vård när hon va mindre? Valpsprutor etc.
Anmäl anonymt , eller gå till en polisstation och hör med dom hur man ska göra..
Men som sagt så tror jag inte det är en renrasig pittbull i alla fall..
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Ser mer Dogo Argentino i henne faktiskt …. och de har hög grad av dövhet
#4 , Alltså vi misstänker ju det med hörsel utöver det verkar hon må bra, förutom klåda osv.
Vi vet inte så mycket om henne och har bett om att få se papper på henne, men de vet jag inte när det kommer att göras. Men vi ska kräva att de tar henne till veterinär…
Ja, vi ska kolla upp alternativ.
Tack för dina synpunkter, betyder mycket för oss :)
#6 Så lite så ! :)
/ J
1. Kan ni se på bild om hon är renrasig Pitbull?
-Nej, det går inte utan det är härstamningen som avgör.
2. Stämmer det att vita hundar ofta har problem med öron och ögon?
-Vita hundar kan vara döva pga pigmentförlust, bull and terrier-raserna har överlag en del allergi/hudproblem.
3. Och har ni tips för vad vi ska göra av henne?
-Anmäl till länsstyrelsen, den typen av hundhållning är inte tillåten samt att har hunden problem med klåda etc. är dom skyldiga att se till så hon får veterinärvård.
De som äger, som inte kan sköta henne, vill att vi ska ha henne 3 månader, sen ska de valpa henne, när hon är 1 år… Vad tycker ni om det?
Om ni har henne i 3mån för att vara hundvakter/fodervärdar, ta kvitto på alla pengar ni lägger ut på henne och kräv ersättning om ni inte får köpa ut hunden till ett humanare pris.
Att ta valpar på en så ung hund som dessutom har klåda är rent idiotiskt, jobba för att få stackarn därifrån sådana människor som prioriterar pengar före djurs välmående skall inte äga djur.
≧◔◡◔≦
Glömde.
OM du anmäler till länsstyrelsen (vilket du borde göra) så nämn även deras avelsplaner, en tik skall vara minst 18mån och det är inte ok att avla på djur där risker finns för att avkomman nedärver defekter.
Här kan du läsa lite om vad som gäller:
≧◔◡◔≦
Tack för alla svar, ni har varit till stor hjälp.
Dock har de bestämt att hunden ska få flytta till ett annat hem (hundvana och ett bra hem) i tre månader för att vi krävde veterinärbesök. Så i tre månader framöver vet jag att hon kommer ha det bra men sen vet jag tyvärr inte.
#10 Vad man kan hoppas är väl att hunden får bli kvar där, så att den slipper byta hem nåt mer. Vet du varför det bara skulle handla om tre månader?
#11 , ja jag hoppas verkligen det, suttit och storgråtit här hemma nu när sambon åkt för att lämna henne vidare.
Planen är att efter 3 månader anser de att hon är ok för att paras. Dvs 1 år och 1 månad. Då hon fortfarande beter sig som en 2 månaders valp tycker jag personligen att hon inte är redo, men jag har inte så mycket att säga till om. Och att det är olagligt - vet de inte mycket om då de som sagt inte kan något om hundar.
De vill alltså mjölka stackarn på pengar bara och har inte insett att 10 000 för en 8 månaders, fd. vanvårdad valp med ev. hörselnedsättning och ingen träning i lydnad alls, är ett väldigt högt pris. Som jag tidigare nämnt, önskar jag kunde göra mer.
Förhoppningsvis ändras det och hon får det bättre och inte blir parad, men som planerna är nu så är det de som gäller.
Ska tillägga att om jag får höra att parning är dags, kommer jag att nämna olagligheten kring det hela och att hon inte är redo (nämna igen) om de ändå tänker fortsätta med det kommer det att anmälas.
Den enda räddningen för hunden är ju om den antingen blir såld eller omhändertagen.
Att hjälpa den kortsiktigt är en fin tanke, men jag tycker att det låter som ni gör hunden en björntjänst eftersom den i vilket fall kommer återvända och utnyttjas.
≧◔◡◔≦
Var finns hunden någon stans?
/ J
#13, jo. Vi tänkte köpa henne, på något sätt men vi kan inte ge 10 000 för en 8 månaders vanvårdad valp som inte har någon uppfostran eller fått lära sig vett. Inte rumsren ännu ens. Än mindre när de inte kan bevisa om hon är frisk, har fått sina sprutor eller ens e renrasig.
Funkar liksom inte för oss speciellt inte då vi båda har låg lön och krigat i två år för att i sommar få åka på en enkel semester inom europa bara.. Hade de gått ner till 3000 hade vi inte tvekat och istället offrat semestern.
#14, för tillfället vet jag inte.
Senast jag hörde hade min just nu, föredetta väninna henne (hon som bönade och bad från början att vi skulle ta henne) alltså hon som känner riktiga ägarna. Men jag vet faktiskt inte.
Menar du lokalt så i Stockholm.
#15 Det kräver ju också att dom är villiga att sälja. Vore inte alt. 2 bättre då? Att anmäla dom till L.S
≧◔◡◔≦
#16, de är villiga att sälja henne, annars hade jag inte haft priset på henne :) Och jag vet fortfarande inte vilka som äger och inte vart hon är så kan inte göra någon anmälan just i denna stund.