Fortsätta kampleken med valpen eller??
Har en nu 4 månaders amstaff/pitbull valp som ju givetvis älskar att ha dragkamp, men han har oerhört lätt att "slå över" (tyder jag det som i alla fall.) På bråkdelen av en sekund går han från att lekmorra till att låta som ett morrande ilsket monster och visa tänderna, detta utlöses av att man säger "loss", inte om man gör det efter bara några sekunders lek, men så fort dragkampen pågått lite längre så gör han på detta vis.
Min fråga är nu om man ska fortsätta kampa med honom i väldigt korta pass eller om man ska avstå helt och hållet. Och ska jag själv säga/förhålla mig på nåt speciellt vis för att förstärka mitt ogillande av att han inte gör det jag bett om.
Kan för övrigt berätta att han får ta saken på kommando och jag kan även dingla/kasta saken framför honom utan att han tar den så länge han inte fått lov, och "loss" funkar som sagt fint när kampen precis börjat.
Väldigt tacksam för tips och råd!
Jag skulle börja med att fundera på vad själva kampleken fyller för funktion. Vad ska du "ha den till", mer än som en lek han uppskattar.
Jag brukar inte leka dragkamp alls med mina hundar. Däremot så kan jag använda det som belöning, men endast väldigt korta stunder. Om du vill kunna fortsätta kontrollera själva kampandet så måste du fortsätta med loss-övningarna. Förslagsvis med byteshandel/godis. Börja om från noll, och öka sedan tiden mellan lek och loss. Om han vägrar släppa vid loss och triggar igång istället så skit i att leka med han. Dvs blir han för ihärdig så är det färdiglekt. Gå därifrån helt enkelt. Tanken är ju sen att du skall kunna tyda när det är på G, och kommendera loss innan han triggar igång.
I den där åldern så är det ju också ypperligt att börja lägga lite "korv-spår" etc så han får jobba lite mer med hjärnan. Kamplekar blir ofta ganska stressande för dom…
Jag vill ha kampen enbart som snabb belöning, men folk i min närhet har en bestämd uppfattning om att man ska ha dragkamp med hundvalpar och därför har situationen uppstått, själv är jag inte noga med att längre fram kampa med en 30-kilos klump som kan slita axeln ur led på mig… och aktar mig noga för annat än kort belöningskamp.
Frågan är, om situationen ändå uppstått, nån säger loss och hunden vägrar, om personen då släpper och går sin väg, har denne inte låtit hunden "vinna" över sig då, alltså att den får bekräftat att om man morrar får man som man vill, typ?
Givetvis talar jag om för folk att det är bättre att kasta en boll eller dylikt, men det tycker dom inte är lika roligt eftersom han är helt värdelös på att lämna tillbaka den, vilket innebär att de måste röra sig också… ;-)
Vi har allt kört några korvspår redan och det tycker han är hur kul som helst och har du fler tips på hjärngympa tar jag tacksamt emot det! :-)
Det där är ju lite olika från hund till hund, men jag upplever att själva kampen är mer belöning, än trasan i sig. Mina brukar bli grymt besvikna när de upptäcker att man inte vill leka längre. Naturligtvis kan man ju gå in i en ren maktkamp och ta trasan ifrån valpen, men ofta blir situationen ännu hetsigare och mer upptrissad då.
Vet den vad "loss" betyder i vanliga fall så kommer det inte ta så lång stund innan den förstår vad du vill. Sannolikt kommer den komma med trasan och släppa den vid dig bara för att bjuda upp till mer lek. Beröm den då och ta trasan ifrån den. ge den en godis eller annan leksak att leka med.
Att "uppfostra" människorna låter som en viktig del i det här. Försök att vara tydlig med vilka regler du vill ha för din hund, och undvik att låta folk leka hetsiga lekar med den. Bull & terrierhundar har ju en förmåga att "snöa in" på vissa saker och tyvärr är boll- pinnkastning och kamplekar sådant man bör hålla på med i mindre doser för att inte skapa en mani.
Finns ju en hel del hjärngympa man kan börja köra. Viktigt är ju också ren socialträning i den där åldern. Ut i olika miljöer och träffa trygga och lugna människor och djur under bra former. Träna inkallning, stanna, sitt, ligg osv., lägg små spår, leta efter saker, ut i skogen osv. Kanske en valpkurs?
Bara att få ett rejält märgben att gnaga på kan vara "motion" i den där åldern.
Lycka till :)
jag använder sällan kamplekar om hunden inte kan loss :)
men ska man använda som snabb belöning så kan du kampa lite och sen släppa så hunden få " äga " den lite och avleda med något annat