Annons:
Etikettallmänt
Läst 4659 ggr
Chilli10
12/20/11, 6:27 PM

Bullhundar och smådjur

Hur är din bullhund tillsammans med smådjur?

Annons:
Chilli10
12/20/11, 6:27 PM
#1

Chilli vill mest leka med våra katter hemma hos föräldrarna. Hon blir lite besatt av dem och kan inte riktigt släppa dem, utan måste hela tiden hålla koll. Katterna hos pappa låter hon dock vara, de är hundvana så de säger ifrån. Några andra smådjur har hon faktiskt inte träffat.

Max, rottweiler nummer 1, fungerade till slut med våra katter inne (vi köpte den första när Max kanske var 3 år). Ute jagade han dem.

Castor, rottweiler nummer 2, skötte sig kalas med katter. Marsvin och kaniner tyckte han var lite jobbiga och ville inte slita blicken från dem. Han träffade dock bara dessa ett fåtal gånger.

Är övertygad om att vad gäller att ha hundar och andra smådjur tillsammans så är det en träningssak samt att de vartefter vänjer sig vid varandra.

NinniH
12/20/11, 6:58 PM
#2

Både Grim och Evi är uppvuxna med kaniner och hamstrar runt sig och vet vilka regler som gäller. Det enda Evi gör är att sno hö från kaninen och strör i halva rummet. Tungan ute


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Loveradio
12/20/11, 9:13 PM
#3

Valle har träffat både katter och kattungar. Katter vill han helst bara leka med men det vill ju inte dom Flört och grannens kattungar var han framme och nosade på och sen fick dom sig stora blöta pussar hihi. Tror han visste att dom var bebisar och var lite extra försiktig.

För ett tag sen var jag kattvakt åt 4 katter och i början skulle han jaga dom och försöka få dom att leka med honom. Men efter några dar så blev han lugnare och respekterade att de ville vara ifred. Tillslut så låg han bredvid en av dom i soffan och sov.

Just nu är jag faktiskt kattvakt igen, åt 2 katter. Och det går hur bra som helst :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
12/20/11, 10:10 PM
#4

#2 Haha, lite valpbus kanske ;)

#3 Vad skönt att han går bra med katterna, de vänjer sig ju vid varandra ganska snabbt. Haha, chilli vill också leka med dem :P

LillyB
12/21/11, 5:59 PM
#5

Då Liston var yngre så var han lite jobbig med katterna jag hade då, han ville ju leka men förstod inte att han faktiskt växt 20 kg, utan han trodde fortfarande att han vägde 5 kg vilket medförde viss klumpighet :D Men nu har han börjat förstå att han är stor och tung så han är väldigt försiktig nu. Visst busar han gärna med katterna då dom får sina lekstunder, men han gör det snällt. Annars sover han oftast tätt intill dom :)
Då jag hade möss så var han väldigt snäll med dom också. Om jag hade en mus i handen och visade honom så tittade han bara fundersamt och intresserat. Men han tycker nog att stora hundar som tål lite brottning och lek är roligare :D

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

AnneN
12/31/11, 2:13 PM
#6

Velvet är van vid de flesta djur då vi har både katter, råttor och gerbiler. Katterna busar hon gärna med, men gnagarna bryr hon sig inte alls om nu mera, våra förra råttor tog hon som sina valpar då hon blev skendräktig Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Chilli10
12/31/11, 3:36 PM
#7

#6 Vad gulligt Skrattande

LillyB
1/1/12, 4:43 PM
#8

#6: Haha naw.. Sött! :D

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

liiillap
1/4/12, 4:26 AM
#9

Mixy är jätte duktig och nos duttar små råttungar för att få in deras lukt bättre i näsan eller något :P 
Även gerbiler är hon jätte duktig med :)
Till och med lite rädd för dom :P

pius314
1/4/12, 10:04 AM
#10

vet inte om JRT räknas som smådjur Flört men min boxers två bästa lekkompisar är JRT. de har verkligen jättekul!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Chilli10
1/4/12, 10:08 AM
#11
Kalli
1/4/12, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Trams fungerar bra med mina råttor även om man får passa honom så han inte blir för för uppspelt och gör dem illa av misstag. Råttor utomhus som springer måste man däremot jaga, vad han skulle göra om han fick tag i en vet jag däremot inte.

Katter är läskiga, hemska djur enligt honom sedan han blev riven på nosen av en katt som gömt sig i en buske. Men tror ändå inte att det hade varit några större problem att introducera en kattunge i hushållet om jag skulle vilja.

[Empisen]
1/4/12, 11:17 AM
#13

Jag har råttor och fågel här hemma, han bryr sig inte om dom, råttorna har han fått hälsa på, men eftersom råttorna är så lugna i sig själv så hälsar han väldigt snällt, lite smånaffs kan det bli men då korrigerar jag Flört Så det fungerar super bra.
Han har även fått träffa en av min mosters katter, katten är inte hundvan, men det gick bättre än jag väntat mig. Hon fräste åt Silas och gick där ifrån, men han respekterade henne och höll sig på avstånd Glad

Annons:
Chilli10
1/4/12, 11:34 AM
#14

#12 Vilket härligt namn :D Är det en amstaff?

#13 Det är skönt när de får vänja sig vid andra djur redan från när de är valpar. Känns som det är lite enklare då. Går ju såklart bra även senare, men jag tror att det kan ta lite längre tid då och framförallt mer tålamod ;)

[Empisen]
1/4/12, 11:42 AM
#15

#14 Ja absolut, håller med Glad

Ixectrona
1/4/12, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Wikus och jag bodde på ett jourhem från November 2010-April 2011, där de hade två katter i hans ålder. De gav honom ofta käftsmällar utan förvarning när de satt uppe på bänkar, så han fick en viss respekt för dem. Flört

Men så är han rätt tjockskallad och vill leka (ja, leka, inte äta) med nästan allt levande, så ibland kunde han skrämma dem genom att bli lite för ivrig.

Katter ute här fungerar utmärkt, han blir nyfiken på dem precis som han blir med hundar, men han försöker inte jaga dem och kan lätt (om jag bara ber honom) sitta still medan en katt går förbi gatan.

Sedan har jag ju fåglar, och aran på bilden har bitit Wikus i både tass, ben och läpp flera gånger, ändå fattar han inte riktigt galoppen att han måste hålla sig borta.

Saga, min betydligt mindre fågel (aran väger nära ett kilo, Saga är stor som en björktrast) flyger ibland och landar på Wikus rygg, och han blir då lätt vettskrämd. Hon flyger också omkring mycket vilket får honom att springa efter, men han skulle inte snappa efter henne.

Min whippet var en helt annan sak, honom kunde man absolut inte lita på med varesig fåglar eller katter, de skulle bli hundmat på nolltid…

LillyB
1/4/12, 6:02 PM
#17

#16: Åh, så roligt! :D Och aror är ju så vackra och facinerande!! Skulle vilja ha en också, men har inte plats, råd eller möjlighet. :(

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Upp till toppen
Annons: