Annons:
Etikettallmänt
Läst 11652 ggr
[Howard]
1/5/12, 7:08 PM

Blandraser och rastillhörighet.

För att inte gå mer offtopic i presentationstråden så startar jag denna.

Varför är det ett sånt måste för folk med pbmixar alt. påstådda pbmixar att kalla sin/sina hundar för ett ras namn, och då i 90% utav fallen just för Pitbulls ?

Hur många vet egentligen vilken Pitbull(Eller Pitbull linje) som finns i deras blandras som dom faktiskt kan bevisa ?

Annons:
[Empisen]
1/5/12, 7:18 PM
#1

Jag har en Pitbull/Amstaff/Dobermann blandras. 
Frågar någon vad han är för ras, så säger jag dessa raser, eventuellt säger jag bara Amstaff/Dobermann. 

Om jag förstår dig rätt så stör du dig på att folk med en Pitbull blandis säger att det är en Pitbull.. ?

[Howard]
1/5/12, 7:24 PM
#2

Korrekt. Men inte nödvändigtvis just Pitbull.

Folk med blandraser som väljer att säga endast ett rasnamn ist för just att säga den mix hunden är eller blandras.

Att folk väljer att säga Pitbull förmodar jag att det är något "alla vill ha, men få verkligen ha/kan ha".

Eller så beror det totalt på bristen utav kunskap om rasen.

Mischa
1/5/12, 9:16 PM
#3

Även om det förekommer inom andra populära raser också upplever jag att fenomenet som mest utpräglat bland "pitbulls" och amstaffar, oftast pga okunskap man tror sig ha köpt en pitbull utan att egentligen ha några grundkunskaper om rasen eller hundtypen i fråga.

Kunskapen om vad en hundras verkligen är (dvs inte bara ett visst utseende) och varför man bör få papper på härstamningen kan också vara avlägsen…

≧◔◡◔≦

Elishia
1/9/12, 6:14 PM
#4

Det är faktiskt över mitt förstånd att man, om man har intresse av en ras, köper en blandras. Att man inte kan engagera sig djupare i ett liv man förhoppningsvis kommer tillbringa många år med. Jag förstår okunskap, vad jag inte förstår är när man vägrar lära sig. 

Att pitbullen blivit så utsatt är just för att alla vill äga en men ingen orkar engagera sig. Folk vill åt namnet men har ingen aning om vad en pitbull är. Samtidigt som man kanske ska vara glad över att dessa människor inte kommer över en rasren pitbull gör det ont att rasen pitbull drabbas.

Jag stör mig lika mycket på folk som hävdar att de har en blandning av än det ena än det andra. Har man inte bevis har man inte blandningen.

I slutändan är blandraser av kamphundstyp så otroligt illa drabbade och det finns inga ursäkter för dessa hundars lidande. Har man inget intresse av att sätta sig in i en hundras ska man inte heller ha hund.

Det är min åsikt.

CLA
1/9/12, 6:33 PM
#5

Det jag skulle vilja veta är hur dessa människor som påstår sig ha några procent i deras hundar, har räknat ut just det?

Elishia
1/9/12, 6:36 PM
#6

Varför säger man ens en ras när man inte sett papper på att rasen finns i föräldradjuren? Skrikandes

Annons:
[Madlene]
7/11/12, 11:04 PM
#7

Vet att det är en gammal tråd men..

#5 Jag undrar det med, lite kul när folk säger det är 15% pitbull i min hund eller något liknande.. hur vet de de?

[Zlarviig]
8/8/12, 8:32 PM
#8

Jag har en Pitbull, uppfödaren sa att hon är en renrasig Pitbull, hennes mamma ser ut som en renrasig pitbull och hennes pappa ser ut som en renrasig Pitbull. Min hund ser ut som en renrasig pitbull och beter sig som Pitbulls gör, därför säger jag att hon är en Pitbull. Om hon nu är en mix så vet jag inte vilka raser det är i henne, möjligtvis staff. Om folk frågar om hon är en renrasig Pitbull säger jag, Pitbull är inte en ras i Sverige, så nej. Jag skiter i ifall hon är blandis eller inte, det ät ändå samma hund och jag älskar henne ändå, jag älskar alla hundar oavsett ras. Jag säger helt enkelt Pitbull för att det är enkelt, det är den ända rasen jag är säker på att hon är, den räknas inte som ras i Sverige så de flesta förstår vad jag menar med Pitbull. Om jag bodde i t.ex USA skulle jag säga Pitmix.

[Howard]
8/8/12, 9:08 PM
#9

Återigen så kommer någon som blivit hjärntvättade utav någon med SKK-tänker.

Pitbulls är lika rasrena i Sverige som i Usa. SKK har ingen monopol på vad som är renrasigt eller inte, enda anledningen till att Pitbullen inte går att skk-regga är för att FCI endast samarbetar med en kennelklubb per land och i Usa så blev det AKC, AKC valde att enbart stambokföra Amstaffen då APBTn redan hade egna register sedan länge.

Så nej Zlarviig, har du ingen stamtavla eller registreringsbevis till din hund så är det INTE en APBT(Pitbull). Då är det en blandras högst troligt.

[Zlarviig]
8/8/12, 9:16 PM
#10

Jag sa inte att hon är renrasig, det tror jag inte heller, jag sa att hon ser ut som en APBT osv, men jag vet inte vad mer hon har för raser därför säger jag helt enkel Pitbull, om någon frågar om hon är renrasig säger jag nej

[Howard]
8/8/12, 9:19 PM
#11

Pitbull är inget samlingsnamn för alla hundar som ser ut som en Pitbull.

Pitbull är en förkortning på rasnamnet APBT, så nej din hund är ingen Pitbull.

Kalli
8/8/12, 9:37 PM
#12

#10: Varför inte vara ärlig och bara säga att hon är en blandras?

[Zlarviig]
8/8/12, 10:02 PM
#13

#11 hon är en blandras, med pitbull i sig. Jag sa inte att hon är en renrasig Pitbull. Jag vet inte vad för andra raser hon är utan jag vet bara att hon har Pitbull i sig så då säger jag det. #12 jag gjorde det förut, men alla fråga vad hon hade för raser i sig och jag sa då Pitbull eftersom jag inte visste vad mer hon har i sig, alla frågade vad för raser hon hade i sig så efter ett tag började jag säga Pitbull helt enkelt. Det har blivit en vana.

Annons:
[Howard]
8/8/12, 10:03 PM
#14

Och varför inte helt enkelt säga Pitbullmix eller säga Blandras ?

Nej, för att det är namnet du är ute efter. Hade du varit ute efter en hund av rasen och varit påläst så hade du siktat in dig mer specifikt en viss linje ist för bara att kunna använda rasnamnet.

[Zlarviig]
8/8/12, 10:22 PM
#15

Alltså, nu är jag ju bara 16 år och min mamma köpte henne utav sin kompis som äger hennes mamma, mamman ser ut som en APBT men kan även ha lite staffe i sig, hennes pappa är renrasig importerad från USA och reggad där. Jag tänkte inte så mycket på vad hon var då jag inte ens visste att Pitbull var en ras när mamma köpte henne, mammas kompis sa att hon var APBT och ingen var insatt i rasen då, vi köpte en hund endast för sällskap, eftersom hon sa att hon var Pitbull så sa vi också det. Senare började jag kolla upp vad Pitbull är och då märkte jag att hennes mamma inte såg exakt ut som en APBT, jag frågade "uppfödaren" som sa att hennes hund är blandis men hon vet inte med vilken ras. Så jag har helt enkelt fortsatt att säga Pitbull. Jag säger inte APBT, utan Pitbull, i USA säger man Pit Bull till de flesta blandisarna, APBT säger de till renrasiga hundar. Jag r inte ute efter namnet, skulle jag vara det skulle jag säga Amerikansk Bulldog, som är min favoritras.

[Madlene]
8/8/12, 10:27 PM
#16

#15 Så du tycker inte man kan säga Pitbull till en renrasig Pitbull?

Vad man säger i USA är väll inte relevant då vi bor i Sverige.

Tror inte någon säger jag äger en AST eller en APBT.. Utan tror man oftast säger American Staffordshire Terrier eller Amstaff, och American Pitbull terrier eller Pitbull, sedan skriver man AST eller APBT.

[Zlarviig]
8/8/12, 10:36 PM
#17

Jo jag vet att man kan säga Pitbull till APBT, jag menade att uppfödaren sa det och då gjorde vi oxå det och jag har inte brytt mig om att ändra till pitbullmix eftersom de flesta jag träffar inte ens vet vad Pitbull är. Nu menade ju inte jag att man bokstaverar A P B T när man pratar om de renrasiga, jag orkade bara inte skriva hela namnet för jag är trött

[Howard]
8/8/12, 10:41 PM
#18

Hursom så äger du ingen APBT eller Pitbull. Om du nu själv är medveten om det så förstår jag ärligt inte varför du envisas med att säga det till folk fortfarande. En dag så stöter du på någon med kunskap som frågar om härkomsten och du för bokstavligen en röv utav dig själv när du svara "öh" på dennes frågor.

Så, säg blandras i fortsättningen kanske ?

[Zlarviig]
8/8/12, 10:49 PM
#19

#18 om någon som frågar vad hon är och jag säger Pitbull och då säger, är hom renrasig? Så svarar jag nej, men jag vet inte vilka andra raser hon är. Jag tänker inte säga blandis då alla som inte vet vad Pitbull är säger "ååh är hon labrador?" varpå jag säger "Pitbull och nånting jag inte känner till" och då.tittar de på min hund med äcklad min och säger "jaha" och går därifrån. Jag sa blandis ett tag när jag fick reda på att hon var det, men tänkte att jag lika gärna kan säga Pitbull så slipper folk fråga nåt mer och de som inte gillar det kan gå därifrån från början.

[Zlarviig]
8/8/12, 10:50 PM
#20

Men visst #18 om du blir gladare kan jag säga Pitbullmix i framtiden

Annons:
Mischa
8/8/12, 10:52 PM
#21

Jag rabblade inte upp min numera avlidna blandis som: golden retriever/storpudel/irish softcoated wheaten terrier/labrador retriever, men inte sa jag enbart någon av nämnda raser heller… hon var en "blandras" kort och gott var man mer nyfiken på vad som ingick så kunde jag absolut säga det.

≧◔◡◔≦

[Zlarviig]
8/8/12, 11:01 PM
#22

#21Det förstår jag att du inte gjorde, men jag vet ju inte vad hon har för mer ras, hennes mamma var 50% APBT och resten nånting annat, som sagt var så sa jag blandis förut men det blev bara en röra av det. Du visste däremot vad din hund hade för raser så du kunde glatt svara, men jag vet inte vad min är förmer ras så då säger jag det jag är säker på att hon är, en Pitbull. Men ska börja säga Pitbullmix för eran skull.

[Howard]
8/8/12, 11:09 PM
#23

Uppenbarligen så verkar du inte fatta att hon inte är en Pitbull bara för du påstår att hon har Pitbull blod i sig.

Hunden är en blandras.

[Zlarviig]
8/8/12, 11:20 PM
#24

Hon är en Pitbullmix, en PITBULLmix hon har pitbull i sig, hon är inte en renrasig Pitbull. Hon är Pitbull och en annan ras, PITBULL och en annan ras.

Kalli
8/8/12, 11:43 PM
#25

#13: Jag är ledsen men jag förstår nog inte hur det kan vara så jobbigt? Om du inte orkar med frågor om ras är det väl enklare att redan från början säga blandras med Pitbull eller om du verkligen inte vill prata säg att du inte vet.

Själv tycker jag oftast att det är trevligt att folk är intresserade och vill såklart ge dem ett så korrekt svar som möjligt. Skulle aldrig säga till någon att min är en Amstaff och missleda någon som inte är tillräckligt insatt för att inse att så inte är fallet.

Det är ju sånt som gör att många numera tar det med en stor nypa salt när folk påstår att deras hund är Amstaff eller Pitbull, för att vissa helt enkelt ljuger eller inte är tillräckligt kunniga för att inse att ingen stamtavla = blandras.

Chilli10
8/8/12, 11:46 PM
#26

En Pitshit kanske :D eller en shitbull ;)

Måste säga att känner igen mig mycket i det du skriver Zlarviig.. Jag tänkte som dig, fast då att min Chilli skulle vara en amstaff "utan stamtavla". Pfft, det har jag ju ingen aning om hon egentligen är.. Men jag vet ju inte heller vad det är mer hon är. Så numera säger jag att hon är en amstaffbastard. :)

Det känns ganska pinsamt när jag tänker tillbaka på att jag faktiskt trodde att hon var en amstaff. Visst KAN det vara så, men chansen är oerhört liten, nästintill obefintlig.

[Zlarviig]
8/8/12, 11:51 PM
#27

#25 jag orkar inte för att de flesta, där jag bor, står och berömmer henne för att hon är så fin, tills de frågar vad hon är för ras och när jag säger blandis så frågar de om hon är lab, när jag säger att hon är Pitbull går de därifrån. Därför, när någon kommer fram och från början frågar vad hon är för ras, säger jag Pitbull så får de bestämma själv om de bryr sig eller inte. Brukar oftast säga att hon är blandis ifall de fortsätter att prata. Men om de ända inte vill prata med mig så struntar jag i vad de tror att hon är. Men hon ÄR ju Pitbull, minst 75% iaf, så jag ljuger ju inte. Kan gärna säga Pitbullmix för då förstår de från början också. Men ALLA renrasiga hundar är ju blandisar egentligen.

Annons:
[Zlarviig]
8/8/12, 11:57 PM
#28

#26 Tack för att du förstår, jag vet ju bara att hon är Pitbull och inget annat, vad jag vet så är jag svensk och inget annat, kan vara tysk enligt pappa men det är ju inte säkert så då säger jag svensk. Jag vet att Mixa är blandis, men inte med vad. Jag kanske ska säga shitbull fr.o.m nu o se vad folk säger :D

Chilli10
8/9/12, 12:01 AM
#29

#28 Jag både förstår och inte förstår, jag tänkte ju så själv förut men har nu insett att nej, så är det inte. :P

Ja gör det! Glad

[Zlarviig]
8/9/12, 12:10 AM
#30

Men jag VET ju att hon inte är en renrasig APBT, men jag vet ju inte heller vad mer hon är. Jag ska fråga hennes "uppfödare" om hon kan ta reda på vad för mer ras hon är så kanske jag kan använda det också när folk frågar. Jag vill ju säga Pitbull och staffe, men jag vill ju inte ljuga, för tänk om det är fel? Tills jag är säker får jag helt enkelt säga Shitbull :)

[Howard]
8/9/12, 1:20 AM
#31

Fråga "uppfödaren" vilka blodslinjer det är i hundarna. Kan personen inte svara på detta så är det inget annat än blandraser, så enkelt är det i princip alla "fall".

[Zlarviig]
8/9/12, 9:49 AM
#32

Men ge dig. Vi säger så här, min hund har inte Pitbull blod i sig, säger vi, hon har yorkie blod, eller collie blod, eller schäfer blod. Hon har ingenting med Pitbull att göra, det ser man ju på henne, ellerhur?

[Howard]
8/9/12, 9:53 AM
#33

Ligger nog mer sanning i det än resten du skrivit, så visst. Vi kör på det :)

Bullemor
8/9/12, 9:54 AM
#34

Howard, eller någon annan insatt. Finns det någon ungefärlig siffra på hur många renrasiga APBT det faktiskt finns i landet? Hur många kullar har det fötts de senaste åren?  Vet att det kan vara svårt att uppskatta, men ni entusiaster brukar ju ha lite koll.

Skulle man tro alla ägare av Bull&Terrierblandisar så skulle ju varenda importerad APBT ha blivit mataronavlad Flört

Annons:
Memzo
8/9/12, 10:08 AM
#35

Enligt en enkel sökning på google "ska" det finnas runt 4-500 renrasiga, stambokförda apbts i Sverige. De uppskattar ÄVEN att det ska finnas 2-3000 pitbullmixar…

Men om ingen av blandrashundarna kan äga en pibullmix ( om vi ska lyssna på div experter här inne) då måste alla dessa leva i vilt tillstånd? I Sverige?

Kalli
8/9/12, 12:03 PM
#36

#35: Hur uppskattar man det då? Jag menar, var och varannan som har en korthårig muskulös hund påstår ju att det är en Pitbull. Till och med min hund stod som Pitbull i annonsen fast klart och tydligt står Amstaff (och Rottweiler) i passet.

Därmed inte sagt att det inte finns några blandraser med APBT i sig, det tror jag inte heller att Howard menar. Men så länge man inte vet är det ju troligare att det bara är en Amstaffmix och att påstå något annat gör det mer skada än nytta.

Memzo
8/9/12, 12:08 PM
#37

#36 observera att det inte är "mina" siffror, utan jag gjorde som sagt var en snabb sökning via google…

Det enda jag menar är att, alla (så vitt jag vet) som på iFokus presenterat sin hund som pitmix har genast fått höra ; nej, det är den inte.

Men om "svenska apbt sidan" (vet inte vilken man ska rätta sig efter) skriver att det FINNS mixar, då kan väl lika väl någon på denna sidan HA en pitmix?

en fråga till #4 menar du att de som har blandrashundar inte borde ha hund för att de inte har en renrasig? Föreslår du också förbud mot blanrashundar?

[Zlarviig]
8/9/12, 12:13 PM
#38

http://www.apbt.online-pedigrees.com/modules.php?name=Public&file=printPedigree&dog_id=384443 Mixa's pappa ser ut ungefär exakt såhär, detta är en APBT. Mixa är INTE en Amstaff mix, hennes mamma är alldeles för liten för det, och hennes pappa är en Renrasig Pitbull importerad från USA. ALLA Pitbull mixar kan ju inte vara lögn, och vara Amstaff mixar? Om hennes pappa bevisat är en Apbt, så kan man ju knappast säga att han är en Amstaff.

Olga RW
8/9/12, 1:45 PM
#39

Man kan inte gå på utseende!
APBT, precis som AST och SBT, är ingen homogen ras. Skillnader i hundarnas exteriör och storlek kan vara väldigt stor.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Mischa
8/9/12, 2:09 PM
#40

#37 Visst existerar mixar med pitbullblod, och har tidigare funnits mixar med pitbullinblanding som flitigt gått i avel.

I dagsläget så paras ju även mixar med mixar sedan flera generationer och säljs som "pitbulls" till okunniga köpare så visst kan det finnas påbrå av rasen i dessa mixar, men kanske inte alltid eller lika mycket som man gärna vill framhäva.

≧◔◡◔≦

Mischa
8/9/12, 2:16 PM
#41

#38

Hur föräldrarna ser ut är orelevant eftersom rasen inte avlas för utseende som kusinraserna, likaså kan storleken varier ganska rejält inom rasen, vad som spelar roll är i huvudsak stammen på hunden som avgör rastillhörighet.

Att gå efter utseende när man avgör rastillhörighet är lurigt och mycket osäkert, jag såg för ett par år sedan en annons mellan amstaff x perro de agua espaniol (en vattenhundsras med krullig päls) där valparna var halvvuxna, alla var leverfärgade och vissa var lite raggiga i hårlaget men en såg nästan identisk ut med min hund trots att den inte hade något släktskap eller med rasen att göra alls.

≧◔◡◔≦

Annons:
[Zlarviig]
8/9/12, 2:21 PM
#42

Jag syftar inte endast på att han ser ut som han gör utan att han bevisat är en Renrasig importerad Pitbull. Hans ägare har även ställt ut honom i USA och utländska utställningar i Sverige

Mischa
8/9/12, 2:25 PM
#43

#42

Ok, så det är en utställningsavlad import?

I sverige har vi så vitt jag vet inte utställningar relaterade till dom registren, men det kan jag ha missat.

≧◔◡◔≦

Olga RW
8/9/12, 2:36 PM
#44

#42 Utländska utställningar i Sverige? Vad är det?

Jag ställer själv flitigt ut mina amstaffs, är väldigt nyfiken på vad det är för ny sorts utställningar man börjat med.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Zlarviig]
8/9/12, 2:45 PM
#45

Ja, det är han. De sa att det var en internationell utställning där de hade med Pitbull. Och ägaren brukar åka till USA och ställa ut honom där, därför har han kuperade öron för att de flesta domare uppskattar det mer.

Olga RW
8/9/12, 3:18 PM
#46

På internationella utställningar i Sverige får enbart hundar registrerade i SKK delta. Kuperade hundar födda efter 1.1.2008 kan inte ställas ut.

Vilken engagerad utställare hans ägare måste vara som lägger ner sådana enorma summor och tid på resor till USA för att ställa ut sin "APBT" som i Sverige går i blandrasavel…

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Zlarviig]
8/9/12, 3:38 PM
#47

#46 det var en utställning i Sverige där de tog med Pitbull. Jag antar att de inte dömde efter skk utan t.ex ukk eller något. Och han lägger inte ner "Massa" pengar, då han har ett hus där, han föddes där och hans familk bor där. Och jag tror ärligt talat inte att han bryr sig om tiken då han ställer ut för skojs skull, annars skulle han inte ha tagit en valp.

[Howard]
8/9/12, 3:43 PM
#48

Nej, Zlarvig. Enda möjligheten att han har ställt ut hunden i Sverige är på en blandras utställning.

Det anordnas inga "Internationella utställningar" i detta land för APBTs, tro mig. Det skulle folk, allra minst jag ha vetat om.

Meemzo, folk här inne säger inte alls att det inte finns PBmixar. Däremot att andelel PB-blod i mixarna är så utvattnade så att det kanske är 5% utav hundens härkomst.

Dock så fortsätter folk, som dig, att hävda och påstå en massa utan att kunna bevisa ett uns att hunden faktiskt innehar en APBT i sin bakgrund.

Annons:
[Zlarviig]
8/9/12, 3:48 PM
#49

De har bevisat att han är en Renrasig APBT, Mixas mamma är 50% APBT och kanske 50% staffe, mixa är en Pitbullmix med staffe i sig. Hon är en blandras hund, äckligt va? Blandisar förtjänar ju inte att leva, bara renrasiga hundar med stamtavla och fina blodslinjer, som från första början var flera olika raser som blandades, och som sedan inavlades för att få fram ett speciellt utseende. Jag skiter fullständigt i ifall en hund är renrasig eller mix, hund som hund, jag älskar Mixa fast hon är en blandras.

[Howard]
8/9/12, 3:51 PM
#50

Du har mao vetat hela tiden att din hund är blandras men ändå valt att kalla den för Pitbull, du vill helt enkelt åt det "tuffa namnet".

Ta av dig offerrocken om du inte kan diskutera som folk.

mejamylove
8/9/12, 3:51 PM
#51

#49 Jag tror inte det är de dom försöker få dig att förstå

[Howard]
8/9/12, 3:57 PM
#52

Angående hur många APBTs det finns i landet, så är det svårt att säga då det är  bara en ca siffra och folk som gissar. Jag skulle nog inte gissa på mer än 200, om ens så många i dagsläget.

För x år sedan så fanns det nog däremot upp mot 3-4hundar kanske.

[Zlarviig]
8/9/12, 3:59 PM
#53

#50 och vad är det möjligen som skulle vara coolt med namnet? Min hund är en Pitbullmix så varför skulle jag inte kunna säga Pitbull? jag försöker inte spela tuff med min hund som du tydligen tror, försöker tvärtom visa att "bullhundar" är underbara. Om jag skulle vilja spela cool med min hund, varför skulle jag då lägga ut bilder där hon sover med en kattunge, nosar på en mus? Om jag skulle vilja spela coll med min hund skulle jag inte lära henne söta tricks och låta henne leka snällt med småhundar. Det var dessutom min mamma som valde att köpa henne, jag tror knappast att en 58 åring har behov av att vara cool.

Olga RW
8/9/12, 4:03 PM
#54

#47 Jag har exporterat hundar från min uppfödning till USA så jag vet vad det kostar att åka dit med hund eller skicka hunden dit. Och ja, det är ganska stora summor det handlar om. Boendekostnaden är ingenting jämfört med resekostnaden.

Vad är UKK för något?

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Howard]
8/9/12, 4:03 PM
#55

Du kan inte kalla henne för Pitbull för att hon är en blandras. Du kan inte sätta ett SAAB märke på en Volvo och kalla den för en SAAB, det borde du väl förstå själv va ?

Annons:
[Zlarviig]
8/9/12, 4:06 PM
#56

#54 jag menade ukc. #55 men hon är mer Pitbull än något annat så varför skulle inte det gå?

[Howard]
8/9/12, 4:11 PM
#57

Okej, uppenbarligen så behövs detta..

FÖR ATT HON INTE ÄR HELT OCH ENDAST PITBULL, DET GÖR HENNE TILL EN BLANDRAS. MAO INTE EN RASREN HUND SOM MAN DÄRMED KAN KALLA FÖR ETT ENDASTE RASNAMN.

Olga RW
8/9/12, 4:16 PM
#58

#56 United Kennel Club anordnar inga utställningar i Sverige.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Zlarviig]
8/9/12, 4:16 PM
#59

MEN JAG VET SOM SAGT VAR INTE VAD FÖR MER RASER HON ÄR. SOM JAG SKREV INNAN SÅ ORKAR JAG INTE MED FOLK SOM UNDRAR VAD FÖR RASER HON ÄR OCH SEN GÅR UTAN TYCKER ATT DE LIKA GÄRNA KAN VARA MEDVETNA OM DET FRÅN BÖRJAN, DET HAR SEDAN BLIVIT EN VANA, OM FOLK FRÅGAR OM HON ÄR RENRASIG SÄGER JAG NEEEEEEJ!!!! JAG TÄNKER INTE SÄGA BLANDRAS FÖR ATT DU VILL DET!!!!!!

[Howard]
8/9/12, 4:23 PM
#60

Herregud… Maken till trög unge har jag inte sett.

[Zlarviig]
8/9/12, 4:24 PM
#61

#58 jag sa t.ex. Det var inte direkt jag som ställde ut honom, kanske var det inte i sverige, men som jag uppfattade det så var det i Sverige.

Olga RW
8/9/12, 4:26 PM
#62

Men om man inte vet helt säkert - varför hitta på då?..

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
[Zlarviig]
8/9/12, 4:28 PM
#63

#60 men vem är det egentligen som är seg? Jag säger inte att hon är renrasig. Jag säger Pitbull, jag, och folk där jag bor, vet att man säger Pitbull till renrasiga och blandrashundar och att man endast säger APBT till de renrasiga hundarna, i USA. Och det gör vi också, det är ju trots allt en amerikansk ras eller hur

[Zlarviig]
8/9/12, 4:29 PM
#64

#62 jag hittar inte på. De sa det till mig.

[Howard]
8/9/12, 4:31 PM
#65

Vad spelar det för roll om det är en Amerikansk eller Ungersk ras, är du helt tappad ?

Du äger ingen Pitbull, hur mycket och gärna än du vill det så är din hund endast en blandras. Du kan inte kalla henne för något hon inte ?!

Tänk om alla blandrasavel fick ett förbud så att inte småbrudar som denna kunde köpa div skitblandningar.

Olga RW
8/9/12, 4:36 PM
#66

#64 Folk kan säga vad som helst. Valpköpare bör kolla upp informationen de får av uppfödarna så länge uppfödare inte visar upp dokumentation som styrker deras påstående om sina avelshundar.
Så ja, internationella UKC utställningar i Sverige är inget mer än påhitt.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Zlarviig]
8/9/12, 4:38 PM
#67

Fan vad du är äcklig. Ser ner på blandraser. Din jävla idiot, hund som hund vad fan är en renrasig hund egentligen? Det är en blandning av andra blandningar. Hur fan tror du att det gick från varg till Pitbull? Och nej, jag vill inte väldigt gärna ha en Pitbull, jag vill väldigt gärna ha en bra hund, som jag älskar, och som du inte ska snacka skit om. Det är fan pinsamt asså. Såna som du borde bli stenade och nerslgna när de märker att det är ett seriöst fel. Det är fan rasistiskt.

[Zlarviig]
8/9/12, 4:40 PM
#68

#66 okej, då vet jag det. Men han har fortfarande bevisat att det är en APBT. Fast hur som helst så sket min mamma i det när hon köpte henne eftersom vi skiter i sådant. Vi ville ha en hund, inte en accessoar

[Howard]
8/9/12, 4:41 PM
#69

Undrar just vem som är idiot och störd när du är för misshandel och stening, men det är kanske så du är uppfostrad. Vad vet jag, så gör vi inte här i Sverige iaf..

Annons:
Olga RW
8/9/12, 4:43 PM
#70

Att köpa en hund från seriös avel med dokumenterad bakgrund och stor skyddsnät är inte som att köpa en accessoar.
Då antar jag att du skiter också i alla problem oseriös blandrasavel medför hundarna och även ägarna… Tragiskt.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Zlarviig]
8/9/12, 4:51 PM
#71

Renrasiga hundar är inavlade, de får dubbla uppsättningar av sjukdomar för de flesta skiter i vilket, de vill bara ha pengar. Varför tror du att det finns rassjukdomar och att vissa raser lever kortare än andra. Blandraser är mycket friskare än renraser. Och #69 jag är svensk, och jag är inte för misshandel, men när det gäller såna som dig så skiter jag i det, för man kan inte se ner på hundar för att de inte är renrasiga. Jag tänker inte prata med dig mer för du får mig att må illa. Om ni ursäktar så ska jag gå ut med min PITBULL som inte är renrasig men minst lika fin och underbar för det.

[Howard]
8/9/12, 4:53 PM
#72

Du är medveten om att Pitbullen är en ras som förmodligen det inavlas på mest för att just utseendet inte spelar någon roll utan det är endast prestationen som räknas ? Skrattande

Återigen bevisar en blandrasägare varför den sortens avel gör sig bäst förbjuden i detta land, spec när det komma till denna sorts hundar.

Som Olga sa, tragiskt..

[Zlarviig]
8/9/12, 4:58 PM
#73

Vilken sorts hundar? Vad är det för skillnad på min hund och renrasiga Pitbulls?

Chilli10
8/9/12, 5:02 PM
#74

Okej nu taggar vi ner här. #67 Helt onödigt med personliga påhopp!

Jag tror inte att någon tycker att blandrashundar i sig är äckliga. Varför skulle de vara det? Hund som hund. Men det som de flesta däremot är emot och inte tycker om är blandrasaveln i sig. Vilket inte har med en enskild hund/individ att göra.

Olga RW
8/9/12, 5:17 PM
#75

#71 De som vill ha pengar är blandrasuppfödare först och främst!

En citat från ett förslag till ny djurskyddslag:
"Hundars hälsa har varit föremål för diskussioner, debatt och ett flertal möten och konferenser inom SKK:s organisation. SKK uppger att svenska rashundar tillhör de friskaste i världen och att detta bl.a. är på grund av att SKK har en rad rekommenderade och i vissa fall obligatoriska tester, kontroller och hälsoprogram för att få bukt med genetiskt betingade sjukdomar. Trots detta uppger SKK att den seglivade myten om att blandrashundar är friskare fortfarande lever vidare. Denna myt bottnar troligen i att rashundar undersöks i stor omfattning och det finns statistik över deras hälsa och sjukdomar. Blandraser undersöks däremot i princip endast när de har kliniskt konstaterade problem."

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Howard]
8/9/12, 5:27 PM
#76

#73

ALLT, men du verkar inte kunna fatta det så förmodligen pratar man till en ytterligare vägg när man försöker förklara det.

Annons:
[Madlene]
8/9/12, 5:28 PM
#77

#73 Hur mycket du än sitter och säger att äger en pitbull eller pitbullmix så är de folk som vill få dig att förstå att du aldrig kan vara säker om det är en pitbull, eller ens en gnutta pitbull i din hund. Har du inga bevis på det så räknas din hund som en blandras, hur mycket du än vrider och vänder på det så förblir det en blandrashund.

Hur mycket du än önskar att det vore staffe i din hund så kan du inte inbilla dig själv att det är det, Vad din upf än säger att det är i din hund så kan du aldrig vara säker. Som någon skrev här innan, så kan man korsa en mängd olika raser och få utseendet av en pitbull eller amstaff. Men det förblir en blandras.

Tycker du inte själv att det är löjligt att folk går runt och säger jag äger en pitbull, en mix, en korsning etc när de inte kan bevisa det mer än att "min uppfödare säger…" ??

[Zlarviig]
8/9/12, 6:05 PM
#78

#76 vad? Ge mig ett exempel. #77 jag har inte sagt att hon inte är en blandras, för det är hom definitivt, jag önskar inte att det är staffe i henne, har jag sagt det? Jag sa att jag TROR det för hennes mamma ser ut att ha staffe i sig. Och jag har inte sagt, min uppfödare säger, jag har sagt att de har bevisat att hennes pappa är en Pitbull

[Madlene]
8/9/12, 6:09 PM
#79

#78 I inlägg #30 skrev du "Jag vill ju säga Pitbull och staffe, men jag vill ju inte ljuga, för tänk om det är fel?"

[Madlene]
8/9/12, 6:11 PM
#80

#78 och i inlägg #8 skrev du "uppfödaren sa att hon är en renrasig Pitbull, hennes mamma ser ut som en renrasig pitbull och hennes pappa ser ut som en renrasig Pitbull. Min hund ser ut som en renrasig pitbull och beter sig som Pitbulls gör, därför säger jag att hon är en Pitbull."

[Madlene]
8/9/12, 6:19 PM
#81

#78 Sen vet jag inte vart du har köpt hunden? Tror inte din uppfödare parar sin renrasiga APBT med en blandras i Sverige eller något annat land för den delen för att senare sälja den i Sverige som vadå?

[Zlarviig]
8/9/12, 6:31 PM
#82

#79 jag menade att jag vill säga de raserna hon är, tex staffe, så att jag slipper säga bara Pitbull. Och jag menade att uppfödaren sa det i början, jag trodde det i början tills jag kollade vad Pitbull var, men jag fortsatte säga Pitbull, läs #19. Och det var inte hanhundsägaren som sålde valparna, han fick betalt för att uppfödaren skulle para.sin tik med honom

[Madlene]
8/9/12, 6:34 PM
#83

#82 Säg blandras, då slipper du säga något du inte vet säkert :)

Men sak samma, Vad såldes valparna som?

Annons:
Bullemor
8/9/12, 6:39 PM
#84

#52 Tack Howard. Trodde väl ungefär också att det låg runt 200st.

Sen kan jag inte låta bli att förundras över det här citatet:

"uppfödaren sa att hon är en renrasig Pitbull, hennes mamma ser ut som en renrasig pitbull och hennes pappa ser ut som en renrasig Pitbull. Min hund ser ut som en renrasig pitbull och beter sig som Pitbulls gör, därför säger jag att hon är en Pitbull."

Om hunden nu beter sig som en renrasig Pitbull, betyder det att ni kört lite fighter hemmavid för att konstatera det eller? Tungan ute På vilket sätt särskiljer sig en renrasig APBT's beteende mot en blandras av Bull&terrier-typ?

Du har skrivit att din mamma köpte hunden som familjehund, och redan där borde ni ha förstått att det inte var en ren Pitbull ni hade. Chansen att en seriös uppfödare skulle sälja en APBT som sällskapshund känns minimal. Nöj dig med att du har en trevlig och rar hund som du slipper kalla PB. Att säga blandras direkt gör sannolikt att du slipper följdfrågor om ev. rasrenhet/rastillhörighet.

Memzo
8/9/12, 7:00 PM
#85

#65… Förbjuda blandraser? Okej..

Du som själv kallar dig rasentusiast, borde verkligen inte uttrycka dig så. OM du nu är så mån om apbts, deras renrashet, deras EXISTENS så borde du väl inte komma och påstå att vi ska börja FÖRBJUDA raser.

Apbt:n är väl ändå en av de raser som ligger risigast till när det kommer till tal om förbud. Frågan har ju varit uppe i sverige, vem fan vet när det kommer hit???

Att tala om att förbjuda en ras, ELLER blandraser påminner en hel del om tänket som låg bakom apartheidtiden, eller, varför tar vi inte HITLER som ett exempel??

När du skriver sådana saker, då är det inget annat än rasistiska åsikter. Hade du pratat om människor, svart eller vitt, då hade ingen tvekat.
Men när du istället pratar om hundar verkar ingen reagera???

Varför?
Är det seriöst ingen som ser det?

Att tala illa om min hund är att tala illa om mitt barn. Ja, Enzo är som mitt barn, en familjemedlem, min allra bästa vän. Du sitter o snackar skit om förbud, ska vi ta och förbjuda apbts istället så att dina(??????????) hundar blir omhändertagna, eller du får flytta till ett annat land för att ha dom kvar?

Tycker det är SJUKT JÄVLA tråkigt att det ska vara såhär här inne.

F.Ö #48 rent ut sagt : håll käften om vad jag GÖR eller SÄGER. Var någonstans här inne har jag på SENASTE tid yttrat mig om vad min hund är för ras? Du har aldrig träffat mig, så jag måste ju skrivit här NYLIGEN för att du ska påstå att jag GÖR nåt.
OM någon frågar vad min hund är för ras NUMERA så säger jag " en sån där mördarhund" och skrattar. Bättre? Önskas något annat? 
Jag skulle inte vilja att folk misstar mig, en bra hundägare mot en som äger apbts, en hundägare som spyr sina rasistiska åsikter….

[Zlarviig]
8/9/12, 7:12 PM
#86

#84 du vet ju tydligen inte att Pitbulls inte är kamphundar i psyket? Jag syftar på att hon beter sig som de flesta APBT ägare säger att deras hund gör, alltså hon är tillgiven, alltid glad, snabblärd, gosig, älskar människor, och hundar också för den delen. Och att använda hundar som kamphundar är inget att skoja om, det är ett allvarligt problem som många hundar lider pga. Som sagt var, så visste inte ens jag att Pitbull var en ras då, och vad menar du med att hon inte skulle sälja en renrasig hund till en sällskapshund? Det finns det många uppfödare som gör. Dessutom så sa jag aldrig att hon var en seriös uppfödare.

Olga RW
8/9/12, 7:32 PM
#87

APBT har avlats och avlas fortfarande för HK och med HK som avelspremiss. Så ja, de är "kamphundar i psyket".

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Chilli10
8/9/12, 8:20 PM
#88

Jag hänvisar nu till sajtens regler.

Fortsätt gärna diskutionen på ett vårdat och vuxet sätt.

Denna kommentar har tagits bort.
Memzo
8/9/12, 8:24 PM
#90

#88 o #89 vem syftas det på? Eller är de inläggen gjorde i inlägg som var ovårdade?

Annons:
[Zlarviig]
8/9/12, 8:27 PM
#91

#88 kan du inte låsa tråden? Det är sjukt svårt att inte fortsätta diskutera, men jag blir bara upprörd och då blir saken värre

Chilli10
8/9/12, 8:36 PM
#92

#90 Det är flera stycken som i tråden använder svordommar, gör personliga påhopp mm. Det är inte så svårt att läsa sig till. 
Kommentaren i #88 är riktad till alla som akiver i tråden.

#89 var en dubbelpost..

Memzo
8/9/12, 8:41 PM
#93

då hänger jag med #92.

Rasistiska åsikter då? Är det med inräknat? Eller det gäller bara om människor o deras hudfärg?

[Zlarviig]
8/9/12, 9:09 PM
#94

Lås tråden? Det är svårt att diskutera om sånt här, det är ett ganska känsligt ämne, särskilt att folk ser ner på blandraser och säger att sånt borde förbjudas. Det är rasism.

Olga RW
8/9/12, 9:23 PM
#95

Folk ser inte ner på enskilda blandrashundar. Folk ser ner på blandrasAVELN och dess konsekvenser. De som har blandrashundar har valt att stödja detta elände… Det är det man är emot. Inte era hundar som individer.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Zlarviig]
8/9/12, 9:25 PM
#96

Men vad är det för fel på blandras avel då? Det är ju bl.a så man får fram nya raser

[Madlene]
8/9/12, 9:27 PM
#97

#96 Ingen blandrasuppfödare är seriös eller vill rasens bästa.

Annons:
[Zlarviig]
8/9/12, 9:30 PM
#98

Några blandras uppfödare avlar ENDAST friska hundar och vill få fram FRISKA familjehundar. Och jag tror faktiskt inte att hundarna bryr sig om raser

[Madlene]
8/9/12, 9:32 PM
#99

#98 Till vilken mening ska en upf föda upp blandraser? Satsar man på uppfödning så startar man en seriös kennel med renrasiga hundar.

Du säger att några avlar endast friska hundar, jag ber dig, NÄMN EN!

Chilli10
8/9/12, 9:35 PM
#100

Precis som jag har skrivit tidigare och som Olga skriver i #95 är det inga individer man är emot utan blandrasaveln i sig. Det är ingenting rasistiskt med det.

Tråden ska inte behöva låsas, jag tycker att sådant ska kunna diskuteras om.

Stämmer det inte att du Olga har någon blandis?

Jag har också en blandras, en bastard. Men jag kommer ALDRIG att köpa en blandras från en "uppfödare". Prince är inte mer värd än vad Chilli är för mig bara för att han är renras, men jag vill inte stödja blandrasAVELN.

Det många rasfantaster vill få blandrasägare att förstå är att man inte kan kalla en hund för ett rasnamn när det faktiskt är en blandras.

[Madlene]
8/9/12, 9:37 PM
#101

En jäkligt bra anledning till att man inte ska hålla på och föda upp blandraser är att DU som köpare inte vet hur många kullar tiken har tagit, DU som köpare vet inte vart föräldrarna kommer ifrån, DU som köpare vet INTE vad du köper.

En blandrasuppfödare enligt mig är ute efter pengar och möjlitvis en valp efter sin "fina hund"… Om blandrasuppfödning stödjs så kan upf bli girig och föda upp massa massa valpar, strunta i deras hälsa, få en rejäl summa och så fortsätter det..

[Zlarviig]
8/9/12, 9:41 PM
#102

Okej, men folk som inte är uppfödare, utankanske avlar på sin hund och en annan hund, EN gång, inte driver blandras avel och avlar konstant då? Är ni emot sånt?

[Madlene]
8/9/12, 9:44 PM
#103

#102 Och varför skulle man göra det????? Ja, för då vill man endast ha en kull på sin hund för att den är fin, inte för att man vill rasens bästa.

[Madlene]
8/9/12, 9:49 PM
#104

Och kan tillägga att hur många kullar du än tar, så är du uppfödare.

Annons:
Olga RW
8/9/12, 9:55 PM
#105

Öhhh, inlägget jag nyss skrivit försvann…

Man är uppfödare även om man "bara" tagit en kull! Man har exakt lika mycket ansvar som de som föder upp kontinuerligt.

Det finns ingen anledning att ta fram nya raser i den omfattningen. Det finns enormt mycket raser att välja och vraka mellan efter eget tycke och smak! Och vem håller på med seriös rasbildning bland blandrasuppfödarna? Och vem avla på bevisat friska hundar?

Maria - det stämmer att jag inte har bara en utan hela två icke-stambokförda hundar. En hane på snart 12 år som kom till oss som 8 v valp. Best är en APBT/AST (föräldrarna har stamtavlor från ADBA resp. SKK) och på den tiden visste man inte bättre helt enkelt. Den snart 8-åriga PB-liknande tiken Puma kom till oss som omplacering, 11 mån gammal. Henne tog vi för att vi tyckte synd om henne… Enligt hennes köpeavtal hennes tidigare ägare fått från uppfödaren ska hon vara en renrasig APBT, de kunde lika gärna skrivit Whippet eller Dogue De Bordeaux, så mycket är deras ord värda.
Så visst, vi har valt att stödja blandrasaveln en gång för 12 år sedan. Dock har ju utvecklingen gått rejält framåt sedan dess med alla forum och info på nätet. Samt att den typen av aveln inte utgjorde samma problem då. Att ta en omplacering tycker jag inte gör att man stödjer uppfödaren, det är hunden man vill ge ett bättre liv, utan att finansiera peddlern bakom hunden.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Zlarviig]
8/9/12, 10:08 PM
#106

Såå alltså vill ni bara ha renrasiga hundar? BARA inte några blandraser? Gud.. Jag mår illa, förstår verkligen inte hur ni tänker. Vad är det för skillnad på renrasiga hundar och blandraser'? Förutom att renrasiga hundar ser, eller helst ska se, exakt likadana ut?

Chilli10
8/9/12, 10:12 PM
#107

#105 Okej! Ja, då vet man ju vad föräldrarna faktiskt är om man har fått se stamtavlorna.

[Madlene]
8/9/12, 10:13 PM
#108

#106 Hur många gånger ska du fråga samma fråga egentligen? Hur många gånger du än frågar vad skillnaden är så lär du inte gilla svaret.

Rakt ut sagt, Köper du en blandras så vet du inte vad du köper. Det borde vara nog med fakta för att inte köpa en blandras.

[Zlarviig]
8/9/12, 10:16 PM
#109

Köper jag en blandras köper jag en hund. Vad är dina hundar för raser? Vad var det som skapade den rasen? Och vad var det för raser som skapade dee raserna?

[Madlene]
8/9/12, 10:20 PM
#110

#109 Köper du en blandras kan du köpa en vild korsning som du senare antagligen lär ångra då du inte vet något om hundens bakgrund. Jag har Amstaff jag, Vad som skapade den rasen? Antagligen hundarna själva med hjälp av människor, tror du inte det?

För att hålla det kort så reggades APBT'n som AST'n.. Sen kom den första amstaffen 1991 till sverige, första kullen kom runt 1995 har jag för mig sen fortsatte de där ifrån..

Vem skapade din blandras? vart kommer din hund ifrån? :)

Olga RW
8/9/12, 10:21 PM
#111

#107 Javisst. En del hundar bakom mamman var även hälsotestade och meriterade. Bests uppfödare har jag faktiskt kontakt med än. Fick även tag på Pumas uppfldare till slut men har inte fått fram nåt vettigt därifrån.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
Olga RW
8/9/12, 10:26 PM
#112

#110 Madlene, du hade väl ingen stamtavla på din hund?

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Chilli10
8/9/12, 10:26 PM
#113

#111 Vad roligt! Gammal han är föresten, hela 12 år :) Det är ju drömmen att de ska må bra och stanna hos en länge. :)

Önskar att jag kunde få tag på Chillis uppfödare, men har försökt på flera sätt och kommer tyvärr ingenstans.. Man vet ju inte om det kommer något vettigt ifrån det, men det hade varit roligt att göra ett försök till att få mer veta mer..

[Zlarviig]
8/9/12, 10:28 PM
#114

,#110 varför ångra sig? Om blandras uppfödaren avlar på friska hundar med bra psyke så får de friska valpar med bra psyke. För att det är två renrasiga hundar görr inte det att valparna är friskare. Vad är det för raser som har skapat amstaffen då? Jag vet att min hund är Pitbullmix, vad som skapade Pitbullen vet jag inte, och jag bryr mig inte heller, för bara för att jag vet det, så gör inte det min hund bättre

[Madlene]
8/9/12, 10:29 PM
#115

#112 Jo :S

[Madlene]
8/9/12, 10:30 PM
#116

#114 APBT'n säger jag ju! Men varför frågar du ut mig om en massa när du själv inte bryr dig eller vet något om din ras?

Olga RW
8/9/12, 10:31 PM
#117

AST kommer i rakt nedåtstigande led från APBTn. Sedan 1936 har amstaffen varit en egen ras med egen standard och avelsinriktning.

Hur kontrollerar blandrasuppfödare föräldrarnas mentalitet och hälsa? De är knappast utbildade veterinärer och mentaltestledare.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Zlarviig]
8/9/12, 10:36 PM
#118

#116 nej men du bryr dig ju :) du säger att blandras ägare inte vet vad deras hund är, men det vet ju tydligen inte du heller :) #117 det är inte olagligt att gå till en veterinär och ta reda på om ens hund är sjuk eller inte. Och jag tror nog att de märker själv om deras hund är aggressiv eller inte

Annons:
Memzo
8/9/12, 10:36 PM
#119

Okej.. så, om folk pratar om att "hejjahejja -förbjud blandrasaveln" så är det inte rasistiskt? 
HAHAAHA
Det innebär ju att min o många, MÅNGA andras hundar inte skulle få finnas?
De skulle alltså aldrig fått födas…

[Madlene]
8/9/12, 10:38 PM
#120

#117 om du syftade på de pgr av ATAXIA testet så var föräldrarna inte testade för det :/ men jag hade ju rent ut sagt tur att han var clear.

[Madlene]
8/9/12, 10:39 PM
#121

#118 är du blind eller? Amstaffen kommer från pitbullen. Där har du ditt svar.

Olga RW
8/9/12, 10:40 PM
#122

#118 En veterinärbesiktning av hunden garanterar inte hundens friskhet eller förmåga att överföra genetiskt betingade sjukdomar.
Om det vore så väl att aggression utgjorde det enda mentala problemet hos hundar…

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Chilli10
8/9/12, 10:46 PM
#123

#119 Men snälla nån. Det handlar ju inte om individer, det handlar om blandrasaveln i sig.

Många och även jag har ju själva blandraser, men det betyder inte att jag stödjer folk som håller på och föder upp blandraser hit och dit.

Läs lite och se vad blandrasaveln leder till. Det finns många många sjuka hundar till följd av den.

Som sagt, jag älskar min bastard högt, men för den sakens skull tycker jag inte att blandrasaveln är bra.

[Zlarviig]
8/9/12, 10:49 PM
#124

#121 jaha men dåsa, man hade en Pitbull och parade den med en Pitbull, och valparna blev amstaffs? Vad är det för raser som skapade Pitbullen då? #122, då gör de väl samma sak som "renras uppfödare" gör, kollar om föräldrarna hade någon sjukdom. Och jag menade inte bara aggressivitet, orkade bara inte rabbla upp alla mentala problem hos hundar.

Olga RW
8/9/12, 10:52 PM
#125

#124 Du har köpt en "Pitbull" och inte har någon som helst aning om rasen?..
Och nej, det gör de inte, hur gärna du än vill tro det.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
Memzo
8/9/12, 10:53 PM
#126

#123 läs lite o se vad rasaveln leder till?

Kolla alla renrashundar o vad det får för konsekvenser. Bulldoggar som inte kan föda naturligt, för att vi AVLAT fram så stora huvud. tex

Ta min fd hund. hans mamma var "schabrador". Hennes mormor var hälften labbe, resten i hela mammans bakgrund är schäfer. Det gjorde att Wille fick en liiiiiten del labbe. Han ser ut som en schäfer, dock mycket större. Han har RAK rygg till skillnad från de flesta RENRASIGA i dagsläget.

Veterinären säger själv, att tack vara den gnuttan labbe har Wille fått ett par extra SMÄRTFRIA år att leva.

BlandrasAVELN ställer inte BARA till skit.

Olga RW
8/9/12, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Och givetvis tar man till de extremaste exemplen inom renraser och jämför med en schabrador. Please, det finns osunda blandraser med!

Hur sunda ser dessa tu ut? Inte den värsta blandningen heller.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Chilli10
8/9/12, 11:01 PM
#128

#126 Jag har inte sagt att renrasaveln är felfri…

Memzo
8/9/12, 11:07 PM
#129

#127 har jag påstått något annat? Det JAG stör mig på HÄR inne är det faktum att alla (som jag sett) som yttrat sig om att deras hund är pitmix har fått kastat i ansiktet att blandrasaveln ska förbjudas.

Helt seriöst. Blir det fruktansvärt osunda valpar om du har en FRISK golden tik och en FRISK schäferhane? Risken är liten?

En FRISK apbt och en FRISK staffe?

osv

FÖRUTOM att det blir blandraser, blir dom osunda?

JAG VET att det händer, men självklart parar man inte knasiga korsningar. Inte typ golden o JRT, eller nåt annat knasigt.
MEN det är ju inte många raser som nämns här inne FÖRUTOM div "kampisar". Och när div "ambassadörer" av apbt:n hela tiden kastar blandrasfördommar PGA någon sagt PITBULL fel, sagt pitbull mix ist för det ena o de andra… Det är DÅ man blir arg. Så enkelt är det

[Zlarviig]
8/9/12, 11:08 PM
#130

#125 som sagt var så skiter jag i vad hon är för ras. Och varför göra situationstecken? Min hund ÄR en Pitbullmix. Som #126 sa, så har man avlat fram olika raser så att der ska se ut på ett speciellt sätt, det har blivit så allvarligt problem att Bulldogs inte kan andas para sig, eller föda utan hjälp. Schäfern får allvarliga problem med rygg och ben. Ridgeback får problem med ryggraden för att man har avlat på defekta djur för att få fram ridgen. Boxrar har problem med epilepsi, king charles… Har för litet huvud, så deras hjärna får inte plats, de får anfall och känner tryck bak i nacken och får allvarliga psykiska problem, de får operera bort en bit av deras skalle så att deras hjärnakan fortsätta växa. Och man avlar medvetet på dessa djur för att de har rätt utseende, och de kan hjälpa uppfödaren att tjäna pengar. Och det blir inte bättre. Bulldogen för några år sedan hade inte underkäken framför näsan, schäfern hade inte arslet i marken

Olga RW
8/9/12, 11:13 PM
#131

"En FRISK apbt och en FRISK staffe?"

Du missar poängen! Ser du inte alla valpannonser, alla omplaceringsannonser? Valpar/hundar sänks i pris, ska iväg akut, ska få allra sista chans?
Folk avlar fram bull&terrier blandraser som att det inte finns någon morgondag, trots att marknaden varit mättad länge… Dessa hundar har ingen skyddsnät - vem vet när de är födda? Då kan man använda alldeles för unga tikar i avel. Vem vet hur många kullar de haft? Man kan para sin tik på varje löp utan att någon vet om det. Bara några exempel.

Jag begriper inte vad det är ni inte kan förstå.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
Memzo
8/9/12, 11:17 PM
#133

#131 upprepar o ger tillbaka din sista mening.. Valpar sänks i pris? Jomen visst, ta en titt till o se att det spelar ingen ROLL om den e renrasig eller inte. Det är en svår marknad just nu…

Skitsamma, jag ska upp o jobba imorgon x)

Godnatt alla rasentusiaster där ute!
& Er andra!

Olga RW
8/9/12, 11:21 PM
#134

#133 Det är det inte lika förekommande inom renras om man jämför. Är det ditt enda argument eller?

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Olga RW
8/9/12, 11:22 PM
#135

Vad är det för fel på taxen? :S

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Zlarviig]
8/9/12, 11:23 PM
#136

#131 herregud, du tror att det bara är blandisar som hamnar på hundstall? Det är minst lika många renrasiga hundar där. En väldigt känd uppfödare, minns inte vilken, avlade pappa och dotter, hon höll fast dottern medans pappan satte på henne, tikem skrek för att hon för det första hade en infektion, och för att hon var i sitt första löp. Sedan märkte de att det inte gick så bra, så hon runkade av pappa för att kolla om hans spermier levde, sen parade de hundarna igen. Det var någon som assisterade och såg och visste exakt vad hon gjorde, som berättade det. Uppfödaren kallade dessutom hundarna för horor o dyl. Hon hade de i små burar. Detta hände i Sverige

Chilli10
8/9/12, 11:23 PM
#137

#129 Nej. Men saken med blandningar med denna hundtyp är att de oftast hamnar i fel händer. (Såklart inte alltid!)

Vilket leder till att även om det är en blandras är det pitbullen eller amstaffen som får "skiten" för diverse händelser. Det är kanske just därför som blandrasaveln inte är så bra, speciellt inte för dessa raser..

Du får gärna bli arg, jag förstår bara inte varför..

Att vara rasentusiast är inte att vara "rasist".

[Zlarviig]
8/9/12, 11:24 PM
#138

#135 du skojar va? Hunden skrapar magen i marken för fan! Man får ju mardrömmar

Olga RW
8/9/12, 11:25 PM
#139

Den största delen av hundarna på hundstall är blandraser, ja.

Bara för att du känenr till EN dålig renrasuppfödare betyder inte att alla är likadana. Enl. SKK får man inte para far & dotter och tvångspara tikar. Hundar får inte heller hållas i bur. Att ingen anmälde uppfödaren du skriver om…. Sjukt!

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
Kalli
8/9/12, 11:27 PM
#140

#85: Nej, det är inte rasistiskt eftersom det inte går att jämföra människor och hundar. Exempelvis tvångsteriliserar vi inte människor längre men väl hundar, människor till skillnad från hundar har inte medvetet och under en längre tid avlats för olika uppgifter/egenskaper. Människor (åtminstone de flesta) är inte under hela sitt liv helt beroende av någon annans välvilja.

Jag kan fortsätta men poängen är ändå att det inte är samma sak, för det är inte människor vi talar om. Det är förresten inte ens individerna (blandrashundarna) utan problemet med dagens blandrasavel på just kamphundraserna. För det är ett problem, det kan väl ingen förneka?

[Howard]
8/9/12, 11:29 PM
#141

Varför kan jag inte kalla mig rasentuiast angående APBT och vilja förbjuda blandrasavel ?

APBTn är en renrasig hund och har stambokförts långt innan Amstaffen började stambokföras, för att ta en ras som ex.

Men det spelar uppenbarligen ingen roll, för folk i detta land är uppenbarligen så korkade att dom tror att SKK har monopol på vad som är renrasigt eller inte.

Men för all del, förbjud blandrasavel&hundar.
Det kommer ALLTID att finnas rasrena APBTs i detta land tack vare seriöst intresserade människor som hänger sina liv till rasen och dens överlevnad.

Till skillnad från alla idioter som köper div. skit på blocket och ska leka duktig över sen.

[Zlarviig]
8/9/12, 11:32 PM
#142

#139 läs #130 så förstår du vad jag menar

[Zlarviig]
8/9/12, 11:35 PM
#143

Jag rekommenderar att ni ALLA ska kolla på dokumentären Pedigree Dogs Exposed.

[Howard]
8/9/12, 11:39 PM
#144

Jag rekommenderar dig att öppna ögonen och inse vilket jävla problem packet som blandrasavlar kamphunds-raserna orsakar.

Det är PGA dom som ett rasförbud kommer drabba oss.

Memzo
8/9/12, 11:40 PM
#145

DÄR HAR VI DET! Rasistiska åsikter. Att kalla blandraser för SKIT är rasism. Så enkelt är det.

[Howard]
8/9/12, 11:47 PM
#146

JA, SHIT HERREGUD !! Bäst du anmäler mig snarast till polisen för hets mot hundgrupp !!!!!!!!!11elevenoneone

Annons:
Kalli
8/9/12, 11:50 PM
#147

#133: Bara idag sökte 20 Amstaffblandisar hem på Blocket, dagen före det var de 12 stycken. Dagen före det hittar jag 35 stycken Amstaffblandningar ute på annons och då enbart på en annonssida (om än den största).

Tror du att det finns seriösa hem till alla dessa hundar? Tror du att en enda av uppfödarna testat sin hund för Ataxia? Har kollat AD/HD grad? Har en aning om vilka problem eller sjukdomar som ligger bakåt? Allergi? Demodex?

Jag är emot blandrasavel dels för att jag värnar om kamphundraserna men också för att jag lider med alla blandrasindivider som hamnar fel, och det är många. Många fler än de renrasiga, tro mig eller för all del fråga Hundstallet.

[Zlarviig]
8/10/12, 12:00 AM
#148

#147 men det är ju några idioter som inte kollar sånt innan och ser till så att de har hem till alla hundar, och kan ta tillbaka de om något händlgr

Olga RW
8/10/12, 12:10 AM
#149

Några idioter? MÅNGA idioter i så fall!
Blandrashundarna går i regel som spontanköp. Det är brukligt att de som planerar ett hundköp bra i förväg hör av sig till uppfödare av renras och följer föräldrardjuren och valparna under en tid och håller tät kontakt med uppfödaren.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Susanna_w
8/10/12, 12:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Har inte ens nästan läst allainlägg men jag har som vissa redan vet, en Ambull/Amstaff. När jag skaffade honom var jag inte så insatt i ambull eller bullhundar överlag förutom Amstaff. Mamman är renrasig Ambull och pappan är ambull/amstaff. I början sa jag också att han var Ambull om någon frågade mig. Han är ju mest ambull tyckte jag och inte liknade han en amstaff jätte mycket heller?! Eller?! Älskar min hund, över allt annat och det finns inget jag inte skulle göra för honom. Men sen jag skaffade honom (skaffade honom för att jag tyckte synd om honom, då vi egentligen ev skulle kolla på en renrasig amstaff) började jag läsa, både på sidor och här på iFokus och lärt mig en hel del och ändrat mig en hel del.

Jag hade också fått uppfattningen om att renrasiga var inavlade och/eller sönderavlade, visst finns det självklart hundar som är det men hör och häpna, alla hundar/raser är inte det. Har också hört att blandraser alltid är friskare än renrasiga, är det därför jag har lagt 15 000:- sedan slutet av mars i vetkostnader?  Sen ligger det ju också i ägarens ansvar också att kolla upp stamtavlan med föräldrar osv hur sjukdommar osv ser ut och det kan du inte göra på en blandras.

Blandrasaveln är oseriös, för hur mycket du än bryr dig, går det inte att få den seriös! Det är jobb med att föda upp renrasiga, och det kostar pengar vilket är tvärtemot blandrasuppf. Där handlar det om snabba pengar, det är sött och kanske lite roligt och dom får känna sig duktiga, eller nåt :/

Dessutom är blandraser väldigt mycket billigare än renrasiga, vilket gör att fler kommer åt hundar, och dom slipper spara och det kan bli impulsköp och man tänker inte efter och läser inte på om raserna och vips så ska hunden omplaceras om ett år. Kolla på omplaeringssidor och blocket, vad är det mest på försäljning? Jo blandraser, har man aldrig tänkt på varför?

Självklart finns det dåliga renrasiga uppfödare, men oseriösa människor finns det överallt och det kommer man aldrig undan med och man kan inte dömma alla uppf. för det.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Kalli
8/10/12, 6:42 AM
#151

#148: Några idioter? Nej, det gäller alla uppfödare av Amstaffblandningar. Varenda en.

Memzo
8/10/12, 6:50 AM
#152

när det gäller idioter har ju Howard redan förklarat att  ALLA som köper en blandras är en ren idiot…

Chilli10
8/10/12, 8:36 AM
#153

#150 Ja, man är ju inte bättre än att man får ändra sig! :)

#152 Idiot och idiot, antagligen vet man inte bättre helt enkelt.

Jag har sagt och skrivit det många gånger och jag skriver det igen.
Är man inte villig att lära sig om någonting, ta till sig saker och därmed ÖKA sin kunskap så kan man inte heller ändra sig eller sitt sätt att se på saker.

Annons:
[Howard]
8/10/12, 2:50 PM
#154

Misströst dock ej gottfolk, ni kan arbeta er uppåt i hundvärlden.

En gång i tiden så ägde även jag en blandras, dock omplacering för vara snäll.

Men han kasserades till sällare jaktmarker efter endast 5års ålder. Sedan dess kan man lätt dra slutsatsen att blandrasavel är skit och ej något man ska syssla eller beblanda sig med.

Bullemor
8/10/12, 9:43 PM
#155

#86 Om det är någom ras som avlats/avlas just för "kamp-meriter" så är det ju APBT.  En renrasig Pitbull har alltså ( I många fall) avlats fram av hundar som är bra på att slåss mot andra hundar.

En seriös uppfödare av APBT skulle därför aldrig ha sålt en sådan hund som familjehund just pga. risken att familjen inte skulle klara av att hantera hunden rätt. Det är med andra ord vanligt att en APBT inte fungerar att ha ihop med andra hundar vid vuxen ålder, eller kan bli svårhanterlig pga. okunskap hos ägarna.

Jag blir lite betryckt och ledsen över att någon som ändå tycker sig ha en "Pitbull" är så pass dåligt insatt. Jag rekommenderar att du läser på lite mer om de raser du tror finns i din hund så du förstår bättre vad som kan dyka upp både sjukdomsmässigt och i beteende väg.  Att en hund är tillgiven, lättlärd och gillar folk tyder inte på något annat än att det är en hund. Inget som har med en specifik ras att göra.

pv60
8/11/12, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

För att återgå till början av tråden:

Vår Bella är en blandning av Amstff/Pitbull. Beroende på vem som kommer fram och vill hälsa/klappa så svarar vi olika.

ALLA "gamla tanter" brukar säga ÅÅÅH, jag älskar boxrar. Då blir svaret: det gör vi också…

Småbarnsfamiljer: Amstaffblandning

Andra hundägare med liknade raser: Amstaff/Pitbull-blandning

Vi vänder kappan efter vinden kan man väl säga….Kyss

På bilden ligger Bella på sin specialbyggda plats i framsätet. På långresor som semester mm blir det lite för varmt i skuffen, så Bella sitter fram och husse i baksätet. Det är många som vänder sig om och pekar på oss när vi tuffar fram, men det bjuder vi på!

pv60
8/11/12, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

För att återgå till början av tråden:

Vår Bella är en blandning av Amstff/Pitbull. Beroende på vem som kommer fram och vill hälsa/klappa så svarar vi olika.

ALLA "gamla tanter" brukar säga ÅÅÅH, jag älskar boxrar. Då blir svaret: det gör vi också…

Småbarnsfamiljer: Amstaffblandning

Andra hundägare med liknade raser: Amstaff/Pitbull-blandning

Vi vänder kappan efter vinden kan man väl säga….Kyss

På bilden ligger Bella på sin specialbyggda plats i framsätet. På långresor som semester mm blir det lite för varmt i skuffen, så Bella sitter fram och husse i baksätet. Det är många som vänder sig om och pekar på oss när vi tuffar fram, men det bjuder vi på!

Lilllens
8/14/12, 10:51 PM
#158

#157 Varför väljer du att kalla din hund olika saker beroende på vem som frågar?

vallhund
8/15/12, 4:23 PM
#159

# 157 OT

Hoppas hunden har en allsafesele på sig o att ev krockkudde på passagerarsidan är avlägsnad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Madlene]
8/15/12, 4:34 PM
#160

#157 Hade aldrig vågat ha hunden sådär.

Annons:
Bullemor
8/15/12, 4:43 PM
#161

Ser det inte ut som hunden ligger på en "bältes-sele"?

pv60
8/15/12, 5:44 PM
#162

Jo. Såklart har Bella en bältes-sele, krockkudden är urkopplad.

På bilden ligger hon bara och väntar i bilen medans vi packar. Hon vill inte riskera att inte få följa med!Cool

#157: De flesta nyfikna som inte är hundvana har en stark, förutfattad medning om amstaff och pitbull.  Min man hade t ex med sig Bella på ett jobb(på en ridskola) under en månad, varenda dag. En dam i cafeterian tyckter Bella var såååå rar och trevlig. Hon klappade och pratade med Bella varje gång. Sista dagen sa hon: Vilken fin boxer du har. Tack, sa mannen, men det är en amtaff/pitbull. Ohh, sa damen. DOM tycker man INTE om. Sen var hon i chock resten av dagenFörvånad. Därför är vi lite "snälla" ibland…

#160: Jag tror att hunden sitter bättre sådär, med uppsikt, kontakt och AC än alla dessa jyckar av olika storlekar som är lösa i BAKSÄTET!!! Vet inte folk att det finns selar, eller…

[Madlene]
8/15/12, 6:08 PM
#163

#162 I kombi bilar finns oftast AC längst bak med :) och skönare för hunden att kunna röra på sig, varför ska man ha "kontakt" med sin hund när man kör bil? Den farligaste platsen i bilen är faktiskt sätet bredvid chaufförens. Därför hade jag aldrig sattit min hund där.

Lilllens
8/15/12, 6:46 PM
#164

#162, Hm okej, jag förstår ändå inte varför man ljuger. Men alla är ju olika..

Mischa
8/15/12, 8:11 PM
#165

#162

Förutfattade meningar finns om dom flesta raser, är det inte konstigt att välja en blandras man inte vill/orkar stå för bara för att andra människor kan ha åsikter? vad gör det om damen i cafeterian inte tycker om dom raser som ingår i din hund? hon kanske får sig en funderare om vad hon faktiskt "tycker" eller så får hon tycka som hon vill, för hon måste ju inte umgås med hunden eller gilla den för all del.

Man skaffar väl hund för sig egna skull och inte för omgivningens tycke. Önskar man att ha en hund som alla "åh:ar" och blir glada av när nämner rasnamnet så är det nog ytterst få raser som passar in överhuvudtaget, och verkligen inte hundar inom den här kategorin.

≧◔◡◔≦

axilur
8/16/12, 4:53 PM
#166

När folk stannar mig och frågar vad min "otroligt vackra" hund är av för raser så brukar jag svara "jag vet inte" och låta folk gissa på. Det brukar uppskattas och Diezel blir glad över några klappar från en trevlig dam under tiden. ;)

/Anneli

vallhund
8/17/12, 6:56 PM
#167

Frågar folk om det är en blandis så drar jag hela namnet, står de som fågelholkar säger jag Pyrénéeisk vallhund/Pyrshep.

Annars nöjer jag mig med byracka.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
SheViper
8/19/12, 1:34 AM
#168

Jag har tre hundar - en stambokförd och två blandras. Jag har uppgifter på vad den ena av blandraserna innehåller för två olika raser, men jag VET inte. Den tredje är en avkomma efter dessa två förstnämnda. Han ser ut som sin far och jag skulle nog kunna lura många genom att säga att han också är av samma ras, men jag säger blandras :)

Jag vill gärna ha rasrena hundar men jag går på magkänsla och energi - och detta har lärt mig att man aldrig ska säga aldrig ;)

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

silverorm
10/13/12, 9:21 AM
#169

Hej o hå..? Jag är som sagt ny här..brukar det alltid vara en så här hätsk stämning här? Avskyn mot blandraserna..jo jo kan ju inte på stå att jag känner mig varmt välkommen här direkt..har haft renrasig boxer innan, han fick cancer och problem med sköldkörteln, så inga fler boxrar för mig (gör ännu för ont i hjärtat med..dagens boxrar gör mig bara besviken..

Numera har jag två BLANDRASER Missy är mellan dogo argentino och amstaff (mamman var 50/50 amstaff dogo och pappan var renrasig) hon var en omplaceringshund, har inte ångrat en sekund att jag tog henne. Näste heter Laban har oxå dogo i sig pitbull/amstaff oxå troligvis, enligt vet mm, även han är en omplaceringshund. Jag kan inte på stå att jag skäms för några av mina hundar, eftersom för mig är de först och främst HUNDAR!

Sen så säger ju genetiker och veterinärer att 1a generations blandras är friskast, men inte i flera led. Enligt de jag har talat med iallafall.

Men visst, den avlen som hålls i "skuggorna" s a s, är ju bara för tragisk, blandar de "söta o fina" djuren bara för att tjäna pengar, nä de människorna tycker jag inte om..men det är ju inte djurens fel! (igen)

Mischa
10/13/12, 10:33 AM
#170

#169

Avskyn mot blandrasavel har inget med individerna att göra.

Just när det kommer till "bullhundar" så är det bland dom mest utsatta hundtyper när det kommer till överproducering av hundar, därför tror jag också att ämnet kan vara extra känsligt.

Gällande veterinärers uttalanden om friskhet så är det en sanning med modifikation, ja det finns en större chans att förstagenerationen blandras får en hälsosammare förutsättning, men det förutsätter också att båda föräldrardjur är obesläktade och att dom själva är friska såklart och ger inga garantier den sk. heterosiseffekten, genetiker Per-Erik sundgren skrev en artikel kring detta där han tog upp både för och nackdelar med utavel (genetica.se om den fortfarande finns kvar).

Dom största problemet som jag upplever gällande hälsan bland bull and terrierraser är dom immunologiska ex. allergier, demodicos.

Dom är stora dels för att dom kan ta tid och upptäcka och dels för att arvsgången inte är kartlagd, man vet inte hur det ärvs och det blir därför svårt att undvika.

Men ändå avlas det friskt på unga hundar och på hundar där man vet att det finns problem i närsläkten för att inta tala om dom som även avlar på hundar som faktiskt är sjuka.

Därför tror jag klimatet är som det är, alla vill para men ingen är intresserad av avel.

≧◔◡◔≦

[Zlarviig]
10/13/12, 10:34 AM
#171

Välkommen! Jag är också relativt ny här, och när det blev en sån här diskussion så hade jag bara varit här i några dagar. Så man kan ju säga att jag inte kände mig väldigt välkommen. Jag har en Pitbull/staffe blandis. Men tydligen så är hon inte Pitbull blandis enligt de här utan hon är säkert nån pudel blandning eller så. Absolut inte pitbull iallafall. För de vet ju mer om min hund än vad jag gör själv såklart. Mixa's pappa är absolut inte en renrasig Pitbull från Amerika. Nu är det ju så att jag har träffat Mixa's pappa och själv sett hans stamtavla. Och han har dessutom kuperade öron som uppfödaren kuperade hos vetten i Amerika eftersom ägaren inte kan kupera i Sverige. Mixa's mamma är en 50% Pitbull och 50% Staffe, och hon bor .något hus ifrån mig så jag träffar henne (Och Mixa's bror) varje dag. Mixa ser inte ut som en Pitbull/staffe lika mycket som sina syskon, hon var hälften så stor som de när hon föddes och hade svårt att överleva, nu har hennes kropp vuxit ikapp syskonens lite, men huvudet är fortfarande mindre :P Iaf så är de flesta blandisar vackra underbara och har verkligen stora personligheter!

Bullemor
10/13/12, 10:53 AM
#172

#169

Jag tror egentligen inte att någon här har något emot den enskilda blandishunden, utan det många vänder sig emot är de männsikor som sätter hundar till världen utan större tanke bakom det.

Tyvärr bryr sig alltför få uppfödare av blandraskullar om föräldradjurens hälsostatus och lämplighet som avlesdjur. Inte heller verkar de lägga särskilt stor vikt vid att hitta lämpliga ägare till valparna , vilket gör att annonssidor som tex. Blocket svämmar ju över av annonser på både valpar och vuxna blandisar av större modell/bull&terriertyp.

Huruvida blandisar skulle vara friskare går ju naturligtvis också at debattera i det oändliga, men eftersom få blandrasägare gör några större hälsotester så lär vi inte heller kunna få någon statistik på det. "Det man inte vet, finns ju inte…"

Jag tycker dina hundar såg jättetrevliga ut, så inte skall du ta åt dig personligen. De är ju dessutom omplaceringar, så du har ju inte skaffat dem dem som valpar.   Faktum är dock att så länge människor köper valpar från tvivelaktiga uppfödningar så kommer det alltid finnas en marknad för de hundarna.

Självklart skall vi försöka se till att de hundar som redan finns skall få ha det bra här i livet, men enligt min åsikt så finns det ingen anledning att sätta fler hundar till världen utan att ta sig en rejäl funderare vad man har för syfte med kullen.

Detta gäller dock även renrasiga hundar. Jag själv skulle aldrig para en tik om jag inte ansåg att den framtida kullen skulle ha chans att kunna föra rasen framåt, och att jag hade valpköpare som var kapabla att ge valparna det liv de förtjänar.

Det är många medlemmar som har blandisar här inne, så känn dig inte ovälkommen, och att debatterna blir lite heta ibland hör nog lite forumvärlden till Flört

Kalli
10/13/12, 12:13 PM
#173

Kunde inte hålla med Mischa mer i det hon skriver. Sen finns det såklart vissa individer som medvetet verkar försöker provocera och håller en stundtals väldigt låg nivå. Allra enklast är faktiskt att ignorera dessa, ta det inte personligt helt enkelt. De håller samma låga nivå på ett flertal forum och mot de flesta människor.

I övrigt uppfattar jag inte alls något utbredd avsky mot blandraser utan som redan nämnt handlar det om blandrasaveln på "muskelraser" och där håller jag personligen med. Kanske därför jag inte alls tar illa upp över den debatten.

Susanna_w
10/13/12, 6:50 PM
#174

#169 Har även jag blandras av bullhundstyp, som andra säger, det är inte hundarna utan aveln och att dom är friskare är bara en myt. Finns renraser som är friska hela livet och tvärtom så allt är ju relativt. Min hund är sjuk och vi har varit fram och tillbaka hos vet och ska även dit på måndag igen så han är inte ett dugg frisk fast han är blandras och inte i generationer heller.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
vallhund
10/17/12, 8:45 PM
#175

#169

Ingen har något emot individerna, däremot de som avlar fram dessa, o de som stödjer det hela genom att köpa valpar.

Visst finns det en heterosis effekt, speciellt i första generationen blandisar, men det betyder inte att du kan para 2 HD hundar med varandra o tro att valparna inte får HD.

Tekniken används främst på grisar för att få högre slaktvikt.

Vill du ha tips om friska, bruksavlade boxrar så hojta till, finns valpar nu.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: