Annons:
Etikettraser
Läst 5231 ggr
Labolina_73
2012-01-09 00:31

rasskillnader??

mellan staffe och amstaff?

jag vet att det finns rådar men jag hittar dom inte..

jag vet att det är storleksskillnader etc..

men det jag undrar över,, skillnaden på deras mentalitet. såklart olika på olika individer men över lag så där… gosiga vet jag redan.. ;-) underbara vet jag oxå…. hehe nåja,,, ni fattar vad jag är ute efter..?

för och nackdelar på dom båda skulle uppskattas..

//Linda

Annons:
NinniH
2012-01-09 06:59
#1

De största fördelarna med staffen, som jag ser det, är deras storlek som jag finner väldigt behändig, samt att de är så enormt förtjusta i människor (vilket även gäller amstaffen). Men, deras fördel kan även bli till nackdel och då särskilt när de är så glada i människor att de gärna vill fram och hälsa på precis allt och alla för att de tror att alla är lika glada i dem.

Just vad man upplever som för- och nackdelar är också väldigt individuellt. Glad


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Mischa
2012-01-09 13:33
#2

Har skrivit det tidigare, men jag upplever större mångfald inom staffen och lättare att hitta vad man söker, vill man ha en hund med lite mer motor finns det uppfödare som själva tränar en del och har som målsättning med sin avel att få en mer allround och aktiv sällskapshund, vill man bara ha en ren sällskapshund så är det lätt att hitta det.

≧◔◡◔≦

Chilli10
2012-01-09 14:33
#3

Det jag upplevt är att staffen är lite lugnare och inte kräver lika mkt och amstaffen lite mer krävade. Generellt sett alltså.

Känns som de är väldigt lika i sättet/mentaliteten.

Utseendemässigt väldigt lika, utöver storleken då.

Elishia
2012-01-09 18:32
#4

Är inte staffen mindre drabbad av skitavel än amstaffen? Eller är det bara önsketänkande?

CLA
2012-01-09 18:36
#5

Den är påväg i samma riktning skulle jag vilja påstå.

Chilli10
2012-01-09 18:45
#6

#4 Utveckla gärna begreppet "skitavel".

Annons:
Elishia
2012-01-09 18:49
#7

Okunskap hos uppfödare. Man avlar på fel mentalitet. Inga hälsokontrollerade hundar. Hundar med dålig hälsostatus. 

I stort sett hela amstaffaveln i Sverige ser ut så. Det finns FÅ bra kennlar.  

Det är väldigt många som börjar avla på sin första hund. Man köper en tik och sen är man en kennel. Det finns alldeles för lite erfarenhet och väldigt mycket pengaavel och popularitetsavel.

Jag har amstaff men är idag inte speciellt engagerad i rasen längre då rasen idag inte är vad den borde vara. Det är inte kul att se rasen man älskar falla sönder utan att kunna påverka.

Chilli10
2012-01-09 18:55
#8

#5 Tack, det var betydligt tydligare :)

Ang att det inte krävs några hälsokontroller/speciell hälsostatus på amstaffen tycker jag är väldigt konstigt. Mailade med någon på amsatffklubben om det o då påstod hon att det ev var på väg att bli det. Men jag vet inte om något är på gång?

Är det samma på staffen? Alltså inga speciella hälsokrav.

NinniH
2012-01-09 19:15
#9

#8: Det finns inga direkta krav på hälsokoller odyl vad jag vet (i sådana fall har jag missat det), såsom HD/ED, vilket jag tycker är synd. Enligt statistik så är hälften av alla röntgade staffar "drabbade" av HD i olika grader, dvs C eller sämre.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Chilli10
2012-01-09 20:00
#10

#9 Okej. Ja, det är synd. Förstår inte vaför. Känns som avelsbasen är tillräckligt stor för båda dessa raser för att kunna ha krav på föräldradjuren.

[Howard]
2012-01-09 20:35
#11

Lite historikinlägg :

Staffen har varit en egen ras länge än vad Amstaffen har. Staffen var den urtyp som fanns i England&Irland men som togs med till Usa och senare blev APBT.

Amstaffen är senare baserad på några enstaka utvalda APBTs som la grunden för den "nya rasen".

LillyB
2012-01-09 21:11
#12

#11: Intressant!! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Elishia
2012-01-09 22:20
#13

Det är idiotiskt och visar också konsekvenserna om man kollar hur många hundar det finns.  Resultatet visar hur kvaliteten fått ta en rejäl smäll pga detta. Folk vill bara tjäna pengar. Hundar avlas fram i massor. Renraserna drabbas av många dåliga kennlar. Blandrasmarknaden är enorm och okunskapen ännu större.

Annons:
pippa__
2012-01-09 22:47
#14

Min åsikt är att dom staffar jag har träffat har varit sååå mycket trevligare mot både folk och hundar än vad amstaffarna har varit. Kan tillägga att jag träffat fler amstaffar dock…

Labolina_73
2012-01-09 22:58
#15

men oavsett det finns ett krav eller ej,, borde man inte som seriös uppfödare testa iaf,, röntga tex, iom att det ju faktiskt är ett vad jag förstår ganska sto del som har nu c höfter etc?

//Linda

Chilli10
2012-01-10 08:21
#16

#15 jo det skulle väl vara det bästa för raserna. Vad jag läst så finns det uppfödare som tex röntgar sina hundar. Dock att de speciellt bland amstaffuppfödarna ska vara svåra att hitta då de inte är så många. här handlar det ju också lite om efterfrågan. Om fler köpare vill att föräldradjuren ska ha bra höfter och kanske tom inte köper hundar från kennlar som inte har det så ökar ju pressen på uppfödarna att börja göra det.. Men, då handlar det ju om att flertalet köpare gör det, vilket ju inte är fallet.

Upp till toppen
Annons: