Annons:
Etikettbilder-och-filmer
Läst 19997 ggr
LillyB
1/12/12, 5:08 PM

Kommentarer kring: Tänkvärda filmer

Här kan vi diskutera filmer som lagts upp i: Tänkvärda filmer

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
LillyB
1/12/12, 5:14 PM
#1

---

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Chilli10
1/12/12, 7:23 PM
#2

Ang #2 så måste jag säga att ridgeback uppfödarens kommentar om varför det var/är bättre att avliva valpar utan ridge är skrämmande.

"Bättre än att de används som kamphundar" wtf..

Chilli10
1/12/12, 7:25 PM
#3

Ang #1 så är det hemskt :( eller båda är ju hemska, men på olika sätt..

När jag var i Thailand förra året tyckte jag så himla synd om alla hundar. Såg flera med valpar. Led verkligen med dem när jag såg hur dåligt de hade det.

LillyB
1/12/12, 7:38 PM
#4

#2: Ja! Tycker att den där gubben också var hemsk!! Det enda han kunde säga var att hundarna var korrekt efter standarden så då var det okej, funktionsdukligheten sket han helt i. Skrämmande :(

#3: Ja :( Minns då jag var i Italien, det var flera gatuhundar där och det var lika hemskt att se dom varje gång. :( Men alltså.. 80% av världens alla hundar är hemlösa?! Så ofattbart sorgligt! :(

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
1/12/12, 7:51 PM
#5

---

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Chilli10
1/12/12, 9:55 PM
#6

#4 Ja, gubben var också hemsk. Att en arbetande hund ska se ut sådär, hur kan man säga så.. Den lilla vovven som behövde stå på en kylplatta för att inte överhettas så att han kunde andas. Usch. Ska ett hundliv se ut så? Utställningsavel blir så fixerad vid olika saker, men utseende är ju inte allt. En hund måste ju kunna vara hund också..

För övrigt lite udda att jämföra en blandrasfösäkring med en bulldoggs. De är ju inte precis de billigaste att försäkra..

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
LillyB
1/13/12, 2:51 AM
#8

#6: Ja, huga! :( Undra hur glad den hunden var..

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
[Howard]
1/13/12, 3:27 PM
#10

Off the chain är så långt ifrån bra och välgjord !

Filmen är sponsrad utav PETA och HSUS som är ökända att avliva hundar för minsta lilla, och allra främst innan utredningar och domstolar är klara.

Så nej, den är varken bra, välgjord eller värd att se. Den är vinklad, innehåller tonvis med felaktiga faktan och är endast gjord i syftet att få rasen APBT förbjuden över hela USA.

LillyB
1/13/12, 4:35 PM
#11

#10: Hur är den vinklad och vilken fakta är felaktig?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
1/13/12, 4:56 PM
#12

En dokumentär ska ju vara saklig gjord och kunna bevisa sina källor, det finns inga som helst källor att visa upp till denna film. Peta och HSUS har tagit in sina s.k experter och låter dom häva sig ur den skit dom anser sig vara så det går till.

Det finns ju tex. ett stort antal sidor på internet där regelverk beskrivs och förklaras men inget sådant nämns i filmen, och det lilla som nämns är felaktigt vinklat och förklarat.

http://theadvocate.com/home/827776-79/dog-deaths-lawsuit-settled.html

Här kan man tex. läsa som hur SPCA förstörd en mans livslånga arbete och en enorm stor del utav APBTs historia samt urlinjen till många av dagens linjer.

LillyB
1/13/12, 5:17 PM
#13

#12: Tycker filmerna visar ganska tydligt hur det går till. Mer specifikt, vilken fakta stämmer inte? Du sa att det var tonvis.

Hemskt att dom avlivade mannens hundar! Men det hade väll inte riktigt med filmen att göra? I filmen verkar dom ju prata mer allmänt om situationen i USA, med flera klipp och uttalanden som grund. Ser tyvärr inte felet med filmen. De visar hur "hundkamparna" tänker och hur "experterna" tänker. Förstår också varför de avlivar så många pitbulls, trots att jag inte stödjer det på nåt sätt. Men skulle de ta hand om alla hundar och omplacera dom så skulle många åka tillbaka till samma skit, men det är tyvärr en quick-fix att bara ta bort alla och det är sorgligt.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
[Howard]
1/13/12, 5:23 PM
#14

Eftersom ingen här inne är någorlunda påläst om det hela så är en sådan diskussion ingen idé, och då jag inte direkt vill sitta och länka till mindre lämpliga sidor där man finner informationen så går det inte heller att ha dem som källor.

Har man läst rashistorik för APBT så vet man att det INTE går till som det visas i Off the chain.

Det har tvärtom oerhört mycket med filmen att göra så skaparna utav dokumentären pushar för att just sina raider skall göras och hundar avlivas. Folk med stora kennlar som har lagt ner sina hela liv på att avla fram sin egen blodslinje får sina hundar tagna och i många fall avlivade pga. inga som helst skäl egentligen. Skulle dessa föreningar ta rot i Sverige så skulle oerhört många hundar omhändertas och även avlivas just pga deras s.k "regler.

LillyB
1/13/12, 7:23 PM
#15

#14: Du har ingen film som visar "den rätta" sidan då?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Mischa
1/13/12, 10:40 PM
#16

Den här finns också en dokumentär som jag tycker framhäver bull and terriers mångsidighet och variation ganska lättsmält, tyvärr mycket felinformation även här, men som nämnt intressant att se ur aspekten syfte och olika avelsförgreningar ursprungligen från apbt och vill minnas att även en del register nämns.

Är ju dock väldigt förtjust i Leri (en bit in i dokumentären) som tävlar mondeoring med sina, hon säger en del tänkvärda saker.

≧◔◡◔≦

Loveradio
1/14/12, 5:14 PM
#17

#10 Det är din åsikt. Själv tycker jag att den är välgjord och visar klart och tydligt situationen i USA. Tycker inte alls den är vinklad.

#13 Precis det är det jag gillar med filmen, att de visar båda sidor. Både hur de som sysslar med hundkamp tänker och hur experterna tänker.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Howard]
1/14/12, 6:22 PM
#18

#17
Så att dom som har gjort filmen har som huvudmål att utrota en ras tycker du är ok ? Och du tror sedan att dom gör en objektiv och riktig dokumentär sedan ? Dom visar en sida, inte båda.

Läs på om "sporten" själv så kommer du få se själv vilka enorma faktafel som svänger sig med.

Loveradio
1/14/12, 11:06 PM
#19

#18 Jag tror inte alls dom har som mål att utrota Pitbullen. Dokumentären visar bara hur farliga hundarna kan bli i fel händer. Det enda de som gjort filmen har som mål är att utrota hundkamp.

Jag håller inte med att den är vinklad. Den visar båda sidor.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LillyB
1/14/12, 11:10 PM
#20

Måste hålla med Sara här.

Howard du får gärna hänvisa till något som stärker dina påståenden, på tal om källhänvisningar liksom. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
[Howard]
1/14/12, 11:10 PM
#21

Vad är det du inte förstår ?

Dom som har gjort och sponsrat filmen har i huvudsyfte att mer eller mindre utrota APBTn i USA. Varför skulle dom annars slå till mot exakt alla större kennlar och pusha för att hundarna skall avlivas INNAN rättegången är klar ens ?

Bara någon riktigt naiv och godtrogen kan välja att tro på det..

Ta och googla och läs på om PETA så kommer du/ni se att dom inte är så helylle som ni målar upp dom.

LillyB
1/14/12, 11:16 PM
#22

#21: Varför är dom då så tydliga i filmen med att det är underbara hundar i rätt händer, att det är människan som gör fel? Det är väll mer så att dom vill utrota hundkamp och om det betyder att de måste förbjuda rasen så kanske de tycker att det är värt det. Jag kan mycket väl förstå dom eftersom hundkamp faktiskt är utbrett där, ser man sånt som dom fått se så kanske man tycker att det är snällare mot hundarna att förbjuda och avliva dom.
Jag säger inte att jag håller med dom, men jag kan förstå dom. Jag tror inte att de är elaka typer som vill utrota rasen, jag tror de är desperata efter en lösning och ett slut på hundkamp.
Men jag ska googla då jag får tid. Länka gärna.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
1/14/12, 11:25 PM
#23

#22

Varför avlivar dom då flera hundratals med hundar som dom inte har det minsta bevis på att dom har använts i hundkamp eller skall användas till det ?

Varför avlivas flera hundratals hundar enbart för att ägarna har träningsredskap eller mediciner/vaccin till hundarna hemma ?

Varför avlivas flera hundratals hundar enbart för att dom är "för många på samma kennel för att inte matchas" ?

Dom är ute efter att kort och gott, sopa rent landet ifrån APBTs och kommer inte att sluta med sina upptåg förens dom har lyckats. Jag hoppas och ber till gudarna att inte någon sådan här skit tar fart i Sverige för då kommer ett rasförbud snart ta ordentlig fart och hundar kommer att få lägga livet till pga deras, rent ut sagt, pissidiotiska regler.

Loveradio
1/14/12, 11:25 PM
#24

#21 Men jag förstår inte riktigt. Så bara för att jag tycker att dokumentären är bra så gör det mig automatiskt till en stor PETA-fantast?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
1/14/12, 11:35 PM
#25

#16 Kollade på del 1 nu. Mår verkligen dåligt av att se hundkamperna i klippet. Förstår inte hur människan kan vilja göra så mot sin hund. :(

Elishia
1/14/12, 11:36 PM
#26

Loveradio,
Har du någonsin träffat en pitbull?

Är du insatt i rasen?

LillyB
Så eftersom pitbullen har hundkamp som merit så ska den inte få finnas säger du?
Även i en familj, som familjehund, är det en hund med väldigt starka specifika instinkter. Det är inte en ras för vem som helst och inte heller en ras speciellt många förstår. Det betyder inte att vissa människor inte kan ta fullt ansvar för dem.

Annons:
Loveradio
1/14/12, 11:40 PM
#28

#26 Nej jag har inte träffat en Pitbull. Ja, jag har läst på en del om rasen.

Vänta lite nu… Hur kan du kalla hundkamp för en merit?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Howard]
1/14/12, 11:42 PM
#29

#28

Ursäkta men.. Är du på riktigt ?!

Du påstår att du har läst på en del om APBT och frågar sedan hur hundkamp kan vara en merit, sa du inte precis att du HADE läst på om rasen ? Hur kan du ha missat vad den avlas för och ut efter vilka kriterier ?

Elishia
1/14/12, 11:46 PM
#30

Nu var det länge sen jag såg Off the Chains men den visar inte dem som sysslar med hundkamp. Den visar nåt helt annat. OM du hade varit minsta lilla påläst om pitbullen som ras hade du vetat det. Du hade även vetat vad en pitbull är och hur de meriteras.

LillyB
1/14/12, 11:50 PM
#31

#26: Elishia, det var inte alls så jag skrev. Läs min kommentar igen och bläddra inte om mina ord till något jag inte skrivit för det gillar jag inte.
Jag skrev att det kanske är så PETA tycker, att jag kan förstå varför det blir sådär, men jag skrev också tydligt att jag inte håller med dom. 

#29: Visst kan hundkamp vara en (avskyvärd) merit i vissa länder som Japan mm. Men i ett land där hundkamp är förbjudet så är det bara ett avskyvärt lagbrott och ingen merit enligt mig.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
1/14/12, 11:53 PM
#32

#29
Lagligt eller ej, så är det fortfarande den meriten som alltid har använts för att utvärdera och sålla ibland avelsdjuren. Det är ett stort antal länder som inte har regler emot hundkamp.

Chilli10
1/14/12, 11:56 PM
#33

#32 Hur meriterar man en Pitbull i länder där det är förbjudet då?

[Howard]
1/14/12, 11:57 PM
#34

#33

Det är upp till var och en att bestämma, beroende på vad för mål man har med aveln.

Annons:
LillyB
1/15/12, 12:02 AM
#35

#32: Men om det är emot lagen så ska man ju inte ägna sig åt hundkamp och då inte heller använda det som en merit. Enligt mig ska man aldrig ägna sig åt hundkamp öht. Vill man använda det som en merit så kan man flytta till ett land där det är tillåtet. Jag förstår att man vill bevara Pitbullen, men jag ser verkligen ingen mening i att utöva denna grymma "sport". Det finns nog fler sätt att bevara Pitbullens kamplust och styrka på och om det betyder att rasen måste ändras en aning så är det värt det enligt mig. Jag står fast vid min åsikt, ett lagbrott är ingen merit.

Försvarar du hundkamp?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Chilli10
1/15/12, 12:06 AM
#36

#34 Och vad tycker du?

[Howard]
1/15/12, 12:06 AM
#37

#35
Man ska inte våldta, man ska inte knarka, man ska inte köra för fort.. Folk gör detta ändå, eller hur ?

Det finns inget annat sätt där du kan se dom egenskaper som visas i just hundkamp. Inget mh-test eller brukstest osv kommer ens i närheten utav vad ett test i boxen skulle innebära.

Jag försvarar ingenting. Jag har förstående för min ras, dess historik samt vad hundarna avlas för och varför. Folk får göra vad dom vill med sin/sina hundar, dock så är jag utav åsikten att om rasens avelsinriktning så kommer vi att få en ny Amstaff, vilket är totalt onödigt.

LillyB
1/15/12, 12:12 AM
#38

#37: Jaha? Och det gör våldtäkter osv mer rätt eller?

Okej, då tycker jag att man kan börja avla rasen åt ett annat syfte. En rasklubb där det för avelsdjur krävs godkänt i mycket hårda prov på tex WP och andra passande grenar. Jag tycker inte det är värt att bevara rasens kamplust om det betyder att hundkamp måste fortsätta.

Pitbullhundarna i Sverige, är det bara Amstaffs för att de inte meriterar sina avelshundar i hundkamp? Sen vet jag att hundkamp även förekommer här, men jag vill tro att de seriösa Pitbulluppfödarna inte ägnar sig åt det.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
1/15/12, 12:17 AM
#39

Vart sa jag att det gjorde det mer okej ? Lägg inte ord i munnen på mig.

Förklara gärna ingående för mig hur det hela skulle gå till, angående biten med prov på WP samt andra passande grenar och vilka dom skulle vara.

Hundkamp kommer att fortsätta även om det så skulle bli förbjudet i hela världen, förstår ni inte det ? Bara för att det finns förbud/lagar så följer inte alla dom.

Angående APBT aveln i detta land så tänker jag inte kommentera någonting. Ni får anta och tro vad ni vill angående det. Glad

LillyB
1/15/12, 12:24 AM
#40

#39: Det var en fråga eftersom jag inte förstod vart du ville komma med det du skrev. Att du skrev om fortkörning förstår jag inte, vad har det med hundkamp att göra? De går ju inte att jämföra liksom.

Jag har inte direkt tänk länge på hur man skulle göra prov åt Pitbulls så det kan jag inte svara på. Men då ser jag hellre att det blir "en ny Amstaff".

Sen är vi inte dumma, klart vi förstår att hundkamp kommer fortsätta precis som alla brott. Men vi har ju inte påstått något annat? Har bara sagt att jag tycker det är fel med hundkamp och att man inte ska ägna sig åt det.

Okej, det förstår jag vad det betyder.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
1/15/12, 12:29 AM
#41

#40

Jag jämförde ingenting utav det med HK, jag drog upp fler exempel som är olagliga men ändå förekommer trots att det finns lag mot det. Lägg ihop ett med ett så får man… ?

Ett sådant test skulle inte fungera eller ge likvärdiga tester som ett s.k gametest. När man avlar utefter Gameness så är det endast i boxen det går att se om egenskapen finns, så svart på vitt är det tyvärr.

Annons:
Chilli10
1/15/12, 12:31 AM
#42

#39 Tro och anta? Kan du inte förklara istället?

LillyB
1/15/12, 12:36 AM
#43

#41: Förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra? Ingen här har påstått att det går att få slut på hundkamp helt?

Som sagt, om det inte går så ser jag hellre en ny Amstaff än en bevarad Pitbull. Det kanske är för att jag inte ser någon mening med hundkamp i dagens samhälle, det är bara grymt. Förr var det väll mer accepterat för man hade inte samma syn på djur och det var en populär "sport", men nu då det är olagligt i stora delar av världen och kommer bli olagligt på fler ställen så varför fortsätta med denna sjuka "underhållning"? Finns ingen orsak förutom att "bevara rasen". Hellre en förändrad ras isf.
Jakthundar, vallhundar, mm, har fortfarande en mening idag, men hundkamp är bara rent djurplågeri och en sjuk underhållning för sjuka människor.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
1/15/12, 12:40 AM
#44

Då ingen utav besitter mer ingående kunskap om HK eller APBT så är diskussionen ingen idé att fortgå.

Om ni inte gillar hk eller vad APBT är och står för, fine. Köp inte en hund utav rasen eller beblanda er med den så är det löst.

Vrid och vänd på det hur du än vill, hundkamp kommer fortfarande att vara lagligt i tex. Japan är det anordnas publika tävlingar varje söndag för allmänheten att gå och se på. Det har även sänts på tv en gång i tiden.

APBT som ras och arbetande kamphund kommer aldrig att dö ut, hur många än lagar och förbud som tillkommer på vägens resa.

Chilli10
1/15/12, 12:46 AM
#45

#44 Men om vi frågar. Kan du inte svara då? Nej, jag har ingen direkt kunskap om det och det påstår jag inte heller. Men det är ju just därför jag frågar. Jag efterfågar ingen diskussion utan bara fakta.

[Howard]
1/15/12, 12:48 AM
#46

Jag har väl svarat på allting utom just situationen för APBTs i landet, där tänker jag varken säga bu eller bä.

Chilli10
1/15/12, 12:50 AM
#47

#46 Men jag efterfågar inte hur det ser ut i landet utan rent generellt i lander där det är förbjudet. :)

[Howard]
1/15/12, 12:54 AM
#48

Vi kan väl ta USA som ett exempel då. Sporten har varit förbjuden sedan 1976 där men den pågår än idag.

Annons:
Chilli10
1/15/12, 12:56 AM
#49

#48 Så hundkamp är det enda sättet att meritera en pitbull även i länder där det är förbjudet?

[Howard]
1/15/12, 12:57 AM
#50

Det är som jag tidigare sa, upp till var och en.

Beroende på ens mål med aveln etc. Men för att hålla sig till den traditionella aveln samt meriteringen, så ja.

Elishia
1/15/12, 1:02 AM
#51

Jag tror man måste förstå att kunskap om ursprung och ras inte är samma sak som att faktiskt utföra hundkamp. Personligen anser jag att man inte kan äga en pitbull utan att ha full förståelse för vad hundkamp är, annars vet man inte vad man äger. Det är dubbelmoral att älska pitbulls men hata hundkamp. För det behöver man inte älska det. 
Hänger ni med?

Lilly
Jag läste om och läste rätt. Sorry.

Däremot skriver du att du hellre ser en ny amstaff än en pitbull. Har du koll på den faktiska skillnaden? Jag älskar amstaffen som ras men inte är den vad en pitbull är och jag tycker faktiskt precis tvärtemot dig. En ny amstaff vore skandal av förklarliga anledningar.

Chilli10
1/15/12, 1:03 AM
#52

#50 Okej. Trist att avel ska bygga på brott.

Elishia
1/15/12, 1:06 AM
#53

Chilli, det är många raser som drabbas av att samhället utvecklas. Långt ifrån bara kamphundsraserna. Inom jakten finns det en hel del sorts jakt som idag är förbjuden i Sverige tex. Folk hittar lösningar för att få sina hundar meriterade ändå. Just för att bevara vad de älskar.

Chilli10
1/15/12, 1:11 AM
#54

#53 När du skriver "dabbas", menar du att det är fel att hundkamp är förbjudet här? 
Om folk hittar lösningar för att få hundarna meriterade ändå, varför finns det inget sätt utöver hundkamp då?

[Howard]
1/15/12, 1:14 AM
#55

För som tidigare sagt, det finns inget och kommer inte finnas något test som är likvärdigt med det som visas i boxen.

Möjligtvis att det syns en liten bit i grisjakt där hunden "fångar/håller" bytet, men även det är olagligt i Sverige.

Annons:
Elishia
1/15/12, 1:22 AM
#56

Chilli

Jag la ingen djupare värdering i ordet drabbas än att raserna inte får syssla med det de är avlade till och på så sätt riskeras ändras. :)

Det finns inget annat sätt. Hade det funnits hade man använt sig av det.

Självklart ser jag absolut inget fel i att hundkamp är förbjudet men jag vet också vad hundkamp är. Jag är påläst och har inte förutfattade meningar och fördomar. Det har tagit mig många diskussioner, tjat och gnat innan jag ens kunde acceptera det. Däremot lärde jag mig tack vare vissa människors enorma tålamod.

Vad jag försöker komma fram till att hundkamp inte är vad de flesta tror. Och absolut inte vad Off the chain beskriver. Sen finns det en stor baksida till pitbull och den tycker jag är värre än själva hundkampen men det är min åsikt. Den största fienden är folk tycker namnet pitbull är häftgt, de tatuerar det, har tröjor och tavlor men saknar all kunskap. En pitbull är aldrig häftig, aldrig någonsin.

LillyB
1/15/12, 1:30 AM
#57

#51: Lugnt :)

Ja vi har ju alla olika åsikter. Jag tycker om Pitbulls och skulle gärna se att de kunde bevaras som de är fast utan hundkamp. Om det inte är möjligt som Howard säger så tycker jag inte att bevarandet är värt allt lidande. Då ser jag hellre att rasen förändras men att det skulle vara mycket höga krav på fysisk och mental styrka för avel, att det skulle tas fram vissa grenar som avelsdjuren måste klara, inte att den skulle uställningsavlas som Amstaffen. Hur grenarna skulle se ut isåfall vet inte jag, men första tanken är WP, någon form av dragkamp, mm. Hoppas du förstår hur jag menar. "En ny Amstaff" var ett uttryck jag lånade av Howard då jag talade till honom, men det var inte riktigt en ny Amstaff jag menade utan en fortsatt stark kämpe som ska klara hårda påfrestningar utan att ge upp samt vilja jobba, men utan hundkampen.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Chilli10
1/15/12, 1:33 AM
#58

#56 Okej. Men i så fall har man ju inte hittat någon lösning.

Jag har inga fördommar, det enda jag har skrivit är att jag tycker att det är jobbigt att se hundarna fara så illa och att jag inte förstår hur man vill utsätta sin hund för det. Jag vill gärna veta mera, men vid flera tillfällen när jag efterfårågat saker får jag iaf ingen respons. Du/ni får gärna skiva här eller PMa om någon av er nu inte vill skriva öppet. Vad mer specifikt var det du accepterade? Vad hundkamp är? Vad är det? Har det ens ett syfte utöver "undehållning"?

Jag har inte tittat på off the chain ännu.. Kanske just för att de används i hundkamp som folk tycker det är "häftigt".

LillyB
1/15/12, 1:37 AM
#59

#56: Jag vet också att det inte alltid ser ut som i Off the chain, att de som utövar det proffessionellt inte låter hundarna slita varandra i stycken utan avbryter, sköter sina hundar exemplariskt, mm. Men det gör det inte mer rätt enligt mig. Det är fortfarande hundkamp och att få ut något av att se sin hund bli biten och bita en annan hund är enligt mig oförståligt, även om det bara skulle handla om ett bett.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Elishia
1/15/12, 1:39 AM
#60

Lilly
Då är jag med. 

Jag håller inte med Howard i att pitbullen skulle bli en ny amstaff. Jag tycker raserna skiljer sig alldeles för mycket. Missförstå mig rätt, jag älskar amstaffen för vad den är och pitbullen för vad den är men det är olika raser och det märks. Amstaffen räcker inom sitt område. Pitbullen är aktiv på en hel annan nivå, har ett helt annat driv osv.

Även om pitbullen kommer ur hundkamp är det så mycket mer än bara hundkamp. Ur en så blodig sport kommer fantastiska egenskaper och det är precis de egenskaperna de flesta kamphundsägare söker. Varför väljer man annars en sådan här ras? 
Det är inte svartvitt.

Elishia
1/15/12, 1:46 AM
#61

Chilli
Jag har sambo och hundar som går före internet. Eller hundar iaf. ;) Därför försvinner jag ibland lite längre stunder och då missar jag ev vissa frågor. Jag försöker läsa igenom och svara på det jag ser ställs till mig. Just ja, jag har faktiskt vänner också. Några. ;)

Jag förstod det. Jag hade en bestämd illusion om hur det gick till, hur hunden fungerade och så. Jag hade fel. Det tog tid att acceptera. 
Hundkamp är ju mer än själva slagsmålet. Det är instinkter men det är också en hund som har ett speciellt beteende. Det är den hunden du lever med i vardagen. Man får en hund med massor av positiva sidor och hur denna hund kan älska att slåss var för mig totalt vansinne. Nu vet jag bättre.

Kontentan är att jag även förstår min amstaff bättre då han faktiskt härstammar från pitbull.

Jag är en amstafftjej i grunden. Skk all the way. :)

LillyB
1/15/12, 1:47 AM
#62

#60: Jag vet också att raserna är mycket olika och Pitbullen skulle inte göra sig bra som en sällskaps/utställningshund. Amstaffen är underbar som den är, och vi behöver inte en till liknande ras utan jag ser isf att Pitbullen skulle bli rasernas atlet och att Amstaffen får fortsätta vara skönhetsdrottningen/soffnötaren (jämfört med apbt, ast är såklart mycket mer än så men se komiken) den är idag. :)

Jag vill tro att de fantastiska egenskaperna skulle kunna bevaras på något annat sätt än med blodsport. Men jag har ju redan beskrivit hur jag tänker. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
Elishia
1/15/12, 1:54 AM
#63

Lilly

Jag tycker lite som du. Dock har jag redan gått igenom det där med andra lösningar och gett upp. Sen håller jag inte med om att pitbull inte passar som sällskapshund. Utställning bryr jag mig inte i oavsett ras. Jag köper den fula hunden (på riktigt). :)

LillyB
1/15/12, 1:55 AM
#64

"Jag har sambo och hundar som går före internet. Eller hundar iaf. (…) ;) Just ja, jag har faktiskt vänner också. Några. ;)"

Hahaha! :D Skön humor tjejen!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Loveradio
1/15/12, 1:56 AM
#65

Jag tycker det är riktigt dumt att försöka försköna hundkamp Elishia. För det är precis vad du försöker göra.

Jag kan inte förstå hur du kan sitta här och försvara hundkamp. Hundkamp är inte försvarbart. Även om hundkamp kanske inte alltid går till som i filmen så spelar det spelar egentligen ingen som helst roll. Hundkamp som hundkamp.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LillyB
1/15/12, 2:00 AM
#66

#63: Klart Pitbullen passar som sällskapshund, men jag tror inte att den skulle göra sig bra som endast sällskapshund, det var så jag menade. :) Jag tror att Pitbullen kräver mer än så för att må bra och vara stabil.
Haha okej! :D

Tror vi tänker ganska lika i grunden. Men jag har en lägre toleransnivå än dig då det kommer till detta. Vet hur det varit och hur det är idag, i helhet, men jag kommer aldrig kunna "acceptera" dess existens utan jag kommer alltid att ställa mig emot hundkamp. :)

Känner att jag börjar bli lite virrig, skyller på att klockan är mycket! ;)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
1/15/12, 2:00 AM
#67

#65

Sa inte du att du hade läst om APBT ? Hur kan du isf anse att Elishia förskönar hundkamp när hon förklarar det man får lära sig utifrån rashistoriken ?

Vore intressant att veta vad exakt vad du har läst om rasen.

Loveradio
1/15/12, 2:03 AM
#68

#67 Jag har aldrig påstått att jag är expert inom Pitbullar men jo, jag har läst på.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LillyB
1/15/12, 2:05 AM
#69

#67: Hon uttrycker ju sina åsikter i inlägget? Hundkamp som hundkamp, spelar ingen roll så är det fel enligt henne, och mig. Vad är det hon skulle kunna läsa på som får henne att ändra uppfattning? Ingenting. Att det inte alltid är så brutalt är oväsentligt, det är enligt oss fel och det måste du acceptera att vi tycker.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
Chilli10
1/15/12, 2:06 AM
#70

#61 Ja, det har jag full förståelse för iom att jag själv har det Flört

Jag PMa dig ist. Så kan du svara när/om du kan/vill/har tid. :)

[Howard]
1/15/12, 2:08 AM
#71

Vart har jag inte accepterat det ? Det däremot NI inte kan acceptera är att det som visas i filmen är skit, bluff och båg och endast en sida. En vinklad sida.

Ni har en åsikt angående, det köper jag rakt av. Men ni har ingen som helst mer kunskap eller insikt i hur det egentligen går till, ni ser en rutten dokumentär och köper hela konceptet.

Elishia
1/15/12, 2:11 AM
#72

Loveradio

Jag är mest glad över att du inte äger en kamphund då du är totalt ignorant och blundar inför en verklighet som faktiskt tillhör rasen.

Lilly
Man måste ha humor. Eller självinsikt. ;)

Jag måste ha en lite högre tollerans för jag lever med rasen. Jag tänker inte stå med dubbelmoral. Jag tänker inte heller blunda för vad jag äger.  
Vår värsta soffpotatis är faktiskt pitbull. Makalöst bekväm hund. Dock har han ett driv som amstaffen inte har. Men amstaffen är nog inte alltid så rastypisk.

Loveradio
1/15/12, 2:13 AM
#73

#69 Precis!

Och skulle jag läsa på ännu mer så skulle jag bara bli mer övertygad om hur idiotiskt hundkamp är. Howard och Elishia, vi respekterar era åsikter. Ni borde respektera våra åsikter också.

Hur mycket jag än läser på om hundkamp och om Pitbullar så kommer det aldrig att få mig ändra åsikt. Jag kommer alltid att vara emot hundkamp.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Howard]
1/15/12, 2:14 AM
#74

Så åkte offerkappan på..

Loveradio
1/15/12, 2:17 AM
#75

#74 Jag äger ingen offerkappa ;)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Elishia
1/15/12, 2:21 AM
#76

Loveradio

Jag vet att jag egentigen tycker detta är för tröttsamt för att orka svara men jag ger det en chans.

Jag är inte heller för hundkamp, jag förstår det. Stor skillnad. Skulle jag inte förstå det skulle jag inte förstå mina hundar. Inser du hur dålig hundägare jag skulle vara då?

Du går in med skygglappar och skriker "lalala", du kommer aldrig lära dig nåt med den attityden. Man kan alltid lyssna, föra argument och utvecklas. Det gör inte du. Detta i sin tur leder till att man enbart slösar sin tid när man ens försöker förklara för dig.

Jag vet att du är ung men du måste höja nivån för att faktiskt bidra.

Annons:
Loveradio
1/15/12, 2:25 AM
#77

#76 Precis som jag är emot misshandel så är jag emot hundkamp.

Jag är alltid villig att utvecklas och att lära mig nya saker. Men när det kommer till hundkamp så har jag en bestämd åsikt. Jag älskar hundar alldeles för mycket för att acceptera en "sport" där man tillåter hundar att göra illa varandra.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LillyB
1/15/12, 2:27 AM
#78

#71: Suck.. Du har inte läst alla mina inlägg eller så förstår du inte det jag skriver. Då är det ganska lönlöst att diskutera vidare.

#72: Haha ja! ;)

Jag tycker att det är olika att vara medveten och att acceptera något. Jag är medveten om historien och jag är medveten om dagens situation. Men jag kan inte acceptera det. Jag vet också vad hundarna är och vad de kräver, men kan inte acceptera hundkamp.

Så du har en Pitbull också? Trodde bara du hade en Amstaff :) Eller menar du rasen i helhet då du skriver "han"?

---------------------

Jaja, nu börjar diskussionen bara snurra runt så jag ska nog försöka dra mig ur här. Jag har sagt mitt och känner inte att det kommer längre än såhär. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Elishia
1/15/12, 2:30 AM
#79

Lilly, 

Jag har en amstaff som jag köpt, det är min huvudsakliga ras. Eller var, jag tycker den är lite för förstörd. Utöver amstaffen har vi tre pitbulls.

LillyB
1/15/12, 2:35 AM
#80

#79: Aha okej! :) Du är inte sugen att visa bilder på alla fyra hundarna i presentationstråden eller en egen tråd? Kanske beskriva hur dom är och så? :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Elishia
1/15/12, 2:56 AM
#81

Vi får se. ;)

LillyB
1/15/12, 3:01 AM
#82

#81: Hoppas! ;) Vore intressant! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Elishia
1/15/12, 3:05 AM
#83

De finns på pitbullforum om man är nyfiken. Men jag lovar att fundera på det. :D

Annons:
LillyB
1/15/12, 3:24 AM
#84

#83: Okej! :) Är inte aktiv där tyvärr. Hehe okej, bra! :D

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Mischa
1/15/12, 10:28 AM
#85

Oj vilken diskussion det varit här, kunde man inte fortsatt ämnet i en egen tråd?

Det är trots allt ett ämne som alltid dyker upp förr eller senare.

≧◔◡◔≦

Chilli10
1/15/12, 12:20 PM
#86

#85 Visst hade man kunnat det ;) Men nu blev det visst här Tungan ute

SamanthaJones
1/15/12, 10:28 PM
#87

Nu har jag inte läst tråden helt och hållet, blev för mycket tjafs för att jag skulle orka ta mig igenom ;) 

En tanke som slog mig när det pratades om att maritera hundarna och att rätt sätt var genom hundkamper. Hur gör man då i Sverige där hundkamper är förbjudet?

Jag tänker så här;  att i boxen så krävs det en viss typ av hund, det krävs en rejäl och ordentlig pitbull mao inget skräp, för att bli bra. Och pitbullen är framtagen för just hundkamper i box = Det är en ras som ska klara detta. Men om det nu inte är tillåtet med hundkamp i Sverige och inte finns någon bra alternativ meriteringsgren, är det då värt att avla/vara uppfödare av rasen här? Om man då inte kan meritera hundarna på rätt sätt så borde det ju krasst sätt bara bli "skit" av det man avlar? Om man inte importerar välmeriterade hundar från utlandet men det tvivlar jag rätt rejält på att alla uppföadre gör.

Och visst, om man importerar en tik som är meriterad och en hane som är meriterad men sen då, man kan ju inte komma vidare och använda avkommorna för det är inget som är skrivet i sten att för att föräldrarna är bra så blir avkommorna detsamma.

Så, hur löser man det?

Nu lägger jag absolut ingen åsikt i det jag skriver, inte åt något håll då jag inte tycker det hör till min fråga utan jag är nyfiken. Kan även tillägga att jag inte är speciellt påläst om rasen heller utan som sagt, nyfiken (det är ju en avelsfråga - så självklart är jag nyfis!) ;)

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

LillyB
1/15/12, 11:07 PM
#88

#87: Mycket bra fråga, och ett tänkvärt inlägg! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
1/15/12, 11:08 PM
#89

#85: Ja, det är trist att det inte blev en egen tråd av det. Men det hann gå så långt med inlägg så det var tillslut ingen idé att göra en ny tråd.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

SamanthaJones
1/15/12, 11:09 PM
#90

Tack! :)

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Annons:
Elishia
1/15/12, 11:25 PM
#91

SamanthaJones
Jag kan inte svara helt på dina frågor och funderingar men jag kan säga såhär. Vad får dig att tro att man inte importerar? Eller åker utomlands för att meritera hundarna?

En sak kan jag säga om pitbullägare. Det finns få människor som brinner så för en ras som dessa. Deras kunskap är ofta enorm. Deras kärlek till rasen är bortom denna värld. Jag vet ingen annan ras där folk brinner lika hårt för hundarna som inom pitbull.

Det du tvivlar rätt rejält på är det jag gissar sker. :)
Tilläggas ska kanske att jag inte är en pitbullfantast på det viset. :)

myra82
1/16/12, 12:26 AM
#92

Blir helt förskräckt när jag läser denna tråd. Att folk är för hundkamp och försvarar detta med att det är det rätta sättet att meritera sin hund och bara för att dom är avlade för det så är det ok. Det är just för att det finns sådana folk som har sådan inställning som vi inte får bukt med denna grymma sport.

[Howard]
1/16/12, 12:28 AM
#93

Vem är det som har sagt sig vara för hundkamp och försvarat det ?

LillyB
1/16/12, 12:41 AM
#94

Howard, såg du #87

Fortsätt gärna diskussionen allihop men tänk på att hålla en god ton. Ingen har brutit mot någon regel men jag vill påminna om skrivreglerna innan det ev sker :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
1/16/12, 12:45 AM
#95

Ja, och ?

Jag har ju redan sagt att jag varken kommenterar eller diskuterar APBTavel/hundarna i detta land, eller hur ?

Elishia
1/16/12, 12:48 AM
#96

Jag kan inte låta bli att känna mig träffat fast man uppenbart inte läst vad jag skrivit om man hävdar att jag är för hundkamp och försvarar det. Vem syftar du på myra82?

Mischa
1/16/12, 8:13 AM
#97

Knappast någon som ställt sig bakom eller glamoriserar HK i tråden utan enbart framhävt en sanning.

Och är faktiskt det som "gör" rasen vare sig man gillar det eller ej, och även det främsta som skiljer dom från dom övriga BnT-raserna.

Jag blir nyfiken på vad folk hade för förutfattade meningar om vad man faktiskt avlade hundarna för?

≧◔◡◔≦

Annons:
Ixectrona
1/16/12, 3:53 PM
#98

Nu har den här tråden gått rejält off topic och är snart hundra inlägg lång, kanske dags att göra en ny om filmer/videos/dokumentärer, och en annan för de långa debatterna?

Elishia
1/16/12, 5:16 PM
#99

Fast jag vill gärna ha svar från Myran82. Det är rätt allvarliga saker hon häver ur sig. Speciellt när man själv äger och vill avla på en kamphundsras som är precis lika aktuell inom nutida hundkamp. 

Även Mischas inlägg innehåller frågor jag tycker vore intressant att få svar från.

beeejbiii
1/16/12, 6:45 PM
#100

vad är det för egenskap som bara visas i hundkamp å som pitbull-ägare älskar å söker? bara en nyfiken fråga..

Mischa
1/16/12, 7:38 PM
#101

#100 Gameness

≧◔◡◔≦

Chilli10
1/16/12, 7:40 PM
#102

#98 Eftersom diskussionen har gått såpass långt så kan den lika gärna fortsätta här. Vi ordna en ny tråd för dokumentärer osv.

myra82
1/16/12, 10:11 PM
#103

Jag har fått den uppfattningen av att ha läst tråden att vissa tycker det är ok med hundkamp.

[Howard]
1/16/12, 10:45 PM
#104

Det du skrev tidigare är förtal, något som är straffbart.

Du kanske borde lära dig att läsa och förstå innebörden texten och ha en lite mer objektiv syn när du diskuterar så slipper du framstå som en….

För övrigt så kan du ju ta och besvara frågorna du fått ställda till dig utav Elishia, eller vill du köra spel mot ett mål endast ?

Annons:
Elishia
1/16/12, 10:48 PM
#105

Myran82

Hur? För att vi försöker förklara saker och ting?

Du har själv en Tosa och vill föda upp den rasen skriver du. Det är en hund aktuell i nutida hundkamp. Du har väl kunskap om rasen? Betyder det att du är för hundkamp?

myra82
1/16/12, 10:58 PM
#106

Det är hur jag har uppfattat detta. Det är inget förtal och jag har inte nämnt någon eller hängt ut någon utan endast skrivit hur jag har uppfattat det.

Jag vet att tosan används i vissa länder fortfarande i kamp men det är något som jag absolut är emot och försvarar absolut inte detta. Det är en gamal sport och vet att den utövas än i en del länder. Men jag anser att även om vissa hundraser har och fortfarande används i detta så har jag absolut ingen förståelse för det.

[Howard]
1/16/12, 11:01 PM
#107

Och du din kunskap om sporten(och då indirekt) en stor del utav din ras historik kan du inte ett skvatt om, men ändå så ska du börja leka uppfödare när du endast har ägt rasen i 2år ?

Det är alldeles för lätt att bli "uppfödare" i detta land..

myra82
1/16/12, 11:12 PM
#108

Vad vet du om min kunskap? Bara för att jag inte håller med dig eller att jag inte accepterar och förstår att folk håller på med hundkamp så har jag ingen kunskap??

Ja, jag har bara haft tosa i 2½ år men det betyder inte att jag inte har kunskap.

Dessutom så ska jag inte bli uppfödar nu utan om några år pga att jag måste lära mig mer om just uppfödning men min ras den kan jag.

Måste säga att du är väldig snabb på att hela tiden avfär5da andra men kan inte acceptera att någon annan inte tycker som du.

[Howard]
1/16/12, 11:15 PM
#109

När man gör som du, anklagar folk att vara för hundkamp och försvara det, när dom ger konkret fakta om hur det bara går till. DET är bevis på okunskap. Och det är bevis nog på att du högst troligtvis inte kan något alls om den biten i din hundras historik, vilket vill säga en STOR del då det är vad rasen är framtagen för.

Ja, jag har blivit exakt lika snabb som majoriteten här inne här. Dock så verkar jag ju vara en utav dom få här inne med fakta och konkret kunnande om det jag pratar om. Resten ska bara säga sitt utan att egentligen veta/kunna ett dyft.

Elishia
1/16/12, 11:19 PM
#110

Eftersom så flera gillar Myran82s inlägg tar jag det som att de håller med den uppfattning som hon fick och därmed har jag pratat klart om pitbulls här. Det är makalöst att man kan tolka nåt så fel ur en enkel text men då får man också fortsätta leva i okunskap.

Myran
Om du tar hundkampen ur tosan ändrar du väl ändå vad hunden är?

Loveradio
1/16/12, 11:20 PM
#111

#110 Kampar du med dina Pitbullar?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
[Howard]
1/16/12, 11:22 PM
#112

Det är skrämmande att folk med bullhundar och mixar utav dem är så otroligt dåligt pålästa..

Elishia
1/16/12, 11:22 PM
#113

Loveradio

Varför tror du det? 
Absolut inte.

Chilli10
1/16/12, 11:22 PM
#114

#111 Det har väl ändå inte med saken att göra?

De predikar ju inte FÖR det utan OM det.

Elishia
1/16/12, 11:25 PM
#115

Howard, Fruktansvärt skrämmande. Och ännu mer skrämmande att man inte har läsförståelse.

Loveradio
1/16/12, 11:26 PM
#116

#113 Nä blev lite nyfiken bara efter att ha läst alla dina inlägg.

"Hundkamp är ju mer än själva slagsmålet. Det är instinkter men det är också en hund som har ett speciellt beteende. Det är den hunden du lever med i vardagen. Man får en hund med massor av positiva sidor och hur denna hund kan älska att slåss var för mig totalt vansinne. Nu vet jag bättre."

Tyckte den där biten t.ex lät lite misstänksamt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Howard]
1/16/12, 11:28 PM
#117

Jag trodde att man hade läst och hört det mesta… Men tydligen inte Tyst

Elishia
1/16/12, 11:30 PM
#118

Loveradio,

Hur är det misstänksamt?

Annons:
[Howard]
1/16/12, 11:32 PM
#119

Jo du förstår. Eftersom personen inte kan det du kan, så måste du vara hundkampare.

Enkel matematik.. Eller ? Skrattande

Loveradio
1/16/12, 11:32 PM
#120

#118 Tyckte det lät misstänksamt när jag läste texten. Men då missförstod jag väl hur du menade.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Elishia
1/16/12, 11:36 PM
#121

Loveradio

Vad är det du läser in i texten?

Jag skriver ju att allt inte handlar om boxen. Det är en hund du lever med. En hund som har fått bra egenskaper utifrån något väldigt blodigt. 

Jag undrar verkligen varför folk köpt dessa raser eller blandraser. Kan ni nåt om hundarnas ursprung?

Howard
Jag märker det. Vansinnigt och skrämmande.

Loveradio
1/16/12, 11:41 PM
#122

#121 Vilka raser menar du? Jag kan en hel del om min ras Boxerns ursprung, och jag har läst på en del om de olika Bullhundarnas ursprung.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Howard]
1/16/12, 11:45 PM
#123

Och du har missat att alla bullhundar (AST, APBT,SBT) härstammar ifrån hundar som avlades fram för hundkamp ? Uppenbarligen, ja.

Loveradio
1/16/12, 11:48 PM
#124

#123 Hehe nej det har jag inte missat.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Elishia
1/17/12, 12:08 AM
#125

Loveradio

Är det konstigt att vi har kunskap i ämnet då? När vi äger sådana raser.

Annons:
Loveradio
1/17/12, 12:12 AM
#126

#125 Nej men jag kan inte förstå hur ni kan ha förståelse för hundkamp och det är nåt jag står fast vid. Tack för mig.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Howard]
1/17/12, 12:16 AM
#127

Och vi kan inte fatta varför inte folk vill lära sig något om sin hund historik som ev. kan slå igenom och ist för att stå som en jubelidiot då så vet man vad man ska göra istället.

Tack för dig.

MoaL
1/17/12, 5:14 AM
#128

Howard:
Det handlar inte om att folk inte vill lära sig något om hundrasens (inte den enskilde hundens) historik, det handlar om att man tycker att blodsporter är sjuka, att det är ett påfund av människor med sjuka intressen, som fortsätter eftersom det alltid kommer att finnas sjuka människor med sjuka intressen.

Elishia:
(…)"dubbelmoral att älska pitbulls men hata hundkamp"?
Så då vore det dubbelmoral att älska en fotbollsspelare men avsky fotboll som sport? Dubbelmoral att älska en alkoholist om man hatar alkohol? Dubbelmoral att älska en person som använder smink, men själv tycka smink är vedervärdigt? Förklara gärna var dubbelmoralen kommer in i bilden. De olika tingen är inte liktydiga med varandra, och man behöver varken tycka om eller ens acceptera den ena saken bara för att en sak kan associeras till något annat.

Dubbelmoral skulle det vara om man rackar ned på hundkamp, tycker att det är vedervärdigt, men samtidigt själv håller på med det eller går och tittar på det för nöjes eller pengars skull. DET vore dubbelmoral. Inte att tycka om hundar av rasen pitbull men hata hundkamp.

(…)"hur denna hund kan älska att slåss var för mig totalt vansinne"
Enkelt att förstå. Det kallas adrenalin, och att de "älskar det" blir något inlärt, en sinnesstämning som slår igång så snart de hamnar i det läget. Det betyder dock inte att de älskar att slåss, det är egentligen fel ord. Det betyder att adrenalinet sätter igång dem, vilket det gör även hos människor som i normala fall inte är våldsamma. Det är även adrenalinet som gör att hundarna inte känner någon särskild smärta under själva slagsmålet. Också där gäller samma sak för människor.
Det går oftast att få en hund att "älska" vad som helst. Hundar är lättmanipulerade, bara man vet hur man ska göra. Sedan finns det ingen hund - eller vilket djur som helst - som MÅR BRA av att slåss och bli skadad, särskilt inte på regelbunden basis, och därmed är allt av dylik befattning endast föraktlig.

Att säga att människor som håller på med hundkamp är några som "älskar sina hundar och brinner för sin ras", är för mig ofattbart. Det finns en anledning till varför hundkamp anses vara en av de värsta formerna för djurplågeri. En som älskar sin hund och brinner för sin ras stödjer inte sådant. Att brinna för sin ras gör man inte genom att låta hundar slåss, skada varandra, och ibland till och med döda varandra. Då älskar man inte sin hund, man är en djurplågare. Hundkamp är ett mer eller mindre organiserat djurplågeri, varken mer eller mindre.

Att sedan inbilla sig att hundkamp betyder att hundarna som avlas vidare på nödvändigtvis är duktiga, starka och uthålliga kämpar är naivt. Hur ser hälsan ut hos alla motståndare? Är alla friska och på topp? Är det alltid så att de slåss mot de bästa? Är alla kämpande hundar kärnfriska och utvilade? Är alla kämpande hundar på samma nivå erfarenhetsmässigt? Och så vidare, och så vidare.
Min poäng är alltså att det inte nödvändigtvis alltid är den bästa hunden som vinner, eller att den vinnande hunden överhuvudtaget ens är bra.

Vad gäller "gameness" så tycker jag att Diane Jessup skriver intressant om det här. Gameness betyder tapperhet, det tycker inte jag handlar om att två hundar slåss, utan om att en hund har mod, dristighet och viljestyrka till att våga göra i princip vad som helst trots risk för hälsa och liv. DET är meriter, inte att kunna såra och söndra en annan hund. Det finns ingenting som helst som försvarar ett sådant djurplågeri, och en ras kan också bevaras utan att hundarna ska behöva uppleva och genomleva sådant. Klarar man inte av att hålla på med och älska en ras utan att uppleva hundkamper som något nödvändigt för rasens överlevnad och bevarande, så bör man nog inte heller hålla på med just den typen av hund.

Edit: Här är startsidan till Diane Jessup's hemsida för den som vill kika. Varning för hemska bilder på en del ställen.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mischa
1/17/12, 8:07 AM
#129

#128

I vilket annat sammahang kan man verkligen se om hunden är game? på vilket sätt kommer hunden så nära sin gräns att den kan visa sig game i andra ex. sporter?

Det är skillnaden.

Vad Diane Jessup anser vet jag och det kan jag läsa om i hennes böcker.

≧◔◡◔≦

[Howard]
1/17/12, 9:34 AM
#130

Att man använder sig utav någon som Jessups tyck&tänk vid en diskussion om APBTs är för mig skrattretande. Ännu mer om man anser att hon har rätt när det kommer till stollens idér kring gameness. Skrattande

Jag, precis som Mischa, vill också hemskt gärna veta vart man kan se vart hunden är game förutom i boxen/piten.

[Howard]
1/17/12, 10:43 AM
#131

Ixectrona

Angående BBC dokumentär du länkade så bör du veta detta.

BBC-undercover reportrarna smugglade sjävla in hunden i UK, P.D gjorde lagligt sätt inga som helst fel då han endast sa att det gick att genomföra. Hunden, Nipper, som togs in ställdes på ett hundställe och vägde när han kom in 25kg. När hunden skulle avlivas några månader senare så vägde han endast 18kg… Rätt så enkelt att räkna ut vad som skett va ?

BBC-undercover reportern har, vad som inte visas på filmerna, pusha på otroligt mycket om att hundarna ska rulla och matchas.

I övrigt så är dokumentären skit dålig eftersom den endast går ut på att visa att APBT är en hundras som äter folk, vilket alla vet är totalt skit snack ? Den kvinnliga reportern har själv gått ut i press/media och sagt att hon bokstavligen avskyr hundsorten och kommer försöka få den förbjuden i så stor utsträckning som hon bara kan.

Ixectrona
1/17/12, 10:47 AM
#132

Jag skiter fullständigt i om de som gör filmerna har rent mjöl i påsen eller ej. Och jag sade ju själv att jag tycker filmen är kass.

Har du inget bättre för dig än att hacka på allt och alla?

Annons:
[Howard]
1/17/12, 10:49 AM
#133

#132

Men oj, här var vi visst griniga ? Eftersom allt och alla verkar tro ordagrant och blint på allt som visas i filmerna så kände jag mig tvungen att dementera skiten som du valde att visa.

Grinar du alltid när någon ifrågasätter sånt du lägger upp på forum ?

Chilli10
1/17/12, 11:29 AM
#134

Ixectrona och Howard.
Frågor som "Har du inget bättre för dig än att hacka på allt och alla?" samt "Grinar du alltid när någon ifrågasätter sånt du lägger upp på forum ?" undanber vi vänligen men bestämt.

En sådan diskussion kan ni likväl ta via PM.

Tack!

Elishia
1/17/12, 12:34 PM
#135

MoaL
Pitbullen är synonymt med hundkamp. De avlas efter det. Köp en annan ras om du inte kan acceptera det. Förstår du då dubbelmoral? Dina exempel är saker som lämnat det man hatar. Pitbullen är fortfarade det man hatar.

Du låter lite som jag förr.

Är det adrenalin som får hunden att valla? Eller har man avlat på anlag som till slut fått en vallhund?

Du har en amstaff. Det är dags för dig att acceptera detta för din hund har anlagen och det kan visa sig om du har otur. Då kommer du stå som ett fån och säga "han har alltid varit snäll", precis som de andra som vägrar se vad de har i kopplet.

Det märks för övrigt tydligt att du inte kan ett jota om pitbulls. Flera av dina kommentarer genomsyrar okunskap om rasen. Det är synd då din egen hund härstammar från dem. Ta av skygglapparna.

Kalli
1/17/12, 2:35 PM
#136

Så det vissa av er menar är att för att bevara rasen APBT måste man fortsätta att testa hundarna genom hundkamp? Och att ändamålet i så fall skulle helga medlen?

Denna kommentar har tagits bort.
LillyB
1/17/12, 3:53 PM
#138

Howard: Den där mannen och sonen som blev av med sitt livsarbete med Pitbulls med Eli bloodline eller vad det var. Hur hade de gjort i sin avel för att få fram bra pitbulls? Eftersom hundkamp enligt dig är det enda sättet att bevara pitbullen på, så måste det ju nästan betyda att han alltså ägnade sig åt hundkamp? Var Pitbulls tillåtna i den delen av USA? Det jag börjar undra över är om det tillslaget verkligen var så ogrundat som du sagt.

------------------------------

Vill förövrigt än en gång påminna alla om att hålla en god ton, som Maria skrev lite längre upp.

  • Visa hänsyn och var artig mot andra medlemmar på iFokus.
  • Respektera uppfattningar och åsikter som avviker från dina egna.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
1/17/12, 4:22 PM
#139

Floyd. B har varit i rasen långt innan förbudet kom, så innan det blev förbjudet att matcha hundar så gjorde han det, ja.

Hurvida dom har utvärderat sin avel, och på vilket sätt vet jag ej. Det jag däremot vet är att mannen ifråga är gammal och inte gjort något olagligt med hundarna. 

Jag har inte alls sagt att hundkamp är det enda sättet att bevara APBTn på. Jag har däremot sagt att det inte finns tester/prov som är likgiltiga med det som bevisar inom hundkampen.

Pitbulls var tillåtna i den delstaten, ja.

Det finns många fler kennlar som är i mindre mängd än vad Floyds var, som har blivit utsatt. Hundar som har bott i rena och fina hundgårdar, fina och rena kedjeplater, men som ändå har tagits i beslag och fått bo i skitiga små burar inomhus hos "Djurpoliserna". Jag ska leta upp ett speciellt klipp jag har i åtanke.

I USA räcker det att en granne har något otalt med dig, denne granne ringer polisen och säger att du har APBTs och att du misstänker att du sysslar med hundkamp. Voila, inom 2v så har du hela poliskåren och djurpoliskåren hos dig trots att det inte finns några som helst fel på din hundhållning eller dina hundar. Och nej, såklart kommer ni inte att tro på detta, men det är erat egna problem. Jag vet då jag har kontakt med flertalet personer i USA som ägt rasen i 40år och har blivit utsatta.

Annons:
LillyB
1/17/12, 4:31 PM
#140

#139: Okej! Jag uppfattade iallafall att hundkamp var det enda sättet som skulle hålla Pitbullen från att bli "en ny Amstaff".

Ang att det räcker med minsta lilla för att polisen ska komma så gäller väll samma sak här i Sverige. Har pratat med flera poliser och frågat hur det ser ut och de säger att om de får in tips eller anmälan om att något hänt så har de rätt och komma och hämta hunden för att testa mentaliteten och efter det avgöra om avlivning/koppeltvång/munkorgstvång mm är det bästa. Har hänt flera gånger i Sverige att folk blivit av med sina hundar pga småsaker, bland annat en hund som blev avlivad av polisen innan ägaren hann lämna in överklagan (som han gjorde i god tid).
Sen är det kanske ännu hårdare i USA, men det är inte så långt ifrån att bli så här också.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
1/17/12, 4:31 PM
#141

Här finns videos på hur gården såg ut innan HSUS tog hans hundar, samt hur hundarna fick bo efter att dom blivit beslagtagna.

Hittade även info om att hans kennelpartens hundar beslagtogs samtidigt. Efter att ha stått i HSUS urursla hundstall så avlivades hundarna då dom ansågs "för aggresiva". Ägaren friades ifrån alla åtalspunkter.

[Howard]
1/17/12, 4:39 PM
#142

Men ändå vill folk ha hit idiot föreningar så som PETA, RSPCA och HSUS.

Den lilla mängd hundar som beslagtagits dom senaste 5åren kommer då att tredubblas. Alla som har en wpsele, springpole,flirtpole eller ett löpband hemma åt hunden kommer att stämplas som hundkampare och hunden bleslagtas under tiden en utredning görs och om man har tur, och då menar jag tur, så avlivas inte hunden under tiden.

[Howard]
1/17/12, 4:48 PM
#143

Här är en film på Wildside Kennels hundar som också blev, bokstavligen, slaktade.

Valpar på 2-3v avlivades för att dom var "kamphundar".

LillyB
1/17/12, 4:50 PM
#144

#141: Ser ingen video?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
1/17/12, 4:54 PM
#145

http://www.youtube.com/user/JoeWoodallDogMan/videos

Här är videoklippen från Joe Woodall.

Elishia
1/17/12, 7:25 PM
#146

Är det den BBC-dokumentär jag tänker på är den vidrig. Den är oerhört smart gjord och när du sett klart den sitter du hjärntvättad och tror att pitbulls är monster som äter barn till frukost. JAG blir rädd för pitbulls av den.

Annons:
Chilli10
1/17/12, 7:41 PM
#147

Är det verkligen såå lätt att bli av med sin hund här i Sverige?
Min mamma och hennes fd man är poliser och nja, av det jag har hört så blir man väl inte av med sin hund helt lätt. Visst, om man misshandlar hunden offentligt. Men jag vet tex en rottis som attackerat samma hund 3 ggr + 2 andra hundar. Denne hade koppeltvång när den bet den första hunden för tredje ggn. Ägaren har den alltså lös ändå och oprovoserat springer den fram och hugger. De har kvar hunden än..

Elishia
1/17/12, 7:58 PM
#148

När det gäller kamphundar så ja.

Jag vet flera människor som sköter sig och blivit hotade av poliser. Speciellt invandrare har blivit utsatta. Det har varit rent förjävligt maktmissbruk. "Bara så du vet kan jag ta din hund och ingen skulle ifrågasätta det".

Några tappade bort sin hund och ringde polisen. De skulle hålla öronen öppna. När de ringa på morgonen dagen efter hade polisen fått in hunden. Och hunnit avliva den.

Osv..

Än en gång vill jag tipsa om pitbullforum där många historer om baksidan finns.

Samtidigt vet jag andra vanvårdsfall där man inte gör någonting. Men nog ska du passa dig för du kan ha otur.

Chilli10
1/17/12, 8:06 PM
#149

#148 Okej, fy vad hemskt att de avlivat hunden :( Tyvärr är ju många poliser "maktmissbrukare". Obestämd

Eh, ja. Jag skulle inte vanvårda min hund iaf Flört

MoaL
1/22/12, 3:56 PM
#150

Ursäkta mitt jättesena svar, men jag har varit så upptagen den senaste tiden att jag inte har hunnit sitta särskilt mycket vid datorn överhuvudtaget. :/ Dagarna framöver kommer att vara lika knasiga tyvärr, så jag har inte glömt bort er även om jag kanske dröjer med svar. Glad

#129 Situationer där hundar riskerar liv och hälsa för att visa mod är inte omöjliga att skapa utan hundkamp, och tapperhet kan mätas i annat än hundslagsmål. Sedan kommer man inte att kunna få en lika vass och smärttålig hund utan att utsätta den för just sådana plågsamma situationer som till exempel hundkamp eller annan djurhetsning, men de metoderna är på tok för grymma.

#135 Pitbullen är inte synonym med hundkamp. Pitbullen används till hundkamp. Så nej, det är inte dubbelmoral att hata hundkamp. Pitbullen är en pitbull även om man inte låter den slåss mot andra hundar. Jag förstår visserligen hur du menar, men en hundras och en uppgjord fight mellan två hundar är inte samma sak.

Tror du att "kamphund" helt enkelt betyder att de "älskar" att slåss, eller tror du att de har egenskaper som stor kamplust, smärttålighet, uthållighet, låg rädsla, och så vidare? För de egenskaperna har de, utan tvekan, det går inte att stänga av eller bortse ifrån. Det betyder inte att de slåss automatiskt, på samma sätt som en vallhund automatiskt vallar.
Slåss dina pitbulls med varandra och andra hundar så snart de får en chans? Det tror jag inte. Flört
Vallar en border collie i princip allt som rör sig så fort den får en chans? Ja.
Även här begriper jag hur du menar och hur du tolkar deras beteende, men återigen får man betänka egenskaperna som har avlats specifikt på hos hunden, vad de lärs upp till, och så vidare. Egenskaperna pratade jag om här ovan, och som sagt, det går att lära en hund att tycka om allt möjligt. Vill jag lära min hund att en spark i huvudet betyder beröm, så kan jag utan problem få en hund som blir överlycklig när jag sparkar den. Extra enkelt är det förstås med hundar som är lätta att få in i den sortens sinnesstämning, som är lätta att tagga. Upphetsning är inte nödvändigtvis samma sak som att älska, även om många förstås kan tolka en upphetsad hund som att den älskar något.

Du behöver inte oroa dig, jag känner vår hund väldigt väl och vet precis vad jag har i kopplet. Han är världens underbaraste hund i mina ögon, men precis som alla andra hundar kan det naturligtvis ske elände. Jag är uppvuxen med bland annat schäfrar, och en stor del av alla schäfrar är i princip allergiska mot andra hundar, så du kan vara lugnt förvissad om att jag inte är så naiv att jag tror att alla hundar älskar varandra och aldrig någonsin skulle kunna göra en själ förnär. Alla hundar kan skada andra djur, det är ingen nyhet. Jag skulle skämmas om jag hade missat det, när jag både (som nämnt) är uppvuxen med hundar, och även har föräldrar som under hela min barndom varit verksamma som bruksprovsdomare, lydnadsprovsdomare, mentalbeskrivare, hundinstruktörer, och så vidare. Jag är inte uppvuxen i någon rosa miljö där hundar är små änglar. Hundar är hundar.

När jag skulle stå som ditt nämnda fån vet jag faktiskt inte, då jag som sagt dels vet vad jag har i kopplet, dels aldrig heller låter vår hund hälsa på andra hundar. Andra hundar tillhör inte vår flock = har ingenting med vår flock att göra. Samma sak skulle gälla vilken ras vi än hade. Det betyder att så länge ingen annan hund rusar fram och attackerar vår hund, så riskerar vår hund aldrig någonsin att hamna i något slagsmål. En hund behöver inte överhuvudtaget visa någon aggressivitet eller uppenbara tecken för att det ska kunna vända och smälla, så jag skulle aldrig frivilligt riskera vår hunds hälsa, liv och rykte som ras. Det behöver du inte bekymra dig om.

En hundras är alltid vad man gör den till. Det är människor som skapar den, förändrar den, väljer inriktningen och sätter standarden. Det betyder inte att vi bör göra exakt vad vi vill bara för att vi kan, om djuren ska lida så pass mycket för det.
Det fina med "historia" är att det är det förflutna. Nutid och framtid är det vi som dagens ägare, uppfödare och entusiaster som kan förändra och styra som vi vill när det gäller hundraser och deras egenskaper. Vill vi verkligen föda upp hundar med hjälp av djurplågeri som metod för att välja ut lämpligt avelsmaterial? Vi kan inte göra något åt det som har varit, och visst har det kommit många fina raser/varianter hos många olika djurarter ur hemskt förflutet, men många gånger ska man låta det förflutna stanna i den kategorin.

Att känna till sin hunds rashistoria är bra, men det betyder inte att man måste anamma den och tycka att det är vettigt. Djurplågeri är inte vettigt. Däremot är det naturligtvis ett måste att känna sin hund och dess egenskaper, och veta vad den är kapabel till.
Elishia, några skygglappar har jag inte. Om du vill föra en diskussion med mig så föreslår jag att du lägger ned översittarfasonerna. Det intresserar mig inte och hör inte hemma i ett samtal mellan vuxna människor. Att vi inte håller med varandra och att vi tolkar saker annorlunda ger dig ingen rätt eller anledning att bete dig ohyfsat.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Howard]
1/22/12, 4:20 PM
#151

"Slåss dina pitbulls med varandra och andra hundar så snart de får en chans? Det tror jag inte. Flört
Vallar en border collie i princip allt som rör sig så fort den får en chans? Ja."

Redan här bevisar du vilken otrolig okunskap du har om rasen som din egna hund är framavlad ur.

I övrigt är hela ditt inlägg fullt med fel här och där, men att sitta och läsa igenom och citera ut allting skulle ta en evighet då du valde att skriva en novell.

MoaL
1/22/12, 4:45 PM
#152

#151 Att du sliter ett stycke ur sitt sammanhang säger inte mycket. Det där var mer ett exempel på att jag inte tycker att man kan jämföra "pitbullar älskar att slåss" (enligt Elishia) med att vallhundar vallar.

Du ska vara glad, den var ännu lite längre tidigare. Jag har nämligen en ovana att skriva långt.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Howard]
1/22/12, 5:07 PM
#153

Din jämförelse säger ju just en hel del, att du inte kan någonting alls om hundar utav kamphundsraser, allra minst APBTs som är den diskuterade rasen.

Hur menar du att APBT inte är synonymt med hundkamp ? En ras som är framavlad och avlad efter en sak(hundkamp) sedan rasen kom till är väl något att kalla synonymt om något, eller hur ?

APBTs har en drift att slåss, precis som en vallhund/collie har den nedärvda driften att valla.

Något som stärker det ovanstående är ju alla kampblandisar som helt plötsligt, och från ingenstans, vid 1-1,5års ålder inte längre kan umgås med andra hundar. Och då är det ändå urvattnade kopior på orginalet som både jag och Elishia har flera års erfarenhet utav.

Annons:
MoaL
1/22/12, 5:29 PM
#154

#153 Nej, pitbull kan man associera till hundkamp, de är inte synonymer. Kolla upp betydelserna av orden. Kan det vara så att ni menar det ena och säger det andra?

Med synonym så menar du att pitbull ÄR hundkamp och vice versa, att orden har samma betydelse, och så är det ju inte.

Hundaggressivitet är inte unikt för pitbulls, och självklart blir den risken oerhört mycket större i och med att man avlar på de hundar som har lättast för att slåss.
Samma sak händer inom många raser att de särskilt när de kommer in i könsmognaden får lägre eller till och med nästan ingen tolerans mot andra hundar. Ska vi börja kalla dem kamphundar då, för att de vill slåss med andra hundar?

Förstår du inte poängen jag försöker få fram? Vad är det som är någorlunda unikt med just till exempel pitbull? Är det viljan att slåss? Eller är det egenskaperna som gör dem till duktiga slagskämpar?
(Att alla "kampblandisar" helt plötsligt inte längre kan umgås med andra hundar är en överdrift.)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Howard]
1/22/12, 5:35 PM
#155

I och med att APBTn togs fram för att få en framgångsrik kamphund så är väl rasen hundkamp, eller ? En hund som avlas fram för vakt är väl vakt, eller hur ?

Ingen har nämnt något om hundaggressivitet vad jag kan minnas, vad har det med viljan att slåss att göra ? Det är något som INTE ses som positivt eller önskvärt hos APBT, återigen har du fel och bara antar. Du kanske bör ta och kolla upp det du häver ur dig ?

Det som är unikt med APBTn, som du påstod kunna ses genom andra "tester" är just gameness, vilket du också borde veta om då din ras härstammar ifrån APBT. APBTn är den framgångsrika kamphund den är idag, för 20år sen och för 80år sedan just tack vare gameness. Egenskapen att under några som helst omständigheter inte sluta, även om ditt eget liv står på spel. Visa mig gärna ett test som sätter detta på prov och är ett likgiltigt resultat med ett s.k gametest(hk).

Alla är fel, den större procenten skulle jag ha brukat då du läser allting ordagrant och inte förstår i det stora hela.

MoaL
1/22/12, 9:33 PM
#156

#155 En hund ÄR inte en aktivitet bara för att den har avlats fram för särskilda egenskaper, och orden är inte synonyma med varandra. Säger du att du har två "hundkamp" hemma, eller säger du att du har två pitbulls/APBT?

Jag orkar inte diskutera svenska språket med dig mer. Om du inte förstår den faktiska betydelsen av "synonym" så får det vara så. :)

Att "inte längre kunna umgås med andra hundar" tolkar jag som att hunden har problem med andra hundar, vilket jag väldigt förenklat översatte till hundaggressivitet. Ordet låter värre än vad det nödvändigtvis behöver vara och stämmer förstås inte alltid. Jag menar helt enkelt att hunden inte klarar av att vara med andra hundar och att det visar sig på olika sätt. Sedan finns det naturligtvis hundar som i lugnt tillstånd inte har några problem med andra hundar, men så fort de blir upphetsade "slår det över" och de kan flyga på en annan hund utan synbar anledning. Kanske det du menade?
Jag börjar bli trött, har inte sovit sedan igår, så jag glömmer bort att ta upp en del saker, försöker förenkla orden en aning och försöker hålla inläggen korta för att du verkar vilja det. Ursäkta att det blir lite knasigt, fel och rumphugget ibland. Inte meningen.

Ja, just det; Egenskaperna som gör dem till bra slagskämpar. Då är vi någorlunda överens om något i alla fall, det var väl trevligt. ^^
Stopp nu Howard, nu är det du som antar och har fel. Jag har redan skrivit att det inte går att få samma slags resultat utan exempelvis hundkamp och djurhetsning. Jag tycker dock att de metoderna är alldeles för grymma för att man ska kunna använda dem om man  bryr sig om hundarna/djuren. (Och ursäkta att jag leker ordpolis men… Du menar nog exempelvis likvärdig, inte likgiltig.)

Jag vet, jag läser allting ordagrant, det är en av grejerna med AS. Jag tar det mesta bokstavligt. Det får man nog leva med om man pratar med mig. :)

Over and out för mig för idag, annars flummar jag iväg totalt. Jag börjar vara för fnissig för mitt eget bästa just nu. :P Ha en trevlig fortsatt kväll och sov gott. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: