Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 7923 ggr
Memzo
1/12/12, 7:56 PM

Hudproblem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Valpen här har i snart 1,5 vecka haft något konstigt på g på sin högra skuldra. Det är som en liten kal fläck. Mjällar inte, kliar inte, varar inte, INGENTING förutom en kal fläck. (Han har mjäll i övrigt, har dock rådfrågat med vet. ang det innan och det var inget konstigt.)

För ca 1,5 månad sen åkte vi in med honom då han hade fått mystiska knutor. Om jag inte har fel för mig satt en av knutorna ungefär där han nu har fläcken. Dock hade han ca 20-25 knölar, men har inte blivit fläckar där.

Nu ikväll tycker jag att jag kan se att det börjar bli en fläck strax över höger öga.

Vad säger ni? Vågar jag ens fråga, demodex? Har ni några tips?
(Bilden är på hans högra skuldra)

Annons:
LillyB
1/12/12, 8:06 PM
#1

Min första tanke var Demodex, men jag har ingen erfarenhet av det då Liston som tur är inte drabbats. Undrar däremot över knutorna, kan det vara så att han börjar få furunkulos? Vart satt alla de där knölarna han hade?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Memzo
1/12/12, 8:12 PM
#2

#1 Knölarna satt överallt, framförallt på bakbenen, men även på bringan, öron, nos osv. De försvann dock av sig självt dagen efter vi varit hos veterinären.

LillyB
1/12/12, 8:15 PM
#3

#2: Okej, han kanske reagerade på något han fått i sig eller utsatts för. Furunklar brukar hålla sig kvar längre så vi kan nog andas ut på det området. Några här inne har erfarenhet av Demodex, väntar på svar från dom.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

NinniH
1/12/12, 8:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Min första tanke var också demodex. Vår hane hade rätt lindrig variant och han fick som små kala fläckar på lite olika ställen. En av hans första var på skuldran, sen kom det under ena ögat. Han har även haft på bakbenen och bröstkorgen.

Bifogar bild på hur hans fläckar såg ut när han hade som mest. De var för övrigt glesa och huden såg fin ut, inget kliande överhuvudtaget. Vi var till veterinär och tog skrapprov där de konstaterade att han hade Demodex, men att vi skulle avvakta och se om det läkte ut. Det verkade läka ut en gång, kom tillbaka någon fläck eller två, för att sen läka ut helt innan han blev året och sen dess har han varit fläckfri så att säga.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Noa-Nisse
1/12/12, 9:28 PM
#5

Vad äter din vovve för foder?

min hund (som iförsig inte är en bullhund åt Doggy Professional ett tag och jag började märka små knutor, typ i storlek av en halv ärta precis under huden. Hon började tappa hår runt ögonen och sen lite varstans på kroppen fläckvis.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Loveradio
1/12/12, 9:47 PM
#6

Hmm nu när jag tänker efter så hade grannhunden (Staffe) kala fläckar på huvudet. Jag trodde att det var pg.a att hunden hade busat för hårt med andra hundar och hade fått sår som hade lämnat kala fläckar. Men det kanske var demodex den hade?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
Mischa
1/12/12, 9:55 PM
#7

Demodex är relativt enkelt att utesluta hos veterinären och är det främsta man tänker på (tyvärr)

≧◔◡◔≦

LillyB
1/12/12, 10:59 PM
#8

Låter ju tyvärr snarlikt.. :/ Det eller något med fodret. Håller tummarna att det är fodret, men något är det ju. Ett vet.besök är nog det enda som kan ge svar.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

pippa__
1/12/12, 11:53 PM
#9

Så såg min ena brutta också ut innan det utvecklades till att hon började klia och till sist kom vi fram till att det var allergi. Dock så kunde vi inte vara säkra då hon var så ung, så det var svårt att sätta "diagnosen" allergi vid 5 månaders ålder.

Memzo
1/13/12, 8:42 AM
#10

tack för alla svar Skrattande

Tyvärr påminner det nog mest om NinniH's bild. Ser ganska exakt likadant ut Obestämd
Vi avvaktar tills nästa vecka, ringer veterinär då !

LillyB
1/13/12, 1:14 PM
#11

#10: Lycka till! Vi håller alla tummar här inne att det inte är nåt speciellt! Berätta hur det går!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Memzo
1/24/12, 4:40 PM
#12

Precis hemkommen från veterinären!

Fick diagnos, det var demodex. suck

Såklart hade inte apoteket medicinen hemma, men de beställde direkt. Nu hoppas vi på att vi får hem det så fort som möjligt så vi kan börja behandla och hoppas på att vi får väck skiten!

NinniH
1/24/12, 4:47 PM
#13

#12: Surt med demodex. Antar att den har fler fläckar än som syns? Annars brukar många veterinärer vilja avvakta och se om det läker ut av sig självt, innan man börjar medicinera. Åtminstone på valp.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
Loveradio
1/24/12, 4:47 PM
#14

#12 Usch då…

Håller tummarna!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Memzo
1/24/12, 5:00 PM
#15

#13 Jo, det suger verkligen. Dom skrapade på ställen på honom, kikade i mikroskåp och konstaterade att det var så pass mycket djur att han skulle behandlas :/

#14 verkligen :( Tack!

NinniH
1/24/12, 5:22 PM
#16

#15: Jobbigt. Rynkar på näsan Vi hade ju sån tur att de hittade väldigt få när de skrapade. Får hoppas behandlingen gör susen.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Chalin3
1/24/12, 6:04 PM
#17

Usch vad tråkigt. Hoppas han blir bättre av medicinen.

LillyB
1/26/12, 1:15 AM
#18

Åh, nej! … :( Du får hålla oss uppdaterade om hur det går med behandling osv!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Upp till toppen
Annons: