Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 6714 ggr
Elishia
2012-01-14 03:06

Farliga blandningar.

Jag såg en korsning som för mig är helt vansinnig men nämner inga raser då ingen ska känna sig utpekad.

Att jag inte är för blandrasavel har nog de flesta förstått, allt för hundens skull. Däremot har jag en fråga til er som köpt blandraser.
Tänker ni någonsin på ursprungsaveln och hur farligt det faktiskt är att blanda hundar med ursprung i hundkamp med andra instinkter/ursprung?

Den blandning jag reagerade på skulle ha pitbull i sig vilket jag tvekar på men den korsning som gjorts är en sann mördarmaskin.

Annons:
skotty
2012-01-14 03:16
#1

Det är ju skillnad på blandras till blandras. Jag har tre blandrashundar. En 50/50 lhasa apso/tibetansk spaniel, en 50/50 chihuahua/papillon och en 75/25 chihuahua/papillon. Dessa raser är ganska lika varandra, och det är ju bara två raser.. Jag vet folk som har de konstigaste blandningarna, typ pudel och tax osv. Det tycker inte jag låter så hälsosamt. Sen vet jag hundar med 5-7 raser i sig, vilket också är helt sjukt. Men två ras-korsningar tycker inte jag är så farligt. Tycker inte man ska döma varken hunden eller matten/hussen efter raserna.

Sen gillar jag inte kamphundar, är livrädd för sånna. Mest för att jag är rädd att dom ska ta mina små bebisar.

LillyB
2012-01-14 03:38
#2

Jag är emot att blanda väldigt olika typer av hund. I familjen finns två blandraser, en som jag och familjen köpte för ca 9 år sedan och hon är en blandning mellan Border Collie, Schäfer och Tervuren. Alla raserna är rätt lika och används eller har använts bland får. Blandningen jag har är enligt uppfödaren Amstaff och Dogo Argentino. Båda raserna är rätt lika fast Dogon används i jakt. Han har dock inga drifter att få jaga som tur är då jakt inte är min grej. Men jag var medveten om att risken fanns då jag köpte honom (avlivningshotad). Jag tycker att det är väldigt fel att göra instabila blandningar, t.ex en vek och nervös hund med en handlingskraftig hund samt blandningar mellan väldigt olika hundar som tex bc och husky, mm. Finns många olämpliga blandningar tyvärr, man önskar att vissa kunde tänka lite mer på hundarnas ursprungliga syfte och drifter innan de parar.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Elishia
2012-01-14 03:44
#3

Skotty

Jag är har också rädslor fast för aggressiva hundar. Det var inte så kul när man amstaff blev anfallen av grannes pudel. Inte heller när spanieln flög på han. Listan kan göras lång. Det enda positiva med att han ibland skrämmer är att ägarna håller bättre koll på sina ouppfostrade hundar. Helt ärligt, bara för att han ser farlig ut förtjänar han inte att få stryk av främmande hundar.

LillyB
Fast du har en blandning jag skulle kalla farlig. Den sortens jakt am bulldog är avlad för ska man inte underskatta. Dessutom är instinkterna i en amstaff något som växer under hela deras liv vilket man också bör vara medveten om.

LillyB
2012-01-14 03:51
#4

#1: Är du då rädd för alla stora hundar som Riesenschnauser, Schäfer, bergshundar, mm? För olyckor kan hända med alla raser. Blir ledsen då jag hör att någon är rädd för dessa underbara hundar för de flesta har inte avlats för blodsporter på över 80(?) år och är idag väldigt trevliga. Det finns såklart undantag bland alla raser och dessa är extra utsatta pga att de lätt hamnar i fel händer. Respekterar din rädsla dock, rädsla är något man inte kan rå för och jag förstår att du är rädd om dina små älsklingar. Hoppas du vill stanna på sajten och lära dig mer om dessa hundar och följa våra, kanske att rädslan kan släppa lite med mer kunskap om dom! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
2012-01-14 04:09
#5

#3: Nejdå, jag underskattar honom inte. Jag har honom t.ex aldrig lös, trots att inkallningen är bra, då jag främst inte vill att någon ska bli skrämd men heller inte att han plötsligt ska dra iväg. En 20m lång lina funkar kanon! Jag läser honom väldigt bra och är alltid ett steg före. Jag vet hur stark han är och tar aldrig några risker. Han har killkompisar som han leker jättebra med och småhundar (#1) älskar han jättemycket så svansen går som en propeller om han får träffa en, samma med valpar och tikar såklart. Han tål dock inte Schäfrar efter att han blev påhoppad av en som ung. Han älskar de flesta personer då dom väl hälsat på rätt sätt. Så han är inte aggressiv eller farlig på så sätt, men jag är medveten om vad han är. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Fjordell
2012-01-14 04:14
#6

För det första ska du inte oroa dig för att någon skulle känna sig utpekad, bara för att du anser att en särskild blandning av hundraser är farlig. Alla har vi våra åsikter, och du får tycka och tänka precis som du vill! Jag tror inte det är så många här inne som medvetet avlar på blandraser, utan isåfall förmodligen har en blandras som de skaffat sig av någon som redan fått fram dessa. Jag menar, man kan ju inte skjuta alla blandrashundar som föds.

Majoriteten av hundar som någonsin anfallit en anna hund eller människa, är "vanliga" familjehundar. "Kamphundsraserna" står för mindre än 10% av alla attacker i vårt land. Jag tycker att det säger ganska mycket.

Annons:
Fjordell
2012-01-14 04:16
#7

#5 Vad häftigt! Det låter precis som att det är min gosse du har där hemma ;) Han har dessutom exakt samma svaghet för schäfrar, då även han har blivit påhoppad av flera schäfrar. Lustigt…

MoaL
2012-01-14 04:53
#8

Det jag reagerar på här är ordet "mördarmaskin". Väldigt dåligt uttryckt om en hund. Visst finns det dumma och ogenomtänkta blandningar, men att kalla en hund, oavsett ras/raser för "mördarmaskin" är bara osmakligt i mina ögon. Särskilt när du Elishia säger "en sann mördarmaskin". Vad betyder det? Att hunden kommer att "mörda" (en handling som för övrigt bara en människa kan utföra) så snart den får minsta möjlighet?

En hund kan bara vara ett mordvapen, inte en mördare. En hund kan skada och döda, men det är inte hunden som då ska hållas ansvarig. En hund lägger inga värderingar i det den gör, den känner inte till något om etik och moral.

Blandraser som är idiotiskt framavlade finns det gott om. Problemet är inte hundarna i sig, det är att ägarna som köper dem ofta är totalt inkompetenta som hundförare. Många av dem förstår inte överhuvudtaget vad det är de har i kopplet, och det är då det kan bli - och blir - problem.
Alltså; människans fel, inte hundens. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mischa
2012-01-14 09:17
#9

Jag tror inte att det skulle vara livsfarligt med kombinationer av raser, däremot olämpliga kombinationer av egenskaper.

Det farligaste som jag ser det är dom minimala chanserna att man hittar en lämplig ägare till alla valpar som söker just en sådan blandras, typ ingen.

Oavsett hur idiotisk kombinationen är så är det ju först i vissa utsatta situationer som det brukar märkas, dvs skulle hunden bo i en enskild stuga på ett fjäll, ensam med sin ägare är det troligare att absolut ingenting händer än hos en barnfamilj i tätort.

≧◔◡◔≦

LillyB
2012-01-14 10:23
#10

#7: Bra skrivet i #6 :) haha ja det var lite lustigt att de verkar vara så lika! Men tråkigt att han blivit påhoppad flera gånger, aldrig kul att höra! #8-9: Mycket bra skrivet båda två! Jag tror inte heller på "mördarmaskiner" eller direkt livsfaliga blandningar, men hundarna mår kanske inge vidare och det kanske är väldigt få som kan sköta en "extrem" blandning på rätt sätt. Tänker främst på hundarnas välmående då jag ogillar "extrema" blandningar. Och en hund som inte får vad den behöver pga olämpliga ägare kan säkert dra på sig mer eller mindre fula beteenden oavsett ras/raser

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
2012-01-14 10:54
#11

#8

Mörda och döda är väl samma lika ?

För övrigt så är jag beredd att hålla med Elishia i en del tycken.

Blandningar som är totalt idiotiska för min del är att blanda en ras var ursprung är kamp och en annan som har ursprung/användningsområde som vakt emot människor. Det är att medvetet avla fram s.k manbiter vilket är totalt idiotiskt.

MoaL
2012-01-14 11:42
#12

#11 Nej, att döda är inte nödvändigtvis att mörda, men att mörda är att döda. De flesta anser inte att en björn som slår en älgkalv är en mördare, eller att en uggla som tar en mus precis har begått ett mord. De har dödat, men inte mördat. Till mord räknas när en människa avsiktligt (uppsåtligt) dödar en annan människa, och är bara något en människa kan dömas och straffas för.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Elishia
2012-01-14 11:51
#13

Lilly,

Jag tvivlar inte på att du har koll på din hund. Jag försöker bara belysa instinkterna i en hund utifrån hur de avlas. :)

Fjordell,

Okej, och eftersom grundaren gillar ditt inlägg antar jag att det är okej att skriva ut vilken blandning jag reagerade på. Pitbull/whippet. Ena hunden är avlad för hundkamp, andra för att döda på en sekund. Vad tror du händer när de instinkterna slås ihop i en kropp? Båda raserna prestationsavlas dessutom.

Du presenterar någon form av statistik. Vad grundar du det på?

MoaL

Osmakligt?

Vad spelar det för roll att det är människans fel? Hunden är den som straffas. Hunden är den som lider.

Jo tack, jag kan hundar. Jag vet att de inte känner etik och moral. Det är inte heller jag som reagerar på ordet sann mördarmaskin, inte mina hundar heller. ;)

Mischa

Även de hundar som föds med minimala chanser hittar ägare och många av dem får ett allt annat än värdigt liv. Om du förstår hur jag menar.

Annons:
CLA
2012-01-14 13:17
#14

Jag orkar inte gå igenom alla inlägg.

Jag är ägare av en blandrashund, när jag köpte henne gjorde jag det i okunskap. Jag saknade min jourhemshund, och ville fylla tomrummet.

Jag älskar min hund, hon är gullig och så.

Av kamphundstyp.

Men jag älskar inte hennes Allergier och dylika fel som jag hade kunnat undvika om jag hade gjort min läxa rätt.

Hon gillar inte andra hundar, Hon är den enda i sin kull som inte gillar andra hundar.  Tänk om hon inte hade kommit till mig? Utan hon hade varit en hund jag mött lös i skogen med annan hund? not so funny.Så som jag bidrog till något så idiotiskt, så bidrog jag till en mindre hundhatande hund med en ägare utan förståelse.

Självklart kan man inte skjuta alla blandraser, det är inte hundarnas fel. Men man kanske kan förbjuda blandrasaveln. Äg hur många du vill, men avla inte på dom.

Jag tycker iaf det är idiotiskt med blandrasaveln, och kan bli lite rädd när jag ser annonser på blocket som lyder "Schäfer, rottis amstaff" Man ba Ja för det blir en kul hund.  or not.
Eller jakthund/amstaff Nein nein och åter nein.

pippa__
2012-01-14 19:01
#15

Jag var dum och okunnig när jag skaffade Locca. Nimba kom in i livet för att hon skulle avlivas och mitt människohjärta tyckte inte det. Tur var väl det då hon är en väldigt speciell hund, till det positiva.

Förstår TS då jag tänker samma tankar på ett ungefär. Här där jag bor så går var 3:e människa jag möter runt me en blandras av bulltyp och är stensäkra på att det är en häfig pitbull dom har. Summan av detta är ju att när dessa stackars hundar råkar börja löpa så ska det tas valpar. Vem tänker på vad det är för raser i hunden eller om den är rädd, allergier o.s.v.? :/

Nä, har alltid sagt det, det är tur att häftiga killarna här i ghettot inte vet vad herdehundsraserna är för nått för då hade det gått illa! :O

Elishia
2012-01-14 19:43
#16

Man måste prata ur ett vidare perspektiv än bara en själv. Jag pratar inte om folks hundar som så. Det handlar om hundarna, alla hundar. Om handingar och konsekvenser. Hur man själv kan påverka och att lära sig. Vi har ett ansvar i våra hundar. Att ta hand om dem och ge dem det bästa. Ingen föds med kunskap men alla har ett ansvar att lära sig. Har du hund får du lära dig hund, det är ingen leksak. Man reagerade på att jag skrev sann mördarmaskin. En hund är ett djur och vissa raser har massor av kapacitet. Det gör dem inte onda. 

Dessa blandraspitbulls och amstaffs är  många gånger rena katastroferna. De innehar inte renrashundarnas egenskaper. Rädslor och stress är två stora faktorer, man kan även lägga till allergier. Det värsta är att hundarna är totalt oskyddade. Renrasaveln är allt annat än perfekt men där finns iaf ett skydd. 

Hur som, denna tråd handlade om instinkterna i en hund och att jag inte tycker man ska korsa detta.

Chilli10
2012-01-14 20:14
#17

#1 Blir mest frustrerad när jag läser din sista kommentar, säger inte mer än så.. Håll koll på dina små bäbisar så ska det nog inte hända dem nåt Glad

Jag håller också med om att vissa blandningar kan bli väldigt fel. Hundarna får instinkter från de olika raserna som krockar/konkurrerar med varandra. Som någon tidigare skrev så tycker inte jag heller att blandningar mellan tex amstaff och rottweiler eller pitbull och schäfer känns så bra. Alltså kamphundraser tillsammans med raser med tex vaktinstinkt.

Sen så tycker jag inte heller att vissa blandningar låter speciellt hälsosamma öht. Tex diverse taxblandningar med större raser..

Chilli10
2012-01-14 20:19
#18

#6 Skulle gärna vilja veta vart du har fått denna statistik ifrån :) Någon länk?

Memzo
2012-01-14 20:57
#19

#18 , inte direkt involverad, men hittade detta; http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.1074564

Glad

Chilli10
2012-01-14 21:13
#20

#19 Tack :) Ska se om det finns något mer att hitta om denna utredning.

Annons:
LillyB
2012-01-14 21:32
#21

#13: Okej! :)
Jag håller iallafall med dig TS, trots att jag kanske inte riktigt håller med om att vissa blandningar blir direkta mördarmaskiner utan jag ser nog mer att dessa blandningar inte alltid mår så bra då ägarna inte kan ge dom vad de behöver, och det kan ju bli farligt i sin tur. Har sett blandningar där olika instingter och drifter krockat, vilket gör hundarna förvirrade och stressade. Men sen säger jag inte att jag skulle vilja möta en lös Ovtjarka/Pitbull korsning på promenaden, så nog tror jag att det finns blandningar som blir rentav farliga men jag tror inte att de är många.
Förövrigt så är det väll hela blandrasaveln oavsett raser som skapar instabila hundar, för folk tänker inte på hundarnas hälsa och mentalitet då de parar, och det fortsätter i många generationer. Tillslut blir det fel.
Detta existerar också bland renraser, att mindre seriösa uppfödare parar instabila och sjuka hundar för att de har någon bra egenskap eller är framgångsrik på utställningar, och detta är lika illa. Dock inte lika vanligt såklart.

Vill tacka alla i tråden att ni hållit en bra ton i diskussionen! Inte många blandrastrådar som är såhär fina och trevliga! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

thilda-
2012-01-14 22:13
#22

nej förlåt vilket skit snack Foten i munnen oavsett vad det är för raser hunden/hundarna  innehåller så gäller det väldigt mycket på vem som håller i kopplet.. Till exempel en kniv är ju farlig om man använder den på fel sätt beror ju helt och hållet på " vem " som håller iden..

Även fast hunden har väldigt mycket drifter och vakt i sig så gäller det som ägare att kunna tygla hunden

Chilli10
2012-01-14 22:17
#23

#22 Visst spelar detta också in. Men nu är det blandningar som är ämnet, inte ägarna.

thilda-
2012-01-14 22:21
#24

Det var bara min åsikt ;)

LillyB
2012-01-14 22:24
#25

#22: Jag tycker inte att man kan kalla folks åsikter för skitsnack. Alla har egna åsikter, precis som du har dina. :) Vet inte av någon forskning inom detta så tills den dagen det presenteras så är det bara olika åsikter det handlar om.
Men självklart beror det på vem som håller i kopplet, det gäller även renraser av alla raser. Men nu handlade det som sagt om avel mellan hundar med olika drifter. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Elishia
2012-01-14 22:52
#26

Fast Thilda, du trivialiserar hundratals år av medveten avel gentemot ett mål. Menar du att det inte ger instinkter i hundarna?

Har inte en vallhund fallenhet för att valla?
Har inte en jakthund fallenhet för jakt?

Spelar inte rasgrupper roll?

Ditt resonemang är faktiskt farligt för du underskattar vad en hund är.

pippa__
2012-01-14 23:58
#27

#26 Agree!!

Annons:
LillyB
2012-01-15 00:06
#28

#26: Instämmer också. Att veta vad man har i kopplet är lika viktigt som att rätt person håller i kopplet.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

thilda-
2012-01-15 00:18
#29

Du förstod helt klart inte mitt inlägg..

Chilli10
2012-01-15 00:25
#30

#29 Förklara bättre då!

LillyB
2012-01-15 00:26
#31

#29: Att det vi tycker är skitsnack? Att du alltså inte håller med oss på något sätt? Att det alltså inte spelar någon roll vad det är för ras/raser?

Så tolkade jag ditt inlägg, rätta mig gärna.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

thilda-
2012-01-15 00:27
#32

Alltså tolka inte skit snack så hårt ;)

LillyB
2012-01-15 00:29
#33

#32: Det gör jag inte :P Men det är väll det skitsnack betyder? Jag skulle inte säga att något jag höll med om var skitsnack iallafall. :) Som sagt så får du gärna förklara hur du menade.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Fjordell
2012-01-17 13:08
#34

Skitsnack definierar jag som att något som sagts inte är sant. Skitsnack = påhittat, med andra ord.

Givetvis kräver en hund alltid en bra ägare, oavsett raser. Alla hundar kan vara farliga. Att som människa veta vad man har för hund och hur man ska hantera den, det är ett måste. För även om en hund alltid är en hund, så har som sagt alla raser olika styrkor och svagheter, vilket kan göra att blandrashundar med vissa raser i sig, vars egenskaper kanske krockar, blir rent ut sagt farliga.

#22 Så, tråden handlar ju trots allt om farliga blandraser, vilket man kanske menar på kan vara farliga oavsett vilken ägare de har.

Annons:
thilda-
2012-01-17 23:27
#35

du satte huvudet på spiken!! :)

och lite A och O hur föräldra djuren är och blodslinjerna där efter och avkomman kan ärva endel "oönskade gener" så som osäkerhet bla. :)

Upp till toppen
Annons: