Annons:
Etikettraser
Läst 16405 ggr
Chalin3
2012-01-14 18:44

Old englishbulldog?

Den finns inte med i raslistan på "om sajten" fast jag tycker nog den hör hemma här.

Iaf är min fråga, finns det två olika typer av dessa. Jag tänker på de "klassiska" exempel man ser överallt, som ärväldigt kortbenta och har hur mycket hud och veck som helst. Och ofta mycket kraftigt underbett. Typ så här

Men nu har jag sett andra typer av rasen. Dessa är lite slätare och påminner mycket mer om en boxer, fast lägre och kraftigare.Jag tycker att dessa är mycket snyggare, men det beror nog på att dom är så lika en boxer Flört Men de ser inte lika extrema ut.

Lite exempelbilder

första

andra

Annons:
Ixectrona
2012-01-14 20:50
#1

De olika bulldoggsraserna finns det att läsa om här.

Nu är de dock inte andra varianter av rasen, utan helt skilda raser, som såvitt jag vet inte är erkända hos någon stor kennelklubb.

Chalin3
2012-01-14 21:11
#2

Aha, så det är två olika raser. Englishbulldog och Old englishbulldog?

För innan när jagskte på antingendet ena eller det andra så kom båda typerna upp.

Men om det nuär två olika vad kallas dom på svenska? Engelskbulldog är väl den "tjockare" varianten, men vad?

Chilli10
2012-01-14 21:21
#3

I inlägg #7 i denna tråd är det en bild på en OEB.
Engelsk Bulldogg har ju som du skriver tex mkt kortare ben.

LillyB
2012-01-14 21:45
#4

Olde english bulldog och English bulldog

Personligen gillar jag inte aveln på Engelsk bulldog då den är så ohälsosam, däremot är Olde EB något hälsosammare vilket även syns. De har inte samma problem med att röra sig eller att andas och sjukdomar drabbar dom inte lika mycket. De är inte lika extrema helt enkelt, men de är inte heller helt friska och det är det ju få raser som är idag tyvärr.
Sen ar vi såklart Olde Victorian Bulldog som är en till typ av Engelsk bulldog.
Och min favorit av dem American bulldog som är snäppet friskare än OEB/OVB, de har allihop samma ursprung. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
2012-01-14 21:50
#5

Am bulldog finns förövrigt i raslistan, men jag lägger in OEB och OVB också då det verkar vara många som är intresserade av dom här. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Chilli10
2012-01-14 22:13
#6

#4 Amull är grymt snygga! Chilli och jag brukar träffa en i parken, han är hur go som helst och Chilli är typ helt kär i honom. Båda två blir superglada när vi träffar på varandra :)

Annons:
LillyB
2012-01-14 22:21
#7

#6: Hehe naw va gulligt! :D Jag gillar dom då de ofta är glada och trevliga, de liknar nästan en lugnare variant av Boxern tycker jag. :) Och såklart att de är lite som en EB i en hälsosammare kropp.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Bettanbus
2014-02-14 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Esmeralda är en old english bulldog och den rasen är framavlad då engelsk bulldog har haft stora problem genom åren med sin andning o sval samt nos och haft som även boston och fralla med flera problem med valpning blir väldigt vanligen kejsarsnitt på engelsk bulldog dock inte alla men kollar man med försäkringsbolag för att försäkra en engelsk bulldog så har de restriktioner angående andningsvägarna o valpning med kejsarsnitt de får man ej hjälp med från något bolag det omfattar ingen försäkring tyvärr :)

Emelie
2014-03-21 13:15
#9

#8 Åh vilken sötnos din Esmeralda är! Hur gammal är hon? Skapa gärna en egen bildtråd med henne om du vill, det vore kul att följa en OEB! 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Martinchapman
2015-02-15 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Fråga: OEB togs ju fram av D. Leavitt på 70 talet och då blandade man in American Bulldog, APB, Bullmastiff och engelsk bulldog för att återskapa den friska, atletiska engelska bulldogen som fanns på 1800 talet. Hur kan då AB och OEB vara nästan samma hund. Och sen är det ju så att där finns olika OEB, en orginal linje som följer Leavitts uppfödning och en alternativ som är den andra typen. Ute i Europa heter de "riktiga" Original Olde English Bulldog och är friska, atletiska och helt underbara hundar.  David ändrade namnet på sina djur till Leavitt Bulldog just för att OEB spårade ur och avlades fel och det blandades in andra raser.

Isvind
2015-02-19 12:07
#11

Många OEB ser ju hur osunda ut som helst, så att det är en friskare ras betvivlar jag… Ingen kan väl tycka att Bullforce Scarface som finns i många svenska hundar ser sund ut?

Martinchapman
2015-03-22 08:34
#12

Nä det är klart. Nu är det ju så att det endast finns två renrasiga, vuxna OEB i sverige idag, samt deras sju valpar. Bullforce hundar är INTE en godkänd linje av OEB alltså en Alternativ oeb. Gå in på sveriges ENDA kennels hemsida och läs, sär står allt ni behöver veta för att få korrekt uppfattning om rasen, www.crowned.se.

Upp till toppen
Annons: