Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 8018 ggr
Madhu
1/22/12, 9:52 PM

Miniatyrbullterrier

Har ni några tips på bra uppfödare av minatyr bullterrier i södra Sverige som inte tar allt för mycket för deras valpar? 

Tack på förhand!
Sofia

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

Annons:
[Howard]
1/22/12, 10:08 PM
#1

Mig veterligen så tar alla uppfödare av bt,sbt och ast ungefär samma pris för sina valpar. 10-14 000 ungefär.

Hutlösa priser imo, men smaken är som baken.

Madhu
1/22/12, 10:14 PM
#2

Ja, den vi kollat på här nere i Skåne tar 20.000 för sina. 

Har du något exempel på en speciell uppfödare?

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

LillyB
1/22/12, 10:15 PM
#3

Miniatyrbullterrier kan gå en bra bit över 15.000:- också, men jag förstår verkligen inte varför man ska suga åt sig så mycket pengar. Har nog aldrig sett en minibulle för under 14.000:-, men det finns säkerligen! Hoppas någon kan komma med ett bra tips! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

animal-lover
1/22/12, 11:39 PM
#4

TS: Kan höra med uppfödaren till min bulle om det finns några bra minibulle uppfödare i södra sverige Skrattande

Min bulle kostade 14.000:-  Tycker inte det är så farligt för dom tar ju för allt som dom gjort för valpen, mat, chip, vet.besikning, baer-test och sånt, sen så allt annat som inte direkt "hör till" själva valpen. tvätta flera gg om dan för valparna kissar/bajsar på sina filtar, papper att torka upp bajs med o.s.v. Det är inte så billigt att föda upp ett gäng valpar och en frisk tik.

Sen så går dom oxå efter skk's riktlinjer på hur mkt en hund av den rasen ska kosta.  

Uppfödaren till min bulle går inte så mkt i plus när hon sålt en kull så man ska inte ta för givet att dom lever i lyx för att dom tar så mkt för en valp. Glad

Fjordell
1/23/12, 12:18 AM
#5

Jag tycker för det första att du inte ska fokusera på priset när du ska köpa hund… Vill du ha en hund så ska du förhoppningsvis få hem en frisk och hälsosam individ.

Är du inte beredd att betala en summa på omkring 12.000-15.000 för en hund så borde du kanske tänka om.

Jag säger inte detta för att vara elak eller något, men vill man ha en hund så bör man ju vilja ha en hund som kommer från en bra och seriös uppfödare, och inte bara gå efter priset. Det är min tanke :)

LillyB
1/23/12, 12:25 AM
#6

#5: Finns också väldigt väldigt bra uppfödare som inte tar maxpris, så jag förstår varför hon frågar om det. :) Men självklart ska man inte bara gå på priset!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
Fjordell
1/23/12, 12:29 AM
#7

#6 Ja, absolut! Ville bara dubbelkolla, så att hon inte stirrar sig blind på priset :)

LillyB
1/23/12, 12:30 AM
#8

#7: Okej, ja det är viktigt! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Howard]
1/23/12, 12:30 PM
#9

Jag förstår trådstartaren helt och hållet. Vem vill lägga ut 20 000 på en hund i sverige, som oftast inte är spec. mycket att höja ögonbrynet åt. När man kan importera en hund efter välavlade föräldrar samt bra mycket bättre meriter för ungefär samma kostnad ?

Inte då jag iaf. SKK-uppfödare har slagits utav pris-hysteri, så mycket som möjligt ska varenda en ha ut, och oftast är det inte så mycket att hurra över när man ser till föräldradjuren.

Fjordell
1/23/12, 12:36 PM
#10

#9 Jag förstår också. Det enda jag skrev var att man inte ska ta priset i första hand, i alla fall inte om man är seriös. Sen kanske det inte spelar någon roll för alla vad för sorts hund de får hem, men för mig gör det då det. Jag tycker att allt ska kännas rätt innan man tar hem en hund från en uppfödare, oavsett hur billig eller dyr hunden är.

Madhu
1/23/12, 1:13 PM
#11

Vi går inte bara på priset, men 20.000 betalar vi helst inte :) jag vill ju också ha en bra uppfödare och en bakom vi fastnar för såklart. :)

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

Fjordell
1/23/12, 1:16 PM
#12

#11 Låter hur bra som helst! :)

Madhu
1/23/12, 4:06 PM
#13

och en valp* vi fastnar för, menar jag :)

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

Annons:
Madhu
1/23/12, 4:15 PM
#14

16000 känns mer rimligt, men också max vad vi har råd med! 

Men jag tänkte, ni som har miniatyrbullterrier, är det något speciellt vi borde tänka på? Hur man ska förhålla sig till hunden så att vi inte får problem med hunden, även om det är mest beroende på individen och sånt, men bara lite almänna tips för vad man borde göra och inte göra liksom? : )

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

Loveradio
1/23/12, 4:30 PM
#15

#14 Läsa på ordentligt om rasen. Vara tydlig, sätta gränser tidigt och vara envisare än hunden tror jag är väldigt viktigt. Och mycket socialträning med olika hundar och människor i tidig ålder så att det inte blir nåt problem.

Sen kommer du säkert stöta på en del fördomar, men det är ju bara att ignorera sånt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Madhu
1/23/12, 4:43 PM
#16

Okej, men det med att träffa andra hundar och människor tidigt…. Våran privata hundtränare som vi har haft några träffar med på grund av våran nuvarande hund, har sagt att man inte borde träffa ostabila hundar från början när man har en ny valp, vilket jag tycker känns lite svårt. Vi brukar gå på hundpromenader med andra och är oftast minst 5 hundar och där är det ju rätt svårt att veta om det ens finns ostabila hundar. 

Samtidigt som jag inte vet hur man skulle säga till någon att deras hund inte får träffa våran för att deras hund är "ostabil"?

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

Loveradio
1/23/12, 5:23 PM
#17

#16 Ja precis det är viktigt för valpen att bara träffa stabila hundar.

Ja det är inte helt lätt att veta. Men tänk på att valpen innan den fått andra sprutan helst bara ska få hälsa på hundar som man vet är vaccinerade. Alltså undvik främmande hundar helt. Och möter du någon hund som verkar ostabil så behöver du ju inte säga rakt ut att du inte vill att valpen ska hälsa på hunden för att den är ostabil, utan säg att ni har bråttom och inte har tid att hälsa eller liknande.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SofiaWe
1/23/12, 5:58 PM
#18

Okej, jag antar att det är en sak att gå förbi en hund på gatan och en annan att hälsa och umgås med en hund längre än 1 minut liksom? :)

Och om vi skulle sticka till en hundpromenad så kan man väl undvika att gå fram till en hund som kanske skäller eller verkar orolig? Det gör väl inget om man bara är i närheten av den och går på en promenad? Eller?

Det jobbiga är väl mer att vi känner några som vi brukar träffa rätt ofta som har ett par hundar som inte alls är speciellt stabila. Och när man skaffar en valp så vill de flesta träffas och hälsa på den nya valpen, det är mer i den situationen jag inte vet vad man ska säga :) Men det är väl kanske bara säga att man inte kan komma och hälsa på förrän valpen blivigt lite hemmastadd och känner sig trygg.

Loveradio
1/23/12, 6:12 PM
#19

#18 Jo precis det är ju bara att undvika att gå fram till hundar som verkar ostabila. Nej det gör inget, valpen måste ju också vänja sig vid hundar med olika sinnesstämningar. Så att man går förbi nån som har en hund som skäller är ju ingen fara. Det man vill undvika är ju om valpen leker med en ostabil hund och den plötsligt attackerar valpen. Då kan det ju bli väldigt traumatiskt för valpen och det kan ju resultera i osäkerhet runt andra hundar. Men att träffa en sån hund på håll är ju ingen fara.

Hm okej, då är det ju lite jobbigare. Ja absolut så kan man ju säga :) det borde dom ju respektera.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SofiaWe
1/23/12, 6:26 PM
#20

Ja precis :) Tack för hjälpen :)

Annons:
Loveradio
1/23/12, 6:28 PM
#21

#20 Så lite :) får se om nån mer svarar här och kan ge er fler tips

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SofiaWe
1/23/12, 6:33 PM
#22

Jaa! Jag hoppas på att få några förslag på uppfödare :) 

#4 Animal-lover: 
Åh! Ja tack det vore jättesnällt :D

dizzi
2/18/13, 8:26 PM
#23

det du ska kolla om uppf. har gjort hjärta,patella,hud, njurar på föräldradjuren dessutom ska minisar vara DNA-testade skickas till AHT i England (PLL)o ögonlysta (katarakt,pra), dessa undersökningar kostar en hel del, men det finns uppf. som inte trots det går över 15,000, var noga med att du får se dessa papper innan du bestämmer dej, i Sverige är det inte tillåtet att para carrier o carrier, däremot carrier,clear, står det carrier/carrier på pappren, innan AHT-testen kom fanns det uppf. som parade carrier o carrier, det resulterar i att hunden vid ca 2-3 års ålder luxerar  ,Köp Inte, går det att pm:a så gör det så ska du få lite namn, Lycka till i minjungeln

SofiaWe
2/18/13, 8:57 PM
#24

#23 tack för tipsen, dock köpte vi en bullterrier i oktober :)

Upp till toppen
Annons: